Ukrainan konflikti/sota

Länttä huijataan pitämällä keitos kuplimassa eikä länsi oikeasti opi yhtään mitään - tai paremminkin, ei tiedä, mitä oikeasti tehdä.
Toivon taas, ties miten monennen kerran, olevani täysin väärässä.

Mä luulen että läntiset johtatajat tietävät aika hyvin mitä siellä tapahtuu mutta asialle ei oikeastaan haluta tai uskalleta tehdä mitää konfliktin laajenemisen pelossa ja siksi leikitään tietämätöntä.
 
USA:ssa nousisi aikamoinen skandaali jos heidän verorahoilla tuotettaisiin Ruotsissa asejärjestelmiä Ukrainan käyttöön. Luonnollisesti siellä halutaan työntää verorahat omaan aseteollisuuteen.
 
Mä luulen että läntiset johtatajat tietävät aika hyvin mitä siellä tapahtuu mutta asialle ei oikeastaan haluta tai uskalleta tehdä mitää konfliktin laajenemisen pelossa ja siksi leikitään tietämätöntä.
Siksi ukrainalaiset ovat kutsuneet tätä huoramiseksi.
 
USA:ssa nousisi aikamoinen skandaali jos heidän verorahoilla tuotettaisiin Ruotsissa asejärjestelmiä Ukrainan käyttöön. Luonnollisesti siellä halutaan työntää verorahat omaan aseteollisuuteen.

Kyllä ne Jenkitkin joskus yllättää:


Defence and security company Saab's man-portable weapon system Carl-Gustaf has been chosen by the U.S. Department of the Army to be a Program of Record within the U.S. Army. This means that the world leading shoulder fired weapon system, with a long service record with the U.S. Special Operations Forces, will now become standard issue to the U.S. Army's Light Infantry units.
http://www.deagel.com/news/Carl-Gus...-US-Army-Light-Infantry-Units_n000012406.aspx

http://www.army.mil/article/72402/

Aseesta saatiin niin hyvä kokemukset Afganistanissa erikoisjoukkojen käytössä että se päätettiin hankkia koko maavoimille:

http://www.funker530.com/the-carl-gustav-is-returning-to-all-u-s-infantry-units/
 
No yleensä tällaisissa tapauksissa aseet toimitetaan kyseisen maan asevoimien varastosta. Vanhat aseet menee liittolaisen armeijalle ja omat asevoimat saa linjastolta uunituoretta ohjusta tai asetta varastoon.

Suurvalloilla on myös mahdollisuus toimittaa aseita sellaisista lähteistä, että ne pystytään kiistämään (ns. kansainväliset asekauppiaat).
Ruotsin asevoimilla on tuo ammusten ja ohjusten varastointitaso erittäin alhaalla.
Ruotsin Bill (ykköset) on poistettu puolustusvoimista, myyty halvalla teollisuudelle, joka on modannut ne Bill 2 malliksi, jossa siis tandemlaukaus.

Ruotsilla on ehkä joitakin mallikappaleita jäljellä, mutta @wiseman ei niitä edes noteeraa niitä viime joulukuun luukkujen tarkisteluissaan, eli hänen jouluklenteristaan http://wisemanswisdoms.blogspot.fi/2014/12/julkalender-2014-lucka-12.html

Länsimaissa panssarintorjuntaohjusta varastosta toimitettavaksi lienee lähinnä Yhdysvalloilla, ei muilla.
 
Mitä ovat ruotsalaiset palkkasoturit? Ukrainassa taistelemalla saa ehkä ruokarahat Ukrainassa. Älä puhu ruotsalaisista palkkasotureista.
Sori, tais tosiaan muisti vähän pettää... Muistelin lukeneeni että Mikael Skillt ois menossa Ukrainan jälkeen Syyriaan sotiin Assadin joukkojen rinnalle(!), jonka takia siitä tuli vähän sellanen "palkkasoturimainen" kuva. Kun googlella kaivelin Mikaelin haastattelun esiin, niin ei se tosiaan puhunu rahasta mitään (vaan päinvastoin just sanoi ettei Azovissa makseta palkkaa).
 
Mä luulen että läntiset johtatajat tietävät aika hyvin mitä siellä tapahtuu mutta asialle ei oikeastaan haluta tai uskalleta tehdä mitää konfliktin laajenemisen pelossa ja siksi leikitään tietämätöntä.

Paljon on puhuttu kylmän sodan paluusta.

Kylmän sodan aikana taas oli melko tavallista, että suurvallat kiistivät osallistumisensa kriiseihin suoraan.

Koreassa hävittäjiä lensi neuvostoliittolaiset pilotit ja heillä oli yllään kiinalaiset lentopuvut. Radioliikenne tuli hoitaa kiinaksi. Stalinille ehdotettiin, että amerikkalaisia lentotukialuksia vastaan käytettäisiin juuri käyttöön otettuja merimaaliohjuksia. Stalin kielsi niiden käytön koska oli varma, että Yhdysvallat vastaa ydinaseilla jos yllätysisku tuhoaa usemman lentotukialuksen.

Yhdysvallat halusi koko 60-luvun kiistää kaukopartioidensa toiminnan Kamputseassa. Partiot käyttivät aseita ja varusteita joiden alkuperä voitiin kiistää esim. ruotsalaisia konepistooleja.

Vietnamin sodassa amerikkalaiset tiesivät, että osaa P-Vietnamin it-ohjuspattereista miehittää neuvostoliittolaiset sotilaat. Amerikkalaiset usein varoittivat noiden pattereiden miehistöjä ennen kuin iskivät niihin. Neukkulaiset it-miehet nimesivät kyseisen radioäänen "julmaksi äidiksi".
 
Länsimaat leikkivät virallisesti tietämätöntä koska tämä "tietämättömyys" antaa Venäjälle mahdollisuuden irtautua konfliktista ilman "virallista" kasvojen menetystä, jos Venäjästä tulisi virallisesti sodan osapuoli, kotiin paluu ilman voittoa näyttäisi tappiolta ja nöyryytykseltä. Toinen juttu on tietysti sekin että jos EU ja jäsenvaltiot toteaisivat Venäjän hyökänneen Ukrainaan, kysymys Venäjän ja Euroopan välisten kauppasuhteiden moraalisesta oikeutuksesta nousisi pintaan ja äänestäjä on arvaamaton. Yhtälailla arvaamaton yleinen mielipide voisi ryhtyä vaatimaan Venäjän täydellistä eristämistä kuin kauppapakotteiden hylkäämistä ja Ukrainan jättämistä Venäjän armoille. Kummassakin vaihtoehdossa syntyisi poliittisia ruumiita vallan huipulla joten nyt sitten leikitään ettei tiedetä ketkä Ukrainan joukkoja vastaan sotivat ja toivotaan että aika hoitaa homman.

Tämäkin kriisi loppuu aikanaan tavalla tai toisella ja Putinkaan ei elä ikuisesti. Venäjä kuitenkin on ja pysyy ja monella politikolla on ajatuksia Putinin jälkeisestä Venäjästä eikä siltoja sinne haluta polttaa etukäteen.

Reaalipolitiikka ei ole heikkohermoisten eikä omantunnonherkkien laji.
 
Osaako joku arvioida paljon Ukrainalla on porukkaa tuolla motissa? Satoja, tuhansia, onko tärkeitä yksiköitä vai pelkkiä rivimosureita.

Tammikuun lopulla Debaltseven alueella oli arvioiden mukaan yli 8000 UA:n sotilasta, eräiden arvioiden mukaan lukumäärä oli jopa yli 10 000 miestä koostuen Ukrainan armeijan maavoimien yksiköistä, sisäministeriön joukoista, Donbass pataljoonan miehistä, Azovin pataljoonan miehistä, Pravyj Sektorin vapaaehtoistaistelijoista ja kansalliskaartin joukoista (ymmärtääkseni kuuluvat sisäministeriön alaisuuteen). Lisäksi eräissä lähteissä on mainittu Debaltseven alueella olevan miehiä ns. Dzokhar Dudajevin mukaan nimetystä pataljoonasta (tshetsheeni, venäläis ja georgialaisvapaaehtoisia) - tiedot perustuvat uutiseen, jonka mukaan Isa Munayev niminen tshetsheenikomentaja olisi kuollut Debaltsevessa ja uutisen olisi vahvistanut Amina Okueva "Free Caucasus" liikkeestä. Tämän D.D-pataljoonan vahvuus ei kuitenkaan suuren suuri ole ollut.

Ukrainan asevoimien yksiköistä minulla ei ole tarkkaa listaa, mutta jokainen ymmärtänee, että tuhansien taistelukokemusta omaavien miesten menettäminen mottiin kalustoineen (ml. panssarivaunuja ja ifv:tä) on suuren luokan menetys Ukrainan asevoimille ja vapaaehtoisjoukoille. Sen ohella, että menetys on numeraalisesti raskas on se sitä myös moraalisesti - ja toisaalta separatisteille ja venäläisille (samaa sakkia) kyseessä on operatiivinen voitto mutta myös propagandavoitto. Tavallaan Ilovaiskin toisinto ja tietynlainen osoitus UA:n asevoimien tilanteesta idässä ja siitä, että se ei kyennyt kääntämään Debaltsevea eduksi itselleen vaan näyttää siltä, että taistelusta tulee murhenäytelmä sille - vaikea uskoa, että taistelusta saataisi muodostettua jotain kansallista sankarieeposta, joka lopulta kääntäisi sodan kulun Stalingradin tapaan.

vlad.
 
En minä käsitä, miksi jäivät sinne pussiin istumaan. Ehkä joku viisaampi tietää.

Ihan samat syyt kuin mitkä ovat tähänkin asti estäneet Ukrainaa menestymässä sodassa.

Surkea johtaminen, sekavat komentosuhteet, huonot viestiyhteydet, itsenäiset pussihousupataljoonat jotka tekevät mitä itse lystäävät, huono taistelutekninen ja taktinen osaaminen = kyvyttömyys käydä liikuntasotaa.

Sen sijaan asemien pitäminen rakennuksissa tai juoksuhaudoissa osataan. Seurauksena on mottiin joutuminen. "Kyborgit" saavat terminaattorin lopun.
 
Ihan samat syyt kuin mitkä ovat tähänkin asti estäneet Ukrainaa menestymässä sodassa.

Surkea johtaminen, sekavat komentosuhteet, huonot viestiyhteydet, itsenäiset pussihousupataljoonat jotka tekevät mitä itse lystäävät, huono taistelutekninen ja taktinen osaaminen = kyvyttömyys käydä liikuntasotaa.

Sen sijaan asemien pitäminen rakennuksissa tai juoksuhaudoissa osataan. Seurauksena on mottiin joutuminen. "Kyborgit" saavat terminaattorin lopun.

Olisiko tuohon tulossa parannusta?


http://www.foxnews.com/world/2015/02/11/fighting-rages-on-in-ukraine-ahead-peace-talks/
US sending around 600 paratroopers to Ukraine
to train troops



http://www.1310news.com/2015/02/11/...-to-start-training-ukrainian-troops-in-march/
US Army commander says the US plans to start training Ukrainian troops in March

The Associated Press Feb 11, 2015 09:48:22 AM
 
:) Rossia kanavan "jornalistia" Pavel Zarubovia potkittiin Minskin Itsenäisyys palatsista, Poroshenkolle huutamisesta.

http://censor.net.ua/news/324246/za...opagandista_iz_minskogo_dvortsa_nezavisimosti

14h6a+


Tässä proagadistia tönäistään kauemmaksi liiallisesta agressivisuudesta ja huutamisesta, sen jälkeen potkitaan veks.
 
Pentele tuota Ukrainan armeijan touhua. Paavo Väyrystä lainaten, ei viitsi lähteä vapaaehtoiseksi, kun todennäköisesti kuolisi vitutukseen jo kauan ennen rintamalle pääsyä.

Muoks. En siis olisi muutenkaan lähdössä, mutta harmittaa tuo touhu.
 
Britit vetäneet vähän samoja johtopäätöksiä kuin täällä:

Ukraine military 'unsuited` to current conflict: Study

http://zeenews.india.com/news/world/ukraine-military-unsuited-to-current-conflict-study_1544877.html

Ei kannata irviä; otat pystymetsästä suomalaisia normireserviläisä, jotka ovat harjoitelleet viimeksi 1990-luvulla, varustat heidät saman aikakauden varustuksella ja pyydät reservistä joukon eläkkeellä olevia entisiä kapiaisia johtamaan, niin lopputulos on sama. Olen itse nähnyt sen verran myös suomalaista uhoa, että tiedän ettei se vastaa todellisuutta.

Ukraina tarvitsee modernia aseistusta, uudelleenkolututetun porukan ja kunnon johdon, tai sitten valtaisat YK-joukot rauhoittamaan tilanteen.
 
Ei kannata irviä; otat pystymetsästä suomalaisia normireserviläisä, jotka ovat harjoitelleet viimeksi 1990-luvulla, varustat heidät saman aikakauden varustuksella ja pyydät reservistä joukon eläkkeellä olevia entisiä kapiaisia johtamaan, niin lopputulos on sama. Olen itse nähnyt sen verran myös suomalaista uhoa, että tiedän ettei se vastaa todellisuutta.

Ukraina tarvitsee modernia aseistusta, uudelleenkolututetun porukan ja kunnon johdon, tai sitten valtaisat YK-joukot rauhoittamaan tilanteen.
En ole irvimässä ketään.
 
Ei kannata irviä; otat pystymetsästä suomalaisia normireserviläisä, jotka ovat harjoitelleet viimeksi 1990-luvulla, varustat heidät saman aikakauden varustuksella ja pyydät reservistä joukon eläkkeellä olevia entisiä kapiaisia johtamaan, niin lopputulos on sama. Olen itse nähnyt sen verran myös suomalaista uhoa, että tiedän ettei se vastaa todellisuutta.

En minä irvi. Purin vain harmitustani. Eikä kyse ole mielestäni miehistä kentällä, vaan esikuntajehuista. Lista rupeaa olemaan jo pitkä. Ilovaisk, Donetskin lentokenttä, ja nyt Debaltseve. Suomesta asti näki/näkee, että olisi ollut järkevämpi vetäytyä aikaisemmin.
 
Back
Top