Ukrainan konflikti/sota

Näissä ryssän uutisissa pitää aina olettaa olevan jotain valhetta mukana. T-80:sen runkoja on todistettvasti olemassa ja niitä ei ole siinämäärin tuhottu Ukrainassa että olisivat loppu. Eiköhän kyseessä ole nyt varikon loppuromujen kierrätys. Eli kaikki osat irti ja runko hiekkapuhallukseen on se mitä oikeasti tehdään. Irrotetut osat sitten kiertää joko kunnostuksen tai sulaton kautta. Tällä menetelmällä tulee periaatteessa kalliita vaunuja koska työmäärä on iso. Mutta ryssällä on vatnikkia kyllä olemassa ja ne tekee ruplilla töitä. Joten mikä tahansa materiaalisäästö on se pointti ja sitä tuo täyskunnostus tuo.

Eiköhän ne "uudet" T-80 ole uudelleen rakennettuja, ei täysin uustuotantoa. Näinhän ne uudet Abramssitkin syntyy jenkeissä, eli vaunu puretaan atomeiksi, osa osista lähtee tehdaskunnostukseen ja osa on sitten uustuotantoa. Mutta rungot on aina kierrätettyjä vaikka uuten myydäänkin.

Eiköhän tuolla moskovassa ole riittävän moni tippunut ikkunasta eli nyt on pakko saada myös tuloksia eikä vain kerätä korruptiorahaa. Suoraviivaisin toimintatapa siis tulee tapahtumaan ja T-80:sten kohdalla se on uusiotuotanto, ei uustuotanto. Ja käytännössähän tuolla 100% uudelleen kasaamisella saa sen uutta vastaavan tankin. Loppujenlopuksi rungon, tornin, aseen, voimansiirron ja moottorin jälkeen loppu on elektroniikkaa ja se on halpaa.
Tuo on myös hyvin paljon mahdollista, taikka jopa se todennäköisin selitys. Venäjä kuitenkin on toisaalta jo nyt tehnyt tuota alustojen peruskorjausta ja tekee sitä koko ajan (ja ihan jäätävällä volyymillä, jos Toveria on uskominen). Joten jos se tuohon jää, niin sitten siinä ei ole nykytilanteeseen verrattuna edes mitään ihmeellistä.

Tuo länsimaiden uusien runkojen valmistuksen tahti taas on ihan säälittävää. Nato-maista vain Saksa valmistaa uusia vaunujen runkoja tällä hetkellä, ja sekin about 50 vuodessa. Verrattuna, Toveri arvioi Venäjän uusien T-90-runkojen kapasiteetin liikkuvan jossain 350-500 välillä, ja siihen päälle joku 1200-1400 peruskorjattua vanhaa runkoa. Samoissa luvuissa liikutaan monissa muissa länsimaisissa arvioissa.
 
Tankkikeskusteluun liittyen T-90A vaunun esittely ukrainalaisen tankkimiehen toimesta. Video on dubattu englanniksi (y)

Käy lävitse useita vaunun komponentteja ja niiden eroja ja yhtäläisyyksiä 90, 72, 80, 84 ja 64 sarjojen välillä. Kannattaa katsoa jos haluaa syventävän pikaluennon aiheesta.

 
Viimeksi muokattu:
Osaako joku palstan T-64 tuntijoista sanoa mitään pääaseen tarkkuudesta, ketjujen päälläpysymisestä ja moottorin luotettavuudesta ?
 
Huomattava määrä iskuja pietarin seudulla viimeisten vuorokausien aikana:
1) koiviston satama
2) kirishin jalostamo
3) pietarin polttoainejuna


Kuitenkaan kotimaan mediassa juttuja en ole nähnyt, toivottavasti öljyntorjuntasuunnitelmat ovat kohdillaan sillä riski on tällä hetkellä valtava ja todellinen.

Tuollainen panamaluokan tankkeri (50.000 - 80.000 tonnia) täynnä raakaöljyä paskoo koko rannikon Vironlahdelta Porvooseen jos tuuli sattuu puhaltamaan meidän suntaan. Tislekuljetuksissa (polttoaineet) vahingo on pienempi sillä haihtuvat osittain.
Eikä tarvita edes tankkeria. Venäjä voi yksinkertaisesti alkaa pumpata öljyä Suomenlahteen ja todeta ettei voi mitään, kun ukrainalaiset särki vehkeet.
 
Denmark has granted Ukraine’s Fire Point permission to build a solid rocket fuel plant near Skrydstrup Air Base, bypassing over 20 regulatory hurdles. This marks Ukraine’s first defense production facility on NATO soil. Launch set for December.

This could be for single use rocket boosters needed to launch Ukrainian FP-5 Flamingo heavy cruise missile.

1757877081352.webp

 
Jaroslav on ainakin vielä. Se on Moskovan takana suojassa. Ufassa ei varmaan myöskään olla vielä isketty kaikkiin kolmeen jalostamoon. Etelässä Tatarstanissa on myös Taif, käsittääkseni vain viereeseen Tanecoon on osuttu. Niin ja vielä Perm ja Orsk ovat etäisyyksillä. Uutisia siis odotellessa.

Nämä uudet iskut ovat varmaankin huomattavan paljon tehokkaampia kuin ne ensimmäiset pari vuotta sitten, tai ainakin näyttää siltä. Videoiden perusteella ilmeisesti hyötykuorma on nyt paljon suurempi tai ainakin taivaalta putoaa nyt harmillisemmin romua ja kappaleita onnistuneen ilmatorjunnan johdosta.
Jotenkin itselle tuli sellainen kuva, että näillä ihan viimeisimmillä iskuilla Ukraina näytti venäjällä, että nyt on kalusto, osaaminen ja tahtotila sillä tasolla, että nyt oikeasti on mahdollisuus pistää venäjän energiasektori polvilleen. Joten voitaneen päätellä, että nyt on annettu viimeinen varoitus.

Joten olisi kiva tietää pari asiaa venäjän puolelta.
A) Kuinka hyvin venäjän ylin johto on ajan tasalla noiden jalostamojen suhteen? Varmaan siellä on jo tajuttu, että IT ei pysty noita iskuja torjumaan, mutta kuinka realistinen kuva heillä on noista korjauksista ja niiden aikatauluista? Varmaan paikallisjohto pyrkii kaunistelemaan tilanteen mahdollisimman hyväksi, mutta kauanko tuo tilanne voi jatkua, ennen kuin ylin johto tajuaa tosiasiat?

B) Mikä on se kipuraja, mihin jälkeen putinen on pakko antaa periksi? Se on selvä, että armeijalle polttoainetta riittää, mutta kuinka ison riskin hän uskaltaa ottaa yleisen polttoainepulan kanssa?

C) Ja kuinka paljon venäjän johto on oikeasti valmis tulemaan vastaan, jotta iskut loppuvat? Jos vaihtoehdot alkaa olemaan ne, että joko vetäytyminen vuoden 1991 rajojen taakse, tai sitten oikeasti Ukraina pistää länsivenäjän jalostamot paskaksi, niin mikä on valinta? Koska tilanne on jo se, että Ukrainan kyky iskeä syvälle venäjälle sen kun paranee, kun taas venäjä on matkalla vääjäämätöntä romahdusta, niin en usko että Ukraina tulee vähempään tyytymään.
 
Back
Top