tienvarsipummi
Ylipäällikkö
Air burstin paikka tuossa juoksuhautavideossa olisi. Ei taida löytyä Ukrainalta?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Vanha video kun noin vihreää...Jossain on helvetti irti. Oltava muuten korkean profiilin maali.
Se on se possujuna siellä Mariupol - Melitopol tiellä.Jossain on helvetti irti. Oltava muuten korkean profiilin maali.
Niimpä onkin. Etelässä 20 astetta jo rikkoutuu mutta tuskin siltikään tuollaisia lehtiä.Vanha video kun noin vihreää...
Sitkeästi ukkelit mönkii vaikka kranaattia tulee ihan viereen. Säkälläkö vaunu ampui maahan juuri kun singon(?) kuti lähti, vai pelästyikö ampuja? Yllättävän avuton on jalkaväkeä vastaan. Joko sieltä vaunusta ei tosiaankaan näe juuri mitään, tai…
Menee ihan samaan kategoriaan oikean ilmaherruuden kanssa. Jos vastustajalla on ilmaherruus niin dronet ei oikein lennä. Ilmaheruuden myötä kun sinne taivaalle saadaan muutakin kuin hävittäjiä, eli sinne tulee raskasta ilmasta-maahan lavettia ja EW kalustoa. Dronen radiolinkki häipyy maaston radiokatveisiin maasta katsottuna. Ilmasta tätä ongelmaa ei ole joten EW kone mittaa helposti sekä dronen että ohjaimen paikat. Seuraavalla sekunnilla ohjaimen ympäristöön alkaa sataa vaikka gunship-tyyppisen rahtikoneen sivutykistä herätesytyttimellistä kranua. Näin ne dronet jää lennättämättä kun yleensä tulee tappioina koko lennätysryhmä.Ilmaherruus rupattelusta tupsahti mieleen näsäviisas & tyhmäkyssäri, mites tuota drone ilmaherruutta mittaillaan ?
Ilmeisesti ei mitenkään ehkä, vai ja ottiatuota koska liian uusi muoti ?
Hmm, näenkö väärin, mutta eikö tuo ole jokin uusi tunnistusmerkki:
Katso liite: 76193
Tää on se sama kohta josta oli se video missä ehkä tää sama tankki ajaa myöhemmin noita samoja jälkiä pitkin puunrajaan ja siinä sää oli sumuinen. Oli täällä noin viikko takaperin.Ukrainan tankki myllyttää juoksuhautaa. Tämä on sama paikka missä ukrainalaiset puolustivat aikaisemmissa videoissa ja tykistö tappoi suuren osan rysyistä. Mutta asema menetettiin jossain vaiheessa ja tässä Ilmeisesti saadaan takaisin.
Kuvassa vilahti teksti "PTRK Fagot" eli olisko ollut ihan pst-ohjus?törkeää mäihää ettei ukoilla ole kuin yksi kessi, 5m päästä osuis örkkikin
Arvelen, että taistelupanssarivaunuun ei montaa ylimääräistä johtamisjärjestelmää tungeta -- tai sitten se ei enää ole taistelupanssarivaunu. Droneista paljon puhutaan, mutta mielenkiintoista on saada joskus tietoa siitä, miten niitä oikeasti hyödynnetään joukkuetta isomman bändin taistelussa.Juoksuhautavideossa vaunujen toiminta on aika riskialtista, MUTTA muistetaan, että Ukrainalla on aivan eri tasolla yhteistoiminta dronejen kanssa kuin esim. meillä. Uskaltaisin veikata, että T80BV:n johtaja jopa tuijottaa dronen kuvaa tabletista tähtäimen sijaan ja tietää täsmälleen vihollisen vahvuudet ja kyvykkyydet juoksuhaudassa. Jos jotain tällaista ei ole, niin sitten vähintään radioyhteys komentoon, jossa suora kuva dronesta. Spekulointia joo, mutta ei kovin vaikeaa toteuttaa doktriinia jo yli vuoden sotimisen jälkeen.
Jos tarkoitat tätä videota, niin taitaa tosiaan olla sama tankki, mutta paikka lienee tuon metsäkaistaleen oikealla puolella.Tää on se sama kohta josta oli se video missä ehkä tää sama tankki ajaa myöhemmin noita samoja jälkiä pitkin puunrajaan ja siinä sää oli sumuinen. Oli täällä noin viikko takaperin.
On kyllä tilannekuva hukassa sekä tankin miehistöllä että juoksuhaudassa olevilla...
Konekiväärin käyttämättömyyttä ihmettelin itsekin. Lisäksi, eikös sillä vaunun ITKK:lla saanut vaikutettua, kulmakin olisi voinut olla kanuunaa parempi?Jälleen kerran käytetään panssarivaunua tavalla miten sitä ei ikinä pidä käyttää. Vähintään kaksi vaunua ja vuororytmissä tulittaminen ja tukeminen liike eteen ja taakse.
Vaikuttaa täysin kouluttamattomalta vaunumiehistöltä, käännetään kylki viholliselle. Konekiväärillä ei ammuta kertaakaan.
Olihan täällä jo tänään, että kaasua tuodaan laivoilla.Iltaa. Onko jossain selkokielistä tietoa siitä, että kuinka paljon me (EU) vielä rahoitamme neukkujen sotakassaa erilaisilla ostoilla esim. kuukausitasolla?
Toivottavasti emme yhtään, mutta pahoin pelkään...
Ei ehdi, on kuin se vanha juttu Rättisitikasta: " MIKSI rättisitikat ei joudu onnettomuuksiin" , no ne tulee myöhässä kolaripaikalle. Kun katsoo vuoden tappiot ja tuon luvatun tuotantomäärän, ollaan tappion tiellä.Tuo on tosiaan kova vaatimus, että pitää toimittaa 1 500 - 1 600 panssarivaunua tämän vuoden aikana. Toisaalta sekä Medvedev että Putin ovat sanoneet näin, joten tämän täytyy olla ylemmältä taholta annettu käsky. "Saa suorittaa", toki helpommin sanottu kuin tehty.
Mitkä määrät tuossa voisi olla mitäkin vaunutyyppiä?
En usko että Armataa kyettäisiin valmistamaan muutamaa kappaletta enemmän, ehkä enimmillään yksi per kuukausi - tosin määrä voisi olla helposti selvästi vähemmän. Tämä vaunu ei ole edelleenkään mitenkään valmis sarjatuotantoon ja vaikka olisikin, en usko että tämä konsepti toimisi hyvin Ukrainan kaltaisella taistelukentällä (tai edes millään muullakaan taistelukentällä). Jos ollaan anteliaalla tuulella, tämä voisi tarkoittaa kahden käden sormien määrää tänä vuonna eli 10 kpl, mutta epäilen etteivät pääse edes tähän.
En myöskään usko että kykenisivät merkittävästi parempaan tahtiin tuoreimpien modernisointien osalta. Oletan että kyettäisiin modernisoimaan suunnilleen sama määrä kuin viime vuonna, mikä tarkoittaisi seuraavaa:
T-90M - 50
T-72B3 / T-72B3 obr 2016 - 150
T-80BVM - 50
Mitä muuta?
Aikaisemmin julistettiin tosiaan että 103. armored repair plant modernisoi 800 kpl T-62 vaunuja seuraavan kolmen vuoden aikana. Ehkä, mahdollisesti ei puhuttu pelkästään T-62 perheen vaunuista vaan saatettiin tarkoittaa muitakin (ehkä, ei voi olla varma). Jos kuitenkin jätetään tuo spekulointi pois ja kuvitellaan ajatusleikin varjolla, että puhutaan ainoastaan T-62 vaunuista, niin tuo aikataulu voisi tarkoittaa 800 / 3 = 267,67 per vuosi. Pyöristetään tuo ylöspäin 300 kpl vuoden 2023 osalta, heillä on kuitenkin sota voitettavana.
Pari päivää sitten saatiin katsella, miten T-54/T-55 vaunuja oli aktivoitu 111. ja 1295. varastotukikohdista. Samaan aikaan näistä kiersi Volya Median artikkeli, josta lainaan seuraavan:
According to the expert, the Russian Armed Forces have few T-54/55s left because they have been actively recycled since the late 80s.
"According to my data there were not many T-54/55 left. There were tens of thousands of them. But since the late 80's they were heavily recycled. It seems that even for the museum to get them in more or less complete form is a problem. Though it is quite possible that there are still several hundreds of them in storage somewhere," said the expert.
Sources in the Defense Ministry say that there are not more than 250 tanks of these types in the storage.
Arvaan että nämä 250 kpl kyetään aktivoimaan vuoden 2023 aikana.
Mikä on siis kokonaistilanne "Suuren Johtajan" vaatimuksen osalta tässä vaiheessa?
T-90M - 50
T-72B3 / T-72B3 obr 2016 - 150
T-80BVM - 50
T-62/T-62M/T-62MV obr 2023 - 300
T-54/T-55 (mahd. obr 2023) - 250
Näiden summa on 800 kpl.
Mistä loput?
Vertasin aikaisemmin Altyn73 blogin kirjoitusta Venäjän aktiivijoukkojen panssarivaunumääristä syyskuussa 2021 ja puolalaisen Jaroslaw Wolskin arviota eri vaunutyyppien määrästä (arvio laadittu 2021 vuoden lopussa):
Katso liite: 76194
Ei voida toki tietää, mistä Wolski on saanut nämä numerot, mutta hän yleensä tietää mistä kirjoittaa (varsinkin kun puhutaan panssarivaunuista).
Tämä on selvää: alkuperäiset T-90 vaunut ovat olleet pitkään syrjässä, arvatenkin odottamassa modernisointia T-90M standardiin. Sama koskee niitä T-90A vaunuja, jotka eivät olleet heidän aktiivijoukkojensa käytössä ennen sodan alkua. Muistan yhden haastattelun, jonka mukaan kaikki T-90 perheen vaunut (noin 400 kpl) tultaisiin modernisoimaan T-90M standardiin, mutta tämä oli selvästi ennen sodan alkua. Uskon että T-90A vaunut voisivat olla korjattavissa, mikä tarkoittaisi hieman reilua 100 kpl. Olisin yllättynyt jos alkuperäiset T-90 vaunut nähtäisiin Ukrainassa, tosin ei se ole mahdotonta. Niitä valmistettiin useamman arvion mukaan 120 kpl, tosin osa on voitu käyttää T-90M modernisoinnin aihioina (jostain syystä Wolski kirjoittaa niiden määräksi 80 kpl).
T-80BV vaunuja näkyy riittävän. Jos oletetaan että Wolski tietäisi, että näitä olisi remontoitu tuo 620 kpl ennen sodan alkua (useamman vuoden aikana toki) JA jos otetaan Altyn73 laskelma todesta (eli näitä olisi Venäjän aktiivijoukoilla 185 kpl ennen sodan alkua) niin nopeahkosti aktivoitavia T-80BV vaunua voisi olla näiden erotus eli 435 kpl.
Tilanne tämän jälkeen?
T-90M - 50
T-72B3 / T-72B3 obr 2016 - 150
T-80BVM - 50
T-62/T-62M/T-62MV obr 2023 - 300
T-54/T-55 (mahd. obr 2023) - 250
T-90A - 100
T-80BV - 435
Näiden summa on 1 335 kpl.
Vielä on vähän matkaa tavoitteeseen eli 1 500 - 1 600 panssarivaunua, tarkemmin ottaen puuttuu 165 - 265 kpl. Laitetaan riita puoliksi ja sanotaan että saisivat 1 550 panssarivaunua kasaan tämän vuoden aikana. Tarkoittaisi 215 vaunua puuttuu yllä olevalta listalta.
Keinot alkavat loppua. Ukrainassa on nähty hyvin vähän T-72 perheen vanhempia vaunumalleja, syystä tai toisesta näitä ei ole "aktivoitu". Oletan että varastovaunujen tilanne on kehnompi kuin mitä moni uskoisikaan. T-80U vaunuista valtaosa on menetetty ja loput mahdollisesti korjauskelvottomia.
Sodan aikana on nähty T-72B obr 2022 vaunuja eli halvempi versio T-72B3 / T-72B3 obr 2016 vaunusta. Arvatenkin näitä tultaisiin valmistamaan lisää.
Heillä pitäisi myös olla jonkinlainen määrä T-80B aihioita. Ehkä näille tehdään vastaava kevyt modernisointi eli kotimainen lämpökamera ampujalle ja modernit viestivälineet. Ehkä myös joku johtamisjärjestelmä, tai ehkä ei.
Lukitsen oman vastauksen:
T-90M - 50
T-72B3 / T-72B3 obr 2016 - 150
T-80BVM - 50
T-62/T-62M/T-62MV obr 2023 (osa ehkä rintamalle ilman modernisointia) - 300
T-54/T-55 (mahd. obr 2023 - minun arvaus: ei tehdä muuta kuin nopea peruskorjaus ja sen jälkeen suoraan rintamalle) - 250
T-90A (peruskorjaus ja rintamalle ilman modernisointia) - 100
T-80BV (peruskorjaus ja rintamalle ilman modernisointia) - 435
T-72B obr 2022 + T-80B obr 2022 (osa ehkä rintamalle ilman modernisointia) - 215
Näillä voisi räpistellä vuoden 2023 ajan, mutta mitä tehdään vuoden 2024 osalta? Alkaa mennä vaikeaksi, teoriassa varastotukikohdissa on monenlaisia aihioita mutta oikeasti käyttökuntoiset tai kohtuudella kunnostettavat alkavat olla käytetty vuosien 2022 ja 2023 aikana.