Ukrainan konflikti/sota

Mielenkiintoinen juttu Bulgarian roolista. Ilmeisesti tuki ukrainalle ollut paikoin massiivista. Varsinkin sodan alussa ovat lähettäneet ammuksia ja dieseliä reilusti välikäsien kautta. Mutta jouduttu toimimaan osittain salassa, ettei omat pro-ryssät käräytä ja tietenkin ryssä kostanut kaikin mahdollisin keinoin.

“We estimate that about a third of the ammunition needed by the Ukrainian army in the early phase of the war came from Bulgaria,” Petkov told WELT.
“Bulgaria became one of the largest exporters of diesel to Ukraine and at times covered 40 percent of Ukraine’s needs,” former Finance Minister Vassilev told WELT.
https://www.politico.eu/article/bul...skyy-kiril-petkov-poorest-country-eu-ukraine/

Jaha. Sakemanni hakenut syyllisiä siihen, että Ukraina ei kaatunutkaan sakemannin toiveiden mukaan nopeasti. Tätäkään artikkelia ei olisi pitänyt tehdä ja julkaista ennen sodan saattamista päätökseen.
 
Paitsi ne ei ole ikinä hänen omia kommentteja. Siksi ne niin ihmeellisiltä ja yllättäviltä kuulostaa, kun ei hän itse tollasia ulostuloja tekisi, vaan hän puhuu mitä taustalla oleva viestintäalan tiimi kulloinkin valmistelee. Toki monella päättäjällä sama, ja usein hyväkin jos ei puhuta mitä päähän pälkähtää.
Tilanne taitaa olla vielä huonompi. Aina kun sanna saa hehkutusta puheenvuoroistaan, kannattaa aihe googlettaa niin huomataan että sen saman oli joku muu sanonut 3 vkoa - 3 kk sitten. Eli tiimi ei valmistele vaan googlettaa kaikkea hienoa joka on jo unohdettu.
 
Sitä en ymmärrä, että kun Putinin mielestä Venäjä jo sotii NATO:a vastaan, niin mitä hemmettiä tässä sitten vielä hannaillaan aseavun tai vaikka suoran sotilaallisen avun kanssa!?

Tulee ihan mieleen kun Suomi vuosikymmenet hannasi NATO:n jäseneksi hakemisen kanssa, vaikka Venäjä hyvin selvästi antoi ymmärtää, että me jo oikeastaan olemme NATO:ssa tai vähintäänkin samaa porukkaa niiden kanssa, mikä sinänsä oli pitkälti totta. Joten miksei sitten liitytty!? Tyhmä kansa. Vastuuta pakoilevat päättäjät.
Joo,
On se kumma kun puolustuspolitiikka on se osuus, missä katsotaan, ettei asiantuntijoihin pidä luottaa:
https://suomenkuvalehti.fi/kotimaa/upseerit-kannattavat-nato-jasenyytta-vankemmin-kuin-siviilit/
Etenkin jos kyse on suuresta joukosta, eikä esim. yksittäisistä heko-Hägglundin kaltaisista helipotkuri-intoilijoista.
 
Huhua pikaisesta uudesta jenkkien tukipaketista, olisipa vaikka lisää Bradleytä. Lisäksi ScholZia varmaan yritetty kovistella.

The US President and the German Chancellor held a talk on military aid for Ukraine.

Later this week, the US will announce details of the next major military aid package for the AU. John Kirby, when asked by CNN whether the package will include tanks, did not deny, but also did not confirm such information. In the USA, however, there is talk about the delivery of tanks, KTO and IFVs.
 
Igorin kannattaa katsoa sopiva arkku valmiiksi, ennenkuin käynnistää suhoin ja lähtee lentoretkelle patriotia päin.
Ei taida Igor osuman jälkeen kotona odotavaa arkkua tarvita. Kone meinaan tulee yleensä tonttiin aika kaukana kotoa.
Nimilapulla varustettu ruumispussi mahtuisi jopa mukaan kabiiniin.
 
Nato tarjonnee suojaa sille, että Venäjä ei yrityksessään onnistu, mikäli valitsevat meidät kohteeksi. Mutta jo pelkästä yrityksestä aiheutuu liiallista tuhoa.
Pelkkä uhka estäisi investoinnit Suomeen jne. Kyvykäs nuoriso lähtisi ulkomaille elämää rakentamaan. Pysähdys tulisi. Ryssän kainaloon valuttaisiin ja johtajaksi valikoituisi joku Kekkos-tyyppi. Nämä olivat aivan relevantteja uhkakuvia vuosi sitten. Ovat vieläkin, jos Ukraina romahtaa.
 
Onko tietoa, että monelta bunkkerirunkkari aikoo avata sanaisen arkkunsa?
Ja mitä sieltä tulee ... sotatilan julistus ? No ainakin pääsevät hehkuttamaan Poseidonia. Ilmeisesti viimeisessä koelaukauksessa mikään ei uponnut.

En ole seuraillut viime aikoina tapahtumia moskovasta. Jossain vaiheessa siellä oli hanke jossa jopa tiettyjen yksityispankkitilien sisältö katsottiin kuuluvan valtiolle. Mitä sille hankkeelle tapahtui ? Lisäksi yrityksetkin joutuvat osallistumaan taloudellisiin talkoisiin. Tuo lienee tapahtuva tosiasia. Ja jos yritykset valjastetaan palvelemaan sotateollisuutta, alkaa tilanne muistuttamaan niitä aikoja kun germaani stalingradia piiritti.

Kaiketi heidän mielestä sen verran reilusti resursointia, jos tuo kaikki toteutuu, että pelimerkit riittää. Vaikka lähteä katselemaan maa-alueita muualtakin kuin Ukrainasta.
 
Toverin arviot siitä miksi Venäjän armeija kestää isoja tappioita
1. Massaa riittää
2. Aseteollisuus tuottaa, jos sille annetaan aikaa
3. Putinin jääräpäisyys
4. Kapinaa tuskin tulee, vaikka moraali rapautuisi
Joo, ihan kiva, mutta: Venäjä taistelee 1920 luvun tyylillä ja Ukraina 2020 luvun. Jos tuo venäjän tapa ei toiminut 1914-18, niin miten se toimisi tänään?

Ja vaikka se perusryssä on kuinka lammas ja maaorjan henkinen jälkeläinen, niin minä luulen, että kohta tuolla tuolla venäjällä alkaa kuohumaan

Vajaa vuosi sitten, jossain haastattelussa joku venäläinen asiantuntija sanoi, kun lännen pakotteet selvisivät, että venäjällä tulee kuolemaan porukkaa nälkään ensi vuonna. Joten, onhan se selvä, että vaikka tämä talvi selvitään joten kuten, niin jos tässä porukkaa kutsutaan enemmänkin rintamalla, niin kevään kylvöt ja muu ruokahuolto tulee kärsimään. Ja se alkaa kohta näkymään. Ja tuo ruuan puute on sellainen asia, jonka venäjän hallinto yrittää pitää piilossa viimeiseen asti. Joten, jos venäjällä on olemassa jotain ruokareservejä, niin itse uskon, että niitä käytetään jo.

Ja hallinto tulee varmaa välttelemään ilmoitusta ruuan säännöstelystä loppuun asti, joten tämäkin ongelma tulee luultavasti paljastuessaan olemaan aikamoinen isku koko kansalle.
 
Joo, ihan kiva, mutta: Venäjä taistelee 1920 luvun tyylillä ja Ukraina 2020 luvun. Jos tuo venäjän tapa ei toiminut 1914-18, niin miten se toimisi tänään?

Ja vaikka se perusryssä on kuinka lammas ja maaorjan henkinen jälkeläinen, niin minä luulen, että kohta tuolla tuolla venäjällä alkaa kuohumaan

Vajaa vuosi sitten, jossain haastattelussa joku venäläinen asiantuntija sanoi, kun lännen pakotteet selvisivät, että venäjällä tulee kuolemaan porukkaa nälkään ensi vuonna. Joten, onhan se selvä, että vaikka tämä talvi selvitään joten kuten, niin jos tässä porukkaa kutsutaan enemmänkin rintamalla, niin kevään kylvöt ja muu ruokahuolto tulee kärsimään. Ja se alkaa kohta näkymään. Ja tuo ruuan puute on sellainen asia, jonka venäjän hallinto yrittää pitää piilossa viimeiseen asti. Joten, jos venäjällä on olemassa jotain ruokareservejä, niin itse uskon, että niitä käytetään jo.

Ja hallinto tulee varmaa välttelemään ilmoitusta ruuan säännöstelystä loppuun asti, joten tämäkin ongelma tulee luultavasti paljastuessaan olemaan aikamoinen isku koko kansalle.
Venäjällä on nyt tärkeää myydä kaikki tuleva kurjuus etukäteen NATOn syynä. Merkit on jo pidempään viitanneet siihen, että kansaa valmistellaan 2. suureen isänmaalliseen sotaan. Itse sota on jo käynnissä, mutta koska se meni pieleen, muutetaan vihollis- ja uhkakuvaa.

Puheet kansan kapinasta tai pakotteiden vaikutuksesta sotimiseen laittaisin tästä eteenpäin pelkäksi ilmaksi. Sotaa täytyy käydä vielä vuosia ennen kuin rakenteet alkavat murtua.
 
Venäjän YK-lähettilään mukaan venäläisohjuksen osuminen kerrostaloon Dniprossa oli ukrainalaisten vika.
United Nations, 18 January. /TASS/. A Russian missile was hit by Ukrainian air defense in Dnepropetrovsk, a Ukrainian air defense installation was located in a residential area. This was stated on Tuesday at a meeting of the UN Security Council, Russia's permanent representative to the world organization Vasily Nebenzya.
According to the Russian permanent representative, none of the representatives of Western countries in the Security Council "mentioned the true background of what happened [in Dnepropetrovsk], which was voiced, among other things, by Ukrainian officials." "A Russian missile launched at an energy infrastructure facility was hit by Ukrainian air defense forces. Since the air defense installation was located in a residential area in violation of the norms of international humanitarian law, which you are so proud of, the downed missile fell on a residential building. You know the rest," - Nebenzya pointed out, stressing that "if the Ukrainian authorities had listened to the requirements of international humanitarian law, this tragedy would not have happened."

“We also regret that none of you found a word of condemnation about the almost continuous attacks of the Armed Forces of Ukraine on Donetsk, where people are also dying. residents of Donetsk at the Arria Formula meeting we are convening on Friday," he added.
https://tass.ru/politika/16821833
 
Joo, ihan kiva, mutta: Venäjä taistelee 1920 luvun tyylillä ja Ukraina 2020 luvun. Jos tuo venäjän tapa ei toiminut 1914-18, niin miten se toimisi tänään?

Ja vaikka se perusryssä on kuinka lammas ja maaorjan henkinen jälkeläinen, niin minä luulen, että kohta tuolla tuolla venäjällä alkaa kuohumaan

Vajaa vuosi sitten, jossain haastattelussa joku venäläinen asiantuntija sanoi, kun lännen pakotteet selvisivät, että venäjällä tulee kuolemaan porukkaa nälkään ensi vuonna. Joten, onhan se selvä, että vaikka tämä talvi selvitään joten kuten, niin jos tässä porukkaa kutsutaan enemmänkin rintamalla, niin kevään kylvöt ja muu ruokahuolto tulee kärsimään. Ja se alkaa kohta näkymään. Ja tuo ruuan puute on sellainen asia, jonka venäjän hallinto yrittää pitää piilossa viimeiseen asti. Joten, jos venäjällä on olemassa jotain ruokareservejä, niin itse uskon, että niitä käytetään jo.

Ja hallinto tulee varmaa välttelemään ilmoitusta ruuan säännöstelystä loppuun asti, joten tämäkin ongelma tulee luultavasti paljastuessaan olemaan aikamoinen isku koko kansalle.

Eikö ne varastaneet ihan helvetin paljon Ukrainalaista viljaa viimekeväänä? Saatiinko tuo jotenkin loppumaan vai mikä estää tekemästä saman tänä vuonna?
 
Tässä on nyt paha ajatusvirhe. Ennen 24.2. Ukrainassa oli suuri venäläismielinen vähemmistö jolla ei ollut mitään hajua siitä että ryssän "pelastus" tarkoittaa kuolemaa heille. Samoin Ukrainan armeijan korruptoitunut osa oli edelleen omissa pesteissään. Maksettujen ryssäntukijoiden ja muuten ryssämielisten siivous alkoi vasta hyökkäyksen alettua ja jatkui melkein kesään asti.

Nykyisen mallinen armeija ja kansan tuki sille on muotoutunut kokonaisvaltaiseksi vasta kun ryssä paljasti oikean luonteensa Ukrainalaisille. Tämän takia massiivinen sotilaallinen tuki olisi osittain valunut jopa ryssälle asti. Nyt tilanne on tältäosin ihan toinen.
Tuossa oot varmaan oikeassa, olen itse seurannut enemmän sotaa Venäjää vastaan kuin sisäistä taistelua ja selvitystä, ja pykälää aktiivisemmin vasta kesästä asti, joten itselleni ei ole tuon korruptoituneen skaalasta ja laadusta tarkempaa suhteellisuudentajua.

Joka tapauksessa ainakin kesään mennessä tapahtuneen puhdistuksen jälkeen olisi pitänyt laittaa paljon kovempi pyörä pyörimään ja itse ainakin olen koko syksyn kärvistellyt ja tuskaillut aina liian vähän liian myöhään tulevan avun kanssa.
 
Venäjällä on nyt tärkeää myydä kaikki tuleva kurjuus etukäteen NATOn syynä. Merkit on jo pidempään viitanneet siihen, että kansaa valmistellaan 2. suureen isänmaalliseen sotaan. Itse sota on jo käynnissä, mutta koska se meni pieleen, muutetaan vihollis- ja uhkakuvaa.

Puheet kansan kapinasta tai pakotteiden vaikutuksesta sotimiseen laittaisin tästä eteenpäin pelkäksi ilmaksi. Sotaa täytyy käydä vielä vuosia ennen kuin rakenteet alkavat murtua.
Ei taida kestää sota useampaa vuotta. Venäjän talous on sellaisessa syöksykierteessä, että noilla tuloilla ei sota jatku pitkään. Vai mitä luulet, jos sulta otettaisiin omista nettotuloistasi puolet pois, niin pystyisitkö jatkamaan elämääsi niin kuin ennenkin vuositolkulla.
 
Back
Top