Ukrainan konflikti/sota

Mahdollisia kohteita tuolla Orenburgin suunnalla:

Orskin kansainvälinen lentokenttä (Orenburgin alueella) pystyy vastaanottamaan kaikki raskaat lentokoneet. Tältä lentokentältä avaruusalusten laukaisuasiakkaiden avaruusalukset ja laitteet toimitetaan Jasnyn avaruusalusten valmistelutukikohtaan.

Jasny on Venäjän viides kosmodromi, jota edeltävät tunnetut Baikonur ja Plesetsk sekä sellaiset kosmodromit kuin Svobodnoy ja Kapustin Jarin koekenttä.

Jasnyn avaruusalusten valmistelutukikohta.
MIK-alueeseen kuuluu neljä vyöhykettä: puhdastila nro 1, puhdastila nro 2, huoltoasema sekä purku- ja varastointialue.

 
Hyvin outo huhu Venäjän ja Kazakstanin rajalla sijaitsevalta Orenburgin alueelta:

Interesting situation in the Orenburg region of Russia.

In the local chats Russian reporting the arrival of Ukrainian sabotage and reconnaissance groups from Kazakhstan, and drones are flying near dislocation of bases of the Russian Strategic Missile Forces.


Katso liite: 122691


-

Tämä voi helposti olla jotain paikallisten panikointia ja väärien huhujen levittämistä, joten paras odottaa kuullaanko tästä mitään lisää.

Usein tällaisissa tapauksissa nämä huhut kuolevat nopeasti ja selviää että kyseessä oli väärä luulo tai valheellinen tieto. Ryssä on varmasti edelleen täpinöissään Ukrainan strategisia pommikoneita ja niiden kenttiä vastaan tehdyn iskun jälkeen, joten ehkä se purkautuu nyt tällaisena panikointina?

-

Tässä karttakuva hieman korkeammalta, niin näkee missä tämä Orenburgin alue sijaitsee:

Katso liite: 122692

-

MUOKKAUS: twiitissä mainitaan erityisesti strategisten rakettijoukkojen tukikohta Orenburgin alueella ja siellä tosiaan on tällainen joukko: LÄHDE

Katso liite: 122693

Vaikea nähdä, mitä muuta tämä olisi kuin ryssän säikyttelyä, en usko että Ukraina pyrkisi iskemään näitä vastaan. Ilmavoimien tukikohtienkin osalta sanottiin etteivät olisi iskeneet "ydinaseiden laukaisuun soveltuviin pommikoneisiin" eli ne olisi jätetty tarkoituksella rauhaan.

OLETTAEN että tämä huhu pitää alkuunkaan paikkaansa.

Tuossa voi myös olla myös totuuden siemen. Pieni ukrainalainen ryhmä tekee jotain puoli-näyttävää, joka saa paikalliset kultakaulukset hyvinkin hermostuneeksi miettiessään pahimpien skenaarioiden "tea-or-window"-jälkimaininkeja. Varmasti tuo vetää huomion (ja resurssit?) pois.. jostain muualta?
 
Tälle videolla kommentoivalle maatuskalle vois esitää videoita ja kuvia Ukrainasta ja kysyä että minne luulet näiden täältä meneen, miten pukeneen itsensä ja lapsensa KUN TE HYÖKKÄSITTE????. Näyttää vähän pahemmalta, kun ryssälän pillin vonkuna ja siitä ollaan niin peloissaan. Normi ryssät pitäis viedä klo. 6 sodan jälkeen pienelle kaupunkikierokselle Ukrainaan, vähän niin kuin saksalaisia vietiin keskitysleirikierokselle sodan jälkeen. :

ukrcity.webp
 
Viimeksi muokattu:
Päivän luvut:
509360491_1071549101824834_9108319905341165421_n.jpg
 
CIT eli Conflict Intelligence Team on julkaissut pitkän ja perusteellisen artikkelin ryssän T-90 -sarjan panssarivaunuista sekä pyrkinyt arvioimaan, millainen niiden uustuotanto olisi tällä hetkellä (artikkeli julkaistu 19.6.2025).

Olen samaa mieltä T-90 obr 1992 sekä T-90A vaunujen tuotannosta sekä UVZ:n historiallisesta tuotantokapasiteetista ennen Ukrainaan hyökkäystä, mutta heidän arvionsa uustuotannosta on vaikeampi hyväksyä.

Kuten Suyi kirjoittaa, arvio on kyllä perusteltavissa mutta ainoastaan sillä että ryssä ei käytä T-90M vaunuja paljon eikä varsinkaan suuren riskin operaatioissa - näin pystytään selittämään, miksi vaunujen osuus ryssän aktiivijoukoissa olisi selvästi suurempi kuin niiden osuus OSINT-tilien todentamissa tappioissa. Tämä tarkoittaisi T-90M vaunujen tietoista varjelemista ja kenties jopa "säästöön" valmistamista. Artikkelissa viitataan muutamiin tiedustelujärjestöjen lausuntoihin joiden mukaan tällaista tapahtuisi, mutta todisteet jäävät näiden sanojen tulkinnaksi.

Suosittelen silti lukemaan, jos aihe kiinnostaa:

This interesting report gives a sigificant higher production yield of T-90Ms either from existing hulls or from scratch, which is 280 pcs/yr in 2024 (IMO it's at 100-120/yr).

It admits that there is inconsistency between their assumption (T-90M are now of 15% of RU tank fleet), and the Ru tank loss ratio (T-90M contributes 6-7% of RU tank losses), but their explanation (Russians will use T-90Ms more cautiously) is understandable.

-

With Soviet armored vehicle stocks depleting, the volumes of their production in Russia "from scratch" are of increasing interest.

We conducted a multi-month study and calculated how many T-90Ms are currently being produced and how their serial production has changed


https://notes.citeam.org/ru_t90

-

Sama artikkeli englanniksi:

https://notes.citeam.org/eng_t90

 
Pitäisi olla puikkojen omaa tuotantoa dronejen lisäksi. Sen on ukrainan sota opettanut.
Mä tuossa jokin aika sitten mietin tuota asiaa. Mielestäni Suomella voisi olla nyt oikeasti tilaisuus saada tuota puikkotuotantoa Suomeen. Nykyinen tuotanto ei riitä oikein missään puikossa, joten ne tulevat investoimaan myös kokonaan uusiin tuotantolaitoksiin tilauksia saadessaan. Voi olla tietysti hankala saada Lockheed Martin tänne tekemään uusimpia JASSM, mutta mites esim. Kongsberg ja sen JSM? Meillä varmaan olisi niille tarvetta (varastoon!) ja varmaan myös aika isohkoa tilausta voisimme laittaa sisään. Näyttäisi siltä, että Kongsbergilla on Euroopassa tuotantoa vain Norjassa. Riittääkö sen kapasiteetti muka vastaamaan kysyntään? Ymmärrettävästi nyt voi hieman asiakkaana kyseenalaistaa toimitusvarmuuden Yhdysvaltojen tehtaasta ja Australian tehdas tulee varmasti alkuun vastaamaan Australian omaan kysyntään. Ei muuta kuin tilausta tiskiin ja neuvotellaan tuotantoa tänne pitkillä diileillä. Kongsberg on myös kehittelemässä omia puikkoja NASAMSiin, että senkin puoleen Kongsbergin tehdas voisi olla ihan jepa täällä. Nammon rakettimoottorit/ ramjetit myös tänne kiitos. Saa ja kannattaa tietysti myös yrittää toistaa tuo mahdollisimman monen valmistajan kanssa.

Ja toki varmasti Ukrainan kans voisi olla ihan hyvä mahdollisuus noiden yhteisyritysten muodostamiseksi ohjustuotantoon. Näkisin, että heidän ja suomalaisten osaaminen voisi täydentää toisiaan hyvin.
 
Ensinnäkin suuret kiitokset viesteistäsi. Ihailtavaa, että joku jaksaa nähdä vaivaa.

Toiseksi (en suoraan sanottuna vielä ole lukenut artikkelia, joten mutulla mennään) tummensin osan, jota ajattelin kommentoida. Olen nimittäin joskus pähkäillyt, että olisiko mitenkään mahdollista, että ryssä ei olekaan ihan niin tyhmä kuin haluamme uskoa? Entäpä, jos Venäjä syöttää Ukrainaan myös kaluston muodossa "tykinruokaa", eli vanhempia vaunuja ja ottokalustoa? Miehistö on sitä Ukrainan julkaisuissa nähtyä alempaa nostoväkeä. Samaan aikaan se varustaa uudelleen armeijaansa uudemmalla kalustolla.

Eli onko tietyllä tapaa Venäjällä hyväksytty se, että salamasota Ukrainassa oli ja meni ja se alkuperäinen moderni armeija lahoaa nyt Ukrainan pelloille? Nyt sitten Ukrainassa soditaan vähän "vasemmalla kädellä" ja "riittävällä voimalla", eli kaadetaan Ukrainan lihamyllyyn romua niin kauan, että se menee tukkoon. Kuten nähdään, etenemistä tapahtuu tälläkin hetkellä, vaikkakin hitaasti. Voi olla, että se riittää Venäjälle. Toivotaan, että käy kuin talvisodassa, eli lopulta puolustaja saadaan kulutettua loppuun ja sitten oma massa pääsee etenemään. Se mikä meille näyttää hirvittäviltä tappioilta ja tuhlaukselta, onkin Stavkassa ihan hyväksytyn rajoissa. Lopputulos ratkaisee kuin suuressa isänmaallisessa sodassa tai sisällissodassa muinoin.

Uudempi/parempi kalusto ja miehistö varataan muihin tehtäviin. Muodostetaan joukko-osastoja, joita ei ole tarkoituskaan lähettää Ukrainaan, ainakaan kulutettavaksi lihamyllyssä. Kyllä Venäjäkin tiedostaa Kiina-riskin, pyysihän Leonid Brežnev jo kylmän sodan aikana Yhdysvalloilta lupaa ydinpommittaa Kiinaa. Tyhjäksi Siperiaa ei voi jättää. Tai Nato-raja? Jotain sinnekin on saatava ja miksi laittaa sinne kaikkein huonoimpia joukkoja, kun kuitenkin puolustetaan esim. Murmanskia ja Pietaria. Eikä esim. Kaukasuksen aluetta voi tyhjentää joukoista, sillä separatismi voi noilla alueilla olla herkässä. Tämä mahdollistaisi myös sen pelätyn provokaation lännessä. Ei Nato-maahan kannata ihan paskinta sakkia pukata, vaan kyllä siinä jonkinlaista mahtia pitää olla. Lopputulos tietenkin on (ainakin Suomessa) kalustosta riippumatta etukäteen selvä, etenkin jos muissa Nato-maissa vähänkään on munaa. Tai sitten jos Ukrainan osalta saavutetaan jokin meille tuntematon tavoite, sinne nakataan Kaartin XXX Panssariläpimurtoarmeija ja kokeillaan taas isompaa strategista iskua uudestaan.

Vastaan tässä Ukrainan sota -ketjussa jotta keskustelu pysyy oikean ketjun sisällä.

Tuossa viestissä siis kommentoidaan CIT eli Conflict Intelligence Team julkaisemaa T-90M panssarivaunujen uustuotantomäärää arvioivaa artikkelia, se löytyy tuosta ylempää: LINKKI

Lyhyesti tiivistäen he arvioivat että T-90M uustuotanto ei olisi rungoista riippuvainen eli vanhempien vaunujen modernisointi ja näiden "aihioiden" loppuminen ei vaikuttaisi aitoon uustuotantoon. He arvioivat että uusien T-90M vaunujen tuotantomäärä olisi ollut jopa 280 kpl vuonna 2024 - ja arvatenkin sama määrä valmistuisi vuonna 2025.

He arvioivat T-90M vaunujen osuutta ryssän aktiivijoukkojen panssarivaunujen kokonaismäärästä ja heidän laskelmansa perusteella se olisi nyt 15%. Toisaalta T-90M vaunujen osuus todennetuista panssarivaunujen tappioista tämän sodan aikana on 6-7% kokonaismäärästä.

Pitäisi pureutua tarkemmin heidän arvioonsa, jotta voisi kommentoida tarkemmin mutta alustavasti on selvää että prosenttinumerot eivät kohtaa. Tällöin joutuu vastaamaan kysymykseen: JOS T-90M panssarivaunuja todellakin on useita satoja, niin miksi tämä suuri määrä ei näy samaan aikaan suurina tappioina?

Tappioiden prosenttimäärät eivät tietysti kulje 1:1 sen kanssa, minkä verran ryssällä on mitäkin kalustoa Ukrainassa mutta luulisi niiden osuvan edes samalle sektorille.

Suyi kommentoi viestissään että hänen arvionsa T-90M vaunujen uustuotannosta tällä hetkellä on 100 - 120 kpl per vuosi. Minun oma hattuvakio on samansuuruinen, mutta arvaukseni perustuu siihen, mikä määrä vaunuja on nähty junien kyydissä matkalla kohti Ukrainaa JA minkä verran vaunujen tappioita on tullut.

-

Tässä ollaan nyt oleellisten kysymysten ääressä eli nyt kun varastotukikohtien kalusto käy kokoajan vähäisemmäksi, niin miksi verran ryssä kuljettaa aktivoidusta / modernisoidusta / uustuotannostaan Ukrainaan ja minkä verran tätä kalustoa laitetaan varastoon?

Heillä on tietysti sota voitettavana eikä se onnistu ilman kalustoa, mutta jos he eivät halua uhrata ihan koko Neuvostoliiton perintöään Ukrainan pelloille niin jossain vaiheessa pitää alkaa polkemaan jarrua kaluston tuhlauksen osalta.

Minun silmiin näyttää siltä että tällainen jarrun painaminen alkoi jo alkuvuonna tai viimeistään keväällä 2025. Ukrainan raportoimat panssarivaunujen tappiot kääntyivät selvään laskuun ja vaikka niissä on vaihtelua, muutos on aika selvä.

Samoin erilaisen Lada ja mopo -hyökkäykset alkoivat yleistymään jo vuosi sitten eli kesällä 2024. Niitä nähtiin jo ennen tätä, moni muistanee kiinalaiset DesertCross ATV -ajoneuvot jotka tulivat käyttöön marras- ja joulukuussa 2023. Näitä seurasivat nopeasti hyvin monikirjavat siviiliajoneuvot.

Minusta on selvää että ryssä on osoittanut tämän sodan aikana useampaankin kertaan, että kun tietty resurssi on käymässä vähiin ELI kun omat varastot + aito uustuotanto ei riitä kattamaan kulutusta, he ostavat ulkomailta riittävän määrät tavaraa sen rinnalle. Iranin Shahed-136 dronet tulivat alunperin käyttöön, koska omien strategisten ohjusten resurssit eivät riittäneet. Sama juttu yllä mainittujen DesertCross ja muiden siviiliajoneuvojen kanssa, joilla korvattiin IFV- ja APC-kalustoa. Sama juttu tykistön laukausten kanssa: kun omat resurssit eivät riittäneet, niitä on ostettu Iranilta ja erityisesti Pohjois-Korealta.

Panssarivaunujen ja IFV-vaunujen ostaminen ulkomailta ei olekaan niin helppoa kuin yllä mainittujen, joten siinä vaiheessa kun omat resurssit eivät riitä JA kun ei haluta tuhlata ihan kaikkea loppuun asti, on ihan pakko alkaa säästämään niitä. Säästö näkyy vähäisempänä käyttönä ja samalla tietysti vähäisempinä tappioina.

Isompi kysymysmerkki on sitten se, miten kukakin arvioi esim. T-90M panssarivaunujen aidon uustuotannon eli mikä määrä vaunuja kyetään toimittamaan Ukrainaan ja mikä määrä laitetaan "varastoon" (jos mikään).
 
Huolestuttava väite: jos tosiaan ryssä perustaisi "uuden dronetehtaan" niin silloin uustuotanto tulee kasvamaan merkittävästi kunhan tuotanto saadaan rullaamaan, uusien tuotantolinjojen perustaminen on nopein tapa kapasiteetin nostamiseen JOS ei ole muita rajoittavia tekijöitä:

Soon the Russian Armed Forces will be launching up to 800 Shahed drones at once, instead of 300–400, says communications expert Sergey Beskrestnov, call sign “Flash.”

According to him, Russia has increased production of strike UAVs by 5 to 7 times and is building another factory.

He also noted that the new Shaheds are harder to shoot down — they are equipped with antennas resistant to electronic warfare and use increasingly complex strike tactics.



-

Uusi tehdas ei tietysti toimi ilman tekeviä käsiä ja ryssällä on ollut haasteita rekrytoinnin kanssa. Tuo yllä oleva väite sopii kun nenä päähän tämän toisen tänään kuullun väitteen kanssa:

North Korea is considering sending 25,000 workers to a drone manufacturer in Russia to boost production in exchange for training in how to operate the unmanned aircraft – NHK

According to the publication, the workers would be sent to the Alabuga Special Economic Zone in the central Russian republic of Tatarstan, where Moscow operates a facility for assembling Iranian-designed Shahed drones.

Source:
https://www3.nhk.or.jp/nhkworld/en/news/20250619_05/

1750428191943.webp


-

Muistutan vielä että ainakin toistaiseksi Ukrainan torjuntailmoitusten perusteella ryssä ei kykene laukaisemaan 400 kpl Shahed-136 / Geran-2 / "niiden kaltaisia droneja" per päivä VAAN tuollaisen määrän laukaiseminen vaatii useamman "hiljaisemman" välipäivän:

1750428404158.webp

JOS en muista väärin niin GUR arvioi hetki sitten että näiden dronejen uustuotanto olisi 180-200 kpl per päivä. Tämä määrä koostuu useamman tehtaan JA niissä useamman tuotantolinjan tuotannosta eli "uuden tehtaan" perustaminen herättää kysymyksiä: montako tuotantolinjaa sinne tulisi ja minkä verran ne valmistaisivat per päivä.

Toki kaikki kasvu pitää ottaa asianmukaisella vakavuudella ja ryssän pidemmän aikavälin tavoitteeksi on väitetty 1000 kpl dronea per päivä. Sinne on tietysti vielä hyvin pitkä matka, nykyinen uustuotanto pitäisi viisinkertaistaa.

MUTTA ennemmin tai myöhemmin Ukrainan pitäisi keksiä jotain millä iskeä näitä tehtaita vastaan. Sanoisin että Tomahawkin kokoluokan risteilyohjukset taitavat olla paras ratkaisu, määrän ei tarvisi olla valtavan suuri mutta pitää tietysti päästä ryssän ilmatorjunnasta läpi. Yelabuga - Kharkova etäisyys on noin 1200 km ja Yelabuga - Kiova noin 1500 km, joten ihan millä tahansa pienellä ohjukselle ei ylletä JA jos päästään perille niin taistelukärjen pitää olla sellainen että tehdas tuhotaan sillä (yksi ei tietysti riitä, pitää olla useita suoria osumia).

Ballistinen ohjus olisi toinen vaihtoehto risteilyohjuksen lisäksi, mutta tuollainen 1200-1500 km lentävä ohjus on aika kova vaatimus. Ukrainan kehitteillä oleva Hrim-2 on väitetty yltävän 500 km, mikä on kunnioitettava määrä ja suunnilleen sama kuin Iskander-M ohjuksen ulottuma, mutta ei riitä lähellekään Yelabugaa. Siksi kääntyisin risteilyohjusten pariin. Suurehkoilla droneilla yltää tietysti mutta taistelukärjet ovat kymmeniä kiloja kun tarve olisi useampi sata kiloa (esim. Tomahawkin 450 kg).
 
Pitäisi olla puikkojen omaa tuotantoa dronejen lisäksi. Sen on ukrainan sota opettanut.
Kongsberg ja Patria ovat kaksi puolustusalan yritystä, joilla on vahva yhteistyö. Patria on suomalainen puolustus-, turvallisuus- ja ilmailualan yritys, jonka omistavat Suomen valtio (50,1 %) ja norjalainen Kongsberg Defence & Aerospace AS (49,9 %). Kongsberg on puolestaan norjalainen puolustusteknologiayritys, joka on osittain valtion omistuksessa
Ukraina ja Norja ovat siirtymässä kohti uutta puolustuskumppanuutta tutkiessaan NASAMS-ilmapuolustusjärjestelmään tarkoitettujen ohjusten yhteistuotantoa, Norjan suurimman puolustusvalmistajan virkamiesten mukaan.

Nopeaan ja suurivolyymiseen valmistukseen tähtäävä aloite heijastaa Ukrainan kasvavaa keskittymistä puolustuskykynsä vahvistamiseen. Ohjus, jonka odotetaan olevan vähemmän monimutkainen kuin nykyiset muunnelmat, mahdollistaisi tuotannon virtaviivaistamisen säilyttäen samalla tehokkuuden.

Ukraina on jo allekirjoittanut vastaavia sopimuksia keskeisten länsimaisten puolustusyritysten kanssa, ja se rakentaa rajojensa sisäpuolelle vankkaa aseiden yhteistuotantoyritysten verkostoa. Toistaiseksi jää nähtäväksi, kuinka nopeasti tämä mahdollinen liittouma muuttuu operatiiviseksi kyvyksi.
Siinä olis valmis juna mutta taisi Patria jäädä kyydistä.
 
Huolestuttava väite: jos tosiaan ryssä perustaisi "uuden dronetehtaan" niin silloin uustuotanto tulee kasvamaan merkittävästi kunhan tuotanto saadaan rullaamaan, uusien tuotantolinjojen perustaminen on nopein tapa kapasiteetin nostamiseen JOS ei ole muita rajoittavia tekijöitä:

Soon the Russian Armed Forces will be launching up to 800 Shahed drones at once, instead of 300–400, says communications expert Sergey Beskrestnov, call sign “Flash.”

According to him, Russia has increased production of strike UAVs by 5 to 7 times and is building another factory.

He also noted that the new Shaheds are harder to shoot down — they are equipped with antennas resistant to electronic warfare and use increasingly complex strike tactics.



-

Uusi tehdas ei tietysti toimi ilman tekeviä käsiä ja ryssällä on ollut haasteita rekrytoinnin kanssa. Tuo yllä oleva väite sopii kun nenä päähän tämän toisen tänään kuullun väitteen kanssa:

North Korea is considering sending 25,000 workers to a drone manufacturer in Russia to boost production in exchange for training in how to operate the unmanned aircraft – NHK

According to the publication, the workers would be sent to the Alabuga Special Economic Zone in the central Russian republic of Tatarstan, where Moscow operates a facility for assembling Iranian-designed Shahed drones.

Source:
https://www3.nhk.or.jp/nhkworld/en/news/20250619_05/

Katso liite: 122742


-

Muistutan vielä että ainakin toistaiseksi Ukrainan torjuntailmoitusten perusteella ryssä ei kykene laukaisemaan 400 kpl Shahed-136 / Geran-2 / "niiden kaltaisia droneja" per päivä VAAN tuollaisen määrän laukaiseminen vaatii useamman "hiljaisemman" välipäivän:

Katso liite: 122743

JOS en muista väärin niin GUR arvioi hetki sitten että näiden dronejen uustuotanto olisi 180-200 kpl per päivä. Tämä määrä koostuu useamman tehtaan JA niissä useamman tuotantolinjan tuotannosta eli "uuden tehtaan" perustaminen herättää kysymyksiä: montako tuotantolinjaa sinne tulisi ja minkä verran ne valmistaisivat per päivä.

Toki kaikki kasvu pitää ottaa asianmukaisella vakavuudella ja ryssän pidemmän aikavälin tavoitteeksi on väitetty 1000 kpl dronea per päivä. Sinne on tietysti vielä hyvin pitkä matka, nykyinen uustuotanto pitäisi viisinkertaistaa.

MUTTA ennemmin tai myöhemmin Ukrainan pitäisi keksiä jotain millä iskeä näitä tehtaita vastaan. Sanoisin että Tomahawkin kokoluokan risteilyohjukset taitavat olla paras ratkaisu, määrän ei tarvisi olla valtavan suuri mutta pitää tietysti päästä ryssän ilmatorjunnasta läpi. Yelabuga - Kharkova etäisyys on noin 1200 km ja Yelabuga - Kiova noin 1500 km, joten ihan millä tahansa pienellä ohjukselle ei ylletä JA jos päästään perille niin taistelukärjen pitää olla sellainen että tehdas tuhotaan sillä (yksi ei tietysti riitä, pitää olla useita suoria osumia).

Ballistinen ohjus olisi toinen vaihtoehto risteilyohjuksen lisäksi, mutta tuollainen 1200-1500 km lentävä ohjus on aika kova vaatimus. Ukrainan kehitteillä oleva Hrim-2 on väitetty yltävän 500 km, mikä on kunnioitettava määrä ja suunnilleen sama kuin Iskander-M ohjuksen ulottuma, mutta ei riitä lähellekään Yelabugaa. Siksi kääntyisin risteilyohjusten pariin. Suurehkoilla droneilla yltää tietysti mutta taistelukärjet ovat kymmeniä kiloja kun tarve olisi useampi sata kiloa (esim. Tomahawkin 450 kg).
Ilmeisesti F-16:lla voi teoreettisesti päästä sinne asti ja takaisin, jos on kaikki mahdolliset lisätankit käytössä, ja jopa hyötykuormaakin mahtuisi hieman mukaan. (Lähteenä Grok AI.)

Se on sitten eri asia, että pitäisi lentää matalalla mikä tietenkin lisää polttoaineen kulutusta.
 
He arvioivat T-90M vaunujen osuutta ryssän aktiivijoukkojen panssarivaunujen kokonaismäärästä ja heidän laskelmansa perusteella se olisi nyt 15%. Toisaalta T-90M vaunujen osuus todennetuista panssarivaunujen tappioista tämän sodan aikana on 6-7% kokonaismäärästä.
Tarjoan tähän vaihtoehtoista selitystä punnittavaksi. Joku määrä joukkoja on varmasti jyvitetty moskovan ja pietarin eliittialueiden suojaksi, vähintäänkin wagnerien juhannusvaelluksen jälkeen. Tällä joukolla on tietysti oltava riittävästi parhainta kalustoa. Jos noilla joukoilla olisi vähän vajaa 10% T-90M vaunuista, niin tuo 6-7% tappioista olisi täysin linjassa sen kanssa, paljonko niitä olisi vapaana Ukrainaan lähetettäväksi.

Tokihan tuollainen keisarin legioona olisi myös luonteva ydin, minkä ympärille uusia yksikköjä perustaa. Joten "miksei molemmat?" on täysin mahdollinen vaihtoehto myös.
 
Back
Top