Fisu
Kenraali
Siitä olisi tullut pidempi sota ja putleri halusi lyhyen sodan, ettei asiassa ehditä paheksuntaa pidemmälle. Putleri luotti siihen, että Ukraina on alustettu siten, että Kiova voidaan alistaa nopeasti. Asiaahan oli pitkään alustettu ja armeijankin piti olla kunnossa. Ei vain kerrottu, ettei koko armeija ole kunnossa, ainoastaan paraatijoukko putleria varten.Minun muistin mukaan ryssä iski Kiovaan ensipäivinä kaikilla mitä sillä oli, helikoptereilla, ohjuksilla yms. mutta eihän ne riitä tuhoamaan siellä täällä olevia Ukrainalaisia. Se lähinnä kulutti ryssän voimia ja se oli Ukrainalle hyvä asia.
Itse luulen että ryssä olisi onnistunut tavoitteissaan paremmin jos se olisi pyrkinyt kaikin voimin esim saartamaan Harkovan, tai pelkän eteläosan Ukrainasta. Tällöin sen ei olisi tarvinnut perääntyä saman tien, jättäen häpeällisen kasan romurautaa jälkeensä.
Muu toiminta viittaa siihen, että Dneprin itäpuolen ukrainalaisjoukot haluttiin eristää ja pilkkoa, niin että Kiovan hoitamisen jälkeen siellä olevat eristäytyneet ja sekasortoiset joukot antautuisivat tai tuhottaisiin, jolloin Ukrainalle ei jäisi muuta vaihtoehtoa, kuin nostaa kädet pystyyn. Ukrainalle ei olisi tällöin juuri jäänyt varteenotettavia joukkoja jäljelle. Tästäkin olisi jouduttu luopumaan ilman Kiovan suunnitelmia ja rintamaa olisi täytynyt alkaa puskea tasaisemmin, ilman erittäin syviä läpimurtoja. Aikaa olisi mennyt sitten sen verran, että lännessäkin saatettaisiin ehtiä paheksumista pidemmälle.