Ukrainan konflikti/sota

Esitetty arvio räjähdyspilven suuruudesta/korkeudesta on kyllä hyvä, mutta se silti näyttää bensapalolta: suhteellisen hidas, kumpuava ja savultaan musta. Sotilasräjähteet ovat nopeita ja vähäsavuisia. Välähdys vain. Ja ehkä tiivistymispallo.
Jep, tässä on hyvä muistaa sekin että kone oli juuri noussut eli oletettavasti hyvässä kerosiinilastissa oletettuja siiipitankkeja myöden.
 
miten nuo ohjukset mahtaa olla ns kuljetus tilanteessa, laatikoissa / telineissä + miten tuollaisten ns. viritys tapahtuu ? eli tarkoitan ettei ehkä voi ihan verrata siihen miten ammuttu ohjus tekee tonttiin reikää + ne on kuitenkin aika samassa nipussa olleet tussahtaessaan eli ei kraateri ehkä kasva samassa suhteessa isommaksi jos samaan nippuun lisätään ohjuksia

noh tämä omaa maallikko mutuilua, edelleenkään mitään mistään aikuisten oikeesti tajua

Voisi olettaa että itse kärki ei välttämättä räjähdä(?) mutta raketit on täyttä ajoainetta joka tekee kyllä melkoisen tulipallon.

This vertically launched missile uses a single-stage solid propellant rocket motor. It is normally armed with a 100 kg HE-fragmentation warhead with a proximity fuse
 
Viipurin linnasta aikas lailla suoraan Talin suuntaan tuo räjähdys näyttäs olevan pikaisella geolokaatiolla, jos menee väärin, saapi korjata. Mitäs sieltä sitten löytyykään?
Jooh sinnepäin, osaan ilman karttaakin sanoa, että koilliseen Viipurista.
 
Väitetysti Viipurin seudulla räjähtänyt jotakin 🤔
Ps. On muuten Viipurin linnan katolta kuvattu.

Kaksi pilveä.

1706275266222.png
Viipurin linnasta aikas lailla suoraan Talin suuntaan tuo räjähdys näyttäs olevan pikaisella geolokaatiolla, jos menee väärin, saapi korjata. Mitäs sieltä sitten löytyykään?

//edit. Jos en väärin kato, niin kaksi savupatsasta näyttää nousevan.

EDIT: Viisaammat tunnistivat jo joukolla suunnan. Mulla meni metsään.
Mä tulkitsin, että olis tämä silta mikä näkyisi kuvassa + oikealla oleva matalikko/hetteikkö.



Jos mun arvaus osuu oikeaan, niin Nord Streamin kaasuasema olisi tuossa suunnassa hyvin tarkkaan.
 
Viipurin linnasta aikas lailla suoraan Talin suuntaan tuo räjähdys näyttäs olevan pikaisella geolokaatiolla, jos menee väärin, saapi korjata. Mitäs sieltä sitten löytyykään?
Samaa tarkistelin, tismalleen reitillä 10 kilometrin päässä kuvauspaikasta on Talin joku pieni rautatieasema. Toisaalta matkan varrella on myös kaivos 7 kilometrin päässä ja ampumarata 2.5 kilometrin päässä kuvauspaikasta. Ei välttämättä mitään kovin kriittistä.
 
Voisi olettaa että itse kärki ei välttämättä räjähdä(?) mutta raketit on täyttä ajoainetta joka tekee kyllä melkoisen tulipallon.
Kiinteä rakettipolttoaine ei myöskään ole mitään TNT:n veroista räjähdysainetta, vaan palaa verrattain hitaasti.
Viipurin linnasta aikas lailla suoraan Talin suuntaan tuo räjähdys näyttäs olevan pikaisella geolokaatiolla, jos menee väärin, saapi korjata. Mitäs sieltä sitten löytyykään?

//edit. Jos en väärin kato, niin kaksi savupatsasta näyttää nousevan.
Olen myös samaa mieltä suuntimasta. Voisi olla jotain (katsoo karttaa) "Tammisuo"n, "Pal'tsevo"n, tai "Smirnovo"n suunnalla. Google Maps näyttää tuon radan varrelta jotain romuliikettä, logistiikkaterminaalia ja kynttilätehdasta. Tietysti siellä voi olla vaikka mitä mitä ei google tiedä.
 
Tiedä sitten onko alunperin ukrainalainen kikka, mutta tämä toimintatapa kuvattiin ihan härmäläisessä varusmiespalveluksessa jo vuosikymmeniä sitten.

Edelleen ihmettelen miksi ei kokeiltu käytännnössä :)
Tämän vuoksi. Nämä keitteli myös kranaatteja muun toiminnan ohessa.
 
Tämän vuoksi. Nämä keitteli myös kranaatteja muun toiminnan ohessa.
Toinen hyvä syy jättää keitokset keittelemättä on se, että heittimen kranaatin kuori on paljon parempi myös IED:n kuorena kuin limu- tai kaljatölkki. Jos naamiointia haluaa tehdä, niin ainakin 60mm kranaatin saa piilotettua auki leikattuun tölkkiin. 81/82mm kranaatille pitänee keksiä isompi päällysastia.
 
Kun katsoo sitä sillan takana olevaa niemen nokkaa ja savupatsasta, niin tähystyslinja olis melko tarkasti tossa kuvassa. Läheltä kaivosta viistää kyllä.Katso liite: 92285

Ei tuolla kyllä ole louhittavaksi muuta kuin rapakivgraniittia, rakennuskiveksi. Ei sitä tuollaisilla paukuilla louhita, menee vaan materiaali kappaleiksi. Oliskohan lähtenyt kaivoksen räjähdevarasto yhtenä paukkuna?
 
Back
Top