Ukrainan konflikti/sota

Ukrainan ilmavoimien tiedottaja Yuri Ignat sanoo että toisen A-50 / A-50U koneen pudottamisen jälkeen ryssä ei käyttänyt näitä koneita useaan päivään:

"After the shooting down of the second Russian A-50, Russia did not observe the use of such aircraft for several days", - Yuri Ignat


-

Toinen pudotus tapahtui 23.2.2024 joten "usea päivä" tuon jälkeen voisi tarkoittaa 24.2.2024, 25.2.2024 ja kenties 26.2.2024.

Huomionarvoista että tämä ei johtanut rajusti kasvaneisiin hävittäjäkoneiden pudotuksiin vaan esim. Su-34 kone kerrottiin pudotetuksi 21.2.2024 ja sen jälkeen seuraavat kaksi vasta tänään eli 27.2.2024.

Tässä lähde aikaisemmassa viestissä kerrotulle Yuri Ignat / Yurii Ihnat väitteelle (Pravda Ukraine artikkeli julkaistu 27.2.2024):

Another successful Ukrainian counteroffensive. #Ukraine's air force report Russia hasn't deployed any Beriev A-50 airborne early warning and control (AWACS) aircraft in several days - after Ukraine downed a 2nd A-50 plane on Feb 23.

https://www.pravda.com.ua/eng/news/2024/02/27/7443926/

Russians have not deployed A-50 aircraft for several days​

OLEKSANDR SHUMILIN — TUESDAY, 27 FEBRUARY 2024, 12:17
ico_eye.svg
19576

Russians have not deployed A-50 aircraft for several days

RUSSIAN AIRCRAFT. PHOTO: RIA NOVOSTI

The Russians have not deployed any Beriev A-50 airborne early warning and control (AWACS) aircraft in several days, after Ukraine's Defence Forces downed the second such aircraft on 23 February near the Sea of Azov.

Source: Yurii Ihnat, spokesman for the Ukrainian Air Force, on air during the national joint 24/7 newscast

Quote: "The frequency of A-50 operations has decreased. They have simply been out of action for several days. They haven't decided to send more and more aircraft.

They only have a few of these planes in their fleet. One was damaged in Belarus, you know. I don't know what its repair status is. They may have salvaged parts from one plane to repair another, which is a common practice worldwide. And then there are the two [we] destroyed. The enemy is already weighing up the risks and benefits of continuing to use these AWACS aircraft.

It may have long-range radar detection capabilities, but it also needs to get closer [to our air defences] to scan for signals deep inside Ukrainian territory."

Details: Ihnat noted that Russian tactical aircraft also dropped guided bombs on Avdiivka, exposing them to air defences. As a result, they suffered significant losses (seven aircraft were downed in a week).

Background:
  • On 23 February, the Defence Forces of Ukraine downed a second Russian A-50 long-range radar detection aircraft.

 
Se että Ukrainaa ei auteta on yhtä huono republikaaneille siinä missä demokraateille, niin en oikein ymmärrä noiden kahden asian yhdistämistä. Varsinkaan kun Ukrainan auttaminen ei millään tapaan hidasta rajojen sulkemista.

Et selvästi ymmärrä.

Demokraatit eivät halua sulkea rajoja, mutta haluavat apupaketteja maailmalle. Republikaanit haluavat rajat kiinni, ja ovat vastahakoisempia lähettämään rahaa maailmalle.

Tästä syntyy neuvotteluasetelma, jossa nyt ollaan. Republikaanit voivat hyväksyä apupaketit, mikäli rajat laitetaan (oikeasti) kiinni. Kyse nyt on siitä, että ylittääkö demokraattien halu lähettää apupaketteja maailmalle heidän vastahakoisuutensa laittaa rajat kiiinni.

Yhdysvaltojen vasemmisto, eli demokraatit, ovat ihan samanlaista "refugees welcome"-silakkaliike porukkaa "open borders"-ajatuksineen kuin suomalainenkin vihervasemmisto.
 
Se että Ukrainaa ei auteta on yhtä huono republikaaneille siinä missä demokraateille, niin en oikein ymmärrä noiden kahden asian yhdistämistä. Varsinkaan kun Ukrainan auttaminen ei millään tapaan hidasta rajojen sulkemista.
Taisi mennä sinulla väärään viestiin lainaukset tai ainakaan minä en ole tuota sinun lainaamaan viestiä kirjoittanut...?
 
Yhdysvaltojen vasemmisto, eli demokraatit, ovat ihan samanlaista "refugees welcome"-silakkaliike porukkaa "open borders"-ajatuksineen kuin suomalainenkin vihervasemmisto.

Ei se noin yksinkertaista ole. Demokraatit ovat iso puolue, ja sinne mahtuu paljon sellaisia jotka eivät kannata wokea. Ihan niin kuin republikaaneihin mahtuu monenlaista mielipidettä joista Putinin "perinteisiä arvoja" ihaileva maga-porukka on vain yksi.
 
Tässä lähde aikaisemmassa viestissä kerrotulle Yuri Ignat / Yurii Ihnat väitteelle (Pravda Ukraine artikkeli julkaistu 27.2.2024):

Another successful Ukrainian counteroffensive. #Ukraine's air force report Russia hasn't deployed any Beriev A-50 airborne early warning and control (AWACS) aircraft in several days - after Ukraine downed a 2nd A-50 plane on Feb 23.

https://www.pravda.com.ua/eng/news/2024/02/27/7443926/

Russians have not deployed A-50 aircraft for several days​

OLEKSANDR SHUMILIN — TUESDAY, 27 FEBRUARY 2024, 12:17
ico_eye.svg
19576

Russians have not deployed A-50 aircraft for several days

RUSSIAN AIRCRAFT. PHOTO: RIA NOVOSTI

The Russians have not deployed any Beriev A-50 airborne early warning and control (AWACS) aircraft in several days, after Ukraine's Defence Forces downed the second such aircraft on 23 February near the Sea of Azov.

Source: Yurii Ihnat, spokesman for the Ukrainian Air Force, on air during the national joint 24/7 newscast

Quote: "The frequency of A-50 operations has decreased. They have simply been out of action for several days. They haven't decided to send more and more aircraft.

They only have a few of these planes in their fleet. One was damaged in Belarus, you know. I don't know what its repair status is. They may have salvaged parts from one plane to repair another, which is a common practice worldwide. And then there are the two [we] destroyed. The enemy is already weighing up the risks and benefits of continuing to use these AWACS aircraft.

It may have long-range radar detection capabilities, but it also needs to get closer [to our air defences] to scan for signals deep inside Ukrainian territory."

Details: Ihnat noted that Russian tactical aircraft also dropped guided bombs on Avdiivka, exposing them to air defences. As a result, they suffered significant losses (seven aircraft were downed in a week).

Background:
  • On 23 February, the Defence Forces of Ukraine downed a second Russian A-50 long-range radar detection aircraft.

Näitten koneiden merkitys Ukrainansodassa on jäänyt vähän vähälle. On puhuttu ilmapuolustuksesta tms. vähän epämääisesti. Käytännössä A-50 on tarkoitettu ilmamaalien seurantaan. Omien koneidensa paikat ryssä kyllä tietää riittävällä tarkkudella joten se seurattava on Ukrainan lentokoneet, helikopterit, dronet ja riteilyohjukset. Tärkein kohde on Ukrainan lentokeent, käytännössä hävittäjät. Ne muodostavat uhan ryssän maavoimille joten on kriittistä pitää koneet kaukana rintamalta jotta pommittaminen estyy. Tähän tarvitaan kauas Ukrainan puolelle yltävä tutkakattavuus jotta ryssä osaa ohjata omat torjuntahävittäjät oikeaan paikkaan ajoissa.

A-50 on siis kriittinen osa tekijä Ukrainan ilmavoimien toiminnan rajoittamisessa. Näiden koneiden katomainen tarkoittaa sitä että Ukraina voi muodostaa jopa paikallisen ylivoiman ja yllättää ryssän.
 
A-50 on siis kriittinen osa tekijä Ukrainan ilmavoimien toiminnan rajoittamisessa. Näiden koneiden katomainen tarkoittaa sitä että Ukraina voi muodostaa jopa paikallisen ylivoiman ja yllättää ryssän.
Ja kaukodroonit saattavat päästä ohi ensimmäisen tiukimman torjuntakehän Ukrainan ympärillä ja sen jälkeen onkin paljon tyhjää Venäjän maata edessä iskeä mihin vain, vaikkapa sellaiseen öljyjalostamon osaan jonka vaihto maksaa 500 miljoonaa per kerta ja huom. rauhan aikana kun sellaisen voisi tilata ja vaihtaa ammattimiesten toimesta.

Eiköhän taas jokin yö ole menoa ja meininkiä ryssän maalla kunhan on pilveä taivaalla, mielellään vesisadetta tai kevyttä lumisadetta.

Hollanti tilannut Tsekeistä Ukrainalla 9 kpl tällaisia tykkejä.


Ja aivan kuten @teknohippi sanoi niin Awacsien puuttuminen taivaalta altistaa ryssät JDAMien saapumiselle, tämä Avdiivkassa.



 
Viimeksi muokattu:
Euroopan on nyt pakko ryhdistäytyä sotilaallisesti ja muutenkin. Enää ei todellakaan voi luottaa keheenkään muuhun kuin itseensä. Transatlanttinen yhteystyö voi olla kuollut hyvinkin läheisessä tulevaisuudessa. Ainakin neljäksi vuodeksi.
Olen jo jonkun aikaa ollut sitä mieltä, että muidenkin Euroopan valtioiden kuin Ranskan ja Ison-Britannian tulee hankki omat ydinaseet. Puola on tätä jo vihjaillut. Kauhun tasapaino ei pysy enää USAn arsenaalin varassa vaan MAGA-idiotismi on antamassa Euroopan Putinille.
 
Israel on valinnut puolensa: YK-edustaja vertaa ryssää Hamasiin sekä kutsuu Ukrainaa liittolaiseksi (ally). Tämä saattaa olla iso juttu ja välillisesti vaikuttaa myös jenkkien jumittavaan Ukraina-politiikkaan.


Extraordinary!

Israel’s ambassador to the UN, Gilad Erdan, delivered a speech in which he totally torched Russia. He not only announced that Israel is going to provide an early warning systems against missiles for Ukraine but also called Ukraine an “ally”.

He also equates Russia with Hamas and attacks Russia for hosting another visit of Hamas in Moscow.You can be sure that this speech comes in coordination with the Israeli Prime Minister. It clearly marks the end of the relationship between Putin and Netanyahu.

This whole instance reminds when Amir Weitmann delivered his viral statement in RussiaToday where he announced that “Russia is going to pay the price” (check out the repost). I think we are witnessing what this means.Israel’s pro-Ukraine position will also have ramifications in the US and the ongoing discussion for military aid.

Hienosti ryssä pelaa! Israel oli pitkään Ukrainan suhteen neutraalilla ellei jopa torjuvalla asenteella. Nyt ryssä on saanut suhteet ryssittyä ja Israel alkaa kohta olla Ukrainan liittolainen.
 
Hienosti ryssä pelaa! Israel oli pitkään Ukrainan suhteen neutraalilla ellei jopa torjuvalla asenteella. Nyt ryssä on saanut suhteet ryssittyä ja Israel alkaa kohta olla Ukrainan liittolainen.
Ryssä kuvittelee olevansa niin isoa ja mahtavaa, ettei sillä ole väliä mitä tekee ja kenen naamalle paskoo. Varmaan kuvittelivat ton lokakuun hyökkäyksen avustuksella Hamasia aseistamalla, jne... että nyt saadaan yksi soppa lisää ja Ukrainan tukea alas päin. No nyt ryssä on onnistunut hankkimaan ydinaseistetun vihollisen, jolla on yksi maailman kovimmista ja korkeateknologisimmista asevoimista Lähi-Itään.

Siinä voi jatkossa olla hiki otsalla niillä Syyriassa palvelevilla örkeillä, jos jotakin rähinää alkaa tulla.
 
Näitten koneiden merkitys Ukrainansodassa on jäänyt vähän vähälle. On puhuttu ilmapuolustuksesta tms. vähän epämääisesti. Käytännössä A-50 on tarkoitettu ilmamaalien seurantaan. Omien koneidensa paikat ryssä kyllä tietää riittävällä tarkkudella joten se seurattava on Ukrainan lentokoneet, helikopterit, dronet ja riteilyohjukset. Tärkein kohde on Ukrainan lentokeent, käytännössä hävittäjät. Ne muodostavat uhan ryssän maavoimille joten on kriittistä pitää koneet kaukana rintamalta jotta pommittaminen estyy. Tähän tarvitaan kauas Ukrainan puolelle yltävä tutkakattavuus jotta ryssä osaa ohjata omat torjuntahävittäjät oikeaan paikkaan ajoissa.

A-50 on siis kriittinen osa tekijä Ukrainan ilmavoimien toiminnan rajoittamisessa. Näiden koneiden katomainen tarkoittaa sitä että Ukraina voi muodostaa jopa paikallisen ylivoiman ja yllättää ryssän.

Muistan lukeneeni / kuulleeni väitteitä että A-50U koneilla yritettäisiin myös paikallistaa Ukrainan tutkia sekä ilmatorjuntaohjusten laukaisupaikkoja. Näiden lisäksi väitetty että nämä koneet kykenisivät juttelemaan S-400 järjestelmien kanssa jonkinlaisen datalinkin kautta, jolloin S-400 patterien "tutkahorisontin" katve ei ole niin suuri eli suomeksi sanottuna näkisivät kauemmas ja kykenisivät ainakin laukaisemaan ohjuksia näiden kaukaisten maalien perään.

En ole tästä jälkimmäisestä niin varma, koska tuollaisia väitteitä liikkui kesällä 2022 kun Ukraina hyökkäsi Snake Islandia vastaan. Silloinhan Ukraina teki jopa tyhmien rautapommien pudotuksia suoraan saaren päälle ja vieläpä matalalta. Ihmettelin jo silloin, miten se onnistuu ja miksei ryssä kykene estämään sitä, JOS kerran A-50U + S-400 pitäisi nähdä tällainen touhu. En muista ulkoa, mutta oli mahdollista että varsinkin matalalla lentävät hävittäjän kokoiset kohteet olivat juuri ja juuri A-50U tutkahorisontin alapuolella kun lensivät Snake Islandin seudulla - lisäksi toki A-50U lentokorkeus ja maantieteellinen sijainti vaikuttavat asiaan suuresti. Silti oletus oli että yksi tällainen kone lentäisi Azovinmeren ja Krimin niemimaan yllä eli sieltä pitäisi (ehkä) nähdä saarelle asti.

Toki on eri asia nähdä kaukana oleva kohde juuri ja juuri tutkassa, laukaista ohjus sitä kohden JA osua kohteeseen. Tällainen äärirajoilla liikkuva kohde ei välttämättä ole ohjuslaukaisun arvoinen jos osuman todennäköisyys on pieni. Enkä tiedä, kuinka ketterä A-50U ja S-400 välinen tiedonsiirto on eli mitä se käytännössä tarkoittaa. Enkä tiedä, millainen rooli Il-22M11 koneilla on osana tätä kokonaisuutta (sellainen lentää / on lentänyt väitetysti A-50U koneen parina, syystä tai toisesta).

Merkittävin A-50U koneiden tehtävä on toki Ukrainan ilmatilan valvonta eli saadaan hyvissäajoin ennakkotieto Ukraina hävittäjien liikkeistä. Voidaan sitten ohjata omat torjuntahävittäjät katsomaan oikeaan suuntaan tai jos kyseessä on Su-24M kone niin saadaan ennakkotieto risteilyohjusten laukaisusta. Tämä tieto avustaa sitten omaa ilmatorjuntaa.

Aina kun A-50U koneet eivät ole ilmassa, Ukraina ilmatila on mysteeri. Ryssä näkee toki omien hävittäjien tutkilla tietyn osan ja maahansijoitetuilla ilmatorjuntatutkilla lisää, mutta ei niin suurta pinta-alaa tai niin kauas kuin mitä AWACS-koneilla. Muilla tutkilla tehty ilmatilan skannaaminen paljastaa tietysti ko. laitteen sijainnin ja altistaa vastatoimille: tutkasäteily näkyy kauemmas kuin miten kauas sillä nähdään.
 
Viimeksi muokattu:
Väite: ryssä olisi käyttänyt Su-57 hävittäjää / hävittäjiä 18.2.2024 tehdyssä iskussa:

On February 18, Russia used its latest Su-57 fighter jet to strike Ukrainian positions in eastern Ukraine, - DB

It is noted that the Russians used the latest Su-57 to create a military propaganda film ahead of the upcoming presidential elections in Russia.


1709120541965.png


-

Ajatuksia tästä: mahdollista, mutta epätodennäköistä. Vastaavia väitteitä / huhuja on kuultu aikaisemminkin tämän sodan aikana, mutta ei ole nähty todisteita käytöstä. JOS tarkoitus on tehdä propagandaa ennen "presidentinvaaleja" niin missä ovat ne propagandavideot? Kenties ne on kuvattu ja nyt niitä editoidaan, jotta voidaan esittää "sitten joskus" eli seuraavan kahden viikon aikana (ennen "presidentinvaaleja").

MUTTA toisaalta näitä hävittäjiä ei ole montaa joten näinköhän ryssä vaarantaisi niitä yhden pommituslennon takia? Samalla annetaan Ukrainalle tilaisuus kerätä tutkadataa näistä koneista, häivemuotoilusta ja muista tempuista huolimatta näiden stealth-ominaisuuksien ei pitäisi olla niin hyvät kuin F-22 tai F-35 hävittäjillä - varsinkaan jos koneeseen on ripustettu ohjautuvia liitopommeja rungon ja siipien alle.

Riskit ovat suuret, kuvittelepa tilanne että Ukraina onnistuisi ampumaan alas yhden tai useamman tällaisen. Jos kone vieläpä putoaisi Ukraina hallitsemalle alueelle (mikä on tietysti epätodennäköistä) niin sehän olisi oikea tiedustelun riemuvoitto.

-

MUOKKAUS: mikä määrä ryssällä on Su-57 hävittäjiä? Tässä yksi arvio: LÄHDE

1709121291248.png

-

Muisteluni mukaan tästä taulukosta puuttuvat prototyypit / esisarjan koneet eli merkitään ainoastaan "sarjavalmistetut" ryssän ilmavoimille tai naval aviation -joukoille luovutetut koneet.

Täten Su-57 määräksi saadaan 10 kpl mutta tästä puuttuu vuoden 2023 uustuotanto. Guy Plopsky kertoi että tavoite oli 8 kpl vuonna 2023 mutta on epäselvää, saavuttivatko tätä tavoitetta (viesti julkaistu 23.11.2023 - LÄHDE):

As for the Su-57, eight are supposed to be delivered this year. So far, the delivery of just one batch was announced. UAC didn't release photos & videos. There should be another batch delivered before the end of the year. Whether both batches include four aircraft is unclear.

Montako konetta on luovutettu yhdessä "batch"? Kenties 3 kpl? Ainakin se sopisi hyvin vuosien 2021 ja 2022 kanssa, koska luovutusmäärät olivat 3 kpl ja 6 kpl (tosin puhutaan sarjatuotannon alusta joten ei voi tehdä pitkälle meneviä johtopäätöksiä).

Plopsky pohtii että neljä, tosin ei ole varma. Kirjoittaa että toinen "batch" olisi tarkoitus luovuttaa ennen vuoden 2023 loppua. Tässä tapauksessa luovutettava määrä voisi olla 4 kpl tai 8 kpl, riippuen montako "batch" luovutettiin.

ELI kenties vuoden 2023 lopussa ryssällä oli näitä hävittäjiä 14 kpl tai 18 kpl?

Tämä alkaa olla jo sellainen määrä että kenties niitä tohtii käyttää aktiivisemmin - toisin kuin muutamaa prototyyppiä tai esisarjan konetta.
 
Viimeksi muokattu:
JR2 kirjoittaa venäläisen T-80BV panssarivaunun kuljettajan kommenteista (konekäännös englanniksi - ei tietoa mikä on alkuperäinen lähde):

From the notes of a Russian tank driver (T-80BV):

- when to go home? Nobody knows.

- 80% of shots are indirect fire

- FPV drones are the biggest problem

- the best tanks? From the T-80 series, but I haven't even seen the T-80U or T-90

- T-80BVM has a thermal camera (we don't have it)

- the tank withstands 1-2 FPV hits

- masking requirements are very high

- all anti-drone devices discharge quickly, but they are gone anyway

- fire unit: 5-7 anti-tank, the rest fragmentation

- greatest threats: Baba Yaga drones, FPV, ATGMs

- there are no maps of minefields, and there are plenty of mines Russian / Ukrainian

- Ukrainian aviation: trace

- renovation units: minor repairs on site, destroyed tanks are used for spare parts, some go to factories for reconstruction

- supplies, including ammunition: I cannot tell the truth

- communication and coordination: it's a pain

- cooperation with drones: yes, only for observing indirect fire

- do you want T-14? We are waiting for any proven, brand new and modern tanks

- recreation infrastructure: only for senior officers

- interchangeability of functions in the crew: limited, everyone can drive a tank, but a good gunner or commander is worth his weight in gold

- how long does it take for the tank to return from repair?: there are no rules, there were repairs in one night, I saw the tank after returning from the factory after 6 months

- direct firefight? Never, no contact

- we fight basically only with indirect fire against Ukrainian infantry.


 
Spekulaatiota Kerchin sillasta:

Are the Russians preparing their citizens for the inevitable destruction of the Crimean Bridge?

There have been multiple stories by Russian sources over the past few days downplaying the importance of the Crimean Bridge for Russian logistics and promoting the construction and improvement of railroads through the Donbass which can potentially be used to supply Crimea should the bridge disappear.

This flurry of reporting comes in the wake of comments made by SBU chief Vasyl Malyuk during and interview with Radio Svoboda in which he stated:

«There will be a lot of "surprises" in the sea, in the air, in relation to Crimea, in relation to other temporarily occupied territories and the Crimean bridge will definitely be affected."

"The enemy is not using it now for military logistics, they have to transport weapons by ferry crossings."»


1709122839390.png


-

Kenties tässä on totuuden siemen eli ryssä olisi aloittanut varovaisesti sillan merkityksen vähättelyn, koska olettaa että jossain vaiheessa nähdään isku siltaa vastaan ja se voi olla jopa tehokas isku.

Vähättelyn on tietysti tarkoitus vähentää tällaisen iskun propaganda-merkitystä, tai ainakin pyrkiä siihen.

Optimaalista olisi tietysti iskeä silta mereen niin pian kuin mahdollista JA mieluusti ennen Venäjän "presidentinvaaleja" eli 15.3.2024. Ei siksi että iskulla olisi vaikutusta niiden tulokseen, mutta tällainen arvovaltatappio olisi silti iso kolaus Putinille.

Toki jos ei olla valmiita iskuun, sitä ei kannata tehdä liian vähäisin resurssein jolloin tulos voi jäädä puolitiehen. Tehtiinpä isku milloin vain, sen olisi paras olla niin pureva että siltaa ei enää korjata.

Rautatieverkon laajentaminen "eteläisen maasillan" alueella on vielä kesken, joten logistiikan näkökulmasta sillan merkitys on tällä hetkellä "jonkinlainen". Toki onnistuneen iskun jälkeen ryssä olisi pakotettu kuljettamaan (arvaan) valtaosan tavarasta eteläisen Ukrainan alueella rautateitä pitkin eli lähempänä etulinjaa. Tämä altistaa ne iskuille. Iskut eivät estä tavaraliikennettä kokonaan mutta antavat silti tilaisuuden kuristaa ryssän logistiikkaa. Toki tietty osa tavarasta kulkisi edelleen meren poikki Krimille, lauttoja ja maihinnousualuksia (sekä arvaan normaaleita siviilirahtilaivoja) käyttäen.

Tästä huolimatta sillan merkitys ei ole nolla logistiikan näkökulmasta ja symbolinen arvo huomattava. Symboleilla on myös merkitystä vaikkei yksin niillä sotaa voitetakaan.
 
Ihanko totta olet sitä mieltä ettei länsimaiden kannata antaa aseitaan Ukrainalle?
Missä kohtaa olen sanonut niin?
Sanoin että pienet määrät teknisiä (tst-)vaunuja aiheuttaa ongelmia huollon kannalta ja ovat hintaansa/arvoonsa nähden toimineet huonolla hyötysuhteella. Vai mitä olet mieltä jos jonkun kinkkisemmän osan tilaaminen Leopard-2A6:seen Saksasta kestää melkein puoli vuotta ja sen asentaminen ei meinaa edes onnistua omin voimin! Vaunujen käyttö on ollut vielä sellaista että niistä saatu etu on hyvin kyseenalainen arvoonsa nähden vs. että siihen samaan hommaan olisi käytetty mitä tahansa T-sarjalaista jotka pystytään leipomaan omien varastojen/osaamisen turvin aina kuntoon järkevässä ajassa ja usein ihan kentällä.

Ukrainaan pitäisi antaa riittävän isoja määriä samaa vaunutyyppiä (vähintään +50kpl) + runsaasti varaosia mukaan(käytännössä tähän ei kykene kuin Jenkit 1-luokan kaluston osalta), tällöin nuo ongelmat liedentuu ajanmyötä osaamisen karttuessa riittävän laajalle ihan Ukrainan sisällä. Esim. jos/kun joku/useampi maa luopuu lopullisesti riittävän isosta Leopard-1 lautastaan + kaikesta varaosaarsenaalista + vielä valmistajan avokätinen tuki päälle, niin hommassa alkaa olla hyöty/panois suhde jo paljon paremmalla tolalla. Ukrainan tapauksessa Leopard-1 määrä/heikompi panssarointi pesee mennen tullen esim. Leopard-2A6 sekalaisen pienen määrän vaikka se onkin ihan eri laite ominaisuuksiltaan. Suurin osa Ukrainan tst-vaunujen menetyksistä erityisesti nyt johtuu miinan tai Lancetin osumasta, lopputulos on se ja sama riippumatta siitä onko maalina silloin T-sarjalainen, Leo-1, M1 vai Leo-2A6. Ensimainittuja saa vaan oleellisesti enemmän samalla rahasummalla + pysynee aijemmin mainituista syistä johtuen vielä paremmin rivissäkin.

Paljon kohkattu länsi tst-vaunujen parempi tst-kyky on jäänyt hyvin pitkälti ulosmittaamatta koska mitään vaunu vs. vaunu kohtaamisia ei niiden aikana ole nähty (tai läpimurtoja pst-aseita vastaan). Nyt touhu on mennyt yksittäisillä vaunuilla jv-tukemiseen enemmän tai vähemmän lähietäisyydeltä, missä noiden ominaisuudet menevät ns. hukkaan toisin kuin jos päästäisiin roimimaan max. kantamilta lämpökameroilla ryssän vaunuja joilla olisi ongelmia nähdä/osua sinne asti riittävän tarkasti.

Kyllä vituttaa ettei meillä ole antaa koko ex T-72m1 lauttaa nyt Ukrainaan, olisi mennyt tuossa käytössä nyt ihan etulinjassakin + varaosa/A-tarvike varanto oli hyvinkin kelvollinen! No ihan utopiaahan se on että tämä tilanne olisi osattu ennakoida, edes villeimmissä päiväunissa...
 
Viimeksi muokattu:
Tuoreita kuvia Engels-sotilaslentokentältä (26.2.2024):

Russia is apparently preparing for another missile attack on Ukraine.

5 more bombers appeared at Engels airport.

As of February 26, 2024:

- 5 x Tu-95MS
- 4xTu-22M3
- 3 x Tu-160



-

JR2 kirjoittaa että pommikoneiden määrä on 5 kpl enemmän kuin aikaisemmin, mikä voisi enteillä seuraavaa merkittävää ohjusiskua.

Kertauksen vuoksi tässä minun taulukkoni talven 2023/2024 "merkittävistä, monipuolisen ohjuskattauksen sisältäneistä iskuista":

1709124695657.png

Edellinen sellainen nähtiin 15.2.2024 joten tänään 28.2.2024 siitä on 13 päivää.

Pisin tällaisten iskujen aikaväli on ollut 15 päivää, joten tällä perusteella on sopivaa olettaa että seuraava tällainen isku nähtäisiin lähipäivinä.
 
Back
Top