Mopedisateen osalta tilanne on monitahoinen. Keskiverto geran/shaded sisältää seuraavat osakokonaisuudet:
-Runko
Kuvien perusteella nykyään runko on puuvahvisteista suroxia tai muuta rakennuspuolen kovempaa solumuovia. Mitä ilmeisimmin ryssä osaa tämän osuuden tehdä itse. Puu rakennuseristemateriaalin käsittely on käsityövaltaista ja vaatii paljon muotteja.
-Moottori
Periaatteessa patarautaa kun on valmis toimiva malli olemassa. Mutta ongelma on varmasti työstlkonekanta. Edes Kiina ei ole niin hullu että myisi ryssälle koneita asevalmistukseen, kyllä siellä halutaan pitää asetuotannon kuristin omissa käsissä. Vahva oletus että ryssä ei massoissa moottoreita tee vaan korkeintaan kokoaa niitä. Ukrainan joku julkistushan oli että Kiina vie moottorit ihan valmiina ryssälle. Moottorina ei voi käyttää mitä myllyä tahansa kun tarvitaan kantomatkaa. Eli moottorin hyötysuhteen ja luotettavuuden tulee olla korkealla tasolla että lentää maaliin asti. Joten pullonkaula lienee moottoreissa.
-Taistelukärki
Näitä ryssä osaa tehdä itse, räjähteitä kyllä osataan tehdä. Ongelmat lienee tälläpuolella massamaisesti käytettävässä tykistössä, ei pienen volyymin räjähteissä.
-Ohjauselektroniikka
Osan komponenteisa ryssä osaa tehdä itse, eli servot, paineanturit, gyrot yms. tuttua roinaa neukkulan ajoista lähähtoen. Mutta GPS radiot, prosessorit yms. on tuontitavaraa joko lännestä tai Kiinasta. Osa kokoonpanosta on varmasti ryssälän ulkopuolella, tuskin tekevät moduleita itse kun on valmista tarjolla länsimarkkinoilta ja viimeistään Kiinasta. Vaihtoehtoisia osia on paljon ja suurin osa tavarasta kuluttajatason ostajalle saatavilla niin tämä hankinta toimii kunhan osataan aina katsoa toimiva kokonaisuus.
Olen melko varma että nänä ryssän hehkuttamat geran-tehtaat on oikeasti vain kokoonpanohalleja. Lähinnä runkojen valmistus on tuolla ja muut osat tulee muualta. Ukrainan jalostamoiskujen yhtenä kohteena lienee rakennusmuovieristeiden tuotanto. Jos ryssä pohjaa vaikka eps-tyyppiseen muoviin niin styreenin tuotannon kun saa solmuun niin loppuu se runkojen tuottaminenkin. Toinen on sitten moottorien tuonnin estäminen joko Iranista ja/tai Kiinasta. Nykyisellä USA:n kiivaudella tuolla on taatusti jo esitelty Kiinalaisille heidän moottoreitaan Ukrainaan ammuttujen droonien jäänteitä kaivettuna. Irania jo vähän pommiteltiin että mitenkäkös noin niinkuin Pekingissä asiaa nyt mietitään.