Ukrainan konflikti/sota

Kukaan ei ole edes paheksunut ryssän iskua Dneprin vesivoimalaitoksen patoon. Mikä estää ryssää yrittämästä uudelleen esimerkiksi ensi yönä? -Ei mikään.

Mikä vittu länttä vaivaa ei perkele että vituttaa taas.

Sutsisatsi vaihtaa bunkkerissaan jo kolmansia kalsareitaan tälle päivää. Macroni leikkii jotain Napoleonia, muttei saa mitään aikaiseksi. Biden ei edes muista mihin maahan ryssä hyökkäsi tällä kertaa - oliko se Egypti vai Japani, hmm siinäpä kysymys samalla kun nuolee jäätölötöttöröä.

Alan kaipaamaan Trumppia pressaksi, vaikka se vasta tyhmä on, mutta voisi saada jotain liikettä tähän pelokkaaseen Eurooppaan.

Ryssä sanoo tänään, että ei ole enää mitään erikoisoperaatioita, on vain täysimittainen sota länttä vastaan ja samaan aikaan länsi meinaa, ettei ryssän talouteen/teollisuuteen/jalostamoihin saa iskeä, jottei raaka-aineiden hinnat nouse - mitä vittua?

Joko polttoaineiden hinnat nousee tai länsi alkaa aseistamaan Ukrainaa niin isosti, että ryssä saadaan huitsin helvetiin Ukrainan maaperältä, Krim mukaan luettuna.
Ryssä on saanut paperit ojennukseen ja päässyt omille vahvuuksilleen...
Sotia ne ei osaa, mutta hämmentäminen sujuu taas mistä tässä hyvä esimerkki.
 
Tästä on tulossa hyvä päivä, venäjän johdolle :ROFLMAO:

Alkaa Putlerilla olla selittämistä, miksi kotimaan turvallisuus alkaa olemaan täysin retuperällä sadoista tuhansista turvallisuusjoukoista huolimatta

1. ISIS mellastaa täysillä paraatipaikoilla ja kavereita ei ole edes saatu kiinni (Just 3 days ago, Putin called warnings of terror attacks "Western blackmail".)
2. Yöllä meni taas yksi jalostamo
3. Belgogradissa aamu alkaa räjähdyksillä ja ei siellä taida kukaan hallita tilannetta


 
Alkaa tulla sotaähky ku vituttaa:

A) "Lännen" saamattomuus
B) Ryssien perseily

Eikö ny vittu vaa voitais vaikka sitte eskaloida ja lopettaa tää vitun paska jo.
Kyllä (ilman kirosanoja). Lännen olisi pitänyt eskaloitua yli 2 vuotta sitten. Ja sen jälkeen jokaisena päivänä. Eli länsi on tehnyt saman jättiläismäisen virheen nyt jo yli 800 vuorokautta peräkkäin.
 
Kyllä (ilman kirosanoja). Lännen olisi pitänyt eskaloitua yli 2 vuotta sitten. Ja sen jälkeen jokaisena päivänä. Eli länsi on tehnyt saman jättiläismäisen virheen nyt jo yli 800 vuorokautta peräkkäin.
Kyllä. Nyt säästetty tuo eskaloitumis oikeus yksin ryssillä, kun ois pitänyt eskaloitua itse heti kärkeen. Mieluummin vaikka jo 2008, niin ei ryssä kuvittelis, että se heidän yksinoikeus.
 
Päivän luvut:
433965934_761248332854914_788683987212979064_n.jpg
 
Tässä päivitetty lista #7 ryssän jalostamoista. Lisätty toinen isku Kuibyshev:iin. Venäjällä yhteensä noin 80 jalostamoa, mutta suuri osa on "teekuppi" luokkaa. Tässä pitäisi olla nyt suurimmat, joku voi vielä toki puuttua.

Rosneft
  • Ufa Refinery (Bashneft), 129,000 bbl/d (20,500 m3/d) (~1,700 km Harkovasta)
  • Novo-Ufa Refinery (Bashneft), 122,500 bbl/d (19,480 m3/d) (~1,700 km Harkovasta)
  • Ufaneftekhim Refinery (Bashneft), 160,000 bbl/d (25,000 m3/d) (~1,700 km Harkovasta)
  • Ryazan Refinery 13,1 (342,000 bpd) <- isku 13.3.2024
    • 7. suurin venäjällä, 4.6% Venäjän jalostuksesta
    • 6.4% bensiinistä, 4.1% dieselistä, 7.7% öljypolttoaineista ja 8.0% lentopetrolista
  • Angarsk Petrochemical Company 9,3 (194,000 bpd) (~5,500 km Harkovasta)
  • Tuapse Refinery 9,0 (240,000 bpd) <- isku 24.1.2024
    • tuotteet: naphtha, fuel oil, vacuum gasoil and high-sulphur diesel
  • Slavneft-Yanos, Yaroslav, 7,3 (1,000 km Harkovasta), epäonnistuneet iskut 29.1.2024 ja 18.3.2024
  • Achinsk Refinery 7,1 (129,000 bpd) (~4,000 km Harkovasta)
  • Novokuibyshevsk Refinery 6,7 (136,000 bbd) <- iskut 16.3.2024 ja 23.3.2024
    • jalosteita kaikkiin autotyyppeihin, voiteluöjyjä, bitumia, coke ja muita petrokemikaaleja
  • Syzran Refinery 6,5 <- isku 16.3.2024
    • bensiini, diesel, lentopetroli, bitumi
  • Saratov Refinery 6,3 (120,500 bbl/d) (~800 km Harkovasta)
  • Komsomolsk Refinery 5,9 (143,000 bpd)
  • Kuibyshev Refinery, Samara 4,5 (120,500 bpd) <- iskut 16.3.2024 ja 23.3.2024
  • Small refining facilities** 1,9
Gazprom Neft
  • Astrakhan Refinery, 66,000 bpd (~1,200 km Harkovasta)
  • Moscow Refinery, (Gazprom Neft/Central Fuel Company), 213,000 bpd <- isku 13.2.2024
    • 40% Moskovan bensiinistä ja 50% dieselistä, suurin osa Moskovan lentopetrolista
  • Omsk Refinery, 380,000 bpd (~3,000 km Harkovasta)
  • Ryazan Refinery, (TNK-BP), 253,000 bpd (tämä on ilmeisesti jo Rosneftin listalla, yhteisomistus)
  • Nizhnevartovsk Refinery, (TNK-BP), 25,100 bpd (~3,500 km Harkovasta)
  • Saratov Refinery, (TNK-BP), 108,000 bpd (tämä on ilmeisesti jo Rosneftin listalla, yhteisomistus)
Lukoil
  • Volgograd, 287,000 bpd <- isku 3.2.2024
  • Perm, 259,500 bpd (~1,800 km Harkovasta)
  • Nizhny Novgorod, 340,000 bpd <- isku 12.3.2024
  • Ukhta, 71,500 bpd (~2,300 km Harkovasta)
Sibur
  • Tobolsk Petrochemical Refinery (Sibur), 138,000 bbl/d (21,900 m3/d) (~2,800 km Harkovasta)
Tatneft
  • Taneco refinery, Nizhnekamsk, Tatarstan, (150,000 bbl/d) (~1,500 km Harkovasta)
  • Taif refinery (vieressä), 143,000 bbl/d (Taneco + Taif yhteensä 10 miljoonaa tonnia)
Novatek
  • Laukaansuun LNG terminaali, 7 miljoonaa tonnia <- isku 22.1.2024
  • Purovsky plant, 13 miljoonaa tonnia (~3,700 km Harkovasta)
Surgutneftegas
  • Kirish Oil Refinery, 10 miljoonaa tonnia (346,000 bbd), (1,300 km Harkovasta), jalostamoja mahdollisesti kaksi
Muut
  • Antipinsky Refinery (JSC Antipinsky Refinery), 114,000 bbl/d (18,100 m3/d) (~2,600 km Harkovasta)
  • Khabarovsk Refinery (АО "ННК-Хабаровский НПЗ"::Главная), 86,000 bbl/d (13,700 m3/d) (~8,000 km Harkovasta)
  • Yaya Refinery (NefteKhimService), 57,000 bbl/d (9,100 m3/d) (~4,000 km Harkovasta)
  • Chernigov Refinery (ZAO Chernigovski NPZ), Novaya Balahonka, Kemerovo Oblast, 0,25 miljoonaa tonnia vuodessa
  • Krasnodar Refinery (Russneft), (52,000 bbd) (~800 km Harkovasta)
  • Mariysky Refinery, Mari El (Newstream), 4,5 miljoonaa tonnia (90,000 bpd), (~1,300 km Harkovasta)
  • Slavyansk Oil Refinery, Slovyansk-on-Kuban, Krasnodar Krai (Slavyansk ECO), 4 miljoonaa tonnia vuodessa <- isku 17.3.2024
  • Ilsky Refinery (KNGK Group), 6.6 miljoonaa tonnia vuodessa (132,000 bpd) <- isku 9.2.2024
  • Novoshakhtinsk Refinery (Peton Invest/Yug), 7,5 miljoonaa tonnia vuodessa (172,000 bpd) <- isku 13.3.2024
  • Orsk Refinery (SAFMAR), (114,000 bbd) (~2,000 km Harkovasta)
  • Afipsky Refinary (Safmar), 6 miljoonaa tonnia vuodessa (120,000 bpd) <- isku 9.2.2024
  • Perviy Zavod Refinary, Polotnyanyy, Kaluga (24,000 bpd) <- isku 30.8.2023 (2 dronea), uusi 15.3.2024
    • kevyen öljyn jalostusta
    • tuotteet: oil solvents, process fuel, residual fuel oil
-------------------------------------

Aikajana

30.8.2023 Periy Zavod, Polotnyanyy, Kaluga
22.1.2024 Laukaansuun LNG terminaali
24.1.2024 Tuapse
29.1.2024 Slavneft-Yanos, Yaroslav (EPÄONNISTUNUT)
3.2.2024 Volgograd
9.2.2024 Afipsky
9.2.2024 Ilsky
13.2.2024 Moskova
12.3.2024 Nizhny Novgorod
13.3.2024 Novoshakhtinsk
13.3.2024 Ryazan
15.3.2024 Periy Zavod, Polotnyanyy, Kaluga (2. isku)
16.3.2024 Kuibyshev
16.3.2024 Syzran
16.3.2024 Novobuibyshevsk
17.3.2024 Slavyansk, Slovyansk-on-Kuban, Krasnodar Krai
18.3.2024 Slavneft-Yanos, Yaroslav (EPÄONNISTUNUT)
23.3.2024 Kuibyshev (2. isku)
23.3.2024 Novokuibyshevsk (2. isku)
 
Viimeksi muokattu:
Droneille ilmeisesti löydetty toimiva reitti tuonne. Se onkin paras käyttää kunnon iskuun ennenkuin ryssä keksii.
Eiköhän se keino ole A-50:sten tuhoaminen. Matalalla lentävä drone jää maanpinnalla olevan tutkan katveeseen ja tälle fysiikan laille ei mahda mitään. Joko tutka joka nyppylän päälle tai tutka pitää nostaa ilmaan. Look down - shoot down tutkien kanssa ryssällä on ollut haasteita iänkaiken, saivat ensimmäisen oman toimivan melkein vuosikymmenen myöhemmin valmiiksi kuin länsi. Edelleen vähänkin vanhempi lentokalusto on lähes sokeaa maatavasten tutkatessa. Joten eipä tuonne jää kuin ne A-50:set dronejahtiin. Koneita lienee jäljellä se 5-6 ja osa on pakko pitää idässä. Käyttöaste noilla on tuskin 50% parempi joten kattava dronevahti 24/7 on mahdoton, tuohon tulee pakosta aukkoja ajallisesti tai maantieeteellisesti. Olettaisin että Ukrainalla on kyky seurata A-50:sen tutkan säteilyä ja paikantaa koneet. Kun A-50 vielä lentää hitaasti niin on helppoa seurata tilannetta ja tehdä ennuste milloin dronet pitää lähettää kutakin kohdetta kohti. Ilman ennakkovaroitus tuollainen matalla lentävä drone on lähes mahdotonta ampua alas, laukaisuikkun vain jää liian lyhyeksi oli kyse mistä tahansa järjestelmästä. Varsinkin kun valitsee reitin missä maastonmuodot suojaa sen matalalennon ja estää pitkät laukaisuikkunat.

Jalostamoiskut ovat erinomainen sytyke ryssälän sisäisen palon sytyttämiseen. Ei tuossa tarvita paljoa enää ruplaa huojuttaa kun se romahtaa kunnolla ja vie pääasiallisen keskushallinnon vipuvarren pitää zenäjä järjestyksessä.
 
Viimeksi muokattu:
Pitkään on tullut vain seurattua sivusta taphtumia, mutta alkaahan tässä jo kuppi menemään nurin, niin pitää vähän vuodattaa. Euroopan ja varsinkin myös Yhdysvaltojen saamattomuus ja vinkuminen Ukrainan iskuista rajan taakse on kyllä niin naurettavaa, että tekisi mieli muuttaa metsään asumaan, ettei tarvitse tätä sirkusta katsoa.

Toivottavasti Ukraina tajuaa, että iskut pitkin ryssälää kannattaa, vaikka sitten loppuun asti - oli se loppu mikä hyvänsä. Pumpulla polttoaine kallistuu, mutta ei tämä sota voi siitä olla kiinni, saako bensaa tankkiin ja luistaako autokauppa Bemarilla ja Volkkarilla. AY-mafiakin lakkoilee, niin mihin sitä polttoainetta edes Suomessa tarvitsee.

Niin kauan kun Yhdysvallat ja Eurooppa ei anna riittävää tukea rajojen palauttamiseksi ja ryssän rauhoittamiseksi, niin dronea vain kaikkialle missä se sattuu ryssään.
 
Minä olen aina epäileväinen kun kirjoitetaan "salaisista tehtaista" mutta otetaanpa tämä silti talteen, kaiken varalta:

Just in: Pro-Ukraine groups located Russia's secret factory where Shoigu just inspected using the a worker's badge that said 53-Arsenal. The factory produces ammunition and FAB-3000 bombs for the war with NATO.

The missile factory is located next to Sverdlova chemical plant - the largest explosives producer in russia.


1711188298344.png


-

Sverdlova chemical plant = Ya. M. Sverdlova State Owned Enterprise = Завод имени Я. М. Свердлова = ФКП «Завод имени Я. М. Свердлова»

Kun hakee tätä Google Mapsista, se antaa tämän sijainnin:

52.6727296, 39.0855179

Prospekt Sverdlova, 4, Dzerzhinsk, Nizhny Novgorod Oblast, Russia, 606002

1711188639742.png

-

Tässä seudun satelliittikuva:

1711188808529.png
 
Viimeksi muokattu:
Pitkään on tullut vain seurattua sivusta taphtumia, mutta alkaahan tässä jo kuppi menemään nurin, niin pitää vähän vuodattaa. Euroopan ja varsinkin myös Yhdysvaltojen saamattomuus ja vinkuminen Ukrainan iskuista rajan taakse on kyllä niin naurettavaa, että tekisi mieli muuttaa metsään asumaan, ettei tarvitse tätä sirkusta katsoa.

Toivottavasti Ukraina tajuaa, että iskut pitkin ryssälää kannattaa, vaikka sitten loppuun asti - oli se loppu mikä hyvänsä. Pumpulla polttoaine kallistuu, mutta ei tämä sota voi siitä olla kiinni, saako bensaa tankkiin ja luistaako autokauppa Bemarilla ja Volkkarilla. AY-mafiakin lakkoilee, niin mihin sitä polttoainetta edes Suomessa tarvitsee.

Niin kauan kun Yhdysvallat ja Eurooppa ei anna riittävää tukea rajojen palauttamiseksi ja ryssän rauhoittamiseksi, niin dronea vain kaikkialle missä se sattuu ryssään.
Varsinkin, kun Ukrainan kaukovaikuttaminen näyttäisi erittäin suurelta osuvan ainoastaan sotilaallisesti merkittäviin kohteisiin ja välttävän siviiliuhreja erittäin tehokkaasti. Täysin toisin siis, kuin ryssän vastaava.
 
Ei sinänsä yllättävää koska 103. armored repair plant kunnostaa ja modernisoi T-62M vaunuja:

A convoy of Russian T-62M tanks close to 103 Tank Maintenance Facility in Chita.

1711190260397.png


-

Jos katsotaan taaksepäin, niin 103. armored repair plant / BTRZ-103 allekirjoitti sopimuksen 800 panssarivaunun peruskorjauksesta ja modernisoinnista (ei tietoa, modernisoidaanko kaikki heidän läpi menneet vaunut vai ainoastaan osa) ja työn piti olla valmis kolmessa vuodessa.

Tällaisesta sopimuksesta uutisoitiin 12.10.2022 LÄHDE

Uutisen teksti puhuu "panssarivaunuista" ja vaikka sen yhteydessä olleet kuvat ja videot esittelivät pelkkiä T-62M panssarivaunuja, tietyt kommentoijat ehtivät kertomaan että kyseinen paja hallitsee myös T-72 vaunujen peruskorjauksen (vaikka ovatkin, väitetysti, erikoistuneet T-62 vaunuihin).

JOTEN ei ole täyttä varmuutta, koskeeko koko 800 kpl tilaus pelkkiä T-62 ja T-62M vaunuja vai sisältyykö siihen muitakin vaunumalleja.

Silti, pian tilauksesta uutisoinnin jälkeen moni laski keskiarvoisen vuositahdin:

800 / 3 = 266,667 eli 22-23 kpl per kuukausi

Tatarigami_UA julkaisi twitter-ketjun jossa tarkasteltiin 103. armored repair plant pajaa satelliittikuvissa 14.8.2023 ja hän arvioi niiden perusteella näin: LÄHDE

Considering Gurulev's prior remarks, coupled with accessible satellite imagery illustrating a two-month gap and internal facility videos, my assessment suggests a production range spanning from a conservative estimate of 7 tanks per month to a more generous estimate of 17.

These estimates, 7 to 17 tanks per month, provide a general overview of production scale, with a range of uncertainties. This falls below the Russian target of 16 tanks per month, translating to 576 tanks in three years, fewer than the stipulated 800.

It's important to note this facility isn't the sole repair/modernization center in Russia. There other factories and BTRZ plants (22, 61, 81, 103, 144, 153), albeit it appears that their production scale could be even lower.

-


JOS tarkastellaan sitä, mitä on sovittu niin 12.10.2022 allekirjoitettu kolmivuotinen sopimus pitäisi olla täytetty 12.10.2025 mennessä. Oletan että sopimus olisi allekirjoitettu jonkin verran aikaisemmin, mutta ei voida tietää varmaksi.

Tatarigami_UA arvioi kuukausituotannon vaihteluväliksi 7-17 kpl ja kirjoittaa sen jälkeen että venäläisten tavoite olisi 16 kpl per kuukausi eli 576 kpl kolmen vuoden aikana. En tiedä, onko tällainen tavoite kerrottu julki jossain vaiheessa, mutta oletan että hän tietää mistä puhuu.

JOS oletetaan että tavoite onkin 576 kpl kolmessa vuodessa (eli 192 kpl per vuosi) niin silloin 800 kpl ei saada valmiiksi edes neljässä vuodessa:

800 / 192 = 4,166667

4,166667 x 365 = 1520,8333 päivää

Täten tällä tahdilla tilaus olisi täytetty 10.12.2026, tosin tämä sillä oletuksella että heillä riittää aihioita, varaosia yms. näin pitkäksi aikaa.

Tarinan opetus: selvästikin tulee olettaa että vastaavanlaisia T-62 ja T-62M videoita tullaan näkemään vielä pitkän aikaa.
 
Viimeksi muokattu:
Pitkään on tullut vain seurattua sivusta taphtumia, mutta alkaahan tässä jo kuppi menemään nurin, niin pitää vähän vuodattaa. Euroopan ja varsinkin myös Yhdysvaltojen saamattomuus ja vinkuminen Ukrainan iskuista rajan taakse on kyllä niin naurettavaa, että tekisi mieli muuttaa metsään asumaan, ettei tarvitse tätä sirkusta katsoa.

Toivottavasti Ukraina tajuaa, että iskut pitkin ryssälää kannattaa, vaikka sitten loppuun asti - oli se loppu mikä hyvänsä. Pumpulla polttoaine kallistuu, mutta ei tämä sota voi siitä olla kiinni, saako bensaa tankkiin ja luistaako autokauppa Bemarilla ja Volkkarilla. AY-mafiakin lakkoilee, niin mihin sitä polttoainetta edes Suomessa tarvitsee.

Niin kauan kun Yhdysvallat ja Eurooppa ei anna riittävää tukea rajojen palauttamiseksi ja ryssän rauhoittamiseksi, niin dronea vain kaikkialle missä se sattuu ryssään.
Näköjään jalostamoiskut jatkuvat, joten niiden kieltäminen lienee sittenkin ryssän propagandaa. Eli syynä tauolle jalostamoiskuissa: (1) joko mainittu A-50 koneiden saaminen toimintakuntoon jolloin pitää tarkkaan valita oikea aikaikkuna iskulle, (2) epäonnistunut Yaroslavin isku jonka jälkeen otettiin aikalisä, (3) huono sää, (4) dronet loppu ja halutaan kerätä varastoa isompaan kokonaisuuteen, (5) halutaan todentaa edellisten iskujen vaikutus ennen seuraavia, (6) jokin muu tai näiden yhdistelmä.
 
Back
Top