Ukrainan konflikti/sota

Nato-amiraali: Meidän on varauduttava kaikkeen, myös sotaan​

Sotilasliitto Naton korkea-arvoinen virkailija kehottaa varautumaan aikakauteen, jolloin voi tapahtua mitä vain milloin vain, myös syttyä sota.

Aiemmin elettiin runsauden aikakautta, jolloin kaikki oli ennustettavaa ja kontrolloitavaa, Naton sotilaskomitean johtaja amiraali Rob Bauer sanoi avatessaan Brysselissä sotilasliiton puolustusministerikokouksen.

Venäjän hyökättyä Ukrainaan toissa vuoden helmikuussa on täytynyt sopeutua ajatukseen, että meidän on odotettava odottamatonta ja keskityttävä tehokkuuteen, hän totesi.

Bauer korosti, että Nato jatkaa Ukrainan tukemista, koska siellä käytävä sota määrittelee maailman tulevaisuuden.

Lähde: Reuters

Yle seutanta
 
Ei oo nämä kaverit ryssää puhunu koskaa

Katso liite: 91640

Betoni pylväässä lukee TERJIN ja kiinan merkkejä
Katso liite: 91641





Katso liite: 91642



EDIT:
Ei listaa nettisivuillaan kuin erilaisia drone defence tuotteita, itse droneista ei hölkäsen pöläystä. Kummasti sieltä kiinasta sitä apua virtaa.

On toki mahdollista että kaverit ovat vuokranneet pätkän teollisuushallia ja yritys on joku muu, mutta Kiinassa kuitenkin.. Seinillä olevat bannerit on eri tyylistä grafiikkaa kuin nettisivuilla.

Asiakas "Ural drone hub" ollut esillä aiemmin mm. Artikkelin video tältä samalta tehtaalta

Löytyy tuossa videopätkässä muitakin ilmeisesti kiinankielisiä kylttejä. Olisiko ihan kiinalainen drone tehdas.

1705488020750.png
 
Kamil Galeev kirjoittaa ajatuksiaan näistä Bashkiriassa (Bashkortostan) nähdyistä suuremmista mielenosoituksista, laitan tekstin ja kuvat spoilerin taakse (twitter-ketju julkaistu 15.1.2024 eli pari päivää sitten):

But this isn't a typical Russia region. This is Bashkortostan. It has around 2/3 Turkic Muslim majority. And the protest in question wasn't against Putin. It was against mining the sacred mount Kushtau for chalk

1705486901258.png

Bashkortostan has four shikhans. These hills have been traditionally seen as sacred. Remnants of ancient coral reefs, they basically consist of the reefogenic limestone: sediment of the prehistoric see. In this regard, they present a special interest for the Bashkir Soda Company

1705486936511.png

Bashkortostan used to have more of shikhans. The largest of them - Shakhtau - has been already mined away. That's how it looks now

In 2022, Shakhtau deposits have been exhausted, so the soda company needs to mine some other mountain


1705486968380.png

Even before Shakhtau has been exhausted completely, the soda company tried to mine a new mountain - Kushtau.

In 2020, this triggered massive protests and clashes with police. Eventually, the government & the company backed away


1705486995297.png

Still, even though the authorities had to back off then, they considered the entire situation as highly problematic. Therefore, the activists who participated in the protests were persecuted. Sometimes, years later

1. In April 2023, the leader of Kushtau movement Fail Alsynov gave a speech against a new gold mine in Baymak district

2. In October 2023, he was arrested & charged with hate speech

3. On January 15, there was a court hearing in Baymak

4. Which triggered a new wave of protests

-

So let's sum up:

1. This has nothing to do with "Russians protesting against Putin".

2. These are protests in an ethnic Turkic & Muslim region largely motivated by the disregard to local sacred places & ecology

3. And, to a certain degree, by the local nationalist sentiment

PS The problem of the Bashkir Soda company has a geospatial dimension. Its beneficiaries don't live in Bashkortostan (obviously). They seem to spend most of time in Geneva and in their spacious estates on French Riviera

Which turns the mining problem into a problem of the absentee landlordism. Even in purely economic terms, this doesn't look as a particularly good deal from the Bashkortostani standpoint. Shareholders will have the profits to spend on Riviera. Local will have the toxic water


1705487123270.png


-

Eli tiivistetysti: tässä ei ole kyseessä uusi asia vaan kaivostoimintaa vastaan on osoitettu mieltä jo vuonna 2020. Kaivosyhtiö on kaivanut Shakhtau-nimistä kumparetta (Galeev käyttää nimitystä hill) ja tiedostivat tuolloin että sen varannot tulevat ehtymään muutaman vuoden sisällä. Pyrkivät siis aloittamaan toisen kumpareen kaivamisen, sen nimi on Kushtau.

Tämä nostatti suurmielenosoituksia ja yhteenottoja poliisin kanssa vuonna 2020. Lopulta kaivosyhtiö oli pakotettu vetäytymään.

Bashkortostanissa on neljä tällaista kumparetta, kutsuvat niitä nimellä shikhans. Paikalliset pitävät niitä pyhinä.

Shakhtau-nimisen kumpareen louhiminen tai oikeammin sen varannot ehtyivät vuonna 2022 - eli kaivosyhtiö tarvisi nyt uuden kumpareen mitä louhia.

Samaan aikaan viranomaiset näkivät vuoden 2020 mielenosoitukset haasteena, joihin tulee reagoida vahvasti, vaikka sitten useamman vuoden viiveellä. Tarkoittaen oikeusjuttuja ja tuomioita.

Tuoreimmat käänteet:

1. huhtikuussa 2023 paikaillisen Kushtau-ryhmän johtaja Fail Alsynov piti puheen jossa vastustettiin Baymak-alueen uutta kultakaivosta

2. lokakuussa 2023 hänet pidätettiin ja asetettiin syytteeseen vihapuheesta (hate speech)

3. Baymakissa järjestettiin tuomioistuimen istunto (court hearing) 15.1.2024

4. tämä sitten laukaisi nämä uusimmat mielenosoitukset

-

Näillä mielenosoituksilla ei siis ole suoraa yhteyttä Putinin tai Ukrainan sodan vastustamiseen vaan kyse on paikallisesta asiasta, tarkemmin ottaen paikalliset ja heidän uskomuksensa vastaan suuri kaivosyhtiö ja sen edut (yhtiön omistus ei ole paikallista, mutta haitat ovat). Toki pohjimmiltaan tällaisten suurten yhtiöiden johto on väistämättä Putinin tuttuja ja uskollisia tukijoita eli siinä mielessä on yhteys vallan huipulle.

Ei kannata lukea liikaa tämän osalta MUTTA muistutan myös että Puolan Solidaarisuus-liike alkoi alunperin työläisten lakkoina ja tyytymättömyytenä. Se laajeni myöhemmin koko kansan liikkeeksi. En väitä että tässä olis aineksia samaan, asia on liian paikallinen mutta JOS yleinen tyytymättömyys kasvaa, silloin mikä tahansa alunperin "pieni ja paikallinen" kipinä voi sytyttää laajemmat palot. Näkisin että laajempi ja vakavampi ongelma on ruuan hinta sekä kotien lämmitys ja sähköt, ne ovat useita alueita yhdistävä ongelma ja niiden juurisyy on sama kaikkialla.

-

MUOKKAUS: tuossa ylempänä @Harvapartio viestissä lainattiin tällaista kirjoittajaa, jonka mukaan Fail Alsynov tuomittiin neljäksi vuodeksi vankilaan (hän kirjoittaa earlier today eli 17.1.2024).

In Baymak, #Bashkortostan republic, #Russia, there are escalating scuffles with the police taking place at a #protest rally.

Protesters demand the release of the ethnic Bashkir activist Fail Alsynov who was sentenced to 4 years in prison earlier today


 
Viimeksi muokattu:
Bashkorstanissa jatkuu pampun heiluttelu perinteiseen tyyliin. edit lisäystä yllä olevaan
Toki tuonne joukkoon kun sattuisi ne pari rynkyllä varustettua niin loppuisi pampun heiluttelu.
Jotenkin on aina ollut semmoinen fiilis, että nämä Tšingis-kaanin jälkeläiset ovat hiukan tulisempia ja sitkeämpiä kuin tavallinen lakanan valkoinen perusryssä.

Tuolta jostain se ryssästä irtoaminen alkaa jos se jostain alkaa.

Toivottavasti pamputtavat oikein kunnolla, mutta kuitenkin niin ettei mielenosoittajat pelästy vaan sisuuntuu.
 
Lähde on mitä on mutta esimerkkinä miinanraivaamisen ongelmista. Drone hoksaa MRAP:in miclic-kärry perässään. Loppu on historiaa...
Onkohan tässä ensin pudotettu yksi kranaatti ja kuski ja muu miehistö pötkinyt karkuun. Sen jälkeen saa kierosilmä tähdätä alemmas. Ei tuolla miehistöä ole, tai sitten en osannut katsoa.

Venäläiset ainakin pötkii karkuun ensimmäisen kolauksen jälkeen.
 
Suomi maksoi A4 versioista Saksasta olikohan se joskus 2003 huitteissa 0,5milj.Eur/kpl ja myöhemmin A6 versioista Hollannista 2Milj.Eur/kpl. Puola ja Kreikka sai aikaisemmin omia A4 versioitaan isoissa kokonaisuuksissa vieläkin halvemmalla + Nato alennuksella.
Tuosta uutisesta ei ihan satavarmasti ota taas selvää onko kyse "korvaushinnoista" vai ihan puhtaasta kauppahinnasta. Siinä sanotaan "worth" = arvoltaan ja toisaalta kyllä sanotaan että tilattiin teollisuudesta mikä puhuisi sen puolesta että aihiotkin tulivat jostain Rheinmetallin varastosta (eikä esim. Tanskasta), tiedä näistä... Jotenkin vaan tuntuu että ainakin valtiotason "lahjoituksissa" hinnat paisutetaan korvaavaa uutta kalustoa vastaaviksi jotta rahaa saadaan jostain toisesta instanssista sitten tilalle mahdollisemman paljon vaikka korvaava kapistus/sen hinta on ihan eri tason laite:unsure:

Todennäköisesti tuossa on tosiaan kyse korvaushinnasta mikä sekoittaa laskelmia aika lailla.. pahimmillaan tilanne on se että Ukrainaan lahjoitetaan käyttökelpoista kalustoa (romua sinne on turha lähettää) joka ollaan jo korvaamassa uudemmalla kalustolla. Kuitenkin lahjoituksen arvoksi kerrotaan korvaushinta josta kaikenmaailman desantit, anot ja rauhantekijät saavat vain vauhtia puheisiinsa jossa satuilevat kuinka kalliiksi sota tulee Suomelle ja rauha pitää saada ryssän ehdoilla heti.

Laskentatapana korvaushinta taitaa olla isoin ongelma jenkkilässä missä pitää saada kongressin hyväksyntä kaikelle ja paikalliset populistit saavat vauhtia puheilleen kun kerrotaan miljardien laskusta jenkkilän veronmaksajille..
 
Tämä on iso isku venäjälle. Tätä sotaa on jatkettu kohta se kaksi vuotta, joten jos siitä laskee, niin keskimäärin tuollaisen koneen lentotunnit alkaa lähestymään 8000-9000 tuntia. Joku asiasta enemmän tietävä voisi valottaa, millainen huolto-ohjelma tuollaisella IL-76:lla on ja millaisia remotteja se vaatii? Ei taida tuo "yksi huollossa ja neljä käytössä" rytmi toimia kovin pitkään?

JR2 pitkässä viestiketjussa kirjoitetaan näin:

- airframe lifespan estimated at 20,000 flight hours

Toki tämä yksin eri riitä vaan näille on usein myös "kuormituskertojen maksimi" eli montako nousua + laskua sallitaan määräaikaishuoltojen välillä. Kumpi näistä tulee vastaan ensin, on määräävä tekijä.

-

Tässä koko ketjun tekstin käännös, laitan spoilerin taakse (paljon hyvää infoa ja knoppitietoa A-50 koneista sekä A-50U modernisoinnista):

Quick thread about Russian AWACS A-50/U aircraft. ☕️ .

All imperfections contained in the text are mine alone due to my limited experience in these fields (aviation and WRE).
I included only those facts that I considered to be beyond the common knowledge

1705488498478.png

Until yesterday, the Russian Aerospace Forces had a fleet of 12 A-50s and 6 A-50Us. According to Ukraine's intelligence service Russia currently has only 8 A-50 and 6 A-50U

- A-50/U are stationed at P time at the Ivanovo-North airfield in the 610th Center for Combat Applications and Aviation Retraining Transport (two A-50 squadrons)

- at least two A-50s are out of service and stored in storage

- between 1978 and 1992, approximately 40 aircraft were built, including 3 prototypes

- 8 machines were identified in the air in recent years

- crew (comm. ): commander, senior navigator, 2 x navigator, senior guidance operator, 2 x guidance operator, communications engineer, 2 x radar engineer, (aviation): pilot-commander, co-pilot, navigator, flight engineer, communications engineer.

- modernization from A-50 to A-50U takes 12 months on average

- airframe lifespan estimated at 20,000 flight hours

- the radar system is powered by an AI-24UBE generator with a power of 480 kW, mounted in the landing gear fairing on the left side

- tight and EMP-protected operator's cabin (metal mesh, windows covered with gold foil) accommodates 10 positions

- the total weight of the equipment (including the radar) reaches 20 tons

- before turning on the radar, which occurs after starting the engines on the ground, the temperature must be set in the rear cabin at 15 degrees. This requires long-term cooling in summer and heating in winter. The radar starts working properly after reaching the ceiling of 3000 m.

- the radar antenna is in a 10.2 m diameter fairing mounted 3.2 m above the fuselage, near the aircraft's center of gravity

- the radar dome consists of two radio-permeable sections made of fiberglass and metal, with both the main radar antenna and the IFF identification system antenna installed inside.

- 3D radar uses a mechanically scanned antenna with a phased system and rotates at a speed of 12 rpm.

- is able to detect high-altitude targets at a distance of up to 650 km and low-altitude targets at a distance of up to 230 km.

- the radar horizon distance is 400 km

- the A-50 radar is also able to detect ground targets with radio contrast (e.g. a ballistic missile launcher at a distance of up to 300 km)

- ability to observe up to 300 air targets

- 50~500 MHz (SIGINT) and 0.5~18 GHz (ELINT) monitoring

- radar computer (s) provide further processing and grouping of the signal to determine the azimuth, height, range and direction of targets

- process data in real time, ensuring target detection, identification, display, and data transmission via communication channels and generating guidance commands for fighter aircraft

- under the control of a ground control center, A-50 data links can transmit selective tactical information, determined by a set of predetermined parameters, such as targets flying above or below certain altitude, targets located in a specific sector, or only targets identified as hostile, etc.

- the system displays information about targets in the form of labels next to the target mark on the indicator. The destination number (assigned by the operator) is displayed on the screen, azimuth, altitude, speed, self/alien designation

- guidance of up to 12 Su-24M, Su-27/35 & MiG-31 aircraft

- flight duration 4 hours, maximum take-off weight 190 tons, of which 60 tons is fuel, possibility of air refueling by Il-78M

- refueling from the Il-78M using the PAZ-1M suspended refueling unit, installed on the pylon under the wing of the Il-78M, in order to limit the impact of tanker turbulence on the radar dome. In-flight refueling extended the flight time to 7 hours

- equipped with a radiation warning system and infrared flares mounted on the sides at the rear of the hull

- equipped with a more modern navigation system compared to the basic Il-76MD. Provides automatic or semi-automatic flight along a set route and automatic movement within a given area. In addition to the "eight", the system provides automatic flight in two further profiles - "track" and "pendulum".

- a sophisticated control system allows you to make turns without tilt while flying along a programmed profile, to create optimal radar operating conditions by keeping the antenna plane at the same level.

Modernization to A-50U

- tests lasted until 2009 with a prototype with the number "33 red"

- the first modernized A-50 "47 Red", registration number RF-92957, was handed over to SPK in October 2011. Its modernization has been ongoing since 2008.

- second, "33 red", reg. no. RF-50602, manufactured by 1984, modernized and commissioned SPK in December 2012. Modernization since 2011.

- This "33 red" was the first aircraft to wear the new dark gray camouflage.

- the A-50U test program lasted 5 years; at least 800 test flights were performed

- crew stations are equipped with new high resolution liquid crystal displays, capable of displaying much more information than the old CRT monitors

- crew rest area, which includes a small kitchen and toilet - amenities not found in the old A-50

- ability to take off with a larger fuel supply, which allows for longer patrol time in the air

- new, more powerful processors with new software ensure detection and tracking of air targets in the tail sector of the A-50 at a much greater distance than before

- new, interference-resistant communication equipment

-

Radar fairing size, just to give you an idea of the size...

1705489157419.png


-

MUOKKAUS: tosin en ole varma, miten tiukka tuo "20 000 lentotuntia" vaatimus on. Osa voi muistaa tämän muutaman kuukauden vanhan tapauksen (kone putosi tuntemattomasta syystä 19.10.2023)

Il-76MD RF-96900, 196th VTAP regiment in Tver, which crashed in Dushanbe.

Kyseisen sotilasrahtikoneen "huoltokortti" vuosi julkisuuteen, siitä näkyi lentotuntien ja syklien määrä, pyörittelin näitä numeroita 21.10.2023: LINKKI

Edellinen huolto tapahtui 26.5.2021 eli sopivasti hieman ennen Ukrainaan hyökkäämistä. Sen jälkeen koneella on lennetty 1440 tuntia / 1058 sykliä (nousu - lento - laskeutuminen) eli 1440 / 1058 = 1,361 tuntia per lento (keskiarvo) eli noin 1,4 tuntia per lento.

Koneen käyttöönoton jälkeen sillä on lennetty 6054 tuntia / 4231 sykliä eli aikavälillä 12.2.1982 - 26.5.2021 ("almost 40 years" mutta tarkemmin sanottuna 39 vuotta 3 kuukautta 14 päivää) sillä oli lennetty 6054 - 1440 = 4614 tuntia ja 4231 - 1058 = 3173 sykliä tai lentoa.


ELI ensimmäisen noin 40 vuoden aikana eli ennen ensimmäistä suurta huoltoa kyseisellä koneella oli lennetty 4 614 tuntia ja 3 173 sykliä (nousu - lento - laskeutuminen).

En tiedä, voiko tästä päätellä muuta kuin että tämän koneen "modernisoinnin" aika koitti noin 40 vuotta sen alkuperäisen valmistamisen jälkeen. Kenties aikataulussa oli sen vuoro eikä asialla ollut mitään tekemistä lentotuntien ja kuormitussyklien määrän kanssa. Toki on mahdollista että "noin 40 vuotta" on kolmas laskennallinen raja eli jos lentotuntien ja kuormitussyklien maksimi ei täyty ennen sitä, kone tulee kunnostaa viimeistään siinä vaiheessa kun se tulee 40 vuotta vanhaksi.

Pidän kuitenkin todennäköisempänä että tässä vain otettiin seuraava ehjä aihio kunnostettavaksi, koska koneet kuluvat käytössä ja siitä syystä niitä pitää olla riittävä määrä käytettävissä koko ajan. En usko että Ukrainan sodalla olisi välttämättä suoraa yhteyttä vaikka kunnostus onkin tehty vuonna 2021: Ukrainan sodan piti olla lyhyt ja voitokas, joten näiden raskaiden rahtikoneiden roolin luulisi olleen alkuperäisen suunnitelman mukaan hyvin pieni, tai jopa olematon. Ryssän projektit mm. Afrikassa ja Syyriassa sen sijaan vaativat säännöllisiä rahtilentoja (ja merirahtia) joten sitä käyttöä varten tämä voisi olla tarpeellisempi.

Numeroiden perusteella nähdään kuitenkin että keskiarvoisesti tämä kone oli selvästi työllistetympi sen kunnostamisen jälkeen kuin kunnostamista edeltäneinä vuosikymmeninä:

12.2.1982 - 25.5.2021 = 4614 lentotuntia ja 3173 sykliä (nousu - lento - laskeutuminen) = 6,7799 lentoa per kuukausi (keskiarvo) eli noin 6-7 lentoa per kuukausi JA 1,454 tuntia per lento. Toisin sanoen: 9,859 lentotuntia per kuukausi, jonka voi pyöristää 10 lentotuntia per kuukausi. Se tarkoittaisi 81-82 lentoa per vuosi ja hieman vajaa 120 lentotuntia per vuosi.

26.5.2021 - 19.10.2023 = 1440 lentotuntia ja 1058 sykliä (nousu - lento - laskeutuminen) = 36,483 lentoa per kuukausi (keskiarvo) eli noin 36-37 per kuukausi JA 1,361 tuntia per lento. Toisin sanoen: 49,653363 lentotuntia per kuukausi, jonka voi pyöristää 50 lentotuntia per kuukausi. Se tarkoittaisi 437-438 lentoa per vuosi ja hieman vajaa 600 lentotuntia per vuosi.

Tämä siis tälle yhdelle sotilasrahtikoneelle.

Keskiarvot tietysti hämäävät, mutta kiehtovasti näiden numeroiden perusteella kyseisen rahtikoneen pitkän aikavälin ja lyhyen aikavälin keskiarvoinen lennon pituus on suunnilleen sama eli hieman vajaa 1,5 tuntia (87,24 minuuttia vs 81,66 minuuttia - eli keskiarvojen erotus on 5,58 minuuttia).

Toisaalta lentotuntien määrä per kuukausi (keskiarvoisesti) kasvoi viisinkertaiseksi.
 
Viimeksi muokattu:
Jotenkin on aina ollut semmoinen fiilis, että nämä Tšingis-kaanin jälkeläiset ovat hiukan tulisempia ja sitkeämpiä kuin tavallinen lakanan valkoinen perusryssä.

Tuolta jostain se ryssästä irtoaminen alkaa jos se jostain alkaa.

Toivottavasti pamputtavat oikein kunnolla, mutta kuitenkin niin ettei mielenosoittajat pelästy vaan sisuuntuu.

Toivottavasti mielenosoittajat ottavat seuraavalla kerralla mukaan jotain kättä pidempää.. ei noita pamputtajia yletön määrä ole eikä tuonne syrjäseudulle niitä ihan nopeasti edes lisää saada.

Nuo syrjäseudut saattavat olla tosiaan ne ensimmäiset paikat mistä ryssälä lähtee repeämään osiin. Perus Moskovan-Iigori ei ihan heti kadulle lähde vaikka lämmitys ja sähkö halvaantuu ja kaverit ympäriltä lähetetään lihamyllyyn miinantallojiksi.
 

Romanialainen lehti ennustaa venäjän romahduksen alkaneen. Kun lämpö ja sähkö loppuvat tulevat ihmiset hyvin nopeasti toisiin ajatuksiin omista johtajista ja niiden ajamista tavoitteista. Romanialaisilla on tästä kokemusta Ceaușescun ajoilta.


Boldaukset omia


Neighborhoods in Moscow, St. Petersburg and Rostov-on-Don were left without power and in the cold as temperatures dropped well below zero degrees Celsius.


The Kremlin leader was sure that Europe would not survive without its gas and oil, but the exact opposite happened. Citizens of the old continent saved, invested and changed industry, giving up on Russia's energy resources , while the "subjects of the Tsar " ended up living in frozen dwellings with no electricity.

So begins the collapse, with cold and blackouts. Initially, the authorities say that they are simple faults and that they will be fixed, but the cold in the houses and the darkness unsettle the people and make them understand that their future is becoming more complicated.

"Due to the technological disruption in the high-voltage networks, the regional distribution directorate for the Rostov region of Russia has decided to introduce temporary power shutdown programs in a number of districts. The management intends to restore normal electricity supply in the near future," said a statement from Rosseti Sud, the region's distribution company.

The city of Rostov-on-Don has over one million inhabitants, and the electricity was cut off for over three hours in several districts, with the authorities announcing that the solution to the problem is far from over.

The outage was not caused by an accident, but by a more complicated fault that is causing the company to ration electricity indefinitely.
This winter, power and heat outages were also reported in Russia, a novelty in a country that has access to huge gas and oil resources, which can be easily converted into electricity and heat.

The Moscow Times listed 13 regions and major cities in Russia
, including Moscow and St. Petersburg, where there were major power outages and home heating.
"It's a total shame. We have no heat and no hot water. We have to sleep in sleeping bags. I have no words to describe how bad the situation is. We haven't had heating for almost six days," Iuri, from the city of Podolosk, 30 kilometers from Moscow, told the quoted publication.
He avoided giving reporters his full name for fear of reprisals from Russian authorities.

In the Tver region, located north of Moscow, a group of citizens sent a video call to Vladimir Putin, published on the Russian social platform VKontakte, in which they tell the president that "it is a kind of torture and the extermination of a community that lives just 100 kilometers from the capital".
Europe survived without Russian gas.

At the start of the invasion, Kremlin propaganda distributed thousands of messages, video clips, official statements and social media posts, announcing to European Union citizens that, without Russian gas and oil, they would freeze to death in their homes and sit in darkness.
A video made by Gazprom, Russia's largest energy company, has gone viral on social media , suggesting that Europe will be engulfed in winter cold and collapse due to the fact that it will no longer benefit from energy resources coming from Russia .

But the exact opposite happened. After a winter in which the authorities of the European states asked their citizens to make drastic savings, after the member states collaborated and concluded a plan with the European Commission for the procurement, storage and transfer to massive purchases of liquefied gas, the EU is no longer dependent on Russia's energy resources. From an exposure of more than 60%, registered before the start of the invasion, today the states of the old continent import minuscule amounts of natural gas and Russian oil.

Collapse of infrastructure And yet, why are more and more of Putin's "subjects" sitting in the dark and cold while energy exports have dropped significantly?
The answer is infrastructure collapse. It's a well-known phenomenon in Romania, where, after the fall of communism, it took decades to restore and make efficient, as much as possible, the electricity and heat distribution infrastructure, with investments of billions of euros, the privatization of some components in the chain of production, transport and use, but also price liberalization.
 
Viimeksi muokattu:
Ei pidä hyväksyä sitä, että ryssän pussiin pelaaminen loppuu vasta, kun uhataan äänioikeuden menettämisellä. Äänioikeus pois, niin ei tule ongelmaa vastedeskään.
se on just näin, tuo ääntelevä bärsreikä kyllä osaa tuon venkoilun jonka ainoa tarkoitus on välttyä tuolta äänioikeuden menettämiseltä jotta voi taas jatkaa omilla / bunkkerirotan toivomilla teemoilla
 
Puolalainen Warmate-drone tuhoaa Pantsir-S1 ilmatorjuntaohjusajoneuvon (itseasiassa videoita on ainakin kahden tuhoamisesta). Tässä pohditaan että dronet selvästi läpäisevät kyseisen laitteen EW-suojan, tosin oletuksena että kyseistä järjestelmää käytettiin tuhoamisen hetkellä:

"The Ukrainian armed forces released videos showing the neutralization of two Russian Pantsir-S1 air defense systems using Polish-made #Warmate loitering munitions. It appears that the @WBGroup_PL's Warmate loitering munitions have successfully overcome the electronic countermeasures of the Pantsir systems"

by @ArmyRecognition.


https://armyrecognition.com/ukraine...ats_russian_pantsir-s1_shorad_in_ukraine.html

Pantsireja ja Shilkoja näkyy kuvissa ja videoissa, mutta missä kaikki Tumguskat on?? En muista yhtään nähneeni
 
Back
Top