Ukrainan konflikti/sota

Näissä ryssän uutisissa pitää aina olettaa olevan jotain valhetta mukana. T-80:sen runkoja on todistettvasti olemassa ja niitä ei ole siinämäärin tuhottu Ukrainassa että olisivat loppu. Eiköhän kyseessä ole nyt varikon loppuromujen kierrätys. Eli kaikki osat irti ja runko hiekkapuhallukseen on se mitä oikeasti tehdään. Irrotetut osat sitten kiertää joko kunnostuksen tai sulaton kautta. Tällä menetelmällä tulee periaatteessa kalliita vaunuja koska työmäärä on iso. Mutta ryssällä on vatnikkia kyllä olemassa ja ne tekee ruplilla töitä. Joten mikä tahansa materiaalisäästö on se pointti ja sitä tuo täyskunnostus tuo.

Eiköhän ne "uudet" T-80 ole uudelleen rakennettuja, ei täysin uustuotantoa. Näinhän ne uudet Abramssitkin syntyy jenkeissä, eli vaunu puretaan atomeiksi, osa osista lähtee tehdaskunnostukseen ja osa on sitten uustuotantoa. Mutta rungot on aina kierrätettyjä vaikka uuten myydäänkin.

Eiköhän tuolla moskovassa ole riittävän moni tippunut ikkunasta eli nyt on pakko saada myös tuloksia eikä vain kerätä korruptiorahaa. Suoraviivaisin toimintatapa siis tulee tapahtumaan ja T-80:sten kohdalla se on uusiotuotanto, ei uustuotanto. Ja käytännössähän tuolla 100% uudelleen kasaamisella saa sen uutta vastaavan tankin. Loppujenlopuksi rungon, tornin, aseen, voimansiirron ja moottorin jälkeen loppu on elektroniikkaa ja se on halpaa.
Tuo on myös hyvin paljon mahdollista, taikka jopa se todennäköisin selitys. Venäjä kuitenkin on toisaalta jo nyt tehnyt tuota alustojen peruskorjausta ja tekee sitä koko ajan (ja ihan jäätävällä volyymillä, jos Toveria on uskominen). Joten jos se tuohon jää, niin sitten siinä ei ole nykytilanteeseen verrattuna edes mitään ihmeellistä.

Tuo länsimaiden uusien runkojen valmistuksen tahti taas on ihan säälittävää. Nato-maista vain Saksa valmistaa uusia vaunujen runkoja tällä hetkellä, ja sekin about 50 vuodessa. Verrattuna, Toveri arvioi Venäjän uusien T-90-runkojen kapasiteetin liikkuvan jossain 350-500 välillä, ja siihen päälle joku 1200-1400 peruskorjattua vanhaa runkoa. Samoissa luvuissa liikutaan monissa muissa länsimaisissa arvioissa.
 
Tankkikeskusteluun liittyen T-90A vaunun esittely ukrainalaisen tankkimiehen toimesta. Video on dubattu englanniksi (y)

Käy lävitse useita vaunun komponentteja ja niiden eroja ja yhtäläisyyksiä 90, 72, 80, 84 ja 64 sarjojen välillä. Kannattaa katsoa jos haluaa syventävän pikaluennon aiheesta.

 
Viimeksi muokattu:
Osaako joku palstan T-64 tuntijoista sanoa mitään pääaseen tarkkuudesta, ketjujen päälläpysymisestä ja moottorin luotettavuudesta ?
 
Huomattava määrä iskuja pietarin seudulla viimeisten vuorokausien aikana:
1) koiviston satama
2) kirishin jalostamo
3) pietarin polttoainejuna


Kuitenkaan kotimaan mediassa juttuja en ole nähnyt, toivottavasti öljyntorjuntasuunnitelmat ovat kohdillaan sillä riski on tällä hetkellä valtava ja todellinen.

Tuollainen panamaluokan tankkeri (50.000 - 80.000 tonnia) täynnä raakaöljyä paskoo koko rannikon Vironlahdelta Porvooseen jos tuuli sattuu puhaltamaan meidän suntaan. Tislekuljetuksissa (polttoaineet) vahingo on pienempi sillä haihtuvat osittain.
Eikä tarvita edes tankkeria. Venäjä voi yksinkertaisesti alkaa pumpata öljyä Suomenlahteen ja todeta ettei voi mitään, kun ukrainalaiset särki vehkeet.
 
Denmark has granted Ukraine’s Fire Point permission to build a solid rocket fuel plant near Skrydstrup Air Base, bypassing over 20 regulatory hurdles. This marks Ukraine’s first defense production facility on NATO soil. Launch set for December.

This could be for single use rocket boosters needed to launch Ukrainian FP-5 Flamingo heavy cruise missile.

1757877081352.webp

 
Jaroslav on ainakin vielä. Se on Moskovan takana suojassa. Ufassa ei varmaan myöskään olla vielä isketty kaikkiin kolmeen jalostamoon. Etelässä Tatarstanissa on myös Taif, käsittääkseni vain viereeseen Tanecoon on osuttu. Niin ja vielä Perm ja Orsk ovat etäisyyksillä. Uutisia siis odotellessa.

Nämä uudet iskut ovat varmaankin huomattavan paljon tehokkaampia kuin ne ensimmäiset pari vuotta sitten, tai ainakin näyttää siltä. Videoiden perusteella ilmeisesti hyötykuorma on nyt paljon suurempi tai ainakin taivaalta putoaa nyt harmillisemmin romua ja kappaleita onnistuneen ilmatorjunnan johdosta.
Jotenkin itselle tuli sellainen kuva, että näillä ihan viimeisimmillä iskuilla Ukraina näytti venäjällä, että nyt on kalusto, osaaminen ja tahtotila sillä tasolla, että nyt oikeasti on mahdollisuus pistää venäjän energiasektori polvilleen. Joten voitaneen päätellä, että nyt on annettu viimeinen varoitus.

Joten olisi kiva tietää pari asiaa venäjän puolelta.
A) Kuinka hyvin venäjän ylin johto on ajan tasalla noiden jalostamojen suhteen? Varmaan siellä on jo tajuttu, että IT ei pysty noita iskuja torjumaan, mutta kuinka realistinen kuva heillä on noista korjauksista ja niiden aikatauluista? Varmaan paikallisjohto pyrkii kaunistelemaan tilanteen mahdollisimman hyväksi, mutta kauanko tuo tilanne voi jatkua, ennen kuin ylin johto tajuaa tosiasiat?

B) Mikä on se kipuraja, mihin jälkeen putinen on pakko antaa periksi? Se on selvä, että armeijalle polttoainetta riittää, mutta kuinka ison riskin hän uskaltaa ottaa yleisen polttoainepulan kanssa?

C) Ja kuinka paljon venäjän johto on oikeasti valmis tulemaan vastaan, jotta iskut loppuvat? Jos vaihtoehdot alkaa olemaan ne, että joko vetäytyminen vuoden 1991 rajojen taakse, tai sitten oikeasti Ukraina pistää länsivenäjän jalostamot paskaksi, niin mikä on valinta? Koska tilanne on jo se, että Ukrainan kyky iskeä syvälle venäjälle sen kun paranee, kun taas venäjä on matkalla vääjäämätöntä romahdusta, niin en usko että Ukraina tulee vähempään tyytymään.
 
Osaako joku palstan T-64 tuntijoista sanoa mitään pääaseen tarkkuudesta, ketjujen päälläpysymisestä ja moottorin luotettavuudesta ?
Ensimmäinen kohta riippu niin paljon mallista. T-64A on ihan eriluokkaa, kuin Ukrainalaisten viimeisin BM Bulat malli.
Alkuperäisessä oli uutta tekniikkaa, joka auttoi liikkeestä ampumisessa. Kun puhutaan venäläisten vaunujen ampumistarkkuudesta, niin kannattaa huomioida ennemmin tuo etäisyys. Vanhemmalla ammuksella 125mm panssarivaunukanuunan tehokas ampumaetäisyys on noin 2,5 km. Persianlahden sodassa tuo havaittiin hyvin, kun Abrams ampui yli kolme km päähän ja Brittien 120mm rihlatulla on varmistettu tappo yli neljästä kilometristä.

Ketjujen osalta, niin tuossa T-64 vaunussa tuskin suurempia ongelmia on. Niitä ei tietääkseni ollut juurikaan venäläisissä vaunuissa. Ainakin oma kokemus T-72 kanssa oli se, että sai olla todella paljon mutaa ja muuta, että sai ketjut pois paikoiltaan. En muista omalta varusmiesajalta yhtään tapausta.
Harkovan moottorista ei niin paljoa ole tietoa, mutta yleensä ryssä on saanut vaunujensa moottorit tehtyä kestäviksi.
 
Kinef / Kirishi öljynjalostamolla selvästi palaa jotain FIRMS-satelliittikuvien perusteella, tosin pohjoisessa näkyvä "palo" lienee tuotannon palokaasuja eikä oikea tulipalo:

Second largest Russian oil refinery — the Kinef Oil Refinery in the Leningrad, was targeted tonight.

Kinef has a production capacity of more than 20 million tons per year and is located 800 km from the front.

(59.4851629, 32.0711122)

-

Here is how the site looks on NASA FIRMS fire detection satellite system and google maps image of affected areas on the refinery

As others have noted, the fire in the northern part of the facility appears to be just its flare stack - not actual damage




-

Tässä yhden kommentoijan arvio, mihin osuttiin: LÄHDE

One process unit appears to have been hit, approximate location 59°28'58"N 32°03'22"E

They appear to have been using both flares (NW corner, outside main perimeter) for damage control. This indicates to me that at least one process unit entered unplanned maintenance.


Katso liite: 124756

-

Jalostamon merkityksestä sekä sijainti kartalla:

Ukraine struck the Kirishi Oil Refinery, Russia’s 2nd largest oil refinery, responsible for 6% of Russia’s oil refining capacity, up to 17.7 million tons/year

Kirishi supplies refined oil to the Port of Primorsk and is responsible for a third of Russia’s Baltic diesel exports


Katso liite: 124757


"14. SBS-rykmentti hyökkäsi Kirishinefteorgsinteziin ("KINEF", Kirishi Petroleum Organic Synthesis) — suureen öljynjalostamoon Leningradin alueella, Kirishin kaupungissa. Paikallisten asukkaiden julkaisemissa kuvissa näkyy tulipalo laitoksella.
Maantieteellisen sijainnin mukaan tulipalo saattaa olla ELOU-AT-6-laitoksella."




Vahvistelua osumalle.
Olisi tuossa vieressä vielä parille dronelle valmista paikkaa... :camo:
1757883229961.webp



 
Vähän on vähille jäänyt kehityksen seuraaminen venäläislähteistä Antareksen erinomaisen raportoinnin takia, mutta jostain sattui silmiin huhu T-90 uudesta evoluutiosta, jossa olisi sodan oppien seurauksena uusi vaihdelaatikko kunnollisella peruutusnopeudella. Samoin dronetorjuntaan lienee panostettu samoin kuin ammusten suojaukseen. Samoja ominaisuuksia voisi kuvitella kehitettävän T-80 uustuotantoon, jos sellaista on tulossa. Tosin sellainen mielikuva on myös, että noita T-80 runkoja on aika paljon vielä jossain, varastoista hävinneet, mutta toimitusmäärät eivät ole lähellekkään samalla tasolla. Mi(t)kähän firma(t) tuon T-80 voimalinjan voisi tehdä?
Jo T-90M:ssä piti alkuperäisten speksien mukaan olla automaattilaatikko, kuten myös T-72B3 obr. 2016:ssa, mutta ainakin jälkimmäisessä tuotantovaikeuksien takia siitä luovuttiin koe-erän jälkeen. Myös T-90M:n yksilöitä on ymmärtääkseni toimitettu vanhalla manuaalilaatikolla, jossa on vain hidas peruutus.

Niillä kirjaimilla siis on väliä, ja sen lisäksi myös niillä kirjaimien perässä tulevilla vuosiluvuilla on väliä. T72B3M obr. 2014 jää suorituskyvyssä kakkoseksi T-72B3M obr 2022:lle.
Toisaalta nimenomaan tuo obr. 2014 oli se poikkeusmalli, jossa oli alkuperäisen obr. 2011/2013 teknologian lisäksi myös vaununjohtajan oma panoraamatähystin PK PAN, kun muut B3:n mallit sisältävät uudistetun optroniikan ainoastaan vaununjohtajalla (myös lisää reaktiivipanssaria saanut obr. 2016 ja sotamallit). Obr. 2014 ei tullut kuitenkaan suuremman mittakaavan tuotantoon, koska PK PAN perustui ranskalaiseen teknologiaan, ja Thales ei ehtinyt tehdä siitä teknologiansiirtoa Venäjälle ennen kuin Donbassin sodan takia tulleet pakotteet estivät sen (ainoastaan ampujan tähtäimen Sosna-U:n lämpötähystimen Catherine-FC:n teknologiansiirto oli ehditty tehdä). Venäjä kehitteli sille kyllä purkkaviritelmiä pitkään Catherine-FC:n teknologian jatkeina, mutta ainakin huhu kertoo, että vielä T-90M:n alkuperäinen tuotantosarja sai varastoista/kannibalisointina ranskalaisvalmisteiset sisuskalut PK PANiin ja myös ampujan Sosna-U:hun.

T-72B3 obr. 2014 edusti pitkään Venäjän näyteikkunakalustoa, ja oli mm. panssarivaunukilpailuissa (Tank Biathlon) käytetty malli.

Eli kokoonpanojen vuosimalleissa on huomioitava, että ne siis saattavat olla parannusten ohella myös tuotantoteknisiä yksinkertaistuksia. Ja jostain syystä T-90A:n vuosimallien kohdalla venäläiset käyttävät "obr." (obrazets/образец) ohella myös "mod." -lyhennettä vuosimalleista (2004, 2005 ja 2006) puhuessaan, ilmeisesti kyseessä oli silloin tehtaan vientipyrkimyksiin liittyvää sanastoa.

Veikkaan, että kyse on siitä että saadaan nopeammin tavaraa pihalle. Tietynlaisesta high-low mixistä. UVZ valmistaa uusiotuotantona pitkälti T-90MS:ää, joka on kylläkin (venäläiseksi vaunuksi) kohtalaisen kehittynyt malli, mutta samalla myös kallis. Jos T-80 valmistus vaan onnistuu, niin se lienee halvempaa kuin koittaa varustaa kaikki T-90MS:llä.
MS on vientimalli, M venäläisten sotamalli.

Aika näyttää, miten tässä käy. UVZ oli Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen se tehdas joka kilpaili muut hengiltä ja se on ollut hyvin pitkään Venäjän ainoa "oikea panssarivaunutehdas". He eivät varmasti halua kilpailijaa, eikä Venäjän talous välttämättä kestä sellaista - paitsi jos saadaan vientimenestystä sitten joskus sodan jälkeen. On siis hyvin mahdollista että koko tämä "T-80 uustuotannon aloittaminen" on poliittisesti motivoitunut kuvio, joka kuolee viimeistään siinä vaiheessa mikäli sille ei löydy riittävästi rahaa. UVZ mahdollisesti kampittaisi tätä kuviota koko ajan.
UVZ hallinnoi myös Omsktransmashia nykyään, kun Omsktransmash meni konkurssiin ja UVZ osti sen pois kuleksimasta (tai pikemminkin Venäjän valtionhallinto pakotti ottamaan sen UVZ:n vastuulle).

Minä näen Venäjän nykytilanteen sellaisena, että uudelleenvarustautuminen tämän sodan jälkeen vaatii kaksi rinnakkaista panssarivaunujen tuotantolinjaa. Historiallisesti T-80 ja T-72 perheiden vaunuilla ei ole ollut mitään yhteistä, eli samat varaosat eivät kelpaa. Nyt heillä olisi tilaisuus korjata tätä asetelmaa edes vähäsen, JOS T-80 perheen vaunujen aito uustuotanto todellakin aloitetaan Omsktransmashilla.

Yhteistä voisi kenties olla kaikki muu paitsi moottori + vaihdelaatikko (ja muut voimalinjan komponentit). Omsktransmash ei ole ollut oikea panssarivaunutehdas hyvin pitkään aikaan ja oma suunnittelutoimistokin hajaantui pitkin maata tehtaan toiminnan päätyttyä. En usko että heillä on resursseja kehittää oikeaa uutta panssarivaunua. Tällä logiikalla "uusi T-80" olisi pitkälti "T-90M mutta kaasuturbiinimoottorilla + APU-moottori". Varmasti tämä ei ole ihan niin yksinkertaista, koska voimapakettien koko on hyvin erilainen ja komponenttien sijoittelu rungon sisällä menee sen takia osaksi uusiksi. Tuotannon kannalta olisi kuitenkin loogista pitää mahdollisimman moni komponentti samoina.
Omsktransmash on tehnyt kuitenkin vaunujen uustuotannon lakkaamisesta huolimatta T-80-perheen päivitykset, siis ainakin ukrainalaisten mielestä itävaunuista parhaan T-80BVM:n, olemassaoleviin T-80B:n runkoihin. Konekanta siellä on olemassa, ja runkojen valmistusta lukuunottamatta ollut myös käytössä, ja varusteluosaaminen on olemassa.

Käytännössä tästä voitaneen olettaa - jos siis Omsktransmash aloittaa oikeasti uusien runkojen valmistamisen - että aihiot ovat loppuneet, ja jäljelläolevat UD:t eivät kelpaa aihioiksi. UD:ien osaltahan oli jo teoretisointia, että niistä on tornit otettu pois.

Omsktransmashilla oli myös T-80:n huomattava uudistusprojekti prototyyppiasteella, eli siis kokonaan uusi "Burlak"-torni, jossa olisi luovuttu T-64:n peruja olevasta ammuskarusellista, ja torniin olisi asennettu ammusvarasto taakse länsivaunujen tapaan, ja automaattilatain, joka ottaisi ammukset sieltä. Burlak-tornia pidettiin kuitenkin liian kalliina, ja asevoimat valitsi mieluummin T-80BVM:n.

Näissä ryssän uutisissa pitää aina olettaa olevan jotain valhetta mukana. T-80:sen runkoja on todistettvasti olemassa ja niitä ei ole siinämäärin tuhottu Ukrainassa että olisivat loppu. Eiköhän kyseessä ole nyt varikon loppuromujen kierrätys. Eli kaikki osat irti ja runko hiekkapuhallukseen on se mitä oikeasti tehdään. Irrotetut osat sitten kiertää joko kunnostuksen tai sulaton kautta. Tällä menetelmällä tulee periaatteessa kalliita vaunuja koska työmäärä on iso. Mutta ryssällä on vatnikkia kyllä olemassa ja ne tekee ruplilla töitä. Joten mikä tahansa materiaalisäästö on se pointti ja sitä tuo täyskunnostus tuo.

Eiköhän ne "uudet" T-80 ole uudelleen rakennettuja, ei täysin uustuotantoa. Näinhän ne uudet Abramssitkin syntyy jenkeissä, eli vaunu puretaan atomeiksi, osa osista lähtee tehdaskunnostukseen ja osa on sitten uustuotantoa. Mutta rungot on aina kierrätettyjä vaikka uuten myydäänkin.
Ne OSINT-listaajien mainitsemat jäljelläolevat rungot ovat ymmärtääkseni varastoidut T-80UD:t, siis ukrainalaisvalmisteista vastaiskumäntämoottoria käyttäviä. Voi olla, että nekin on kannattavaa muokata kaasuturbiinimoottorille, sotakoneiden kaasuturbiinien valmistus Kalugassahan alkoi uudelleen jo hyvän aikaa sitten. Se on kuitenkin hidasta ja kallista työtä, kun venäläiset tekevät sitä tavanomaisesta tavastansa poiketen yllättävän saksalaistyyppisenä artesaanihommana osaavien työntekijöiden huomattavan työvoimaintensiivisellä panoksella.

Kalugan kaasuturbiinitehdashan on ollut vähän ongelmissa rauhan aikana, kun sen ensisijainen tarkoitus oli kuitenkin valmistaa kaasuturbiineita sotakoneisiin, ja kun niiden tilauksia ei tullut, niin venäläisethän laittoivat kaasuturbiineita vähän yhteen jos toiseenkin työkoneeseen, mm. dumppereihin. Muistelen lukeneeni, että yksi GTD-1250-kaasuturbiini maksaa kymmenen kertaa T-72-sarjalaisten V-92-mäntämoottorin verran.

Sikäli taas pidän epätodennäköisenä, että vanhoista rungoista tehtävää modernisointia yritettäisiin nyt brändätä uudeksi tuotannoksi, koska vanhojen runkojen perusteellista modernisointia on Omskissa tehty ainakin vuodesta 2017 lähtien.
 
Samalla pitää antaa tunnustus venäläisten .yritykselle Kiovan valtaamisesta. Se oli kuin suoraan paikallisen sotakoulun oppikirjasta:
  • vahva panssarihyökkäys ja painopiste vetävimmän uran suunnassa
  • yllättävä sivusuunnan käyttö koukkaavaan hyökkäykseen, tässä tapauksessa Tsernobilin suoja-alueen yli
  • hyökkäykseen yhdistetty maahanlasku pääkaupunkia lähimmälle lentokentälle, ensin kentän haltuunotto helikopterikuljetteisella ensimmäisellä portaalla ja raskaampien joukkojen kuljetus kuljetuskoneilla toisessa portaassa (toinen porras jäi tunnetusti haaveuneksi).
  • suunnitelma sinällään oli hyvä, sama oli toiminut jo Budapestissä 1956, Prahassa 1968 ja Kabulissa 1979.
  • Hyökkäyksessä tuli selvästi esille, että Venäjä on voimiltaan loppujen lopuksi vähäinen ja korruptio on syönyt siitäkin ison osan. Hyökkäyshän tyrehtyi ukrainalaisten kovaan vastrintaan Hostomelissä ja Venäjän logistiikan kyvyttömyyteen huoltaa panssarikärkiä.


Joopa-joo! Oppikirjastapa hyvinkin.
Kyllä ryssälässä on ollut ammattitaitoista teoreetikkoa ja akateemikkoa Venäjän yleisesikunta-akatemiassa.
Kaikki muu, erityisesti oppien vieminen käytäntöön on ollut surkeaa.
Kaikki mikä voi mennä pieleen, meni pieleen. Pekka Toverin mukaan Venäjällä ei ole enää sotilaallista kykyä kiistää Ukrainan olemassaoloa itsenäisenä valtiona. Perustelun ydin on Venäjän armeijan heikossa osaamisessa, yksittäisten taistelijoiden taidoista aina operaatioiden suunnitteluun ja toteuttamisen.

Mutta ainakin omassa rinnakkaistodellisuudessaan örkeillä sota "sujuu":

In total, since the beginning of the special military operation, the enemy has lost:

- 667 aircraft,
- 283 helicopters,
- 83,368 unmanned aerial vehicles,
- 628 anti-aircraft missile systems,
- 25,068 tanks and other armored fighting vehicles,
- 1,591 MLRS combat vehicles,
- 29,497 field artillery guns and mortars,
- 41,604 special military vehicles.



 
Back
Top