Ukrainan konflikti/sota

Hyvin näkyy venäläisten osaamattomuus, ei varmasti koske kaikkia mutta pakkovärvättyjä ainakin. Pystyssä tullaan ampumaan pois suojasta, ukrainalainen ampuu jätkän haavakoksi huutamaan, pari ryssää tulee auttamaan niin vähän ampumapaikkaa vaihtaen ukrainan sotilas saa kaikki kolme hengiltä.

Linkki

Tämän mukaan ryssien pataljoonasta Klishchiivkassa ei jäänyt kuin muutamia haavoittuneita, viimeisten terveiset.

Linkki
 
Hakekaa se Igor kuselta, ihan kohta siirrytään lähtötasalle ja tunnin päästä tykistö on ampuvinaan keskityksen minkä jälkeen hyökätään kahdessa aallossa.
Tän täytyy olla jostain uralin itäpuoleta harjoitus keskuksesta . Ei sota vois kestää 1,5vuotta jos vastassa olis tuollaista sakkia .

Eihän noilla ole edes aseita joten harjoittelevat asemien tekoa ja samalla hieman "ohennetta" maisteltu
 
Tän täytyy olla jostain uralin itäpuoleta harjoitus keskuksesta . Ei sota vois kestää 1,5vuotta jos vastassa olis tuollaista sakkia .

Eihän noilla ole edes aseita joten harjoittelevat asemien tekoa ja samalla hieman "ohennetta" maisteltu
Suomalaisetkin tykkäsivät joskus antaa vähäiset annosviinat yhdelle ja naureskella sitten hänen toilailulleen. Tästä tuli vain mieleen joku Rukajärven suuntaan liittyvä kirja, jossa näin eräs veteraani muisteli.Omanlaista viihdettä sekin kenttävartioissa.
 
Hieman optimistisempi analyysi, tämä painottaa tieverkon hallintaa ja logistiikkaa sekä niiden merkitystä hyökkäyksen onnistumiselle. Ei ole turhan pitkä kirjoitus, mutta tässä silti tiivistetysti pääkohdat:

- Robotynestä on noin 90km Azovinmeren rantaan ja ryssän huoltoon käytettävä rantatie kulkee 7-10km sisämaassa eli Robotynestä rantatielle on 80-83km
- tien läheisyydessä sijaitsevat logistiikkakeskukset / jakokeskukset, joissa säilötään polttoaine, ruoka, ammukset, kranaatit, raketit yms. mitä kuljetetaan rintamalle
- HIMARS:in ja M270:n rakettien ulottuma on 80-90km ja 155mm tykistöllä hieman yli 40km (toki kranaatista riippuen), neuvostovalmisteinen 152mm tykistöllä 17-20km
- HIMARS ja M270 ovat äärimmäisen tärkeitä joten niitä ei käytetä suoraan etulinjan takaa vaan turvalliselta, mahdollisesti noin 10-15km etulinjan takaa
- täten matematiikka menee näin: Ukrainan tarvitsee edetä vielä 10-15km verran etelää kohden, jolloin saadaan ns. eteläinen rantatie HIMARS:in ja M270:n rakettien kantamalle

90 - 10 + 10 = 90
90 - 7 + 15 = 98

Tällä hetkellä siis HIMARS ja M270 "turvallinen käyttöpaikka" on 90-98 km etäisyydellä eteläisestä rantatiestä. Rakettien ulottuman ollessa 80-90km, tästä nähdään että olisi tarve edetä vielä 10-15km rannan suuntaan. Vähempikin toki riittää JOS ottavat riskin ja tuovat esim. HIMARS:in lähemmäs etulinjaa, ampuvat raketit nopeasti ja vetäytyvät sen jälkeen taakse. Mieluiten tulisi päästä tälle etäisyydelle useammalta kohdalta, jotta pystytään vaikuttamaan rantatiehen ja sen ympäristöön pidemmältä matkalta.

Venäjän Zaporitzzjan ja Khersonin alueiden huolto nojaa vahvasti tämän tien käyttöön.

Hän arvioi että Krimillä on noin 1,5 miljoonaa asukasta eli selvästi vähemmän kuin ryssän "virallinen numero" 2,5 miljoonaa. Silti, nyt kun Kerchin silta on rajoittuneessa käytössä, tämän eteläisen rantatien merkitys korostuu myös Krimin huollon kannalta. Sota on ensisijainen, mutta 1,5 miljoonaa ihmistä ei voi jättää silti ilman ruokaa.

Samaa siis mitä täälläkin on pohdittu, tuo tie olisi hyvä saada tulen alle ja mieluiten katkaistua kokonaan. Se olisi vahva kuristusote ryssän sotajoukoista ja samalla Krimin väestöstä. Ryssä olisi pakotettu tekemään epämieluisia ratkaisuita, jos eivät kykene järjestämään huoltoa. Talvi myös lähestyy, jolloin huollon tarve kasvaa.

-

Ukraine — Victory Is Closer Than You Think - CEPA. Nice to see an article that breaks out of the lines of a map analyses of the counteroffensive (which bedevilled all the critical articles last week). Here in an interesting analysis based on road control.

-

Ukraine — Victory Is Closer Than You Think​

By Jan Kallberg
August 23, 2023

Ukraine’s counteroffensive is making substantial progress. Russia’s generals will know this, even if the West doesn’t.

https://cepa.org/article/ukraine-victory-is-closer-than-you-think/

Ukraine — Victory Is Closer Than You Think​

By Jan Kallberg
August 23, 2023

Ukraine’s counteroffensive is making substantial progress. Russia’s generals will know this, even if the West doesn’t.

Photo: Ukrainian Soldier in a tank. Credit: @ZelenskyyUa via Twitter https://twitter.com/ZelenskyyUa/status/1690309931616849920/photo/2


The bleakness of the Western commentariat’s recent output is striking — Ukraine’s counteroffensive has made little progress, they say. Major US news outlets cite intelligence agencies opining that things are “grim” and that hopes are fading that Ukraine can reach its (supposed) objective of Melitopol, more than 50 miles away.

This is simply wrong. Intelligence analysts may look at the map of Southern Ukraine and see distances; military planners will apply the military math and see something very different. They know that to crush the Russian army and strangle the troops in frontline fortifications, they don’t need to advance 50 miles. 10 miles will do it.

Why? Because although it would be great if Ukrainian troops broke through to the shores of the Sea of Azov, they do not have to. Instead, they can achieve a significant operational outcome by bringing Russia’s ground line of communication (GLOC) under their guns.

On or around August 22, Ukraine’s troops liberated the village of Robotyne, some 90km (around 55 miles) from the Sea of Azov, a major accomplishment given the enormous efforts of the Russian invaders to fortify and hold it.

From here, the Ukrainians need to advance by a further 10–15 km (7–10 miles), in order to range their guns on Russia’s east-west transport routes that are critical to the ability of its army and armed forces to fight. If Ukraine can interdict these road and rail links, it’s very hard to see how the Russian army can continue to fight.

This will not be easy, but it’s reasonable to think it will happen. This will be achieved using its indirect capability — first the M142 High Mobility Artillery Rocket System (HIMARS) and the M270 Multiple Launch Rocket Systems (MLRS), whose reach is about 80km-90km, and later its 155 mm artillery with a range of over 40km. These are hugely more capable than Ukraine’s pre-war 152mm Soviet-style artillery that have a range of only 17–20 km.

Russia’s GLOC does not run along the sands of the Azov Sea’s shores but rather inland and, therefore, closer to Ukraine’s advances. The M14 highway running east-west, and largely parallel to the coastline, is about 7km–10km from the shore. Nearby is the broader logistics corridor where the Russians place supply and ammunition dumps, fuel storage, higher-echelon command posts, reserve units, and logistic railheads.

This logistics corridor becomes increasingly narrow for every inch the Ukrainians liberate. Once the Russian assets mentioned above are within Ukrainian MLRS reach, the Russian senior leadership will have an almost impossible choice to make — will they be able to sustain operations west of Melitopol when every aspect of their fighting effort is under fire?

As winter approaches, the logistic situation west of Melitopol is likely to get worse and worse. As occurred on the western bank of the River Dnieper last fall, even Vladimir Putin will be forced to acknowledge reality – he can fight on and risk mass troop surrenders, or pull back. Either way, the so-called land bridge from Russia to Crimea will be snapped.

So Russian commanders will not think they have 90km of space to play with behind their backs. Their only consolation is that the Ukrainians can’t place MLRS artillery at the forward edge of the battle area; these units are extremely valuable and must be used from safer positions 10km–15km behind the frontline.

Operational commanders on both sides will know the math: if the Ukrainian army is 90km from the Sea of Azov, and MLRS has a maximum range of 90km but needs to be placed 10km behind the frontline, then the Ukrainians must advance another 10km southward to cover all the terrain between them and the Sea of Azov.

Ukraine is now closing in on this goal at several spots along the frontline, offering the possibility that its rocket artillery will be able to strike the Russian land bridge from different angles.

Once this happens, there is (forgive the use of this old term) a domino effect. All east-west roads and railroads will be in range, and at this point, Russian private companies will no longer be interested in risking their drivers and $150,000 trucks for a $700 cargo payment from Mariupol to Kherson oblast.

Russia has used civilian haulage contractors for many months now and offers good rates. But the chance of an artillery strike changes the calculation, creating the risk of driver deaths and financial disaster.

A modern private 18-meter truck can carry 15–30 tons of supplies, compared to a Russian Army Kamaz truck, which can carry only a few tons in an unstructured pile on the truck bed. Private companies can, of course, be ordered, nationalized, or otherwise coerced to supply the army, but that carries its own risk of disenchantment or outright anger aimed at the Kremlin.

There are other problems. While Russia’s occupation authorities claim a Crimean population of 2.5 million, the true number on the peninsula is likely closer to 1.5 million.

With Russia’s land bridge disrupted or closed by Ukrainian indirect fire or even its threat, Crimea would be solely supplied by the Kerch Bridge or by sea. At that point, the Kremlin would have to make ugly choices — either the Crimean population will suffer significant shortages during the upcoming winter, or the army will go short. The Kerch Bridge’s capacity, will likely not be enough to supply both the western part of the front and the civilian population.

So, how will Russians in Crimea react? We don’t know, but past Ukrainian attacks have led to an exodus of civilians. That’s hardly a message the Kremlin would welcome.

All of which is ahead of us. In the meantime, everything focuses on those 7-10km advances from Robotyne and other frontline areas. As always, the fighting and the dying will be done by Ukrainians, but the West absolutely must ensure that there are sufficient rocket artillery systems, ammunition, and support to do the job.

-

Jan Kallberg, Ph.D., LL.M., is an Assistant Professor in the Department of Mathematical Sciences at the United States Military Academy. He is a non-resident Senior Fellow with the Transatlantic Defense and Security program at the Center for European Policy Analysis (CEPA). Follow him at cyberdefense.com and @Cyberdefensecom.

Tälle kirjoitukselle esitetty aiheellista kritiikkiä, lainaan alle muutaman twitter-kirjoituksen, ensin kotimainen John Helin:

My problem with this argument is that if the Russians know losing ~15km of ground might force them to withdraw, why focus so much of the preparation efforts so far behind the initial frontline?

There are fortifications by the highways down near Melitopol.

Then there's this weird discourse where severing either the land corridor or the Kerch bridge alone will starve the Russians on the Dnipro-Zaporizhzhia front, and HIMARS is enough for that.

Meanwhile the railways of the land bridge are already in Ukrainian HIMARS range.

If paralyzing the Russians was as easy as advancing 15-20 kilometers, why hasn't that come up in the Wargames that must have been hosted and observed by the Western generals and officials who are now finding problems with the counteroffensive?

In general, I think we must be wary of shifting narratives in the same way the pro-Russians have constantly done.

It helps no-one and might even be harmful when used by anti-aid politicians.

Ukraine needs continued support, but there are better ways to argue for it



-

Oliver Alexander on samaa mieltä Helinin kanssa, muistuttaa myös siitä että GMLRS raketteja ei ole loputonta määrää ja ne yksistään tuskin riittävät huoltoreitin katkaisemiseen:

In a world with unlimited supplies of GMLRS the argument might be true. Realistically though, simply being in GMLRS range isn’t enough to block a supply route.

As @J_JHelin has also stated, almost all major supply routes in the area are already within GMLRS range.

It is a lot easier to make the argument once a route gets within regular artillery range, but that requires a bit more than 15km of advances.



-

DefMon on samaa mieltä, tosin muistuttaa että reitin varrella on paljon tärkeitä kohteita jotka joko altistuisivat raketeille tai joutuisivat siirtymään (mahdollisesti Krimille):

I completely agree with this. However, the Russians are using those beach resorts which are out of range for unit recovery and command. This is just matter of distance, they would just have to travel to Crimea instead. Still worth having in mind.


-

Sanoisin että hyvää kritiikkiä, koska muistetaan Khersonin vastahyökkäyksen ajoilta että ryssän huollon katkaiseminen Dnipron yli oli huomattavan vaikeaa eikä onnistunut kokonaan missään vaiheessa. Ryssä myös pystyi vetämään joukot ja kaluston joen yli kun vetäytymisen aika tuli.

Samaan aikaan olen sitä mieltä että GMLRS-rakettien yltäminen eteläiselle rantatielle tietäisi huonoa ryssän sotamenestykselle. Tuskin katkaisee huoltotietä itsessään, mutta kohteita olisi varmasti. Toistaiseksi iskut mm. Berdyanskin ja Mariupolin seudulle on usein jouduttu tekemään Storm Shadow -risteilyohjuksilla, joille olisi varmasti parempaakin käyttöä kaukaisempien kohteiden muodossa. Täten ne vapautuisivat pois rantatien iskuista - tosin rajallinen määrä näitäkin risteilyohjuksia ja rantatielle yltämiseen voi mennä vielä hetki (viikkoja, ellei kauemminkin, riippuu miten Ukrainan hyökkäys etenee).
 
Oryx näyttää raportoivan, et vanhat 122mm 122 PSH 74 panssarihaupitsit olis menneet Ukrainaan Suomen aseapupakettien mukana. Ehkä Puolustusministeriössä on tultu tulokseen, että nämä joutaa jo, kun on Moukaria tilalla.

"Joining NATO, Joining The Cause: Finnish Aid To #Ukraine 🇫🇮🇺🇦
Updated with:
- 122mm 122 PSH 74s (2S1 Gvozdika) SPGs [Delivered]"

 
Hieman optimistisempi analyysi, tämä painottaa tieverkon hallintaa ja logistiikkaa sekä niiden merkitystä hyökkäyksen onnistumiselle. Ei ole turhan pitkä kirjoitus, mutta tässä silti tiivistetysti pääkohdat:

- Robotynestä on noin 90km Azovinmeren rantaan ja ryssän huoltoon käytettävä rantatie kulkee 7-10km sisämaassa eli Robotynestä rantatielle on 80-83km
- tien läheisyydessä sijaitsevat logistiikkakeskukset / jakokeskukset, joissa säilötään polttoaine, ruoka, ammukset, kranaatit, raketit yms. mitä kuljetetaan rintamalle
- HIMARS:in ja M270:n rakettien ulottuma on 80-90km ja 155mm tykistöllä hieman yli 40km (toki kranaatista riippuen), neuvostovalmisteinen 152mm tykistöllä 17-20km
- HIMARS ja M270 ovat äärimmäisen tärkeitä joten niitä ei käytetä suoraan etulinjan takaa vaan turvalliselta, mahdollisesti noin 10-15km etulinjan takaa
- täten matematiikka menee näin: Ukrainan tarvitsee edetä vielä 10-15km verran etelää kohden, jolloin saadaan ns. eteläinen rantatie HIMARS:in ja M270:n rakettien kantamalle

90 - 10 + 10 = 90
90 - 7 + 15 = 98

Tällä hetkellä siis HIMARS ja M270 "turvallinen käyttöpaikka" on 90-98 km etäisyydellä eteläisestä rantatiestä. Rakettien ulottuman ollessa 80-90km, tästä nähdään että olisi tarve edetä vielä 10-15km rannan suuntaan. Vähempikin toki riittää JOS ottavat riskin ja tuovat esim. HIMARS:in lähemmäs etulinjaa, ampuvat raketit nopeasti ja vetäytyvät sen jälkeen taakse. Mieluiten tulisi päästä tälle etäisyydelle useammalta kohdalta, jotta pystytään vaikuttamaan rantatiehen ja sen ympäristöön pidemmältä matkalta.

Venäjän Zaporitzzjan ja Khersonin alueiden huolto nojaa vahvasti tämän tien käyttöön.

Hän arvioi että Krimillä on noin 1,5 miljoonaa asukasta eli selvästi vähemmän kuin ryssän "virallinen numero" 2,5 miljoonaa. Silti, nyt kun Kerchin silta on rajoittuneessa käytössä, tämän eteläisen rantatien merkitys korostuu myös Krimin huollon kannalta. Sota on ensisijainen, mutta 1,5 miljoonaa ihmistä ei voi jättää silti ilman ruokaa.

Samaa siis mitä täälläkin on pohdittu, tuo tie olisi hyvä saada tulen alle ja mieluiten katkaistua kokonaan. Se olisi vahva kuristusote ryssän sotajoukoista ja samalla Krimin väestöstä. Ryssä olisi pakotettu tekemään epämieluisia ratkaisuita, jos eivät kykene järjestämään huoltoa. Talvi myös lähestyy, jolloin huollon tarve kasvaa.

-

Ukraine — Victory Is Closer Than You Think - CEPA. Nice to see an article that breaks out of the lines of a map analyses of the counteroffensive (which bedevilled all the critical articles last week). Here in an interesting analysis based on road control.

-

Ukraine — Victory Is Closer Than You Think​

By Jan Kallberg
August 23, 2023

Ukraine’s counteroffensive is making substantial progress. Russia’s generals will know this, even if the West doesn’t.

https://cepa.org/article/ukraine-victory-is-closer-than-you-think/

Ukraine — Victory Is Closer Than You Think​

By Jan Kallberg
August 23, 2023

Ukraine’s counteroffensive is making substantial progress. Russia’s generals will know this, even if the West doesn’t.

Photo: Ukrainian Soldier in a tank. Credit: @ZelenskyyUa via Twitter https://twitter.com/ZelenskyyUa/status/1690309931616849920/photo/2


The bleakness of the Western commentariat’s recent output is striking — Ukraine’s counteroffensive has made little progress, they say. Major US news outlets cite intelligence agencies opining that things are “grim” and that hopes are fading that Ukraine can reach its (supposed) objective of Melitopol, more than 50 miles away.

This is simply wrong. Intelligence analysts may look at the map of Southern Ukraine and see distances; military planners will apply the military math and see something very different. They know that to crush the Russian army and strangle the troops in frontline fortifications, they don’t need to advance 50 miles. 10 miles will do it.

Why? Because although it would be great if Ukrainian troops broke through to the shores of the Sea of Azov, they do not have to. Instead, they can achieve a significant operational outcome by bringing Russia’s ground line of communication (GLOC) under their guns.

On or around August 22, Ukraine’s troops liberated the village of Robotyne, some 90km (around 55 miles) from the Sea of Azov, a major accomplishment given the enormous efforts of the Russian invaders to fortify and hold it.

From here, the Ukrainians need to advance by a further 10–15 km (7–10 miles), in order to range their guns on Russia’s east-west transport routes that are critical to the ability of its army and armed forces to fight. If Ukraine can interdict these road and rail links, it’s very hard to see how the Russian army can continue to fight.

This will not be easy, but it’s reasonable to think it will happen. This will be achieved using its indirect capability — first the M142 High Mobility Artillery Rocket System (HIMARS) and the M270 Multiple Launch Rocket Systems (MLRS), whose reach is about 80km-90km, and later its 155 mm artillery with a range of over 40km. These are hugely more capable than Ukraine’s pre-war 152mm Soviet-style artillery that have a range of only 17–20 km.

Russia’s GLOC does not run along the sands of the Azov Sea’s shores but rather inland and, therefore, closer to Ukraine’s advances. The M14 highway running east-west, and largely parallel to the coastline, is about 7km–10km from the shore. Nearby is the broader logistics corridor where the Russians place supply and ammunition dumps, fuel storage, higher-echelon command posts, reserve units, and logistic railheads.

This logistics corridor becomes increasingly narrow for every inch the Ukrainians liberate. Once the Russian assets mentioned above are within Ukrainian MLRS reach, the Russian senior leadership will have an almost impossible choice to make — will they be able to sustain operations west of Melitopol when every aspect of their fighting effort is under fire?

As winter approaches, the logistic situation west of Melitopol is likely to get worse and worse. As occurred on the western bank of the River Dnieper last fall, even Vladimir Putin will be forced to acknowledge reality – he can fight on and risk mass troop surrenders, or pull back. Either way, the so-called land bridge from Russia to Crimea will be snapped.

So Russian commanders will not think they have 90km of space to play with behind their backs. Their only consolation is that the Ukrainians can’t place MLRS artillery at the forward edge of the battle area; these units are extremely valuable and must be used from safer positions 10km–15km behind the frontline.

Operational commanders on both sides will know the math: if the Ukrainian army is 90km from the Sea of Azov, and MLRS has a maximum range of 90km but needs to be placed 10km behind the frontline, then the Ukrainians must advance another 10km southward to cover all the terrain between them and the Sea of Azov.

Ukraine is now closing in on this goal at several spots along the frontline, offering the possibility that its rocket artillery will be able to strike the Russian land bridge from different angles.

Once this happens, there is (forgive the use of this old term) a domino effect. All east-west roads and railroads will be in range, and at this point, Russian private companies will no longer be interested in risking their drivers and $150,000 trucks for a $700 cargo payment from Mariupol to Kherson oblast.

Russia has used civilian haulage contractors for many months now and offers good rates. But the chance of an artillery strike changes the calculation, creating the risk of driver deaths and financial disaster.

A modern private 18-meter truck can carry 15–30 tons of supplies, compared to a Russian Army Kamaz truck, which can carry only a few tons in an unstructured pile on the truck bed. Private companies can, of course, be ordered, nationalized, or otherwise coerced to supply the army, but that carries its own risk of disenchantment or outright anger aimed at the Kremlin.

There are other problems. While Russia’s occupation authorities claim a Crimean population of 2.5 million, the true number on the peninsula is likely closer to 1.5 million.

With Russia’s land bridge disrupted or closed by Ukrainian indirect fire or even its threat, Crimea would be solely supplied by the Kerch Bridge or by sea. At that point, the Kremlin would have to make ugly choices — either the Crimean population will suffer significant shortages during the upcoming winter, or the army will go short. The Kerch Bridge’s capacity, will likely not be enough to supply both the western part of the front and the civilian population.

So, how will Russians in Crimea react? We don’t know, but past Ukrainian attacks have led to an exodus of civilians. That’s hardly a message the Kremlin would welcome.

All of which is ahead of us. In the meantime, everything focuses on those 7-10km advances from Robotyne and other frontline areas. As always, the fighting and the dying will be done by Ukrainians, but the West absolutely must ensure that there are sufficient rocket artillery systems, ammunition, and support to do the job.

-

Jan Kallberg, Ph.D., LL.M., is an Assistant Professor in the Department of Mathematical Sciences at the United States Military Academy. He is a non-resident Senior Fellow with the Transatlantic Defense and Security program at the Center for European Policy Analysis (CEPA). Follow him at cyberdefense.com and @Cyberdefensecom.


Hieman pistää miettimään miten Himarsilla pystytään merkittävästi häiritsemään huoltotietä 80km päästä, sillähän ei voi ampua liikkuvaan kohteeseen. Alueella on yksi pieni n. 6-10 m leveä Korsak-joki, jonka sillan voi tuhota, mutta ponttoonisillat siihen rakennetaan varmasti nopeasti. Toki logistiikkakeskuksia voidaan tuhota, mutta alun paukahdusten jälkeen ne ryssä siirtää varmasti kauemmaksi. Mielestäni pitäisi päästä vähintään tykistön kantaman 40km päähän, jotta huoltotietä voidaan merkittävästi häiritä, silloinkin pitäisi käyttää ohjattuja ammuksia, jotta (perinteisillä cep 267m) tiet saataisiin oikeasti vaarallisiksi käyttää. https://www.google.fi/maps/place/Ro...97264!4d35.8373394!16s/g/11b5v5p856?entry=ttu
 
Hieman pistää miettimään miten Himarsilla pystytään merkittävästi häiritsemään huoltotietä 80km päästä, sillähän ei voi ampua liikkuvaan kohteeseen. Alueella on yksi pieni n. 6-10 m leveä Korsak-joki, jonka sillan voi tuhota, mutta ponttoonisillat siihen rakennetaan varmasti nopeasti. Toki logistiikkakeskuksia voidaan tuhota, mutta alun paukahdusten jälkeen ne ryssä siirtää varmasti kauemmaksi. Mielestäni pitäisi päästä vähintään tykistön kantaman 40km päähän, jotta huoltotietä voidaan merkittävästi häiritä, silloinkin pitäisi käyttää ohjattuja ammuksia, jotta (perinteisillä cep 267m) tiet saataisiin oikeasti vaarallisiksi käyttää. https://www.google.fi/maps/place/Robotyne,+Zaporizka,+Ukraina,+71720/@46.7353266,35.8739581,12627m/data=!3m1!1e3!4m6!3m5!1s0x40dd0baa226ad385:0xc158531b6376bca0!8m2!3d47.4497264!4d35.8373394!16s/g/11b5v5p856?entry=ttu
Muistissa on myös Bakhmutin huolto Ukrainan perääntyessä. Taisteltiin talo talolta ja mietittiin että missä vaiheessa Ukrainan huolto käy mahdottomaksi.

Huoltoa tapahtui oikeastaan siihen asti että huoltotielle oli vihollisen näköyhteys. Mitä lähemmäksi huoltoreittejä Venäjä pääsi, sitä enemmän huolto vaikeutui mutta ei se kuitenkaan loppunut.

Siksi hassua ajatella että Venäjän huolto muuttuisi mahdottomaksi jos Ukraina pääsisi 80 km tai 40 km päähän.

Etulinjojakin huolletaan koko ajan.
Ja oman vedettävän tykistön ampuma-asemia (jotka 122mm tykeillä ehkä 10-20 km etulinjasta)
 
Muistissa on myös Bakhmutin huolto Ukrainan perääntyessä. Taisteltiin talo talolta ja mietittiin että missä vaiheessa Ukrainan huolto käy mahdottomaksi.

Huoltoa tapahtui oikeastaan siihen asti että huoltotielle oli vihollisen näköyhteys. Mitä lähemmäksi huoltoreittejä Venäjä pääsi, sitä enemmän huolto vaikeutui mutta ei se kuitenkaan loppunut.

Siksi hassua ajatella että Venäjän huolto muuttuisi mahdottomaksi jos Ukraina pääsisi 80 km tai 40 km päähän.

Etulinjojakin huolletaan koko ajan.
Ja oman vedettävän tykistön ampuma-asemia (jotka 122mm tykeillä ehkä 10-20 km etulinjasta)

Juurikin näin toki huoltoliikennettä on paljon enemmän kun kyseessä Krimin alueen huolto ja siellä kulkee rekkoja, jotka pysähtyvät pienestäkin esteestä tai osumasta, huolto hidastuu mutta ei pysähdy.
 
Muistissa on myös Bakhmutin huolto Ukrainan perääntyessä. Taisteltiin talo talolta ja mietittiin että missä vaiheessa Ukrainan huolto käy mahdottomaksi.

Huoltoa tapahtui oikeastaan siihen asti että huoltotielle oli vihollisen näköyhteys. Mitä lähemmäksi huoltoreittejä Venäjä pääsi, sitä enemmän huolto vaikeutui mutta ei se kuitenkaan loppunut.

Siksi hassua ajatella että Venäjän huolto muuttuisi mahdottomaksi jos Ukraina pääsisi 80 km tai 40 km päähän.

Etulinjojakin huolletaan koko ajan.
Ja oman vedettävän tykistön ampuma-asemia (jotka 122mm tykeillä ehkä 10-20 km etulinjasta)
Jos Ukraina pääsisi lähelle Tokmakia niin junilla huoltaminen loppuisi kokonaan ainakin venäjän puolelta Hersoniin väliseltä alueelta.

Tokmakin läpi kulkee junarata ryssälästä länteen:

1692982853033.png

Lisäys:

Tämä huoltoyhteys kun saataisiin poikki niin ainakin Khersonin huolto vaikeutuisi entisestään.
 
Hieman pistää miettimään miten Himarsilla pystytään merkittävästi häiritsemään huoltotietä 80km päästä, sillähän ei voi ampua liikkuvaan kohteeseen. Alueella on yksi pieni n. 6-10 m leveä Korsak-joki, jonka sillan voi tuhota, mutta ponttoonisillat siihen rakennetaan varmasti nopeasti. Toki logistiikkakeskuksia voidaan tuhota, mutta alun paukahdusten jälkeen ne ryssä siirtää varmasti kauemmaksi. Mielestäni pitäisi päästä vähintään tykistön kantaman 40km päähän, jotta huoltotietä voidaan merkittävästi häiritä, silloinkin pitäisi käyttää ohjattuja ammuksia, jotta (perinteisillä cep 267m) tiet saataisiin oikeasti vaarallisiksi käyttää. https://www.google.fi/maps/place/Robotyne,+Zaporizka,+Ukraina,+71720/@46.7353266,35.8739581,12627m/data=!3m1!1e3!4m6!3m5!1s0x40dd0baa226ad385:0xc158531b6376bca0!8m2!3d47.4497264!4d35.8373394!16s/g/11b5v5p856?entry=ttu
Logistiikkakeskuksia on ihan syystä mahdollisimman lähellä, joten niiden siirto kauemmaksi heikentää huomattavasti logistiikan tilaa. Kuorma-autoja on kuitenkin rajallinen määrä ja niiden matka-ajan lisääntyminen on pois keikkojen määrästä. Jos niitä taas jakaa pienemmiksi, niin sitten kommunikaation ja koordinoinnin tarve voimistuu huomattavasti ja se puolihan on selkeästi ryssillä hallussa.... :poop:
 

Sotilasprofessori Huhtisen arvio lähiviikkojen mahdollisista tapahtumista...

Alla lainattu Huhtisen realistinen huomio on mielestäni jäänyt muissa asiantuntijalausunnoissa ja keskustelussa (poliittisesti epäkorrektina tosiasiana?) sivuun:

Huhtinen painottaa, että Ukrainan asevoimille maa-alan takaisinvaltaaminen ei ole ainoa tavoite. Hyvin olennaista on päästä todelliseen taisteluun Venäjän päävoiman kanssa, jotta se voidaan tuhota.​
Huhtinen huomauttaa, ettei termi ”vastahyökkäys” sovi kovin hyvin Ukrainan tämän hetken toimintaan, sillä Ukraina pyrkii nyt erityisesti tuhoamaan Venäjän voimaa.​

Ukrainan tarkoituksena siis ei hänen mukaansa ole kirurgisen siististi takaisinvallata maata -- vaan tuhota ryssä ja sen sodankäyntikyky! Mahdollisessa taistelussa ryssän päävoimaa vastaan.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top