Tuossa Bonuksen perinteisessä käyttötavassa on kyllä aika isoja ongelmia. Suurimpana ammuskulutus ja sitä myöten rahallinen kustannus yhtä tuhottua vaunua kohden. Optimitilanteessa varmasti hyvä ase, jos omat tykit pääsevät ampumaan läheltä ja jos maalialueella on helvetinmoinen sumppu vihollisen vaunuja. Mutta aina ei ole näin onnekkaasti...
Ensinnäkin, se kaksi tytärammusta maalialueelle toimittava kranaatti on ohjaamaton. Mikä sen osumatarkkuus on 35 km päässä? On ihan luojassaan, osuuko lähellekään maalipistettä vai meneekö satoja metrejä sivuun.
Katso liite: 82681
Toisekseen, vaunu voi olla liikkeessä, jolloin maalipiste joudutaan arvaamaan vaunun havaintohetkisen kulkusuunnan ja nopeuden perusteella. Entä jos vaunu vaihtaakin suuntaa ja/tai nopeutta? Silloin maalipisteesi voi olla montaa sataa metriä pielessä vaunun todellisesta sijainnista.
Jos markkinointimateriaaleja uskotaan, niin tytärammus skannaa 200 metriä halkaisijaltaan olevan ympyrän, ts. 100 metrin säteelle. Tytärammukset sentään putoavat kranaatista peräkkäin pienellä viiveellä siten, että niiden hakualueet eivät mene päällekkäin, jos muistan aiemmat foorumikeskustelut oikein. Jotakin hyvääkin, siis. Mutta on tuo Bonus silti sellainen "toivotaan, toivotaan" -ase... Ja olikohan niin, että yksi kranaatti maksoi jotain 50 k€, eli 25 k€ per tytärammus? Noita ei mielellään ampuisi sivuun... kun osuessaankaan tuhoamistodennäköisyys ei liene lähelläkään sataa, vaan osumia vaadittaneen useita vaunun tuhoamiseksi. (Pieni metallimöykky vaunun katosta sisään ja osumakohdasta riippuen jotakin rikkoutuu tai sitten ei.)
Katso liite: 82683
155 SMArt ja Bonus ovat 1980-luvun Neuvostoliiton / Varsovan liiton hyökkäystaktiikan mukaista uhkaa vastaan alunperin suunniteltuja/tarkoitettuja puolustuksellisia panssarintorjunta-aseita, joiden vaikutussyvyys (mikähän on oikea termi eli vaunuryhmityksen syvyys (pituus) hyökkäysrintamassa) ja tyypillisen taistelualueen leveys ovat/olivat useita satoja metrejä Keski-/Itä-Euroopan avoimilla pelloilla ja muilla avomailla. SMArt:lla ja Bonuksella oli/on tarkoitus harventaa merkittävästi lukumäärältään massiivista hyökkäysvoimaa jo ennen rintamaa ja tietysti myös hyökkäyksen aikana.
Ohessa linkki jenkkien käsitykseen Soviet Army Operations and Tactics (1984), josta näkee massiivisen uhkakuvan tst-vaunujen ja kevyempien vaunujen (BTR) "neuvosto-taktiikkana" hyökkäyksessä. Alueet ovat tyypillisesti useita satoja metrejä leveitä ja syviä ja vaunujen välit luokkaa 100 m tai enemmän, joten tykistön ammusten tyypillinen hajonta ei liene ongelmana sille, että SMArt tai Bonus löytäisivät maalinsa "neuvosto-"hyökkäystä torjuttaessa.
Ohessa linkki artikkeliin, jossa käsitellään venäläisen vaunupataljoonan hyökkäysryhmitystä, josta Bonus ja SMArt maalin löytänevät melkoisella varmuudella ja hyvällä hyötysuhteella jo etäältä. Loput, Bonus/SMArt torjunnasta selviytyneet vaunut jäävät sitten lähi-PST:n huoleksi, mutta varmasti harventuneena.
You don't want to be on the wrong side of this wave of heavy metal.
www.popularmechanics.com
Foorumin sotilassiiven edustajat korjannevat tiedot, jos nuo viitteet ovat merkittävästi virheellisiä.
Bonuksen ja SMArt:ntaistelukärjen maalivaikutus on varmasti riittävä "huonompanakin" osumana. EFP-projektiili on ~15-25 mm halkaisijaltaan ja pituudeltaan ~100..150 mm (L~1,0...1,5 * kal, tantaali-liner lienee molemmissa) ja jos siitä kuluu läpäistävän teräksen verran pituutta, niin jäännöspala on luokkaa >50 mm pituudeltaan, jolla on aivan varmasti vaikutustehoa jäljellä. Samoin läpäisyreikä on suuri, joten panssarista sinkoavat palaset aiheuttavat vahinkoa vaunun sisällä. Tuhoamistodennäköisyys osumasta lienee samaa luokkaa tai usein jopa parempi kuin muiden panssarintorjunta-aseiden taistelukärjillä. Yksi EFP-osuma/ vihollisavaunu riittänee suurella todennäköisyydellä.
Vaunun reunoille (vaikkapa telan kohdalle) osuttaessa tehoa ei ole vaunun sisällä, mutta kyllä vaunun matka katkeaa tai eteneminen vaikeutuu telavaurion tms:n myötä.
Bofors:n demossa 1992 4-4 näkyy Bonuksen kokeellinen läpäisy 75 m:n etäisyydeltä 80 mm panssariterästä, joten käytännössä läpäisy on varmaa nykyistenkin vaunujen kattopanssareihin. Koe on dynaaminen, jossa taistelukärki laukaistaan "pyörityskoneesta".
Ohessa linkki videoon, Bonus läpäyskoe videokohdassa 2....3 min.
Ohessa Bonus-demo koemaalikenttä, jossa on kuusi maalirakennetta "hajautettuna, kaksi osumaa yhdellä kranaatilla eli molemmat taistelukärjet osuivat:
Yksittäisien maalien tuhoamiseen Bonus ja SMArt eivät ole kovin soveliaita osuman varman saamisen kannalta kuten viiteviestissä todetaan, mutta siihen niitä ei ole tarkoitettukaan. Samoin niiden käyttö lienee epätehokasta puolustukselliseen asemiin ryhmittynyttä vihollista vastaan, jos se ymmärtää hajauttaa ryhmityksensä ja pitää "vaunut" kylminä (ei lämpöherätettä). Maaliin hakeutuvat / ohjautuvat ammukset/ohjukset (Excalibur, Strix yms.) lienevät pistemaaleja vastaan kustannustehokkaampia välineitä, jos osuma halutaan minimimäärällä ammuksia ampuen yksittäiseenmaaliin.