Ukrainan konflikti/sota

Putkiin työntyviä ryssiä odottaa todennäköisesti vittumainen loppu.
Siellä lienee tyhjää tilaa sen verran, että komppania tai kaksi menee putkeen, minkä jälkeen tulee stoppi vastaan ja se on kaikille surmanloukku.
Kaasu voisi olla kk:ta parempi loppu. Maakaasukin takaperin pelaisi jos voisi ladata yli 5% metaania ilman sekaan ja lojauttaisi. Tai yli puolet, jolloin syy olisi happikato.
 
Tarkkaan ottaen joo, mutta isossa kuvassa ei. Neukkujen vaunukehityksen historia on aika monimutkainen soppa, johon liittyy myös NL:n eri (pää)tehtaiden ja niiden suunnittelutoimistojen välistä kilpailua ja politikointia. Neukkulassa oli siis käytännössä kolme pääasiallista tankkitehdasta, joilla oli omat suunnittelutoimistot: Nizhnyi Tagilissa sijaitseva Uralvagonzavod (UVZ), Leningradin Kirovin tehtaat (LKZ), ja Harkovan Malyshevin tehdas (jossain käytetään lyhennettä ZIM). Nimet tosin saattoi aina välillä vaihtua, mutta nuo on ne millä ne yleensä tunnetaan.

2. MS:n aikana Harkovan tehdas evakuoitiin Nizhnyi Tagiliin ja yhdistettiin UVZ:taan. Sen mukana Uraaliin pääsi kaveri nimeltä Morozov jonka kädenjälki näkyi jossain kohtuu onnistuneessa vaunutyypissä ja vientimenestyksessä nimeltään T-34, joka myös Sotkana tunnetaan. Sodan jälkeen hän ja kumppanit suunnitteli vielä yhdistetyssä UVZ/LKZ tehtaassa T-44, T-54 ja T-55-vaunut ennen kuin Harkovan tehdas siirrettiin takaisin nimensä mukaiseen kaupunkiin, ja Morozov lähti sen mukana - taakse jäi oppipoikana toiminut Kartsev. T-44 pohjaa hyvinkin paljon T-34:ään, ja T-54:n prototyyppi/esisarjamallit taas T-44:ään.

Kun Morozov ja Harkovan tehdas oli asettunut takaisin Ukrainaan, T-54/55:n jatkokehitys jäi UVZ:n ja Kartsevin kontolle, ja tulos oli sen verran hyvä joten Kartsev sai pestin UVZ:n suunnittelutoimiston johdossa. Jossain vaiheessa Neukkulassa kuitenkin todettiin ettei pelkät pikkupäivitykset riitä, ja UVZ:ssä kehitettiin T-62. Kuuskakkonenkin pohjaa kuitenkin aika pitkälti T-55:seen perusratkaisuiltaan, vaikkakin pääaseen kokoa kasvatettiin. Automaatiota edusti tässä vaiheessa pelkkä hylsynnatsojen automaattinen ulosheitin. Niissä on jopa sen verran paljon samaa, että jossain väitetään että T-55:seen koulutuksensa saanut vaunumies ei juuri tarvitse muuntokoulutusta T-62:seen hypätessään. Eli tähän asti siis NL:n uuden vaunun kehitys on siis lähtenyt käytännössä aina liikkeelle vanhalta pohjalta, jota on vähän säädetty halutunlaiseksi. Samaten useampi tehdas on vielä ihan siivosti valmistanut samoja vaunumalleja solidaarisuuden ja proletaarisen yhteistyön hengessä.

1951 asti Harkovassa oltiin kuitenkin Morozovin silmän alla kehittämässä ihan kokonaan uutta vaunua, joka ei pohjannut oikeastaan mihinkään käytössä olleeseen malliin. Tyypit 430, 432, 434 (neukkulaiset prototyypit numeroitiin siis "objekteina" eli tyyppeinä) ja lopulta T-64 nimillä kulkenut vaunu oli aikaansa edellä, mutta se oli myös ensimmäinen malli jossa yhdistyi myöhemmin kaikissa nähdyt piirteet: komposiittipanssari, 125mm pääase, automaattilataaja jolla mahdollistettiin kolmen hengen miehistö, ja sitä myöten vaunun matala profiili ja kevyt paino. Myöhemmin T-64B:ssä lisättiin (sen aikaiseksi) modernia ammunnanhallintaa (laseretäisyysmittari ja ballistinen tietokone joka kykeni liikemaaliammuntaan) ja mahdollisuus ampua pst-ohjuksia. Harkovassa kehitettiin myös vaunuun kokonaan uusi dieselkone (aikaisemmat pohjasi enemmän ja vähemmän joskus -30-luvulla kehitettyyn myllyyn) ja siihen uusi vaihteisto, joka oli melkein puolet pienempi kuin edelliset. Samaten alustaa säädettiin ja kehitettiin. Lopputuloksena oli aikalaiseksi aika pirun hyvä vaunu, joka oli vahvasti panssaroitu, tulivoimainen ja liikkuva. Ei voinut edes sanoa, että olisi jäänyt jälkeen tekniikassa länsimaihin verrattuna, ainakaan pahasti. Se oli kuitenkin samaan aikaan myös kallis ja sen verran täynnä lastentauteja, että meni useampi vuosi että se saatiin toimimaan. Joka tapauksessa kaikki kolme tehdasta sai käskyn ruveta valmistamaan T-64:ää.

UVZ:ssa meni tässä kohtaa kuppi nurin, kun Moskovasta kilahti käsky ruveta valmistamaan T-64:ää. Uralin takana Kartsev ja kumppanit olivat suunnitelleet kaikki sodan jälkeiset taisteluvaunumallit, ja koittaneet kilpailla T-64:senkin kanssa omilla T-62-pohjaisilla protoillaan, mutta Harkova veti pidemmän korren. Harkovassa oli kuitenkin ongelmia saada valmistettua riittävä määrä moottoreita muille tehtailla, joten Moskovasta annettiin uusi ohje kehittää halvempi/simppelimpi mylly sota-ajan tuotantoa varten. Kartsev meni vähän pidemmälle ja suunnitteli koko T-64:n uudestaan, yksinkertaistaen T-64:n hankalampia teknisiä ratkaisuja ja ottaen vaikutteita aikaisemmista suunnitelmistaan. Projektille annettiin koodinimi "Ural", ja tyyppinumero 172. Moskovasta tuli ensin nuhteita niskoittelusta, ja myöhemmin sotavarustehyväksyntä mallinimella T-72. UVZ pääsi pälkähästä eikä sen tarvinnut enää valmistaa muiden suunnittelemia vaunuja, vaan aloitti T-72:sen valmistuksen.

Samoihin aikoihin myös Leningradissa vitutti. LKZ oli tutkinut ja testaillut erilaisia kaasuturbiinikokeiluja panssarivaunuissa -50-luvulta lähtien, mutta ei tahtonut lähteä. Harkovan mottivalmistusongelmat kuitenkin antoi tilaisuuden - Leningradissa kehitettiin uusi kaasuturbiini vaunukäyttöön, lainattiin jousitusta T-72:ta, otettiin moderni ammunnanhallintajärjestelmä, ja paritettiin ne kaikki T-64:än alustaan. Parin pikkuviilauksen ja asioista päättävien kaverien vaihduttua Kremlissä (jotka oli kysellyt turhan järkeviä kuten "miksi me valmistettaisiin kolmea eri panssarivaunumallia?"), tuli sotatarvikehyväksyntä - LKZ (ja Omsk) sai alkaa valmistaa T-80:ää. Myöhemmin T-80:iin tehtiin Harkovassa diesel-versio T-80UD, kun kaasuturbiinin löpönkulutus oli liian hapokasta.

Ja T-90, kuten tulikin jo todettua, oli alunperin UVZ:n kehitystä. Alunperin UVZ:lle annettiin tehtäväksi kehittää vaunumalli, joka korvaisi kaikki kolme em. päämallia Puna-armeijassa. Pohjaksi ne otti T-72:sen, joka oli kahteen muuhun verrattuna halpa valmistaa ja kohtuu luotettava. Alunperin kehitys tapahtui mallinimellä T-72B, mutta neukkuvalmisteiset vaunut otti sen verran pahasti käkättimeen Persianlahden (T-72) ja Tshetsenian (T-80) sodissa, että Venäjällä päätettiin vientimarkkinoita silmällä pitäen tehdä pesäeroa vanhaan, ja mallinimeksi muutettiin T-90.

Eli pitkän tarinan summaus: kaikki nykyiset vaunut on enemmän ja vähemmän peruja T-64:tä. Tuo kuvakin on siis siinä mielessä vähän harhaanjohtava, että T-64 oli kokonaan uusi tuotos.


Juu. Eri vaunumallit, ja niiden versiot voi erota toisistaan. Esimerkin vuoksi jos miettii vaikka 1980-luvunkin tilannetta, kun Neukkulan vaunukirjo oli valtava, niin pikavilkaisulla mallinimiin voisi kuvitella että T-64BV on huonompi kuin T-72A. Näin ei kuitenkaan ole, vaan T-64B:ssä on parempi ammunnanhallintajärjestelmä, reaktiivipanssarit ja kyky ampua panssarintorjuntaohjuksia. Samaten jos miettii Venäjän nykyistä kalustoa, niin T-72B3 on huomattavasti suorituskykyisempää kalustoa kuin T-80B. Niillä kirjaimilla siis on väliä, ja sen lisäksi myös niillä kirjaimien perässä tulevilla vuosiluvuilla on väliä. T72B3M obr. 2014 jää suorituskyvyssä kakkoseksi T-72B3M obr 2022:lle. Tässä tosin tulee hankaluudeksi se että varsinkin uudemmasta kalustosta puhuttaessa ei ole aina yksiselitteisesti tiedossa millä vuosiluvulla alamallit kulkee.


Veikkaan, että kyse on siitä että saadaan nopeammin tavaraa pihalle. Tietynlaisesta high-low mixistä. UVZ valmistaa uusiotuotantona pitkälti T-90MS:ää, joka on kylläkin (venäläiseksi vaunuksi) kohtalaisen kehittynyt malli, mutta samalla myös kallis. Jos T-80 valmistus vaan onnistuu, niin se lienee halvempaa kuin koittaa varustaa kaikki T-90MS:llä.

Hyvä tiivistys. Erityinen plussa siitä, että T-72 kehityksen syyksi mainittiin politikointi ja kilpailu. Useinhan se mainitaan ainoastaan matalamman teknisen riskin vaihtoehdoksi T-64:lle, eikä muita syitä tuoda esille.
 
Sotaan liittyen..... Mihin katosi puola uutisointi näin äkkiä? Toimittajat vapaalla?
Aiheeseen liittyen tuli mieleen. Ryssät ryssivät N kappaletta drooneja Puolaan / NATO-maahan. Sopivasti painostava reaktio voisi olla Puolan / NATOn tarjota julkisesti ryssimiseen vedoten 5-10 kertainen määrä vastaavan tason drooneja / ohjuksia / liitopommeja Ukrainalle toimitettavaksi paluupostina.

Ehkä ryssä ryssisi jatkossa vähemmän. Parhaassa tapauksessa se jopa rankaisisi syyllisiä Ukrainan aseistamisesta.
 
UVZ hallinnoi myös Omsktransmashia nykyään, kun Omsktransmash meni konkurssiin ja UVZ osti sen pois kuleksimasta (tai pikemminkin Venäjän valtionhallinto pakotti ottamaan sen UVZ:n vastuulle).

Totta, ehkä tämä pitää sittenkin nähdä UVZ:n kapasiteetin laajentamisena eikä "kilpailijana". Vaikka tuote olisikin erilainen kuin mitä valmistavat Nizhny-Tagilin tehtaalla.


Omsktransmash on tehnyt kuitenkin vaunujen uustuotannon lakkaamisesta huolimatta T-80-perheen päivitykset, siis ainakin ukrainalaisten mielestä itävaunuista parhaan T-80BVM:n, olemassaoleviin T-80B:n runkoihin. Konekanta siellä on olemassa, ja runkojen valmistusta lukuunottamatta ollut myös käytössä, ja varusteluosaaminen on olemassa.

Käytännössä tästä voitaneen olettaa - jos siis Omsktransmash aloittaa oikeasti uusien runkojen valmistamisen - että aihiot ovat loppuneet, ja jäljelläolevat UD:t eivät kelpaa aihioiksi. UD:ien osaltahan oli jo teoretisointia, että niistä on tornit otettu pois.

Omsktransmashilla oli myös T-80:n huomattava uudistusprojekti prototyyppiasteella, eli siis kokonaan uusi "Burlak"-torni, jossa olisi luovuttu T-64:n peruja olevasta ammuskarusellista, ja torniin olisi asennettu ammusvarasto taakse länsivaunujen tapaan, ja automaattilatain, joka ottaisi ammukset sieltä. Burlak-tornia pidettiin kuitenkin liian kalliina, ja asevoimat valitsi mieluummin T-80BVM:n.

Minä uskon että tässä voi olla taustalla T-80 vaunujen loppuminen varastoista, se selittäisi aidon uustuotannon aloittamisen tarpeen. T-80 vaunuja on tietysti yhä olemassa Ukrainassa, joten ne eivät ole ehdottomasti loppuneet.

"Burlak"-tornin piti olla ns. universaali torni eli sen olisi pitänyt kelvata vanhoihin T-64, T-72 ja T-80 vaunuihin (varmasti jonkin verran sovittamista olisi tarvittu, mutta valtaosaksi tornin piti olla kaikissa sama). Jos tässä on jokin tällainen ajatus takana, niin silloin heillä olisi mahdollisuus modernisoida varastotukikohdissa käyttämättöminä lojuneet T-64 vaunut (pelkkä tornin vaihto ei tietysti riitä vaan pitää tehdä peruskorjaus vaunulle JA uusia voimapaketti samalla - ei siis olla kovin kaukana uuden panssarivaunun rakentamisesta).

Venäjä kun on kyseessä niin minullakin ensimmäinen ajatus on että "mikä juoni tässä on taustalla" eli miten tämä "aito uustuotanto" onkin jotain vanhan peruskorjausta ja modernisointia. Tuo voi hyvinkin pitää paikkansa, tosin tällöin elettäisiin rajallisen resurssin kanssa. Varastotukikohdissa on vielä suuri määrä vanhoja vaunuja mutta T-80 vaunut ovat käytännössä loppu.

Uskon että heillä on aidosti tarve ja halu aloittaa jonkinlainen T-80 vaunujen uustuotanto mutta miten hyvin se onnistuu, se nähdään tulevina vuosina.
 
Kuulemma Hersonin ja Zaporizzjan alueilla Ukraina HIMARS- massapommittaa Venäjän tukikohtia.
BREAKING - Ukrainian rocket artillery is currently launching a massive strike using GMLRS rockets fired from M142 HIMARS systems, targeting Russian military facilities in the occupied Zaporizhzhia and Kherson regions.Loud explosions are being heard in Melitopol and Tokmak — according to Russian military bloggers, Ukrainian forces are bombing Russian troop positions, and casualties are reportedly high.
----
Mass HIMARS strikes in Zaporizhzhia and Kherson are timed to do more than bleed Russian troops—they’re designed to paralyze command nodes and supply corridors ahead of renewed pushes. Melitopol and Tokmak are critical junctions: choke them, and Russia’s ability to sustain its southern grouping collapses.
 
Back
Top