Ukrainan konflikti/sota

Ukraina näyttäisi olevan aikeissa hankkia amerikkalaisia koptereita.

Menee varmasti aikaa ennenkuin nuo ovat rivissä ja tarvittava henkilöstö koulutettu, mutta jostain se on aloitettava.

Jos suomelle hankittas tst-helikoptereita, niin olisko tuo Bell AH-1Z Viper sopiva?
Halvempi kuin Boeing AH-64 Apache. Helikoptereilla ei enää niin vain lennellä vihollisen linjoille.
 
Jos suomelle hankittas tst-helikoptereita, niin olisko tuo Bell AH-1Z Viper sopiva?
Halvempi kuin Boeing AH-64 Apache. Helikoptereilla ei enää niin vain lennellä vihollisen linjoille.Kysyn höpsön
Kysyn näin höpsönä: kuinka paljon hyötyä Suomelle olisi hyökkäyshelikoptereista? NOE- ja Popup-taktiikat olisivat kenties maastonmuotojen, ja metsäisyyden vuoksi mahdottomia(?). Vai olisivatko? Toisaalta, Bell AH-1Z on kyllä vaikuttavan näköinen.
 
Kysyn näin höpsönä: kuinka paljon hyötyä Suomelle olisi hyökkäyshelikoptereista? NOE- ja Popup-taktiikat olisivat kenties maastonmuotojen, ja metsäisyyden vuoksi mahdottomia(?). Vai olisivatko? Toisaalta, Bell AH-1Z on kyllä vaikuttavan näköinen.
Kysyinkin jos, mutta taitaa helikopteri olla liian haavoittuva nykyaikana.

Tietysti jolleilekkin pitkänmatkan pst-ohjukselle olis käytöö, peitteiden maasto on vain sillekin haittana.
Toisaalta 411km/h nopeus vois riittää drone jahtiin, jos ei muuta tekemistä keksitä.
Ehkä vois myös olla rannikkojääkereiden tukena.
 
Kysyn näin höpsönä: kuinka paljon hyötyä Suomelle olisi hyökkäyshelikoptereista? NOE- ja Popup-taktiikat olisivat kenties maastonmuotojen, ja metsäisyyden vuoksi mahdottomia(?). Vai olisivatko? Toisaalta, Bell AH-1Z on kyllä vaikuttavan näköinen.
Tuollaiseen voisi integroida Spike ohjuksia jotka voi laukaista vaikka kukkulan takaa.
 
Kun palataan Ukrainan sotaan niin voidaan todeta miten kävi ryssän TST hekoille. Niitä yritettiin käyttää runsaasti sodan alussa ja karmivien tappioiden jälkeen niitä ei ole sitten näkynyt enää ollenkaan. Tähän päälle vielä dronekehitys, eli tuollainen torjuntakäyttöön tarkoitettu drone tekee massoissa käytettynä sen TST hekonkin elintilan mahdottomaksi. Olalta laukaistavaa IT:tä on ja dronet tuohon päälle. Kirsikkana kakun päälle sitten laserohjatut PST aseet ja olet helikopeterissa käytännössä elävä maalitaulu hyvissä ajoin ennen taistelukosketusta.
 
Kun palataan Ukrainan sotaan niin voidaan todeta miten kävi ryssän TST hekoille. Niitä yritettiin käyttää runsaasti sodan alussa ja karmivien tappioiden jälkeen niitä ei ole sitten näkynyt enää ollenkaan. Tähän päälle vielä dronekehitys, eli tuollainen torjuntakäyttöön tarkoitettu drone tekee massoissa käytettynä sen TST hekonkin elintilan mahdottomaksi. Olalta laukaistavaa IT:tä on ja dronet tuohon päälle. Kirsikkana kakun päälle sitten laserohjatut PST aseet ja olet helikopeterissa käytännössä elävä maalitaulu hyvissä ajoin ennen taistelukosketusta.
Toisaalta länsimaisia vaunuja tuhottiin vastahyökkäyksessä eniten juuri taistelukoptereilla.
 
Mutta sen jälkeen on tullut droneinvaasio. Epäilen että Ukrainan nopea torjuntadrone pystyisi myös hekoihin.
Varmasti jos se on sopivassa paikassa.
Eri asia jos ohjus tuli jostain ja kopteri vaihtaa jo paikkaa.
 
Kun palataan Ukrainan sotaan niin voidaan todeta miten kävi ryssän TST hekoille. Niitä yritettiin käyttää runsaasti sodan alussa ja karmivien tappioiden jälkeen niitä ei ole sitten näkynyt enää ollenkaan. Tähän päälle vielä dronekehitys, eli tuollainen torjuntakäyttöön tarkoitettu drone tekee massoissa käytettynä sen TST hekonkin elintilan mahdottomaksi. Olalta laukaistavaa IT:tä on ja dronet tuohon päälle. Kirsikkana kakun päälle sitten laserohjatut PST aseet ja olet helikopeterissa käytännössä elävä maalitaulu hyvissä ajoin ennen taistelukosketusta.
Venäjä kuitenkin pysäytti kesän 2023 vastahyökkäyksen pääasiassa taisteluhelikoptereiden voimin. Ja ymmärtääkseni mm. amerikkalaisten taktiikassa taisteluhelikopterin rooli on tasaväkisiä vastustajia vastaan taistellessa ollutkin ensisijaisesti nopeasti painopistettä muuttava panssarintorjunta (tai panssarinmetsästys, tarkemminkin).

Jos suomelle hankittas tst-helikoptereita, niin olisko tuo Bell AH-1Z Viper sopiva?
Halvempi kuin Boeing AH-64 Apache. Helikoptereilla ei enää niin vain lennellä vihollisen linjoille.
AH-1Z on kuitenkin kyvyiltään rajallisempi, mm. millimetritutkan osalta (AH-64:ssä se menee mastoon, AH-1Z:ssa sen voi asentaa siivenkärkeen, mutta silloinkin sen keila on paljon kapeampi, ja menettää toisen siiven Sidewinder-kiskon). Lisäksi USA ei itse käytä tuota millimetritutkaa AH-1Z:ssa, vaan se on vain optio, ja Suomi olisi sen ainoa käyttäjä.

AH-1Z:n erityisesti oikeuttaa amerikkalaisessa käytössä se, että se käyttää yli 84% samoja osia kuin UH-1Y, jolloin merijalkaväen koptereiden huoltaminen operaatioissa helpottuu oleellisesti.
 
Venäjä kuitenkin pysäytti kesän 2023 vastahyökkäyksen pääasiassa taisteluhelikoptereiden voimin. Ja ymmärtääkseni mm. amerikkalaisten taktiikassa taisteluhelikopterin rooli on tasaväkisiä vastustajia vastaan taistellessa ollutkin ensisijaisesti nopeasti painopistettä muuttava panssarintorjunta (tai panssarinmetsästys, tarkemminkin).
Taisteluhelikopteri on nykyään aika pitkälle puolustusase, ei niinkään hyökkäysase. Se on myös nähty Ukrainassa, jossa ryssä on tainnut menettää ainakin 60 Ka-52:sta, plus päälle kaikki muut helikopterit (noin 300). Suomen olosuhteissa 20-30 Apachen lauma tekisi kyllä hyökkääjän elämästä aika helvettiä ja estäisi käytännössä lähes kaikki panssari rynnäköt. Mutta valitettavasti se taitaa olla vähän turhan kallis asejärjestelmä suomeen.
 
Kysyinkin jos, mutta taitaa helikopteri olla liian haavoittuva nykyaikana.

Tietysti jolleilekkin pitkänmatkan pst-ohjukselle olis käytöö, peitteiden maasto on vain sillekin haittana.
Toisaalta 411km/h nopeus vois riittää drone jahtiin, jos ei muuta tekemistä keksitä.
Ehkä vois myös olla rannikkojääkereiden tukena.

411 km/h nopeus riittää helposti dronejahtiin, tässä lainaus aikaisemmasta viestistäni missä Yak-52 potkurikoneen lentäjä jutteli dronejahdista ja kertoi mm. niiden lentonopeuden:

Viikko sitten oli juttua "Yak-52 + kiväärimies takapenkillä ampumassa droneja" virityksestä, lainaan siitä kirjoituksesta palasen: LÄHDE

Part of Ukraine’s 11th Army Aviation Brigade, the duo uses a Yak-52 trainer in tactics echoing WWI dogfights.

With no radar, they rely on ground radio guidance before spotting targets, mainly Russian Orlan, Zala recon drones and Shahed kamikaze drones.

Flying a Yak-52 at 180+ mph, faster than drones’ 115 mph, pilot “Maestro” and gunner “Ninja” close in to within 200–300 ft of targets.

-


115 mph = 185 km/h

-

Ukrainan helikopterit ovat olleet kovalla käytöllä tämän sodan aikana joten oletan että tässä varmistellaan sitä, että heillä on jatkossakin koptereita joilla lentää.

Helikoptereilla on väitetysti ollut hyvin tärkeä rooli juuri Shahed-136 / Geran-2 / "niiden kaltaisten dronejen" torjunnassa joten oletan että nämä menisivät valtaosaksi siihen käyttöön.

Alkuperäisen lähteen mukaan alustavat keskustelut koskevat paitsi AH-1Z Viper (taisteluhelikopteri) niin myös UH-1Y Venom (miehistön ja materiaalin kuljetuskopteri, tosin oviaukkojen konekivääreillä voi käydä myös dronejahtiin):

Bell Textron Announces Letters of Intent to Explore Significant Cooperation with Ukraine

https://news.bellflight.com/en-US/2...explore-significant-cooperation-with-ukraine/

October 20 2025, 12:08 (CDT)

Bell Textron Announces Letters of Intent to Explore Significant Cooperation with Ukraine​


The helicopter manufacturer has signed LOIs to explore cooperative opportunities with Ukraine including the supply of aircraft


AUSA-2025-7K2A0167 (4).jpg

  • jpg
Pictured: Bell President and CEO Lisa Atherton joined by Executive Delegation from Ukraine



Washington, D.C. (Oct. 20, 2025) – Bell Textron Inc., a Textron Inc. (NYSE: TXT) company, has signed Letters of Intent (LOI) to identify and evaluate areas for cooperation with Ukraine.

At a ceremony in Washington, delegates from Bell Textron, the Ministry of Economy, Ecology, and Agriculture of Ukraine, and UkraineInvest signed agreements to assess approaches of Industrial Cooperation as part of a potential procurement of the AH-1Z and UH-1Y aircraft. Under a Foreign Military Sale (FMS) program, Bell would work with the U.S. Government to supply aircraft to the Ukrainian Armed Forces, bolstering their operational capabilities.

“We are proud to announce this agreement, and the potential to supply these incredible aircraft to Ukraine,” said Jeffrey Schloesser, senior vice president, Strategic Pursuits, Bell. “This initiative has been in development for some time, and we look forward to bringing it to completion.”

Bell Textron is a world-leading provider of commercial and military aircraft, serving both public and private sector customers globally. Within the defense sector, the Bell AH-1Z Viper and UH-1Y Venom aircraft stand as two of the company’s premier platforms. Designed to operate seamlessly together, the two aircraft share 85% parts commonality, making the models one of the most versatile and effective helicopter pairings available for modern military operations.

“We are confident that H-1s can play a pivotal role in further building defense capabilities in Ukraine, providing a much-needed upgrade while strengthening current Ukrainian air support,” continued Schloesser.


Certain statements in this press release are forward-looking statements which may project revenues or describe strategies, goals, outlook or other non-historical matters; these statements speak only as of the date on which they are made, and we undertake no obligation to update or revise any forward-looking statements. These statements are subject to known and unknown risks, uncertainties, and other factors that may cause our actual results to differ materially from those expressed or implied by such forward-looking statements, including, but not limited to, risks related to U.S. Government contracts as described in our filings with the Securities and Exchange Commission.

 
Back
Top