Ukrainan konflikti/sota

Tossa oli mielenkiintoinen kommentti, linkki ryssän Anna-news kanavalle. Tämän mukaan ilta kahdeksalta
UA ei ollut vielä päässyt kaupunkiin eikä Balaklya-Kupiansk valtatielle, mutta olivat vallanneet Yakovenkon.
Izyumiin sataa HIMARsia ja Schevchenkoon tykistötulta.

Tuo Yakovenko on mainitun valtatien varressa Balaklyasta pohjoiseen, joten ei vaikuta ihan loogiselta jutulta.
Näistä ei nyt tiedä todellista tilannetta, ovat täydessä paniikissa. Ryssän omat arviot pitäisi kuitenkin olla se kultareunuksinen versio todellisuudesta.

Ei tässä näytä mitään mahista olevan unta saada, joten jatketaan. Sodan intensiivisin päivä sitten ensimmäisen viikon.

Edelleen Balaklyan suunta, tämä ei täysin aukea mulle mutta ilmeisesti joku ryssän SOF/SWAT-teami taistelee saarrettuna ja vailla toivoa, yhteys menetetty. Joku kommentoi että tämän porukan piti alunperin pamputtaa mummoja, mutta joutuivatkin sitten rintamatöihin. Ehkä Rosgardiaa.

 
Hitaasti minunkin älli laskee 1+1. Tämä viesti oli syyskuun 1. päivä. Eli ryssät on tienneet jo viikon verran, että Harkovassa alkaa tapahtumaan. Tuo video joka äsken oli Staryi Karavanista oli 2 päivää sitten. UA voi olla jo Lymanin ympärillä nyt.


 
Itse olen Sveitsissä ollut aikoinaan työreissuilla (tosin siitä on jo aikaa). Kyseessä on kallis maa, joka on byrokratian ja "ei koske meitä"-ajattelun mallimaa. Hintataso on järkyttävä ja kaikki käy siksi naapurimaissa kaupoissa jos on mahdollista (itse olin Ranskan rajalla niin sieltä minäkin liki kaiken kävin ostamassa), koska monilla on kuitenkin sielläkin talous tiukalla. Energian hinta riippuu täysin ympäröivästä Euroopan hintatasosta ja se tulee iskemään pahasti paikallisiin ja varsinkin siirtotyöläisiin. Siirtolaisvihamielisyyskin on siellä voimissaan, joka näkyy kansalaisaloitteissa. Tämän perusteella en yhtään ihmettele levottomuuksia Sveitsissä.
OT.
Sveitsissä duunissa ollut kaverini kommentoi, että ovat reilu kansa. Tasapuolisien rasistisia kaikkia ulkomaaneläviä kohtaan väriin tai kansalaisuuteen katsomatta. Toki ne jotka tuovat paljon rahaa tullessaan selviävät vähemmällä...
 
Näppärästi lähtenyt ryssän tykistöä romuttamolle Hersonissa

OK "South" confirmed the destruction of:
- 3 warehouses with BC in Golia Prystan, Tomina Balka and Snigurivka
- 1 Su-25
- 5 tanks
- 12 "Msta-C" and "Msta-B"
- 3 "Hyacinth-B"
- 3 units armored vehicles and vehicles
- 83 rashits

A fruitful day!

 
Huomattava huhu.


Tämä viittaisi seuraavaan, omaa tulkinta: eli UA olisi tullut myös Zalymanin kautta SD-joen yli ja pelottanut ryssän tiehensä. Voin muistaa väärin, mutta Zalyman mainittiin viimeisen 2-3 päivän aikana jossain raportissa

 
Niin, kalamiehen viestistä ei käy ilmi, ovatko Ukrainan joukot käyttäneet tätä venäläisten asemiin vai venäläisten puolustuslinjaansa kylvämiin miinoihin. Henk. koht. minulle käy kumpikin.

Räjähtävä sata metriä pitkä lapamato. Kaikkea sitä sotimiseen keksitään!

1*xavdBbT-qQUHQjGvVElbtg.jpeg



Kyseinen laite on rakettiraivain. Melko nopea keino raivata miinoitteet, mutta ei mikään sateentekijä.
 
En tuota ydinaseen käyttöä kovin isona mörkönä pidä. Pikkiriikkinen osa itsestä jopa toivoo, että Putin sortuisi niin raskaaseen virhearvioon.
Tuon jälkeen Sholtz on itse ajamassa Leopardeja Moskovan porteille. Myllyn seurauksena eläisimme hieman säteilevämmässä maailmassa mutta se olisi loppujen lopuksi melko pientä verrattuna jo nyt tapahtuvaan luonnon raiskaamiseen.
Millä logiikalla Sholtz tuon jälkeen olisi enempi Ukrainan puolella? Kyllähän se vetäisi vaan enempi jarrua päälle, koska "seuraava voi olla meille". Pelkäänpä, että saisi myös kannatusta kun nähty että Putin uskaltaa ydinasetta käyttää. Täytyy vaan luottaa että Amerikka ja britit antaisi tuossa vaiheessa kunnolla takaisin.
 
Täällä olikin jo kuvakaappauksia tämän päiväisestä putlerin, shoigun ja gerasimovin sotaharjoitusstudiosta. alla video.

katsokaa putlerin ilmeitä, elekieltä. hän on turhautuneen ja hermostuneen oloinen. oman armeijan show ei nyt kiinnosta, hän haluaisi olla jossain muualla. gerasimovia hän ei halua edes katsoa, saati puhua. gerasimov koettaa näyttää kiireiseltä papereidensa kanssa. shoigu pälyilee muualle ja on yhtä vaivaantunut tilanteessa kuin kaikki muutkin.

Siinäpä toimivan näköinen sodanjohtotiimi.

Jatko kyseiselle videolle.

 
Markkinataloudesta on toisinaan harmia, mutta ei se tunnetuin vaihtoehtokaan niin häävi ole. Se on tietysti selvää, että moni tahkoaa tällä hetkellä hitokseen rahaa, kun tuotantohinta on entisellään, mutta myyntihinta moninkertaistuu.
Muistan että yläasteella, silloin kun oli sellainen Neuvostoliittokin, minulle opetettiin Suomen olevan ei sosialistinen, ei kapitalistinen, vaan ”sekatalousmaa”. Eli viina- ja uhkapelipaheet, kriittinen infra ja vaikkapa lannoitehuoltovarmuus olivat pitkälti julkisen sektorin omistamaa. Kaikessa muussa sai sitten yrittää, että tyrät rytkyvät.

Pitäisiköhän alkaa taas ammentamaan vanhasta? :unsure:
 
Millä logiikalla Sholtz tuon jälkeen olisi enempi Ukrainan puolella? Kyllähän se vetäisi vaan enempi jarrua päälle, koska "seuraava voi olla meille". Pelkäänpä, että saisi myös kannatusta kun nähty että Putin uskaltaa ydinasetta käyttää. Täytyy vaan luottaa että Amerikka ja britit antaisi tuossa vaiheessa kunnolla takaisin.
Veikkaanpa että Scholtzin puheet eskalaatiosta ja sen välttämisestä nousisivat ihan uuteen potenssiin. Äänikin nousisi kimeään falsettiin.
 
Maailman toiseksi paras armeija, vai miten se oli ?



Vallanpitäjät olivat saaneet vihdoin kehitettyä mustaoranssista Pyhän Yrjön nauhasta yhdistävän symbolin, jota yhä useampi kantoi muistona voitosta. Nämä nauhoja autoihinsa, reppuihinsa ja rintoihinsa kiinnittäneet moskovalaiset tekivät kuitenkin kaikkensa, jotta he itse tai heidän poikansa välttäisivät asepalveluksen.

Hallinto tiesi tämän, koska virkamiehet pitivät omat poikansa poissa armeijasta. Opposition mielenosoitusten alla viranomaiset uhkailivatkin, että kiinni otetut nuoret miehet lähetetään asepalvelukseen.

Juhlapuheissa asevoimia kehuttiin. Paraateissa nähtiin hyväkuntoisia nuoria miehiä ja uhkaavaa aseistusta. Silti kaikki tiesivät, että aiemmat saapumiserät simputtivat nuorempiaan raa’asti ja että johdolle sotilaat ovat helposti uhrattavia ja unohdettavia. Korruptio ylsi kaikille tasoille, minkä vuoksi majoitus, ruoka ja varusteet olivat usein surkeita. Pääsotilassyyttäjä ilmoitti hallituksen lehdessä, että asevoimien budjetista varastetaan viidennes. Asiantuntijoiden mukaan oikea luku oli vähintään 40 prosenttia. Kalustoon ja varusteisiin vaikutti sekin, että vallanpitäjät halusivat pitää jonkin tietyn tehtaan tai alan kaupunkien tehtaat pystyssä tuotannon laadusta tai tarpeesta riippumatta.

Venäjän hyökkäyssota on räväyttänyt tämän uudella tavalla näkyville. Venäjän asevoimiin ei ole silti syytä suhtautua liian ylimielisesti, sillä ne ovat edelleen ikävä vastustaja ja Venäjällä on ydinaseita. On kuitenkin olennaista ymmärtää Venäjän asevoimien olevan osa läpeensä korruptoitunutta yhteiskuntaa, jossa luottamus on vähäistä ja suhde totuuteen joustava.
 
Back
Top