Ukrainan konflikti/sota

Satelliittikuvia tuijottava ja niistä ryssän kalustoa laskeva Jompy kirjoitti tällaista:

Something big is happening at UVZ. Literally hundreds of T-72A hulls parked outside the factory now, when there were 0 a few months ago. Looks like they're finally tackling all those stored, until now unused older T-72s.

Judging by the reactions I'm not sure if people really understand the implications of this; if Russians are indeed refurbing T-72As, that means they have 1k extra tank hulls they can use in due time.

It's not as if they started using BTR-60s, BRDM-2s or MT-LBus which they also haven't really pay attention to for now. Tanks are tanks, considering they mainly use them as uparmored APCs lately.



-

Lainaan muutaman viesteihin tulleista kommenteista spoilerin taakse:

Kysymys: How do you exactly recognize T-72A hull from sat picture from a T-72B? Aside mods with distinctive ERA there is really no way to tell them apart, and a lot of T-72Bs were stored without ERA. I get how you could do this with storage bases cuz u could get ground pics but with UVZ?

Johon Jompy vastasi näin: Correct about the ground footage. Wrt UVZ, it's a clear pattern of many T-72As being pulled out from storage, some being spotted on trains and suddenly more T-72s than T-72Bs remain in storage appearing at UVZ yards.

Johon alkuperäisen kysymyksen esittäjä vastasi näin: fair enough, but that still doesn't really account for stuff that isn't visible from sat, or mixed lots

Johon Jompy vastasi näin: It never truly does, you always have to do a bit of theorizing and looking for clues.

-

Andrei Tarasenko kommentoi näin:

This may include

1 - BMPT-72 recently upgrade programm patented by UVZ,

2 - ShRK "Shturm" and

3 - T-72A with Relict ERA

Possible Future of UVZ Tank Production

In the context of this patent , it becomes clear that UVZ will likely produce BMPTs next year (an increase in BMPT orders is noted at https://x.com/AndreiBtvt/status/1969124641248604608, as well as in head of Uralvagonzavod Alexander Potapov Potapov’s interview on Tanker’s Day).

We are witnessing a situation where UVZ is trying every possible way to address the issue of depleting the available T-72Bs for modernization.

Approximately 1,500 T-72 and T-72A tanks remain, which cannot be upgraded to the T-72B3(M) standard due to differences in their turrets and armor.

Option 1: Equip the T-72A with Relikt reactive armor—this option would be feasible.

Option 2: Build the TShRK "Shturm"—this does not require the original turret, which would be replaced with a new one.

Option 3: Convert them into BMPT-72s.

All these maneuvers are profitable for UVZ, allowing them to generate superprofits without initiating large-scale production of new tanks.

The production of T-90M tanks will continue without increasing the current production rates.


-

Waffentraeger kommentoi näin:

To be fair, I assume every last piece of stored equipment will find their way out of storage, one way or another. Storing for rainy days is over, it already pours. And if they have to cram a Lada Niva engine into a tank to make it run, they'll do it.

Everyone is just waiting for the count to go to 0, no matter if the trash just gets scrapped or a tank is sent to the battlefield.


Johon Oryxin Jacub Janovsky vastasi näin:

I expect that those in the worst state will be just stripped for parts before being scrapped

Johon Jompy vastasi näin:

Very likely.

-

HUOM: Jompy havaitsi T-72A vaunuja UVZ:n pihalla jo aikaisemmin eli 14.7.2025: LÄHDE

Based on recent signs at major tank storage bases like the 349th that hold T-72As, it appears Russia is prepping them to bring them back to service.

-

Hänen julkinen taulukkonsa ei sisällä tehtaiden ja BTRZ pajojen pihoilta laskettuja ajoneuvoja, mutta tässä tuoreimmat numerot varastotukikohtien osalta: LÄHDE

Katso liite: 125107

Samassa taulukossa on myös tällainen varastovaunujen kuntoa arvioiva taulukko mutta tämä ei ole ehdottoman tarkka vaan pelkkä arvio:

Katso liite: 125108

JOS tämä pitäisi paikkansa karkeasti ottaen niin "Decent" ja "Poor" kuntoluokitellut vaunut ovat helpommin aktivoitavissa ja kenties "Worse" luokan vaunut kelpaavat elintenluovuttajiksi - tai kenties nekin kelpaavat vähintään aihioiksi, mutta vaativat totaalisen uudelleenrakentamisen (rungon valmistusta ja tornin valamista / hitsaamista lukuunottamatta).
Missä tällainen kenttä sijaitsee. Onko Flamingon kantamalla? Olisiko nuo tuhottavissa massana lähteelle?
 
Missä tällainen kenttä sijaitsee. Onko Flamingon kantamalla? Olisiko nuo tuhottavissa massana lähteelle?

UVZ eli Uralvagonzavod on T-72 vaunuja modernisoiva ja T-90 perheen vaunuja valmistava tehdas Nizhny Tagilin kaupungissa, Ural-vuoriston itäpuolella. Se on Venäjän ainoa panssarivaunujen uustuotantoa tekevät tehdas - tosin jos T-80 perheen vaunujen uustuotanto saadaan joskus alkamaan niin Omsktransmash on silloin toinen.

UVZ:n tehtaan koordinaatit ovat 57.936111, 60.097222 ja sijainti kartalla:

1758790472192.webp

-

Kiova - Nizhny Tagil välinen etäisyys on linnuntietä noin 2 060 km. LÄHDE

JOS sitä vastaan iskettäisiin mm. Flamingoilla niin en tähtäisi pihalla peruskorjausta ja modernisointia odottaviin T-72A aihioihin vaan tehtaaseen itseensä. Se on tietysti iso kompleksi ja levinnyt laajalle pinta-alalle, mutta se on myös hyvin tärkeässä roolissa panssarivaunujen osalta.

Sen lisäksi on useita BTRZ eli armoured repair plant -pajoja jotka tekevät panssarivaunujen aktivointia, peruskorjausta ja lievää modernisointia (ainakin ennen 2022 hyökkäystä) mutta ne eivät tee panssarivaunujen uustuotantoa.
 
Krimin bensiinipula on todettu virallisesti, tosin sen pitäisi helpottaa virallisesta kahden päivän ja kahden viikon kuluttua (bensiinilaadusta riippuen):

Sergey Aksyonov, head of occupied Crimea, has officially admitted fuel shortages on the peninsula, blaming reduced refinery output in Russia.

He promised AI-95 would return to stations within two days and AI-92 within two weeks, urging residents and visitors to be patient.

Are you watching @usf_army?



-

Johon @usf_army (Unmanned Systems Forces of the Armed Forces of Ukraine) vastasi näin: LÄHDE

Two weeks? Uh-huh, very convincing 😉

Especially since we haven’t even finished with them yet
 
Näiden T-72A osalta tärkein kysymys lienee se mitä niistä tehdään. Tornin kunnostus on iso työ. Joten vaihtoehto on että tässä tehdään taistelukentäntakseja mobikkilaumoille. Torni pois, tilalle dronesuojattua latoa ja alustalle minimikunnostus että liikkuu.

Oma veikkaus on että kun nyt syksyn hyökkäys on paketissa niin seuraava hyökkäys on mobikkipohjainen lihavyöry. Eiköhän se Kiinalainen rahtialus tuonut mobikkien perusvarustusta eli vaatteita Krimille. Krim sopii myös mobikeille, sieltä ei pääse pakoon. Määrät tässä pitää olla massiiviset jokalähtöön koska muuten tuo ei vaikuta "ratkaisulle" kremlissä. Pikaista lopputulosta tässä on pakko hakea, muuten loppuu putlerilta aika&rahat. Tälläiseen kuvioon ei sovi T-72:sten kunnostaminen pieteetillä, ne kun palaa jokatapauksessa ekassa hyökkäyksessä.

Ukrainan suuri huomio Krimin pommituksiin on ajoittain vaikuttanut oudolle, isoin aktiviteetti kun on muualla etulinjan suhteen. Mobikkivyöry Krimiltä tekee Krimin pommituksista ihan toisenluokan jutun, kannattaa ennaltaehkäisesvästi tuhota komentorakenteita yms.
 
Kertokaa tyhmälle miksi nyt aktivoidaan noita t-72 vaunuja vasta sen jälkeen kun t-62 on aktivoitu?
Noi nyt lienee ekoja "Ural" malleja mutta siltikin uudempia kuin t-62...
 
Kertokaa tyhmälle miksi nyt aktivoidaan noita t-72 vaunuja vasta sen jälkeen kun t-62 on aktivoitu?
Noi nyt lienee ekoja "Ural" malleja mutta siltikin uudempia kuin t-62...
Lyhytvastaus on materiaalirajoitteet. T-62 on kylmänsodan peruja eli niihin on varmasti aikoinaan tehty riittävä varaosavaranto. T-72 on myyntikamaa joten ei liene kaukaa haettua että ne varaosat on myyty. T-62:sella ei ole tuollaista myyntipotenttiaalia. Nykytilanteessa ryssä on ahdingossa joten se mikä helpoiten varikolta lähtee päätyy Ukrainaan. T-62:sten päätyminen sotaan kertoo juuri tästä.
 
Kertokaa tyhmälle miksi nyt aktivoidaan noita t-72 vaunuja vasta sen jälkeen kun t-62 on aktivoitu?
Noi nyt lienee ekoja "Ural" malleja mutta siltikin uudempia kuin t-62...

Kyseessä ei varmasti ole ikään perustuva valikointi eikä edes vaunun suorituskykyyn, vaan suurempi kokonaisuus eli millä tempuilla saadaan suurin mahdollinen määrä panssarivaunuja Ukrainaan. Tässä olivat määräävässä roolissa varastotukikohtien panssarivaunujen kunto eli mitkä olivat aktivoitavissa nopeimmin (T-80BV erityisesti, mutta myös T-62 perheen vaunut) ja mikä oli ryssän teollisuuden suorituskyky.

103rd BTRZ on se paja joka on aktivoinut ja modernisoinut T-62 perheen vaunuja tämän sodan aikana joten heillä oli selvästi parhaat valmiudet tämän vaunuperheen työstämiseen. Kenties asia ei ollut niin T-72 ja T-80 perheiden osalta, eli jos tavoitellaan suurinta kokonaismäärää niin tämän pajan osalta T-62 oli se valinta.

Pitää muistaa sodan eri vaiheet:

1) ryssä hyökkää 24.2.2022 aktiivijoukoillaan (ei 100% kaikilla) ja PMC-ryhmien tukemana

2) kärsivät raskaita tappioita, joten seuraavat kuusi kuukautta ovat paitsi tappioiden korvaamista niin myös lisäjoukkojen muodostamista (tällöin vapaaehtoiset olivat vielä suuressa roolissa, kuten myös erilaiset PMC-ryhmät)

3) syksyllä 2022 Ukraina tekee syvän läpimurron idässä, Putin panikoi ja julistaa osittaisen liikekannallepanon. Tästä alkaen nähtiin suuri määrä huonosti koulutettuja "mobikkeja" mutta myös PMC-ryhmien sopimussotilaita, erityisesti vankiloista rekrytoituja. "Liikekannallepano" jatkui julkisuudelta pimennossa ainakin kevääseen 2023 asti.

4) sotilaiden määrä kasvaa nopeasti, joten on myös kiire varustaa nämä joukot nopeasti --> tätä jatkuu kesään 2023 asti, ellei jopa pidempään

5) siitä eteenpäin joukkojen ja kaluston määrä on kyetty pitämään kohtuu vakiona eli on keskitytty tappioiden korvaamiseen (tämän jälkeen oikeiden sopimussotilaiden määrä on ratkaisevin tekijä, mistä syystä erilaiset allekirjoituspalkkiot yms. rahalliset tekijät olivat isossa roolissa).

ELI varsinkin vuosien 2022 ja 2023 aikana heillä oli suuri kiire varustaa uusia joukkoja. Tästä syystä aktivointinopeus oli tärkein. Kesän 2023 jälkeen puolestaan tämä "kone" on rullannut omalla painollaan eli kun on saatu eri vaunuperheiden aktivointi, peruskorjaus, modernisointi yms. toimivaksi eri pajoissa ja tehtailla, on loogista jatkaa näiden "tuotantolinjojen" käyttöä niin kauan kuin tavaraa riittää. Tappioiden osalta on nähtävissä että mitä lähemmäs nykyhetkeä tullaan, sitä suurempi määrä on modernisoituja panssarivaunuja. Eli kun tappioita tulee, ne ovat valtaosaksi "paremman teknisen suorituskyvyn" vaunuja (mukaanlukien T-62 obr 2022 ja T-62MV obr 2022).

Toisaalta eri sektoreilla on erilaisia käyttötarpeita eikä panssarivaunuja ole välttämättä käytetty "panssarivaunun tavoin" vaan epäsuorana tykistönä tai "raskaana APC-vaununa". Näissä rooleissa vaunun ikä tai "suorituskyky" eivät ole niin merkittäviä, kunhan se liikkuu omin voimin. Ei sillä etteikö T-62 vaunuja oltaisi myös käytetty "panssarivaunun tavoin", tässä sodassa on nähty ihan kaikkea.

-

MUOKKAUS: tämä ei ole täydellinen seuranta mutta laskin Oryxin numeroista eri ajanhetkinä, mitä panssarivaunutyyppejä ryssä menetti (huomaa vasemmassa reunassa aikaväli). Huomaa että aikavälien pituudet vaihtelevat hyvin suuresti. Valitettavasti minulla ei ole datapistettä esim. kesältä 2024 joten aikaväli "kesä 2023 - kesä 2025" on noin kaksi vuotta pitkä.

Leveä taulukko joten pakko pilkkoa se osiksi, tässä T-55, T-62 ja T-64:

1758797834917.webp

Tässä T-72:

1758797855956.webp

Tässä T-80 ja T-90:

1758797880247.webp

-

Tämä on sinänsä tyhmä laskelma koska siinä on vain vertailtu Oryxin nettisivujen numeroita toisiinsa, mutta Oryxin numerot ovat eläviä ELI myöhemmin saatetaan saada uutta dataa joka tuo lisätappioita jopa sodan ensimmäisille kuukausille. Täten tällainen taulukko on vain karkeasti suuntaa-antava. Lisäksi "unknown" panssarivaunut sotkevat ehdottoman tarkkaa jakoa.

Joka tapauksessa ensimmäinen rivi kertoo hyvin siitä, millä kalustolla ryssä hyökäsi ja mitä vaunutyyppejä kyettiin aktivoimaan nopeimmin (sodan ensimmäiset kymmenen kuukautta).

-

MUOKKAUS: olipa hyvä että tämä tuli puheeksi, en ollut ihan hetkeen miettinyt tuota taulukkoani. Kun asiaa tuumaili hetken, niin Wayback Machine on näköjään tallentanut Oryxin tappiolistan sodan jokaisena päivänä:

https://web.archive.org/web/2024070...2/attack-on-europe-documenting-equipment.html

Oryx ei tietysti päivitä numeroita ihan joka päivä, mutta tämän kautta on mahdollista hakea lisää "datapisteitä" minun yllä olevaan taulukkoon ja siten saa paremman kuvan eri aikavälien tappioista.

Edelleenkin ongelmana ovat uutena tietona tulleet vanhemman ajankohdan tappiot, niitä ei näe tällä tavalla. Samoin "unknown" tappiot ovat ja pysyvät tuntemattomina. Lisäksi pitää muistaa että Oryxillä on kokoajan tietynpituinen "työlista" eli käsittelemätöntä dataa. Varsinkin sodan ensimmäisinä vuosina tappioita tuli paljon joten heillä oli vaikeuksia pysyä perässä. Tämä sotkee siis osaltaan datan käsittelyä, tosin suuremman kokonaisuuden kannalta tällä tuskin on isommin merkitystä.

Silti, pitääpä katsoa paremmalla ajalla miten minun taulukkoni muuttuu jos siihen lisää muutaman datapisteen.
 
Viimeksi muokattu:
väärä ketju
 
Lienee jotain 500 miljoonan euron arvoiset tuotantoyksiköt paskana ja niiden herkkiä instrumentteja sekä toimilaitteita kokonaan tuhkaksi palaneena, Igor ei korjaa.

Ja toistakymmentä miljoonaa tonnia öljyä etsii muualta jalostuskapasiteettia ja muutama miljoona ryssää odottelee Ladoihinsa tankin täytettä. Just niin kuin se odotettiin menevänkin kun kolmen vuoden operaatiota lähdettiin vetämään.

 
Back
Top