Itse kyllä ymmärrän tuota tuskastumista koska kaikki haluavat, että Ukraina pesee loiset pois maaperältään mutta nykyisellään se vain ottaa aikaa. Ja kuten mediassakin on ollut erilaisia viestejä taktiikoista sekä doktriineistä niin Ukraina rakentaa omaa, tähän sotaan sopivaa mallia.En nyt lähde ketään sormella osoittelemaan mutta sellaisen asian olen huomannut että aina kun homma ei etene 100km päivässä niin joillakin kirjoittajilla iskee epäusko ja epätoivo päälle...kaikki on pilalla, mistään ei tule mitään ja pelit on pelattu Sekin on hyvä ymmärtää että Venäjä levittää pessimismiä somessa ja mitä huonommin sillä menee sitä enemmän se sitä paskaa levittää. Siinäkin mielessä on ihan hyvät merkit ilmassa.
Minun mielestä minkäänlaiseen pessimismiin ei ole tällä hetkellä minkäänlaista syytä. Ukraina joutuu maksamaan uhrauksistaan kovaa hintaa ja Krim on vielä kaukana mutta kyllä Ukraina on edelleenkin niskan päällä ihan selvästi. Venäjä tekee kaikkensa että voi pitää nykyiset asemansa ja alueensa mutta tuskin siihen pitkällä tähtäimellä kykenee. Mikä on sodan lopullinen tulos jää vielä nähtäväksi mutta jokseenkin varmaa on että kun Ukraina joskus suostuu neuvottelut aloittamaan niin Venäjä EI hallitse kaikkia niitä alueita mitkä sen hallussa tällä hetkellä on.
Mahdollisten vaapaehtoisarmeijoiden kokoaminen eri maista on tietysti mahdollinen mutta ei se ole ratkaisu siihen, että tätä nyky vauhtia saadaan nopeutettua. On erilaiset rakenteet, johtamismallit sekä menetelmät ja siihen päälle kaikki muu kuten logistiikka/huolto/sairaanhoito. Kukaan ei voi odottaa, että Ukraina tarjoaa noihin ratkaisut kun nykyiselläänkin on tekemisto jo omiensa kanssa. Nyt pitää vain olla malttia ja luottaa siihen, että Ukraina jatkaa venäläisiä/kalustoa kuluttavaa sotaa ja samalla löytää murtokohdan josta päästää taas lähemmäksi parempia neuvotteluasemia koska kyllä ne ovat jossain vaiheessa edessä.
Krim. Uhka vai mahdollisuus? Varmaan molempia ja hyvin haasteellinen ottaa haltuun. Jää nähtäväksi milloin haltuunotto tai siitä puhuminen on edessä. Tällä hetkellä pitäisi kuitenkin sitä yhtenä tavoitteista oli se sitten sotimalla tai neuvottelemalla.
Tätä olen miettinyt itsekin, että olisiko nyt vain tahto antaa niiden kärsivän ja kuluttavan suurimman osan siitä millä pystyvät taistelemaan. En tiedä voiko sanoa suurimman osan? Korjataan se vaikka suuntaan huomattavan osan. Tässäkin mietinnässä tuli mieleen, että Kiina omien agendojensa kanssa varmasti seuraa tätä taivalta silmä ja korva kovana.Kannattaa muistaa, että USA tuskin haluaa Venäjän romahtavan. Nykyisen hallinnon saattaa syrjäyttää ties minkälainen poppoo tahansa jolla olisi ydinaseita.