Ei välttämättä. Onhan jopa suomalaisen panssariupseerin haastattelussa tuotu esiin miten liioiteltu on HEAT-ammuksen/ohjuksen vaikutus vaunuun. Samaa olen lukenut kokemuksista vuosien varrelta maailman konflikteista. Huomaathan että esitin kysymyksenä asian, en minään tietona? Projektiilin ja suojan suhde on aina vaikea ja monimutkainen eikä asiaa voida pelkistää. HEAT-projektiilihan nojaa suuren osa tuhovaikutuksestaan vaunun sisälle levittämistä sirpaleista jotka ovat pääosin peräisin vaunun panssaroinnista. Miten tämä korreloi alumiinin ja teräksen osalta tai niiden paksuuden kanssa? Sisäpinnan suojauksella lienee myös vaikutusta (ns. Spall-Liners).
Luulen että venäläiskokemukset nojaavat kaupunkisodankäyntiin ja niistä saatuihin kalliisiin kokemuksiin. On tyystin eriasia ajella AFV:lla tai APC:lla keskellä kerrostaloja joissa on vihollisia jotka loimivat singoillaan joka suunnasta kuin jyrätä metsätiellä vihollisen tykistötulessa.
Mutta, mikäli asia olisi todistetusti niin että rynnäkkövaunun kannella matkustaminen olisi turvallisempaa kuin sen sisällä suojassa, asettaisi asia merkilliseen valoon APC- ja AFV-vaunujen koko olemassaolon! Miksi suunnitella ja hankkia kalliita panssarisuojattuja vaunuja jalkaväelle jos niiden ei katsota suojaavan ihmisiä paremmin kuin esim. peruskuorma-autot?!
Tähän liittyen pari kuvaa (lähde ei varmistettu):
Sirpalesuojaus kehittyy myös:
http://www.scanfiber.dk/application...pplications/scantex-enhanced-spall-liner.aspx