Ukrainan konflikti/sota

Tähän mennessä UA on ollut askeleen edellä. Voittivat Kiovan taistelun. Kohta alkaa uusi vaihe Idän taistelussa ja örkkien rauhanpuheet viittaa siihen, että haetaan hyviä asemia neuvotteluun, jos voittoa ei irtoa. Kuinka paljon Kiovan suunnan yksiköitä heitetään suoraan kuluneina tuleen? UA uskon huoltavan joukkonsa pikaisesti, mutta onko rus epätoivoa ilmassa ja isosti heti päälle?

Mitä Ukrainalla on takataskussa? Taistelukenttä muuttuu avonaiseksi pelloksi. Antaa edun rus.

Mua on alkanut hiukan epäilyttämään Ukrainan pyynnöt. Siis näytteleekö UA heikkoa huutelemalla panssareita juuri nyt kovaan ääneen? Kyllä UA yleisesikunta on tajunnut tankkien tarpeen heti, kun Kiovan suunnasta tuli ensimmäinen havainto örkkien linnoittautumisesta ja miinoista. Silloin sodan painopiste alkoi siirtyä itään. En siis epäile UA tarvetta tankeille, vaan hämmästelen asiasta pidettyä julkista mölyä; tykkejä tankkeja. Vrt Ukrainan tappioista ei kukaan hiisku mitään lännessä. Jos olisi oikeasti kauhea hätä, niin ei sitä yleensä julkisesti huudeta sodan aikana...

Ukrainan etu on, että Venäjä ei ennätä huoltaa tai täydentää joukkoja.

Puolustuksessa idässäkin varmaan riittää nykykalustot, mutta onko se tarpeeksi onnistunutta puolustusta jos syntyy uusia Buchia ja lisää kyliä joutuu Venäjän haltuun koska on pakko taistella syvyydessä.

Silti alueiden takaisinvaltaus vaatii sitä kalustoa. Ei esimerkiksi reittiä kohti Mariupoliin voida avata NLAW -ohjuksilla ja jalkamiehillä vaan se vaatii kalustoa.
 
Jospa laitatte omistanne, suomalaisten kartussit jätetään luolaan.
Jätetään äitiSuomen käyttöön.
Tämä on sotaketju. Jos haluatte lisää rompetta ja koulutusta Ukrainaan, voitte poistua!

Kerrot useampaan otteeseen mielipiteesi, mutta vaadit muita hiljenemään aiheesta tässä ketjussa:

Ja täältä löytyy oma kantani:
 
Today, residents of Belgorod and the suburbs noticed a humming aircraft, a drone in the sky. A lot of people were wondering whose it was. And what do you think, friends, whose drone?

Ai että tekee höpöä.. Tämä siis väitetysti reilusti vanjan puolella..

Ukrainalta löytyy ainakin tällainen jossa dronen pyrstö näyttää samanlaiselta kuin videossa
 
BBC:n julkaisu: Venäjä on järjestänyt uudelleen Ukrainan sodan johtamisen – nyt hyökkäystä johtaa Eteläisen sotilaspiirin komentaja kenraali Aleksandr Dvornikov, jolla on laaja kokemus Venäjän operaatioista Syyriassa

Kenraali jonka erikoisalaa on siviilien ja siviilikohteiden tuhoaminen.

alexander_dvornikov_rian_02808527_b.jpg
 
Kirjoittelenpa tuskastumistani ja pahaa oloani pois. Juttu on ihan tajunnan virtaa tältä hetkeltä.

Opiskelukaverini kaatui ukrainassa, varmaankin aika alkuvaiheessa. Toinen ystäväni (naapuri) on siellä taistelemassa.

Tästä elossa olevasta naapurista tiedän jonkun verran, noin kerran viikkoon vaihdellaan viestejä. Lähetin hänelle ja hänen ryhmälleen tupakkarahaa. Hän ei tykkää kun kaikissa yhteydenotoissa kutsun häntä sankariksi. En aijo lopettaa sankariksi kutsumista koska hän on minulle sankari.

Naapurini on jotain juttuja kertonut sodasta joita en lähde tässä jakamaan. Olen häneltä saanut yhden kuvan kun pyysin erikseen ja muistutin tietoturvasta. Siellä on kai taottu hyvin päähän että niitä kuvia ei vain lähetellä.

Sota on jotenkin ollut todella lähellä sydäntäni ja arvojani. Tämä on näkynyt tavalla että otan sodan turhankin raskaasti itse. Pelkään avata uutisia ja tutkia asioita netistä vaikka en voi olla tekemättä sitä. Kuvat sattuvat minua syvältä sydämestä ja parku on tullut monta kertaa.

Olen auttanut ukrainan armeijaa lahjoittamalla ison summan rahaa heidän armeijalleen, koitan katsoa ja kannustaa naapuriani eteenpäin. Silti tuntuu että en tee tarpeeksi, koen voimattomuutta. Tiedostan että tärkeintä on nyt minun vain jatkaa työssä käyntiä ja tuottaa sitä hyvää maailmaan sitä kautta. Halu auttaa olisi kuitenkin paljon suurempi mutta ei ole mitään hyvää keinoa enää auttaa.

Olen pitänyt myös sodasta taukoa mutta se on melkein pahentanut ahdistusta.

Katsoin tänään töissä Zelenskyn puheen eduskunnassa suorana ja kauhea itku ja parkuhan siitä tuli.

Koen valtavaa vihaa etenkin venäjän sotilaita (jos niitä sotilaiksi voi sanoa) ja venäjän johtoa vastaan. Olen alkanut tuntemaan myös vihaa venäjän kansaa kohtaan.

Naapurissa asuu myös ihan normaali venäläistaustainen perhe ja heidän näkemin kyllä tyynnyttää aina tätä vihaa. Jutellaan niitä näitä.

Tämä tuska ja jotenkin voimattomuus tehdä yhtään mitään on ahdistavaa. Noh teen sen minkä tiedän oikeaksi ja koitan jatkaa hyvän tuottamista.
Voimattomuuden tunne on luonnollista. Parhaiten sitä torjuu toimimalla sitä vastaan. Tee konkreettisia asioita joilla ehkäiset saman tapahtumista täällä.
Rupea aktiiviseksi reserviläiseksi, tai etsi itsellesi muuta harrastusta jossa toimit kotimaisen yhteiskunna hyväksi, liity sopimuspalokuntaan, tai jotain joka sopii sinulle.

Tekeminen tuntuu hyvälle ja karkoittaa ahdistuksen.
 
Varmaan ukkelin aina fantasioimansa ihannepesti. Käydä slaaviveljien kimppuun sen jälkeen kun nämä ovat torjuneet hyökkäyksen ensimmäisen aallon ja ovat saatanan vihaisia ryssille. Ja ylipäällikkö Vladolf Putler hengittää koko ajan niskaan ja vaatii tuloksia.
Aika vanhan näköinen ukko. Mahtaako järki enää luistaa kun ikä alkaa jo näkyä naamasta ja kestääkö pumppu paineita.
 
Ukrainalta löytyy ainakin tällainen jossa dronen pyrstö näyttää samanlaiselta kuin videossa
Joissakin lähteissä tämän range olisi up to 20km joten oisko noin kauas päässy? Itseä kiehtois ajatus että olis autonomisena käyny TB2 pyörähtämässä Belgorodin yllä. Sellaisena pikku kuittina vanjalle.
 
Joissakin lähteissä tämän range olisi up to 20km joten oisko noin kauas päässy? Itseä kiehtois ajatus että olis autonomisena käyny TB2 pyörähtämässä Belgorodin yllä. Sellaisena pikku kuittina vanjalle.
Tämän mukaan Gorlytsan range on yli 1000 km
 
Venäjällä on pitkään ollut vaikeuksia lämpökameroiden kehittelyssä ja siksi se on ollut riippuvainen ranskalaisten vehkeistä. Nykyisin vientirajoitusten takia venäläiset ovat yrittäneet saada omaa tuotantoa käyntiin.
Oli ymmärrys että näitä ranskisten tekeleitä vain uudemmissa rungoissa mutta on näköjään myös B3:iin näitä päivitetty.
 
Back
Top