Ukrainan konflikti/sota

Partisaanit polttivat veturin Saratovin alueella. Yksi vähemmän.


Harvinaisempaa kuvaa kun toinen drooni saa videolle Lancetin tuhoamisen FPV droonilla.

Torjuntadroonien ohjaaminen maaliin täytyy olla hyvin hallussa, jotta ylipäätään on mahdollista saada kaksi metsästävää droonia yhtä aikaa saman Lancetin lähimaastoon sekä toisella niistä suora osuma maaliinsa. Liikkuvassa aika-avaruudessa kun kappaleet ovat kuitenkin noin pieniä ja vaikeasti havaittavia tuo ei ole aivan triviaali temppu toteutettavaksi.

 
Viimeksi muokattu:
Huhuja toisen Su-35 pudotuksesta vähän ajan sisällä.
Aprikoidaan antaako Saabin GlobalEye etulyöntaseman jolla näitä pudotetaan?
Toinen vaihtoehto on, että F-16 kantaa mukanaan jotain todella modernia A2A ohjusta rajoitetulla kappalemäärällä tosin vielä, toki silti se tarvinnee GlobalEyen tutkaa mikäli joitain F-16 koneita ei ole salaa modernisoitu aivan kärkitasolle.
 
Toinen vaihtoehto on, että F-16 kantaa mukanaan jotain todella modernia A2A ohjusta rajoitetulla kappalemäärällä tosin vielä, toki silti se tarvinnee GlobalEyen tutkaa mikäli joitain F-16 koneita ei ole salaa modernisoitu aivan kärkitasolle.
Tähän on kolmaskin vaihtoehto, Intian on suunnitellut Mirage 2000 varustamista Meteor:illa. Projekti oli ostolistalla 2019. Ranska toimittia 2000:nisia Ukrainalle joten olisko tuonne nyt päätynyt Meteor batle-proof kisoihin? Link 16 tuli tässä äsken käyttöön, samoin Saab:in Awacsit. Saabin Globaleye osannee ohjata Meteorin kunhan on lavetti josta ampua ja joka välittää datan. Kyllä tuolla paketilla hyvin pyyhkii taivailta kaikenlaiset suhoistimet.
 
Toim.Huom: Ukrainaan on toimitettu Saab 340 AEWC, jonka tutka on Erieye. Globaleye on ihan erillinen Ukrainaan toimitetusta järjestelmästä modernisoitu paketti, jossa tutkana on Erieye ER.

SAAB GlobalEye is a multi-role airborne early warning & control (AEW&C) platform from Swedish defence and security company Saab. GlobalEye consists of a suite of sensors using Saab's Erieye ER (Extended Range) radar and mission system, installed in the Bombardier Global 6000/6500 long-range business jet.
 
Tähän on kolmaskin vaihtoehto, Intian on suunnitellut Mirage 2000 varustamista Meteor:illa. Projekti oli ostolistalla 2019. Ranska toimittia 2000:nisia Ukrainalle joten olisko tuonne nyt päätynyt Meteor batle-proof kisoihin? Link 16 tuli tässä äsken käyttöön, samoin Saab:in Awacsit. Saabin Globaleye osannee ohjata Meteorin kunhan on lavetti josta ampua ja joka välittää datan. Kyllä tuolla paketilla hyvin pyyhkii taivailta kaikenlaiset suhoistimet.
Tuskin osaa. Ei ole ihan niin yksinkertainen juttu.
 
nyt kun ryssät vissiin yrittävät jälleen iskeä ohjuksilla laivoilla/suklareilla mustalta mereltä, niin toivon että uket ovat laittaneet jotain ylläreitä merelle odottamaan. Odotan videota fpv-droonista iskemässä suklarin runkoon keskellä avomerta.

Kalibrien käyttö on tosiaan alkanut uudestaan viime talven ja kevään aikana, mutta ei olla silti samassa tiheydessä kuin mitä kesällä 2023 (näin siis jos Ukrainan ilmoitukset pitävät paikkansa):

1749467945358.webp

Lisäsin tähän kuvaan kaikkien vuoden 2025 puolella tehtyjen iskujen Kalibr-ohjusten laukaisumäärät. Tästä puuttuu 25.5.2025 tehty isku, jossa laukaistiin yhteensä 55 kpl Kalibr ja Kh-101 risteilyohjuksia, mutta ei tehty tarkempaa erottelua näiden ohjustyyppien kesken. Kenties silloinkin Kalibreja on käytetty 8-12 kpl, tosin on myös mahdollista että enemmän. Kuvaajan suurimmat numerot ovat 20, 22, 24 ja 28 kpl - eli jos mietitään kokonaismäärää 55 kpl, niin olettaisin että Kh-101 ohjuksia olisi käytetty 35-40 kpl ja loput eli 15-20 kpl olisivat Kalibreita.

Se on pienimuotoinen mysteeri, miksi nämä Kalibrien laukaisuun kykenevät sukellusveneet ja pinta-alukset ovat saaneet jatkaa ohjusten laukaisuja ilman että on yritetty iskeä niitä vastaan. Tässä on paljon sodan sumua eli ehkä on yritetty iskeä, mutta meridronejen torjunta on toiminut? Tai ehkä iskujen tahditus on tehnyt niiden ennakoinnista vaikeamman ja siksi ei ole ehditty iskemään? Tai ehkä Ukraina on priorisoinut dronejen käytön muihin kohteisiin? Meridroneilla on kuljetettu FPV-droneja Krimin rannikolle ja laukaistu ne sieltä Krimillä olevia kohteita vastaan (usein tutkat tai ilmatorjuntaohjusvaunut). Kenties Ukraina on ollut tyytyväinen nykytilanteeseen eli Mustanmeren laivasto on joutunut valtaosaksi hylkäämään Krimin ja vetäytymään Mustanmeren itärannikolle.

Vaikka Kalibrien käyttö onkin palannut, ne eivät muodosta kovin merkittävää uhkaa Ukrainalle: risteilyohjukset ovat verrattain helposti torjuttavissa ja Kalibrit eivät olleet tärkein risteilyohjus ryssän arsenaalissa (ainakaan tähän asti). Kenties nyt kun on isketty ryssän pommikoneita vastaan niin seuraava suurempi operaatio kohdistuisi jäljelläolevaa Mustanmeren laivastoa vastaan?
 
Viimeksi muokattu:
Sillä lailla, Ukraina on iskenyt jälleen lentokentälle ja ilmeisesti kaksi konetta tuhottu tai vähintään vaurioitettu.

Kenttä Savasleyka

Koneet mahdollisesti SU-30/34 ja MiG-31

Etäisyys Ukrainasta noin 650 km


Google Mapsin kuva kentältä

Renkaita vissiin noissakin siipien päällä varmistamassa, että palavat kunnolla loppuun saakka

Katso liite: 122392


Jotenkin tästä saa sen kuvan, että Ukraina on ottanut hanskat pois. Kyvykkyys tähän lienee ollut aiemminkin, mutta jostain syystä aivan samaan malliin kentille ei ole isketty. Tai toinen vaihtoehto on , että ryssien ilmapuolustus on romahtanut aivan luokattomalle tasolle.

Huhua, että tämäkin isku olisi tehty FPV drooneilla jotka kannettiin lähemmäs maalia tuollaisella 600-700 km kantavalla emolennokilla.

Tai sitten tällä sumutetaan ryssiä, jotta eivät pääse kärryille mistä niitä drooneja oikein lähtee tulemaan.


 
Ryssä on paniikissa jäljellä olevien strategisten pommittajien kanssa, kertoo Kyivpost. Jutun mukaan aiemmin Belajan kentällä majaillut TU-160 olisi nyt nähty Venäjän kaukoidässa Anadyr / Ugolnyn kentällä, josta on Alaskaan vain 660 km. Kentälle ei mene teitä ja sinne pääsee vain ilma- tai merireittiä pitkin. Ehkä näin iivana toivoo välttävänsä talopakettirekkojen kokoontumisen kentän lähelle.

Uutinen paljastaa jälleen kerran valheeksi ryssän perinteisen ulinan NATOn hyökkäyksen pelosta. Kun ukrainalaiset saivat koneet paskottua, ne siirretään turvaan LÄHEMMÄKSI pelottavaa nato-rajaa ja pääperkele USA:ta.
 
Silmiinpistävän pieni määrä risteileviä ;)

Edellisessä isossa iskussa oli Tu-160:t kaivettu hommiin nostamaan risteilevien määrää, mutta oletettavasti nyt tehtiin se mitä Tu-95 ja Tu-22 kalustolla kyetään?

Ukrainan erinomaisesta droneiskusta ja sen tuhoista huolimatta tämä 10 kpl Kh-101 laukaisumäärä sopii aika hyvin viime aikojen trendiin:

1749468210294.webp

Lisäsin tähän kuvaan kaikkien vuoden 2025 puolella tehtyjen iskujen Kh-101 -ohjusten laukaisumäärät.

Tähän pätee sama kommentti jonka kirjoitin tuossa ylempänä Kalibreista:

Tästä puuttuu 25.5.2025 tehty isku, jossa laukaistiin yhteensä 55 kpl Kalibr ja Kh-101 risteilyohjuksia, mutta ei tehty tarkempaa erottelua näiden ohjustyyppien kesken. Kenties silloinkin Kalibreja on käytetty 8-12 kpl, tosin on myös mahdollista että enemmän. Kuvaajan suurimmat numerot ovat 20, 22, 24 ja 28 kpl - eli jos mietitään kokonaismäärää 55 kpl, niin olettaisin että Kh-101 ohjuksia olisi käytetty 35-40 kpl ja loput eli 15-20 kpl olisivat Kalibreita.

Jos kuitenkin katsotaan 7.3.2025 jälkeistä aikaa, niin Kh-101 käyttömäärät ovat noudattaneet karkeasti tällaista trendiä: suurempi isku jossa laukaistaan 35-37 kpl näitä ohjuksia ja tätä seuraa pienempi isku, jossa laukaistaan 9-10 kpl näitä ohjuksia JA tätä taas seuraa tuollainen samanlainen suurempi isku jne jne.

Poikkeus tästä trendistä on 24.4.2025 tehty isku jossa laukaistiin 37 kpl Kh-101 ohjuksia ja tätä ei seurannut tuollainen pienempi isku, vaan seuraava Kh-101 käyttö tapahtui 25.5.2025 jolloin laukaistiin yhteensä 55 kpl Kh-101 ja Kalibr -ohjuksia (arvailen tuossa ylempänä käytettyjen ohjusten määriä mutta tästä ei ole varmuutta).

Edellisen suuremman Kh-101 käytön jälkeen näki kommentteja, joiden mukaan ryssä joutui lastaamaan pommikoneisiinsa suuremman määrän ohjuksia kuin aikaisemmissa iskuissa, jotta päästiin yhtä suureen kokonaismäärään. Samoin kommentoitiin että joutuivat käyttämään Tu-160 pommikoneita pelkkien Tu-95MS pommikoneiden sijaan, mutta Tu-160 koneita on käytetty Ukrainan ilmoitusten mukaan aina silloin tällöin jo aikaisemminkin. Tämä ei siis olisi poikkeavaa, tosin ehkä jouduttiin käyttämään tyypillistä suurempaa määrää Tu-160 koneita?
 
Viimeksi muokattu:
Tuskin osaa. Ei ole ihan niin yksinkertainen juttu.
Miksi ei osaisi? Tuskin vakiona mutta tätä Mirage 2000 ja Saab Awacs hanketta on puuhattu jo pari vuotta. Kyllä tuossa ajassa ehtii integroida ja kehittää asioita eteenpäin. Jos asenne on se että Mirage 2000:niset tuotiin tuonne vain heittelemään tyhmiä rautapommeja niin miksi olisi edes vaivauduttu, ei tee hyvää ranskisten sotakalumaineelle jos lähettää koneet vain kulutettavaksi peruskalustoksi.

Kun ripustaa siipien alle Hammeria ja Meteoria niin tilanne on ihan toinen. Eikä tuo SAAB:kaan ole mitenkään aikaansaamaton taho.
 
Aiempi S-35 pudotus taidettiin kylläkin jo vahvistaa maasta ilmaan ammutuksi. (Lähde X, joka korjasi anteeksi pyydellen aiempaa f16 huhua, en löytänyt enään tähän linkkiä)

Jep, ei ole yllätys koska Ukrainan F-16:t ovat vanhempaa mallia heikolla tutkalla ja AMRAAMitkin lyhyempikantamaista versiota. Ei kannata mennä kokeilemaan ryssien pidemmän kantaman omaavia vempaimia vastaan. Ainoa mahdollisuus jos onnistuu kikkailemaan kaukovalvontatutkien ohjaamana.

Kuulemma saattaa tulla pidempää AMRAAMia Ukrainan käyttöön loppuvuoden aikana, jännä yhteensattuma että Saabitkin lahjoitettiin nyt.
 
Hyvin mielenkiintoisia artikkeleita sekä tämän ilmavoimia tiiviisti seuraavan OSINT-tilin oma arvio ryssän Il-76MD-90A rahtikoneiden uustuotannosta:

English translation of an article about production of Il-76MD-90A at Aviastar SP, Ulyanovsk. Aviastar was supposed to produce 12 aircraft per yer for several years now, but has not, due (in my opinion) to the corruption and inefficiency that is endemic in Russian society.

https://vpk.name/news/1015756_minpr...na_proizvodstvo_do_12_il-76_v_ulyanovske.html

03.06.2025

TSAMTO

The Ministry of Industry and Trade expects production of up to 12 Il-76s in Ulyanovsk​

Sections : Aviation , State regulation and financing , State and prospects of the military-industrial complex
692
0

+2
Transport aircraft Il-76MD-90A in the workshop of JSC Aviastar-SP in Ulyanovsk

Transport aircraft Il-76MD-90A in the workshop of JSC Aviastar-SP in Ulyanovsk.
Image source: © RIA Novosti / Sergey Subbotin


TSAMTO, June 2. The production of Il-76 aircraft at the plant in Ulyanovsk this year reached 7 aircraft per year, by 2027 the production volumes are planned to increase by 1.7 times – to 12 aircraft per year, the head of the Ministry of Industry and Trade of the Russian Federation Anton Alikhanov told journalists on May 30.

"We visited the Il plant. We saw how production is organized. Over the past four years, a lot has been done by the team that works in Ulyanovsk... They reached a rate of 7 aircraft per year this year. Our task is to help them expand bottlenecks, purchase new equipment, both Russian-made and from friendly countries, in order to increase the production level to 12 aircraft at the first stage at the end of 2027, and then to 18 Il-76 per year," RIA Novosti quotes A. Alikhanov as saying.

The head of the Ministry of Industry and Trade added that, perhaps, in three years it will be necessary to return again to the issue of further expansion of capacities in connection with the high export potential of the manufactured aircraft, which have no analogues in the world and are affordable in terms of price.

A. Alikhanov inspected industrial enterprises of the Ulyanovsk region and also held a bilateral meeting with the regional governor Alexey Russkikh on issues of industrial development in the region.

During the trip, the Minister visited JSC PROMTEKH-Ulyanovsk in the Ulyanovsk special economic port zone, a branch of JSC AeroKomposit, and inspected the production site of PJSC Il-Aviastar of the United Aircraft Corporation in Ulyanovsk, which specializes in the production of Il-76MD-90A transport aircraft, repair and maintenance of An-124 Ruslan transport aircraft, and participates in cooperation in the production of MS-21 and Il-114-300 aircraft.
1749468799748.webp
-

Russian Il-76 cargo jets grounded due to substandard bearings.

https://defence-blog.com/russian-il-76-cargo-jets-grounded-due-to-substandard-bearings/

Russian Il-76 cargo jets grounded due to substandard bearings​


NEWSAVIATION
ByDylan Malyasov

Jul 20, 2024

Modified date: Jul 20, 2024



Russia’s investigative committee has confirmed that the supply of substandard bearings led to the grounding of five Ilyushin Il-76 Candid cargo jets, according to reports by Militarniy.

The investigation, targeting unidentified officials at the Balashikha Foundry and Mechanical Plant (BLMZ), centers on allegations of using counterfeit parts to meet defense contract deadlines.

The BLMZ, located in an industrial zone along Enthusiasts Highway in Moscow, is accused of purchasing bearings of unknown origin and incorporating them into the aircraft wheels supplied to the “Aviastar” branch of the “Il” company. The components were allegedly accompanied by forged documents stating they were sourced from the “Saratov Bearing Plant” and approved by the Russian Ministry of Defense.

The use of these substandard parts has resulted in the malfunction and subsequent decommissioning of five Il-76MD-90A aircraft. “Significant harm has been done to the state’s interests, represented by the Ministry of Defense of Russia, as well as to the country’s defense capabilities and security,” stated the investigative committee.

Authorities have already seized documents from BLMZ and are interrogating its leadership. This incident comes amid increased scrutiny and pressure from the Russian Ministry of Industry and Trade, which warned military plant owners in mid-June of possible expropriation for failing to meet defense contract obligations.

The Il-76MD-90A, a modernized version of the Soviet-era Il-76, is a key asset in Russia’s military transport fleet. Known for its long-range capabilities and heavy payload capacity, the aircraft is crucial for strategic airlift missions. However, the reliability of these aircraft has come into question following several incidents attributed to technical failures.

-

Six transport aircraft Il-76MD-90As delivered to Russian aerospace forces in 2024.

https://ruavia.su/six-transport-aircraft-il-76md-90as-delivered-to-russian-aerospace-forces-in-2024/

Six transport aircraft Il-76MD-90As delivered to Russian aerospace forces in 2024​

31.12.2024, 06:30

Photo by © UAC

The Russian aerospace forces (VKS) received the sixth Il-76MD-90A military transport aircraft at the end of December. They were built in 2024 at the Aviastar aircraft factory in Ulyanovsk. It had been previously planned to reach a production rate of at least 12 aircraft per year in 2024.

According to the Centre for Analysis of Strategies and Technologies (CAST, @bmpd), the aircraft has the serial number 0404 and the registration number RF-78679. Its maiden flight took place in December. Overall, this is the 30th Il-76MD-90A aircraft built, including the prototype.


Earlier in 2024, the Aviastar branch of PJSC Il in Ulyanovsk delivered five Il-76MD-90A aircraft to the Russian Ministry of Defence:

• s/n 0309, RF-78674 – performed its maiden flight in Ulyanovsk on 17th May 2024, delivered in July 2024.
• s/n 0310, RF-78675 – maiden flight on 9th July 2024, delivered in August 2024.
• s/n 0401, RF-78676 – maiden flight on 2nd August 2024, delivered in September 2024.
• s/n 0402, RF-78677 – maiden flight on 2nd October 2024, delivered in October 2024.
• s/n 0403, RF-78678 – maiden flight on 9th November 2024, delivered in November 2024.

Therefore, in total, the Aviastar factory delivered six Il-76MD-90A aircraft to the Russian Ministry of Defence in 2024, despite previously published reports stating an annual plan of eight aircraft.

In 2023, the factory also delivered six of these aircraft, five in 2022, two in 2021, three in 2020 (which were actually delivered to the VKS in January 2021), and three Il-76-MD-90A aircraft in 2019, two of which were actually built in 2018.

-

Here is my (probably pretty accurate) list of Il-76MD-90A CANDID delivered to date:

1749468931406.webp


-

Tuosta voidaan siis laskea hänen arvionsa muutaman vuoden toteutuneista määristä (tosin hän korostaa että lista on "todennäköisesti melko tarkka" eli tässä voi olla joitakin virheitä tai puutteita):

2019 = 3 kpl + 1 kpl vanhemman koneen modernisointi
2020 = 3 kpl
2021 = 2 kpl
2022 = 3 kpl
2023 = 8 kpl
2024 = 6 kpl
2025 = ?

Näiden summa = 25 kpl + 1 kpl vanhemman koneen modernisointi

Yllä olevan ensimmäisen artikkelin mukaan "tuotanto kasvoi tänä vuonna tasolle 7 kpl per vuosi", näin siis sanoo 3.6.2025 julkaistu artikkeli.

Lisäksi sen mukaan uustuotannon odotetaan kasvavan 12 kpl per vuosi vuoden 2027 loppuun mennessä:

The production of Il-76 aircraft at the plant in Ulyanovsk this year reached 7 aircraft per year, by 2027 the production volumes are planned to increase by 1.7 times – to 12 aircraft per year, the head of the Ministry of Industry and Trade of the Russian Federation Anton Alikhanov told journalists on May 30.

"We visited the Il plant. We saw how production is organized. Over the past four years, a lot has been done by the team that works in Ulyanovsk... They reached a rate of 7 aircraft per year this year. Our task is to help them expand bottlenecks, purchase new equipment, both Russian-made and from friendly countries, in order to increase the production level to 12 aircraft at the first stage at the end of 2027, and then to 18 Il-76 per year," RIA Novosti quotes A. Alikhanov as saying.


Tiukka vaatimus / haave että uustuotanto kasvaisi kahdessa vuodessa 1,7 kertaiseksi ja jatkaisi sen jälkeen kasvua 1,5 kertaiseksi tältä tasolta (tosin tämä jälkimmäinen ei sisällä kasvun aikataulua). Tämä ei ole välttämättä mahdoton tavoite, koska ylläolevan listan mukaan aikavälillä 2019-2022 uustuotannon keskiarvo oli 3 kpl per vuosi tasolla ja tämän jälkeen 2023-2025 noin 7 kpl per vuosi, mikä tarkoittaisi yli 2-kertaista uustuotantoa aikaisempaan keskiarvoon verrattuna. Toki kasvun jatkuminen vaatii ettei sille ole esteitä kuten raha, logistiikkaketjut, kykenevä ja riittävän suuri työväki jne jne.
 
Huhuja toisen Su-35 pudotuksesta vähän ajan sisällä.
Aprikoidaan antaako Saabin GlobalEye etulyöntaseman jolla näitä pudotetaan?

Tällaista huhua on tosiaan ollut liikkeellä, tosin tämä koskee sitä eilen kuultua pudotusta:

The Russian Su-35 "Flanker" that was destroyed during an AFU Air Force "operation" ends up being the first time one was shot down by an F-16.

It fired an AIM-120 AMRAAM fired at it beyond visual or radar range after receiving targeting data from a Saab 340 AEWACS aircraft.



-

Ilmeisesti ei ole saatu virallista vahvistusta että Ukraina olisi vastaanottanut kumpaakaan niistä luvatusta kahdesta Saab 340 AWACS-koneesta (mikä ei tietysti tarkoita, etteikö niitä oltaisi voitu toimittaa - kaikkea ei kannata huutaa julkisuuteen, tosin tällaisten pitäminen salaisuutena on vaikeaa nykyaikana).

Toisten väitteiden mukaan Saab 340 AWACS-kone ei ole pakollinen Su-35S pudotuksen selittämiseen, vaan F-16 hävittäjät yhdessä Link-16 kanssa riittäisivät. Tällöin toki pitää olla sellainen F-16 hävittäjä, jossa on hyvä ja kauas näkevä tutka. Tällekään ei ole varmuutta, koska Ukrainalle on toimitettu pääasiassa vanhempia F-16 malleja - paitsi tietysti jos muutama näistä olisi modernisoitu jossain vaiheessa...

Aikaisemmin tämän sodan aikana Ukraina väijytti ryssän Su-35S ja Su-34 hävittäjiä Kurskin seudulla ns. SAMbush taktiikoilla (ja ryssän on sanottu yrittäneen samaa Ukrainan hävittäjiä vastaan). Reilu vuosi sitten Ukraina väitti pudottaneensa suuren määrä näitä moderneita hävittäjiä lyhyen aikavälin sisällä:

Su-35S koneita:

- 17.2.2024 = 1 kpl
- 19.2.2024 = 1 kpl

Su-34 koneita:

- 17.2.2024 = 2 kpl
- 18.2.2024 = 1 kpl
- 19.2.2024 = 1 kpl
- 21.2.2024 = 1 kpl
- 27.2.2024 = 2 kpl
- 29.2.2024 = 3 kpl
- 2.3.2024 = 2 kpl

Yhteensä siis 2 kpl Su-35S ja 12 kpl Su-34.

Nämä tehtiin hyvin lyhyellä aikavälillä, noin kahden viikon aikavälillä mutta jos otetaan kaikki tämän sodan Ukrainan torjuntailmoitukset (aikaväli 10.8.2022 - 9.6.2025), niin niiden mukaan olisi pudotettu yhteensä Su-24 = 4 kpl, Su-24M = 4 kpl, Su-25 = 28 kpl, Su-34 = 17 kpl, Su-35S = 4 kpl ja Su-30SM = 1 kpl.

Toki eri aikoina on kuultu huhuja hävittäjien pudotuksista tai vaurioittamisista, mutta niitä ei ole näkynyt näillä Ukrainan torjuntailmoituksilla.

Näille kaikille ei tietysti saatu vahvistuksia eli olivatko kaikki pudotuksia vai selvisikö vaurioitunut kone takaisin tukikohtaan - tai olivatko nämä kaikki edes osumia.

Mietin myös, että jos vain datalinkit ovat kohdillaan, niin tuore Su-35S pudotus voi olla yhdistelmä eri järjestelmiä eli tutka voi olla lentävä mutta ohjus laukaistu maasta - tai miksei toisinpäin myös. Ukrainan kannattanee levittää montaa erilaista selitystä jotta ryssä ei voi olla varma, miten pudotus tehtiin.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top