Ukrainan konflikti/sota

Tässä puolalaisen Marek Meissner kommentit, joissa tarjotaan täsmennystä (olettaen että numerot ja tiedot / huhut ovat oikein):

Interesting because of the BMP-2. As for the BMP-1, it is known that approximately 35-40% of the 1,442 vehicles are not suitable for anything other than cannibalization for parts. In fact, about 800 vehicles will be delivered to the army, of which BPPU turrets will be given to those in the best condition, i.e. about 30%.

BMP-2 and BMP-3 removed from maintenance have a problem with "rubber and plastic elements". Some are broken, others are crumbling. There are problems with the drive units. In fact, almost all of them will have to undergo minor or major renovations, just like the BMP-1. In other words, their inflow to units depends on the efficiency of the industry and repair workshops



-

Eli hänen mukaansa 35-40% tuosta 1 442 kpl BMP-1 toimituksista kelpasi ainoastaan kannibalisoitavaksi. Täten todellinen joukoille toimitettu vaunumäärä olisi noin 800 kpl, tämä siis kahden vuoden aikana eli 2022 ja 2023.

Varastotukikohtien vaunuja laskeva high_marsed kommentoi numeroita näin:

Many of the BMPs (especially at the 111th and 2456th) dont look like they are in good shape at all and I would go as far as 50%. They could run into problems soon if they dont increase the capacity to refurbish the BMP-1

Obviously they are not completely irrecoverable. With enough man power, time and spare parts many can probably be brought back, but they dont produce them anymore so there wont be a lot of parts and I dont think they have a lot of capacity to do the work.



-

Hänen valistunut arvionsa (ainakin kahden varastotukikohdan osalta) on että kenties 50% vaunuista olisi "hyvältä näyttävässä kunnossa". Toisaalta hän kirjoittaa että ryssä voi joutua vaikeuksiin "pian" jos eivät kykene kasvattamaan BMP-1 vaunujen aktivoinnin tahtia.

Toisaalta kaikki varastotukikohdissa olevat vaunut ovat (ainakin teoriassa) aktivoitavissa, JOS on tarpeeksi kapasiteettia, aikaa ja varaosia, mutta koska vanhempien vaunujen kaikkia osia ei ole enää tuotannossa, tämä voi muodostua ongelmaksi.

Minun kommentti hänen tuumailuun: jos otetaan vishun_military kertomat numerot todesta JA jos high_marsed arvio olisi oikeanlainen, niin silloin varastoissa jäljellä olevista noin 3 000 kpl BMP-1 vaunusta "hyvältä näyttävän kuntoisia" olisi 50% eli noin 1 500 kpl.

Ryssä on ottanut varastotukikohdista 1 442 kpl BMP-1 vaunuja eli melkein tuon määrän. Tämä määrä on otettu kahden vuoden aikana, tosin meillä on vielä 3 kuukautta matkaa hyökkäyksen alkamisen vuosipäivään. Väitetysti heidän piti käyttää yksi varastovaunu varaosiksi, jotta saivat kaksi toimivaa. On mahdollista että jossain vaiheessa tämä "vaihtosuhde" kääntyy toisinpäin: onhan Ukrainankin kohdalla oletettu että kaapatuista vaunuista kenties 33%, ehkä jopa 50% olisi käyttöönotettavissa, kunhan käyttävät 1-2 kaapattua vaunua "varaosiksi" per korjattu vaunu.

Mahdotonta toki olla varma.
 
Olisikohan kellään ajatusta että mihin tämä Örkintuhoajan ( = lava-autoon tuunatut kolmisen Grad-raketinheittimen putkea) väitetty parantunut tarkkuus perustuu? Näin maallikolle tulee mieleen että jos tuossa ammutaan kolme lähtökohdiltaan vähän epätarkasti lentävää rakettia vs. Gradin parikymmentä vastaavaa NIIN mistä se etu tulisi :unsure:

(No, joka tapauksessa tyytyväisiltähän nuo käyttäjät tähän nopeasti asemaa vaihtavaan sotapeliinsä vaikuttavat..)
Ural, jossa ei ole mitään maatukia on varmaan jo lähtökohtaisesti lavettina epävakaampi kuin pick-up, jossa on kunnon maatuet. Neljäkymmentä peräkkäin ammuttua rakettia myös huojuttaa alustaa enemmän kuin yksittäin ammuttu raketti. Rakettiputkien kehto Örkintuhoajassa on varmaankin paremmin toteutettu kuin Gradissa.
 
Väitetysti pyöräajoneuvojen osalta BTR-80/82 vaunuja ei olisi varastoissa yhtään vaan kaikki mitä on varastoituna on BTR-60 ja BTR-70.

BMP-3 osalta on mielenkiintoista että uustuotantomäärä on kyetty miltei kaksinkertaistamaan. Ei ihan kaksinkertainen kuitenkaan: 216 / (350 - 216) = 1,61194

Paljonko vielä on kasvun varaa? 216 --> 250 kenties? Vaikka määrä kyettäisiin kasvattamaan uudestaan 1,61194-kertaisesti, se olisi silti 216 x 1,61194 = 348,1790 eli ei ihan yksi uusi vaunu per päivä.

Oletan että ne helpot kapasiteetin noston temput olisi jo tehty eli lisätään vuorojen määrää, hyväksytään heikompi laatu ja erilaiset tuotannon virtaviivaistukset yms. Täten vaikea kuvitella että uustuotannon määrä voisi nousta saman verran ensi vuonna.

Eli väistämättä suuremman kokonaisuuden näkykulmasta menneen kokoajan kohti toista maailmansotaa - toki pieni määrä uustuotantoa pitää tietyt vaunutyypit mukana, mutta kapasiteetti ei riitä kattamaan tappioita.

Andrei Tarasenko pohtii että on mahdollista että BTR-40 ajoneuvoja tultaisiin näkemään Ukrainassa. Kenties tämä on kirjoitettu vahvasti vitsaillen, koska vaikea uskoa että tilanne olisi nopeasti ihan näin paha. Heillä on kuitenkin varastoissa BTR-60 ja BTR-70 vaunuja läpikäytävänä, enkä ole varma, millainen määrä näitä selvästi vanhempia olisi edes aktivoitavissa:

#OTD BTR-40 was adopted into service by the Decree of the USSR CM on November 16, 1950. Serial production of the vehicles was carried out in 1950-1958 at the Gorky Automobile Plant.

It seems to me that we will see it in combat.


 
Kommentti "Ukrainan Shahed-dronejen" tuotantomääristä: useita tusinoita per kuukausi. Eli mitä? 24, 36, 48, 60 jne jne.

Ei puhuta siis "sadoista per kuukausi" mutta toisaalta niitä kauas yltäneitä iskuja lentokentille tai Moskovaan ei ole nähty hetkeen, joten kenties Ukrainakin on rakentanut näitä varastoon talvea varten? Muuten väitökset siitä, miten strategiseen energiainfraan kohdistuneisiin iskuihin vastataan samalla mitalla / yleensäkin vastataan olisi vaikea toteuttaa käytännössä.

"Dozens of pieces per month": Ukraine mass-produces its own analogues of Shaheds, - O. Kamyshyn, Minister of Strategic Industry

The defense industry started serial production of the UAV, the official name of which is not disclosed, saying: "Ukrainian Shahed".


 
Viimeksi muokattu:
Tämä ruotsalaisten "ryssän tappiot" taulukko oli jo yhdessä vaiheessa lopetettu, mutta joku on sitä jatkanut.

Sieltä löytyy näppärästi millä päivämäärillä 100k, 200k, 300k örkkiä ollut kunniataulussa.

Tästä näkee kuinka raivoisa tuo Wagnerin kampanja oli kun raatotahti enemmän kuin tuplaantui joulusta lähtien. Sitä seuraava 100k otti kuukauden enemmän aikaa.

2022-12-22 100400 10 kuukautta sodan alusta
2023-05-07 200590 4 kuukautta 2 viikkoa edellisestä
2023-10-31 300810 5 kuukautta 3 viikkoa edellisestä

Tällä hetkellä näyttää siltä, että ryssän "vaalien" takia on lähdetty polttamaan joukkoja taas uudella vaihteella.
Voidaan saavuttaa hyvinkin tuo Wagnerin taso, joten laitetaan ennuste:

2024-03-14 400 000 4 kuukautta 2 viikkoa

 
GRC found that Russia's defense contractor started buying bulk carrier cargo ships and trucks to transport grain as early as December 2021.


samasta suomeksi:
 
Väitetysti pyöräajoneuvojen osalta BTR-80/82 vaunuja ei olisi varastoissa yhtään vaan kaikki mitä on varastoituna on BTR-60 ja BTR-70.

BMP-3 osalta on mielenkiintoista että uustuotantomäärä on kyetty miltei kaksinkertaistamaan. Ei ihan kaksinkertainen kuitenkaan: 216 / (350 - 216) = 1,61194

Paljonko vielä on kasvun varaa? 216 --> 250 kenties? Vaikka määrä kyettäisiin kasvattamaan uudestaan 1,61194-kertaisesti, se olisi silti 216 x 1,61194 = 348,1790 eli ei ihan yksi uusi vaunu per päivä.

Oletan että ne helpot kapasiteetin noston temput olisi jo tehty eli lisätään vuorojen määrää, hyväksytään heikompi laatu ja erilaiset tuotannon virtaviivaistukset yms. Täten vaikea kuvitella että uustuotannon määrä voisi nousta saman verran ensi vuonna.

Eli väistämättä suuremman kokonaisuuden näkykulmasta menneen kokoajan kohti toista maailmansotaa - toki pieni määrä uustuotantoa pitää tietyt vaunutyypit mukana, mutta kapasiteetti ei riitä kattamaan tappioita.

-

Korjasin oman väärän tulkinnan alkuperäiseen viestiini eli tuossa puhutaan kahden vuoden aikana tapahtuneesta varastojen tyhjenemisestä ja uustuotannosta (vuodet 2022 ja 2023).

Eli kahdessa vuodessa BMP-2 varastot on tyhjennetty miltei kokonaan: 34 kpl jäljellä ja 539 kpl poistunut.

Toisaalta BMP-1 varastoista on jäljellä noin 68%: 3 064 kpl jäljellä ja 1 442 kpl poistunut.

Jäljellä olevien vaunujen kunnon voi toki kyseenalaistaa, koska vishun_military kirjoituksen mukaan kaikkia tästä 1 442 kpl ei lähetetty korjauksen / aktivoinnin jälkeen rintamalle vaan osa meni kannibalisoitavaksi eli otettiin torni pois ja asennettiin se toiseen vaunuun (BTR-82 mainitaan nimeltä).

JOTEN teoriassa, pelkkiä numeroita katsomalla, tämän varastoissa olevan reilun 3 000 kpl BMP-1 vaunun pitäisi riittää neljäksi vuodeksi (jos varastot tyhjenevät samalla tahdilla kuin tähän mennessä JA jos jokainen varastovaunu olisi aktivoitavissa). Todellisuudessa tilanne tuskin on näin "hyvä". Ei sovi unohtaa että Venäjän aktiivijoukoilla oli tietty määrä BMP-vaunuja käytössä sodan alussa ja niitä on paitsi menetetty niin myös ajettu loppuun. Jos siis aktiivijoukkojen vaunujen kokonaismäärä halutaan pitää samana, korvaava kalusto tulee uustuotannosta ja varastoista.

Voisikin olettaa että varastojen tyhjenemisen tahti ei pysy vakiona vaan kiihtyy kokoajan. Samalla aktivoinnin voisi olettaa käyvän vaikeammaksi koska ensimmäisenä aktivoidaan tietysti se parhaassa kunnossa oleva kalusto.
 
Tänään illasta tulee:

Ukrainan sodan etulinjassa To 16.11.2023 klo 22.00, YLE TV1

Venäjän hyökkäys Ukrainaan on jatkunut helmikuusta 2022. Länsimaiden avusta huolimatta kesällä 2023 alkanut Ukrainan vastahyökkäys etenee tahmeasti - Venäjän joukot pysyvät lujasti asemissaan ja maat käyvät hidasta asemasotaa. Dokumentin kuvaaja eli viikkoja sotilaiden mukana etulinjassa. Ohjaaja Charles Comiti. (Ukraine - Inside the Counteroffensive, Ranska 2023)

löytyy näköjään YLE Areenastakin:
 
Back
Top