Ukrainan konflikti/sota

Siellä paikallinen IT-komentaja nyt kiemurtelee lausuntoa antaessaan, et kuin ny näin kävi???? Aikasemmin hän sano, että koneet kerkee nousta ilmaan, ku häly tulee, ei kerenny... Nyt sitte osuttiin valemaalien vale polttoainesäiliöihin, kuten videot näyttää...

Kyllä sen on kapitalistinen tiedemieskin myöntänyt että ryssä pystyy rakentamaan niin hyvät valemaalit että täydestä menee... kas kun muutetaan kaikkien pommareitten nimeks "valemaali" ;)
Ei taida olla tarpeeksi merkittävä muutos, ennemmin niiden uusi nimi on it-järjestelmä sa-00. Sentään ovat jo onnistuneet tuhoamaan useita kymmeniä droneja...
 
Stanimir Dobrevilta kommenttia näihin ryssien alottamiin rekkojen tarkastuksiin. Ryssien rekkaliikenne oli jo valmiiks henkitoreissaan ja nää tarkastusten alotuksen ei ainakaan helpota tilanne. Dobrev heittää hieman puolivitsillä että ukejen kannattais pistää junien kyytiin pari droonikonttia ja antaa ryssien vaikka suoraan löytää ne, tekis höpöö myös raideliikenteelle ku alottasivat tavarajunia tarkastaan.



 
Väitetysti videokuvaa jostain päin Irkutskia. Huhujen mukaan ryssät alkanu tarkastaan rekkoja ja tästä johtuen hieman jonoo tien varressa.

Noh, Serhin ladassa on tilaa muutamalle droonille, samoin Tatjaanan volgassa jne.. Alexein paskakärryä vetävää Belarusta unohtamatta :) eli loputon työ tarkistella ja pienempinä erinä hyvä hajautus. Jos meinataan samaa mrnettelyä käyttää.
 
Neuvostoliiton rakentamien konesuojien ongelma on, että ne on rakennettu pienemmille koneille kuin nykyiset Su-27:n jälkeläiset, eivätkä nykyiset Suhoit mahdu niihin (eivätkä edes MiG-29:t kaikkein vanhimmasta päästä oleviin). Tämähän on näkynyt niin Venäjän kuin Ukrainankin ongelmana, tosin pitkän ajan perspektiivissä ongelmana taitaa myös olla niiden ilmanlaatu ja kosteusolosuhteet ja ilmastointikoneiden toimivuus, vähintäänkin 1990-luvun rappion jälkeen.

Neuvostoaikaisten suojien nimitykset ovat AU-11, AU-13, AU-16 ja AU-19 (myös 2/11, 2A/13, 2A/16 ja 2A/19), joista luku kuvastaa kaaren leveyttä; yleisin suojatyyppi oli AU-13. Teoriassa kai Su-27 johdannaisineen mahtuisi AU-16-suojaan, mutta huonosti (siipien kärkiväli on 14,7 m; vrt. MiG-29 11,36 m, jolle kyseisen mitan suoja oli tarkoitettu), eikä huoltotöille ja varusteille olisi hyvin tilaa. Operatiivisessa käytössä kun koneen aseistuskin pitäisi olla tuolla suojassa, sekä huoltotyöt kyetä tekemään siellä.
Venäläiseltä foorumilta konekäännetty lainaus:


Virossakin näitä neuvostoaikaisia vahvistettuja suojia on sekä Ämarissa, Pärnussa, Tapassa että Haapsalussa, mutta ymmärtääkseni Viro ei niitä edes Ämarissa ole yrittänyt kunnostaa systemaattisesti liittolaismaiden koneita tai omia harvojaan varten, ainakin suurimman osan edustat puskevat huolella heinää betonilaattojen välistä; muutama niistä näyttää olevan jossain käytössä. Haapsalussa olevista näkyy myös hyvin se, kuinka pitkälle suojat ovat ehtineet rapistua, kun niille ei ole tehty mitään sen jälkeen, kun venäläiset joukot lähtivät Virosta. Haapsalun kentältä on paljon videoita, koska se on ollut ihan avoin ja siellä on pidetty jotain festareitakin.

Rapistuneesta suojasta esimerkki Sakkolasta Karjalankannakselta:
Katso liite: 122219

Petroskoin vieressä Pesoutsassakin niitä suojia on, mutta koneita ei niissä näytetä pitävän, vaan suojien edessä, platalla sekä vain vallitetuilla paikoilla. Kuva havainnollistaa hyvin ovien leveysongelman Suhoiden kanssa:
Katso liite: 122211


Saman tien sitten kunnon superlujitettu suoja, kuten nuo kiinalaiset. Niillä lienee tarkoitus kestää geneerinen ydinisku taktisilla (oven suunnittelu viittaa mielestäni myös todella voimakkaiden paineaaltojen kilpistämisen yritykseen), ei toki mitään suoria osumia, mutta jos ovat esim. kentän molemmissa päissä, niin sittenpä vaatii useamman ydinaseen.

Örkkipropagandistin mölinää suojista ym. Näyttää harmittavan...


 
Nyt ovat trollit kovin hiljaa, ja se jos mikä kertoo, että tällä kertaa sattui tosi pahasti. Olen koko sodan ajan seurannut erityisesti suomalaisina esiintyvien propagandistien toimintaa, mihin muuten Hesarin kommenttipalsta tarjoaa hyvän foorumin. Yleensä on aika pian löytynyt laululle yhteinen sävel, mutta nyt ei Kremlistä ole selvästikään lähtenyt ohjeistusta ja trollit istuvat sormi suussa ihmetellen mitä pitäisi sanoa. Edes murhainfossa, jonne palkataan nekin trollit joiden älykkyysosamäärä ei yllä edes kengännumeron suuruusluokkaan, ei tapahdu oikein mitään.
Ylelle on ainakin selvää mistä kulmasta tätä uutisoidaan. Tämä siis Ylen otsikointia eikä MV-lehden.

1748882351284.webp
 
Peruttu koko homma. Ei ole rahhaa.
Miljardeja poltettu, ei ensimmäistäkään konetta operatiiviseen käyttöön. :LOL:


"On May 19, the FighterBomber Telegram channel—typically a reliable source for insights into Russian military aviation—suggested in a post that Russia’s A-100 AEW&CS development program had been canceled."


Jahas, no tuopa olisikin ns. kirsikka kakun päälle.

Luulisi että ennemmin tai myöhemmin heidän on pakko rakentaa jonkinlainen AWACS -viritys, koska Venäjän kaltaisessa pinta-alaltaan suuressa, pitkien etäisyyksien maassa tarvitaan useita tutkavalvontakoneita jo pelkästään omien rajojen valvontaan. Sota-aikana nämä puolestaan pidentävät tiettyjen ilmatorjuntaohjusten, mukaanlukien S-400 järjestelmän ulottumaa, koska näkevät tutkakatveen taakse kauemmas kuin S-400 oma tutka ja A-50U kykenee välittämään maalidatan ohjukselle kesken sen lennon (näin siis olen lukenut, miten lie toiminut käytännössä...).

Muistan lukeneeni väitteitä, että sinä aikana kun A-50U koneet oli vedetty pois käytöstä (Ukrainan tekemien pudotusten jälkeen), sotatoimialueen ja Ukrainan ilmatilan valvontaa olisi tehty erityisesti MiG-31, Su-34 ja Su-35S hävittäjien tutkilla (ehkä myös modernisoiduilla Su-24, en muista varmaksi). Erityisesti MiG-31 koneissa on suuri tutka jolla näkee kauas.

Nämä tuskin korvaavat AWACS-koneita, eivät varsinkaan pidemmällä aikavälillä ja tällainen ilmatilan tutkaaminen hävittäjäkoneilla syö niiden lentotunteja. Jokin ratkaisu heidän on keksittävä tähän puutteeseen. Olen nähnyt ryssäläisten kommentteja että joutuvat ehkä ostamaan Kiinalta tällaisia koneita, mikä olisikin melko nöyryyttävää.

-

MUOKKAUS: puolalainen Jaroslaw Wolski kommentoi ryssän AWACS-koneiden määriä näin:

In detail - AWACS aircraft are the most important element of the Russian VKS. Before the war, the RUS had 3 old A-50U which were in reserve and their operability was limited to waiting for reconstruction and 6 A-50U.

These 6 A-50Us provided invaluable services to the Russians because one was constantly hovering somewhere over Rostov or the Sea of Azov and controlled 1/3 of Ukraine, allowing for the guidance of R37 missiles and derivatives from Su-35 and MiG-31 from a distance of 150-200 km. Therefore, it was a priority target for the UA.

1 machine was damaged in Belarus (radar), 1 damaged in Taganrog, 2 were shot down by UA air defense (one by Patriot and the other by Vega), and yesterday 1 was riddled by FPV at the airport.

Of the 6 valuable AWACS, at least 3 were destroyed and two were damaged, including one more seriously. Even if one A-50U was actually delivered and the "Belarusian" machine was repaired, the number of operational A-50Us should not exceed... 3 pieces at most. And this is already a big problem for the VKS because it means that they are not able to keep one machine in the air all the time with a sensible radar.

The question now is to what extent they are able to repair the Taganrog model and whether any of the three A-50s are operational (and not just flightable).


 
Viimeksi muokattu:
On se melkoinen lisäsavotta alkaa tehostettuun liikennevirtojen tarkastuksiin. Miestyöpäiviä kuluu paljon ja toimitusten kitka kasvaa. Myöhästymisiä, ruuhkia, onnettomuuksia. Oman lisänsä tuo sotatalouden etuajo-oikeutetun liikenteen tuomat tarpeet.

Tuollaisen iskun vaikutukset kumuloituvat reippaasti. Osa maaliobjekteista on piilotettava ja osaa joudutaan siirtämään koko ajan. Arvokohteiden suojaamiseen on otettava uusi ote ja syvällä kotialueella.

Ja voihan olla, että jonkun dronepataljoonan vehkeisiin on tussilla piirretty vaikka Suvorovin nimi.
 
Ukrainalla itsellään on se videokuvatallenne jokaisen droonin iskusta, joten lienee uskominen mitä sieltä kerrotaan osumiksi.
Ukrainalla ei välttämättä ole sitä videota. Olen taipuvainen uskomaan että dronet oli tosiaan automaattiohjauksessa. Julkisuuteen annettu video kun näyttää lentoreittinsä osalta hyvin kulmikkaalle ja samaa ne teki kontista noustessaankin ryssän videolla. Lentokentällä suunnistaminenkun on tehty helpoksi, siellä on useita lähestymisen ohjausjärjestelmiä tarjolla. Nuo sotilaskentät on myös jokasään kenttiä eli siellä on noin kaikki versiot tarjolla. Softaradiolla nuo saa droneekin joten GPS:än lisäksi on muutama fail-over systeemi tarjolla. Sateliittikuvien avulla näkee helposti missä ne koneiden parkkiruudut on ja valkoinen kone mustalla platalla on konenäölle aika triviaali juttu.

Videokuvaa saatiin jostain mutta ei tuolla välttämättä ollut komento tai telemetriaa etänä kaikkialta. Kyllä tuolla ryssä on tajunnut FPV dronevaaran ja paikalla on taatusti jammerit. Sekä tiukka valvonta ihan örkkien toimesta 24/7 että jammerit saadaan huutamaan kun tulee dronea näkösälle. Jammeroinnin aloitus jarruttaa se että asiasta pitää sopia lennonjohdon kanssa ettei tiputeta omaa konetta joka on laskeutumassa. Joten luottaminen etäohjaukseen olisi johtanut epäonnistumiseen suurelta osin.

Itse veikkaan että kontilta kentälle suunnistettiin GPS/ILS järjestelmillä ja kentällä sitten konenäöllä jos GPS/ILS ehdittiin sammuttaa/jammeroida. Etäohjaus sitten vain lisänä jos sattuu toimimaan.

Videoita saattaa olla enemmänkin mutta tuskin kaikista kohteista. Siksi Ukrainakin sanoi odottavansa vahvistuksia tuhoista. Samalla sitten ryssä moppaa kenttiä hikihatussa koska heillä on tiedossa sateliittien ylilentoajat ja tähän asian pimittämiseen on varmasti varauduttu myöskin. Kyllä siellä tiedetään mitä ehdittiin kuvaamaan ja mitä siivoamaan -> tidetään mitä tappioita voi tunnustaa. Ja mitä ei kannata kertoa.
 
Jaoin aikaisemmassa viestissäni (LINKKI) ryssän tiettyjen pommikoneiden uustuotantomääriä, siten kun ne on siinä kirjassa kerrottu (kirja on julkaistu vuonna 2011):

Соболев Д.А. - История отечественной авиапромышленности. Серийное самолетостроение 1910-2010

Kirjan nimi kääntyy muotoon:

Sobolev D.A. - History of the domestic aircraft industry. Serial aircraft construction 1910-2010

-

Jotakuta voi kiinnostaa, mitä siinä sanotaan eri hävittäjien tuotantomääriksi ja uustuotannon aikatauluksi.

Katsotaan ne hävittäjäperheet joiden koneita on edelleen käytössä tai jotka vähintään roikkuvat vielä kirjavahvuudessa:

Su-24, MiG-31, Su-25, MiG-29, Su-27, Su-30, Su-33, Su-34 sekä Yak-130 harjoitushävittäjä.

Menee ohi ketjun aiheen joten laitan kuvat spoilerin taakse:

1748886002961.webp
1748886047005.webp
1748886075683.webp
1748886105514.webp
1748886126672.webp
-

Tämän kirjan taulukot tosiaan loppuvat vuoteen 2010, koska kirja on julkaistu vuonna 2011.

Näissä voi myös olla virheitä, koska nämä ovat vain yhden kirjailijan koostamia tietoja. MiG-29M koneiden osalta taitaa olla isompi virhe eli taulukon mukaan niitä olisi valmistettu 6 kpl aikavälillä 1996-2001 mutta toisten lähteiden mukaan valmistus olisi tapahtunut 10 vuotta aikaisemmin eli aikavälillä 1986-1991: LÄHDE

In 1986-1991, one prototype No. 151 and five aircraft were built: No. 152, 153, 154, 155 and 156.

En ole perannut kirjan numeroita ja aikatauluja tarkemmin, joten siellä voi olla muitakin virheitä.

-

Jos haluat jatkaa taulukkoa vuoden 2010 jälkeiseen aikaan niin venäläinen bmpd-blogi on julkaissut heidän arvionsa / koostamansa uustuotannon data taulukon muodossa aikavälillä 2008-2022:

https://bmpd.livejournal.com/4642641.html

Tuon linkin takaa löytyy tuorein artikkeli, se on julkaistu 11.1.2023 ja tämän jälkeen datan julkaiseminen päättyi (ainakaan eivät ole julkaisseet edellisen vuoden yhteenkokoavaa taulukkoa ja artikkelia).

HUOM: tästä taulukosta puuttuvat pommikoneet, rahtikoneet yms. suuremmat eli se sisältää vain hävittäjäkoneiden uustuotantomäärät, mutta tuo sama artikkeli sivuaa niitä tekstissä. Kannattaa myös hakea tuolta samalta sivulta aikaisempien vuosien artikkelit ja kääntää ne, jos haluaa haarukoida sellaista dataa mitä ei ole tuossa taulukossa.

Samoin taulukosta puuttuvat kokonaan vanhempien koneiden kuten Su-24 ja MiG-31 modernisoinnit, joita on tehty tällä aikavälillä tietty määrä ja nämä koneet ovat jatkaneet lentämistä (toisin kuin valtaosa Su-27 ja MiG-29 hävittäjistä - mikä kertonee siitä että näitä ei ole modernisoitu ja peruskorjattu, poislukien bmpd:n taulukkoon merkityt Su-27 mallit). Näidenkin tietoja voi koittaa hakea tuolta bmpd-nettisivulta hakemalla ko. hävittäjien nimellä (kyrillisillä kirjaimilla).

Muistelen että tuon kirjan ja bmpd-sivun taulukon data ei ole täysin sama eli vuosien 2008-2010 osalta joutuu tekemään omia tulkintoja siitä, kumpi on oikeassa.

Näin saa joka tapauksessa melko hyvän kuvan siitä, mitä ovat valmistaneet ja milloin. Ei välttämättä ole 100% oikea totuus, koska virheiden mahdollisuus on aina olemassa, mutta antanee vähintään yleiskuvan.
 
Back
Top