Pyörittelin hieman Jompyn taulukon numeroita.
LÄHDE
Olen tallentanut hänen julkisen taulukkonsa alkuvuodesta 2025 alkaen joten minulla on tarkat satelliittikuvien ottamishetket tiedossa syksyltä 2024 alkaen. Sitä aikaisempi data on Covert Cabal ja High_marsed jakamaa, mutta niissä on usein tehty yleistyksiä tyyliin "kesä 2023" tai "vuosi 2022" tai "prewar". Jos ei tiedä tarkasti, minkä päivän satelliittikuviin kukin numero perustuu, joutuu tekemään aika suuria arvauksia numeroiden muutoksen aikavälistä.
Joka tapauksessa, heidän julkisuuteen kertoman tiedon mukaan vuoden 2023 ja 2024 numerot ovat pitkälti kesien numeroita eli niiden välinen aika on karkeasti ottaen 12 kuukautta. Varastotukikohdista poistui tänä aikana 1204 kpl panssarivaunuja eli keskiarvoinen poistuma oli noin 100 kpl per kuukausi.
Koska minulla on tarkempi data aikavälille "syksy 2024" ja "kesä 2025", voidaan laskea kullekin varastotukikohdalle sen oma poistuman tahti tälle aikavälille ja täten saadaan tarkempi, tosin keskiarvoinen numero:
Numeroita on paljon mutta tässä se tärkein: "syksyn 2024" ja "kesän 2025" välillä keskiarvoinen poistuman tahti oli 41,73 kpl per kuukausi. Jos tämän yleistää 12 kuukauteen, kokonaismäärä on 500,75 kpl eli pyöristäen 501 kpl per vuosi.
Keskiarvojen muutos on siis 1200 kpl per vuosi ("kesä 2023" - "kesä 2024") --> 501 kpl per vuosi ("syksy 2024" - "kesä 2025").
Tämä on hyvin raju muutos, tosin se on myös ollut odotettavissa. Varastotukikohtien "prewar" kokonaismäärä oli 7342 kpl, tosin nämä ovat vain satelliittikuvissa ulkona olevat vaunut. Tuntematon määrä oli lukuisten pelti- ja betonihallien sisällä. Täten niistä on poistunut koko sota-aikana vähintään 4248 kpl panssarivaunuja.
-
Tässä yhdenlainen ajatusleikki: oletetaan että tyhjenemisen tahti on ollut tasaisesti laskeva, joten kunkin aikavälin keskiarvo saavutetaan ko. ajanjakson puolivälissä. Tällöin "kesä 2023" ja "kesä 2024" välillä se tarkoittaisi vuodenvaihdetta 2023/2024 (käytin tässä esimerkissä päivämäärää 1.1.2024)."Syksy 2024" ja "kesä 2025" osalta voidaan laskea tarkka puoliväli, se on 15.2.2025.
Miltä näyttää tyhjenemisen tahdin kuvaaja, jos käytetään näitä kahta datapistettä:
Tämä on tietysti höperö yksinkertaistus JA niin kauan kuin varastotukikohdissa riittää jotain otettavaa materiaalia, se tullaan varmasti ottamaan. Täten yllä oleva kuvaaja ei jatka lineaarisesti kunnes saavuttaa nollan vaan muuttaa suuntaa ennen sitä. Kenties se vakiintuu jollekin tasolle, tosin heikompikuntoisen kalusto osalta tuskin kyetään takaamaan tasaista materiaalivirtaa. Jokainen sotakone on yksilö korjaustarpeen osalta.
Teoriassa heillä on runsas määrä kalustoa jäljellä, mutta silti varastotukikohtien tyhjenemisen tahti on yli puolittunut kahden viime vuoden aikana. Se ei ole merkityksetöntä. Jompy hoksasi jo kesällä että satelliittikuvissa on nähty ensimmäiset T-72A panssarivaunut UVZ:n pihalla, joten selvästi he ryhtyvät seuraavaksi syömään tätä resurssia. T-62 vaunuja on myös teoriassa paljon, mutta niidenkin aktivoinnin tahti on hidastunut. T-80 vaunut tulevat loppumaan pian, elleivät ole jo loppu joten kiinnostava nähdä mitä Omsktransmash tekee tämän jälkeen.
Tämä yllä oleva on lähinnä muistutuksena siitä että materiaalin ottaminen varastotukikohdista tulee jatkumaan, mutta määrä ei riitä mitenkään korvaamaan tappioita JOS kaluston käyttö jatkuu tuhlailevana. Kesän 2025 aikana onkin nähty merkkejä kaluston säästämisestä ja säästeliäämmästä käytöstä TOSIN viime päivinä on myös kuultu siitä, miten ryssä olisi keskittänyt joukkoja ja ehkä myös kalustoa Pokrovskin suunnalle, joten kenties tullaan vielä näkemään suurempia panssaroidun ja mekanisoidun kaluston hyökkäyksiä?
-
MUOKKAUS: hyvä myös muistaa että varastotukikohdat eivät ole ainoa materiaalivirta.
Ryssällä on T-90M vaunujen uustuotantoa, tosin valmistusmäärän arviointi on hyvin vaikeaa. Arviot vaihtelevat rajusti ja olen nähnyt kaikkea väliltä 120-360 kpl per vuosi. Parempien todisteiden puuttuessa olen taipuvaisempi uskomaan tuota pienempää numeroa, mutta teoriassa UVZ:lla on mahdollisuus nostaa kapasiteettia jos siihen käytetään tarpeeksi rahaa ja resursseja (mikä voi tapahtua varsinkin jos varastotukikohtien pohja tulee vastaan).
Toinen merkittävämpi materiaalivirta on vaurioituneiden, ei-tuhoutuneiden panssarivaunujen peruskorjaaminen. Kaikki vauriot eivät ole taistelun tulosta vaan pitkä käyttö vaatii veronsa myös. Moottori, vaihdelaatikko yms. hajoaa ja pitää joko korjata tai vaihtaa toinen tilalle. Vakavampia tapauksia ovat taisteluissa vaurioituneet vaunut, jotka eivät ole täystuhoja. Tällaiset käytetään joko varaosiksi tai lähetetään merkittävämpää korjausta ja/tai modernisointia odottamaan.
Kirjoitin tässä viestissä pelkistä panssarivaunuista mutta sama koskee kaikkea muutakin kalustoa. Kun miettii orkesterin kokoa, on hyvin mahdollista että tietyn kaluston osalta ongelma onkin osaavan korjaamohenkilökunnan puute eli vaurioitunutta kalustoa ei saada korjattua nopeasti vaikka kaikki muut esteet poistuisivat.