Ukrainan konflikti/sota

https://www.verkkouutiset.fi/usan-ohjukset-saapuivat-ukrainaan-mita-tekee-venaja/
USA:n ohjukset saapuivat Ukrainaan – Mitä tekee Venäjä?
HEIKKI HAKALA | 12.05.2018 | 11:00- päivitetty 12.05.2018 | 11:01

USA:n päätös Javelin-ohjusten toimittamisesta kirvoittaa ristiriitaisia arvioita.
Yhdysvaltain ulkoministeriön maaliskuussa myöntämää valtuutusta 210 Javelin-ohjuksen ja tarvittavien ampumalaitteiden myymiselle Ukrainaan on pidetty symbolisesti merkittävänä konkreettisena tuenosoituksena puolustussotaa käyvälle Ukrainalle.
Huhtikuun lopulla USA:n ulkoministeriö vahvisti RFE/RL-uutispalvelulle, että ensimmäinen Javelin-erä on toimitettu perille Ukrainaan. Ukrainan puolustusministeri Stepan Poltorakin mukaan maan asevoimat ovat jo aloittaneet harjoittelun uusilla amerikkalaisohjuksilla.
Vuosia läntisen aseavun puolesta puhunut presidentti Petro Poroshenko on tervehtinyt ohjustoimituksia ilolla ja sanonut niiden vahvistavan Ukrainan puolustusta Venäjän johtamaa hyökkäystä vastaan.
– Olen vilpittömän kiitollinen Donald Trumpin Ukrainalle osoittamasta tuesta vapauden ja demokratian puolustamiseksi. Washington ei vain täyttänyt yhteistä sopimustamme, vaan osoitti johtajuutta ja tärkeää esimerkkiä, Poroshenko totesi lausunnossaan.
Liian vähän, liian myöhään?
Naton entinen varapääsihteeri Alexander Vershbow pitää Javelin-toimitusten toteutumista Ukrainan kannalta merkittävänä.
– Yhdysvaltain päätös toimittaa Javelin-panssarintorjuntaohjuksia Ukrainalle tukahduttaa Venäjän haluja uusiin hyökkäyksiin Ukrainan joukkoja vastaan, Vershbow sanoo.
Kyse on hänen mukaansa puolustuksellisista aseista, eikä Venäjällä ole aihetta valittaa, ellei se suunnittele uutta laajamittaista panssarihyökkäystä Ukrainaan. Miehitettyyn Donbassiin on Verhshbow’n mukaan sijoitettu laittomasti merkittävä määrä venäläistä panssarikalustoa, ja Venäjän länsirajalle vaunuja on keskitetty vielä huomattavasti enemmän.
Javelin-toimitukset yhdessä ja entistä tiukemmat Venäjä-pakotteet antavat Verhsbow’n mielestä USA:n erikoissuurlähettiläs Kurt Volkerille entistä paremmat eväät Itä-Ukrainan sotaa koskevan neuvotteluratkaisun tavoittelemiseen.
Myös amerikkalaisen Potomac Foundation -tutkimuslaitoksen johtaja Phillip Karber pitää päätöstä Javelin-toimituksista sinänsä myönteisenä. Hän kuitenkin moittii länttä aivan liian hitaasta reagoinnista Ukrainan tilanteeseen.
– Ukraina on ollut sodassa neljä vuotta – siis pitempään kuin Yhdysvallat oli mukana toisessa maailmansodassa, Karber toteaa.
Hän huomauttaa Ukrainan joutuneen hyökkäyksen kohteeksi, mutta kouriintuntuvan avun sijasta länsi on ennen Javelin-päätöstä pitänyt maata tosiasiallisesti lähes täydellisessä asevientikiellossa.
Barack Obama ja Angela Merkel ajattelivat, että jos lähetämme aseapua, se vain pahentaisi tilannetta. Niinpä emme tehneet kolmeen ja puoleen vuoteen mitään, mutta Venäjä lähetti tuhansia raskaita aseita (800 panssarivaunua, 1 500 muuta panssaroitua ajoneuvoa ja 1 000 tykkiä). Lisäksi se perusti uudelleen 1. kaartin panssariarmeijan länteen, 8. kaartinarmeijan lähelle Rostovia ja siirsi 20. kaartinarmeijan 700 kilometriä lähemmäs Ukrainan itärajaa, Karber jyrähtää.
– Trump lopulta rikkoi asesaarron sallimalla 35 Javelin-ampumalaitteen toimittamisen. Määrä on vähäisempi kuin yhdellä yksittäisellä USA:n jalkaväkipataljoonalla. Se on toki liian vähän ja liian myöhään. Mutta lisää aseapua saattaa seurata, ellei Venäjä lopeta tätä sotaa tai päättää eskaloida sitä entisestään.
Atlantic Council -ajatushautomon Euraasia-keskuksen tutkija Ariel Cohen pitää mahdollisena, että ohjustoimitukset antavat väärän signaalin Kremlille.
– Näiden aseiden toimittaminen saattaa viestittää Venäjälle, että Yhdysvallat on hyvin hidas eikä tulisi vastaamaan laajamittaisiin sotatoimiin oikea-aikaisesti ja tarvittavalla voimalla, Cohen sanoo.
Hän muistuttaa Ukrainan omasta mittavasta aseteollisuudesta, jolla on kyky valmistaa myös panssarintorjuntaohjuksia.
– Yhdysvaltain olisikin suositeltavaa jakaa sille osia sotilasteknologiastaan ja antaa teknistä apua Ukrainan oman tuotannon modernisoimiseksi ja vauhdittamiseksi.
Vershbow, Karber ja Cohen ovat kertoneet ohjustoimituksia koskevista näkemyksistään Atlantic Councilin Ukraine Alert –verkkojulkaisussa.
 
Venäjän Helsingin suurlähettiläs sanoo ettei Venäjä tule koskaan luopumaan Krimistä. Aikovat pitää ryöstösaaliistaan kiinni.

https://www.verkkouutiset.fi/venajan-suurlahettilas-hslle-krim-on-osa-venajaa-kuin-moskova/


Venäjän suurlähettilään Pavel Kuznetsovin mukaan ”Krim on nyt osa Venäjää, aivan kuten Moskova ja Pietari”. Kuznetsov kommentoi asiaa Helsingin Sanomille antamassaan laajassa haastattelussa.
– Me tuimme krimiläisten pyrkimyksiä, kun he – toisin kuin yksipuolisesti ilman kansan tahdonilmausta itsenäiseksi julistautunut Kosovo – pitivät kansanäänestyksen itsenäisyydestään ja sen jälkeen liittyivät Venäjään täysin sopusoinnussa YK:n peruskirjan ja sen päätöksen kanssa.

Kun HS kysyi Kuznetsovilta, onko Krimiin liittyen asioita, joissa Venäjä voisi tulla vastaan, vastasi hän lehden mukaan happamasti.

– Missä asiassa?

– Krimin tulevaisuus on päivänselvä: se on osa Venäjän federaatiota. Se tilanne ei muutu. Se kysymys on loppuun käsitelty.
 
Venäjän Helsingin suurlähettiläs sanoo ettei Venäjä tule koskaan luopumaan Krimistä. Aikovat pitää ryöstösaaliistaan kiinni.

https://www.verkkouutiset.fi/venajan-suurlahettilas-hslle-krim-on-osa-venajaa-kuin-moskova/


Venäjän suurlähettilään Pavel Kuznetsovin mukaan ”Krim on nyt osa Venäjää, aivan kuten Moskova ja Pietari”. Kuznetsov kommentoi asiaa Helsingin Sanomille antamassaan laajassa haastattelussa.
– Me tuimme krimiläisten pyrkimyksiä, kun he – toisin kuin yksipuolisesti ilman kansan tahdonilmausta itsenäiseksi julistautunut Kosovo – pitivät kansanäänestyksen itsenäisyydestään ja sen jälkeen liittyivät Venäjään täysin sopusoinnussa YK:n peruskirjan ja sen päätöksen kanssa.


Kun HS kysyi Kuznetsovilta, onko Krimiin liittyen asioita, joissa Venäjä voisi tulla vastaan, vastasi hän lehden mukaan happamasti.

– Missä asiassa?

– Krimin tulevaisuus on päivänselvä: se on osa Venäjän federaatiota. Se tilanne ei muutu. Se kysymys on loppuun käsitelty.

Pitäisköhän tuollanen valehteleva lähettiläs heivata takaisin sinne mistä tulikin.
 
– Me tuimme krimiläisten pyrkimyksiä, kun he – toisin kuin yksipuolisesti ilman kansan tahdonilmausta itsenäiseksi julistautunut Kosovo – pitivät kansanäänestyksen itsenäisyydestään ja sen jälkeen liittyivät Venäjään täysin sopusoinnussa YK:n peruskirjan ja sen päätöksen kanssa
Mitähän vanja sanoisi jos Krimillä järjestettäisiin uusi kansanäänestys jossa tulos olisikin erilainen. Ei varmaan paljon YK:n peruskirjat kiinnostaisi...
 
Sanotaankohan YK:n peruskirjassa jotain oppositiopoliitikkojen murhista ja muista hallinnon vastustajien listimisistä? Putinilla voi olla aika monissa asioissa paljon petrattavaa :rolleyes:
 
Näille tiedoille ei ole toistaiseksi vahvistusta, mutta viime päivinä on valunut julkisuuteen tietoja yhden Putinin korvaan kuiskijan, Vladislav Surkovin siirtämisestä sivuun. Surkov on toiminut Putinin neuvonantajana Abhasian, Etelä-Ossetian ja Ukrainan asioissa. Netissä on vahvistamattomia tietoja, että potkujen taustalla olisi mm tyytymättömyys Ukrainan tilanteen hoitamiseen.

Jos nämä tiedot vahvistuvat, nähtäväksi jää muuttuuko Venäjän linja johonkin suuntaan DNR&LNR suunnalla.
 
Näille tiedoille ei ole toistaiseksi vahvistusta, mutta viime päivinä on valunut julkisuuteen tietoja yhden Putinin korvaan kuiskijan, Vladislav Surkovin siirtämisestä sivuun. Surkov on toiminut Putinin neuvonantajana Abhasian, Etelä-Ossetian ja Ukrainan asioissa. Netissä on vahvistamattomia tietoja, että potkujen taustalla olisi mm tyytymättömyys Ukrainan tilanteen hoitamiseen.

Jos nämä tiedot vahvistuvat, nähtäväksi jää muuttuuko Venäjän linja johonkin suuntaan DNR&LNR suunnalla.

Enpä lainkaan ihmettelisi vaikka nämä huhut pitäisivät paikkansa. Jos tarkastellaan tapahtumia näissä "kansantasavalloissa", niin jo viime syksynä surkovilaisena pidetty Plotnitski siirrettiin Luhanskissa syrjään, ja sittemmin hän poistui alueelta Venäjälle. Jo tuolloin liikkui Moskovan suunnalla tietoja, että Surkovin ja FSB:n välillä olisi skismaa vallanjaosta, epävarmuutta lisäsi vielä se, että Putin ei ollut tuolloin virallisesti asettautunut ehdolle (muodollisuushan se oli, mutta Krmliin se kuitenkin heijasteli).

Putinin valinnan jälkeen sotatoimet ovat kiihtyneet Itä-Ukrainassa, eräillä alueilla aletaan olla samalla tasolla kuin viime kevättalvena Avdiivkan alueella, esim. miehitetyn Horlivkan länsi- ja pohjoispuolisella alueella on taisteltu varsin raskaasti viimeisimpien viikkojen kuluessa. Kertooko tämä sitten siitä, että Moskovassa on jotain tapahtunut, mahdollisesti Surkovin asema heikentynyt, mikä heijastelee rintamalle ainakin siiheksi, kunnes asetelma Moskovassa selkiytyy. Vai onko edessä pidempikestoinen sodan intensiteetissä tapahtuva nousu useamman "hiljaisemman" kuukauden jälkeen?
 
https://www.state.gov/r/pa/prs/ps/2018/05/282116.htm
No niin..silta on rakennettu omituisen kiihdyttävällä tavalla. Putte laitettiin Kamaziin kuljettajan paikalle ja hän ihan kun viitasi kun mikäkin Lenin bronevikilla.
.Putte muiden kamazien saattuessa valitsi kamazin patriottina, mutta istuimet, moottori ja muut osat ovat tehtyy muualla:

32557529_10155396531422026_7155212144139567104_n.jpg

U2FsdGVkX18x3ULJ5Vj6gaBLJ5vJYQ404Lle672vM62rTAVW619SEX1Hxc9f20c3FtfVjbBs-F3bb2_EgVmPVcpioPYDBexQD1btp4YXNQRucNtszI4AFA,,

https://mobile.twitter.com/Vitauskas_A/status/996411838601617413/video/1
Puttea opetetaan ajamaan..

Liikeella olivat huhuja että putella on kaksoisolentoja kaikkia teatteria varten, että sillalla ajoi joku niistä.


Linkista: silta on Venäjän yritys vahvistaa agressiota ja Krimin laitonta miehetystä.
Se myös tulee pahasti estämään laivaliikennetta, koska nyt vain tietynkokoiset laivat voi ylittää Kretsin salmea - ainoan pääsyn Ukrainan aluevesille Azovin merella.
 
Viimeksi muokattu:
Eikös tuohon Tanskan suoraan jätetty varaa suomalaisille öljynporauslautoille, joita ei kyllä enää ole tehtykään?
Tsekkasin mielenkiinnosta mikä oli Oasis of the Seas risteilijän korkeus: 64,9 metriä. Sen savupiiput pystyi ilmeisesti laskemaan sillan alituksen ajaksi alaspäin. Vertailun vuoksi Viking Grace on 31.8 metriä.
 
Tsekkasin mielenkiinnosta mikä oli Oasis of the Seas risteilijän korkeus: 64,9 metriä. Sen savupiiput pystyi ilmeisesti laskemaan sillan alituksen ajaksi alaspäin. Vertailun vuoksi Viking Grace on 31.8 metriä.
Laivojen syväys kuulostaa pieneltä korkeuteen suhteutettuna..Oasis 9,1m(64,9m), Grace 6,8m(31,8m)
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Eikös tuohon Tanskan suoraan jätetty varaa suomalaisille öljynporauslautoille, joita ei kyllä enää ole tehtykään?
Eipä ole ainakaan isoilla risteilyaluksilla asiaa Azovin merelle: vedenpinnan päälliset korkeudet pyörivät parhaimmillaan 70 metrin hujakoilla.

Jo 8 vuotta sitten Turussa rakennettu Allure of the Seas mahtui Isosta-Beltistä läpi vain laskemalla savupiipun ja ajamalla muutenkin vähän tavanomaista "syvemmällä", ja myöhemmin on tehty vielä naftisti isompiakin aluksia.

Itämeren autolautoista suurin, Silja Europa, taitaa olla noin 50 metriä korkea.
 
2 syytä, miksi Ukraina protestoi:
- Mariopolissa on Ukrainan telakkateollisuutta. Korkeus rajoittaa, mitä siellä voi tehdä.
- Isot konttilaivat eivät mahdu tuon uuden Kertsin sillan ali.
 
Wikin mukaan on 35 metriä korkea alitus sillassa. Vastaa n. 14 kerroksisen talon. Joten kyllä siitä melko isot alukset alta mahtuu.
https://en.wikipedia.org/wiki/Crimean_Bridge_(Crimea)

Mariupolin satamaviranomaisten mukaan viime vuoden aikana Kertšinsalmen siltatöiden vuoksi satamaliikenne pieneni 30 %, sillan valmistuttua ongelmat tulevat joiltain osin jatkumaan, jo nyt alikulkukorkeus (sataman edustajien mukaan 33 metriä) rajoittaa liikennettä.

Toinen ongelma on mahdolliset muut kulkurajoitukset, joita Venäjä voi eri syiden perusteella panna täytäntöön salmessa. Viime vuoden puolella alusliikenne oli estetty ukrainalaissatamiin Asovanmerellä, käytännössä Mariupoliin ja Berdjanskiin, osan vuotta. Samalla alusliikenne venäläissatamiin oli sallittu.
 
Mariupolin satamaviranomaisten mukaan viime vuoden aikana Kertšinsalmen siltatöiden vuoksi satamaliikenne pieneni 30 %, sillan valmistuttua ongelmat tulevat joiltain osin jatkumaan, jo nyt alikulkukorkeus (sataman edustajien mukaan 33 metriä) rajoittaa liikennettä.

Toinen ongelma on mahdolliset muut kulkurajoitukset, joita Venäjä voi eri syiden perusteella panna täytäntöön salmessa. Viime vuoden puolella alusliikenne oli estetty ukrainalaissatamiin Asovanmerellä, käytännössä Mariupoliin ja Berdjanskiin, osan vuotta. Samalla alusliikenne venäläissatamiin oli sallittu.
Aivan helevetin yllättävää..
 
Back
Top