Ukrainan sodan havainnot ja opetukset

Jotenkin kyllä veikkaan, että tykistö pakottaa ne takaisin vaunun suojiin, koska miinoihin menee kerralla ehkä vain yksi vaunullinen ukkoja, mutta tykistötulessa kokonaisia yksiköitä saattaa lamaantua tai kokonaan tuhoutua, joten johtavat upseerit määräävät ukot takaisin vaunujen suojiin.
Varmasti näinkin, toki pyritään aloittamaan yhteislaukauksella vaikutuksen maksimoimiseksi ja tietysti arvioimaan/maalittamaan se että missä vaiheessa ja maastonkohdassa vihollinen nousee kansille ts. liike hetkeksi pysähtyy. Toki sensorilla/-reilla on tärkeä rooli ajoituksen kanssa.
 
Varmasti näinkin, toki pyritään aloittamaan yhteislaukauksella vaikutuksen maksimoimiseksi ja tietysti arvioimaan/maalittamaan se että missä vaiheessa ja maastonkohdassa vihollinen nousee kansille ts. liike hetkeksi pysähtyy. Toki sensorilla/-reilla on tärkeä rooli ajoituksen kanssa.

En usko tuon olevan "issue", kun naapuri könyää vaunujensa sisään heti kun arvioivat olevansa tykistön kantamalla. Tai jos uskovat, että sissien pommit ovat isompi uhka, niin sitten pysyvät kannella tykistöstä huolimatta, eli missään vaiheessa vihollista ei saada kiinni paikallaan ainakaan tuon takia. Poikkeuksena ehkä tiedustelijat, jotka saattaisivat katsoa olevansa liian pieni maali tykistölle ja vaarassa ajaa miinoihin tai väijytykseen, joten he kulkisivat kannella ainakin kun ohittavat etummaiset omat joukot (ja huomaa, että tässä oletan vihollisen oppivan nämä asiat kentällä).
 
En usko tuon olevan "issue", kun naapuri könyää vaunujensa sisään heti kun arvioivat olevansa tykistön kantamalla. Tai jos uskovat, että sissien pommit ovat isompi uhka, niin sitten pysyvät kannella tykistöstä huolimatta, eli missään vaiheessa vihollista ei saada kiinni paikallaan ainakaan tuon takia. Poikkeuksena ehkä tiedustelijat, jotka saattaisivat katsoa olevansa liian pieni maali tykistölle ja vaarassa ajaa miinoihin tai väijytykseen, joten he kulkisivat kannella ainakin kun ohittavat etummaiset omat joukot (ja huomaa, että tässä oletan vihollisen oppivan nämä asiat kentällä).

Epäilen että tiedusteluvaunujen väki nousee kansille ollenkaan vaan poistuvat vaunusta vain jos joutuvat jalkahommiin.
Käytännössä niiden epäkiitollinen duuni on ilmaista meikäläisten "tasa tai toiminta-alue" liehtivällä vaunulla tai sitten vahingossa löytää sauma tai vaihtoehtoinen hyökkäysura josta on todennäköisesti osviittaa jo ilmatiedustelun tai AK:n tossutiedustelun/vast. perusteella.
 
osviittaa jo ilmatiedustelun tai AK:n tossutiedustelun/vast. perusteella.

Tai marjareissulla edellisenä syssynä. Liikenneinfran jne. tosiolevuutta ei tarvi jättää wagnerilaisen tuomiohämärän aikaan tutkittavaksi. Avoimen yhteiskunnan ollessa kohteena nuo tehtävät voidaan vaikka mallintaa 5Dmallinnusten kollaasisarjoina. :rolleyes: Kuka sen estää? Puolustajan monimutkaiseksi tehtäväksi jääkin sitten yllätysten järjestäminen. Kuten olen vuosien mittaan kaakatellut: liikkuvat ja raskaimmat yksiköt sitoutuvat varmasti hyvin nopeaan tahtiin rientotehtäviin. Jos edellisessä sodassa Pataljoona Hiipijä paikkaili rintamaa, nyt sen tekee TSTOS Rymisijä. :D
 
Edellisen syssyn marjareissu antaa varmasti osviittaa, mutta ajatuksena oli lähinnä tämän syssyn ryhmitykset, valeasemat, murrosteet ja miinoitukset
Mutta tosiaan, maaston tiedusteluun löytyy aivan loistavia sovelluksia netistä mm. ArcGis jne.
BTW TSTOS rymisijä hyvä vertauskuva.
 
Topikin otsikoilla kun mennään, niin ainakin noilla idän aukeilla on korostunut taistelukykyisten, liikkuvien palikoiden osuus. Suht ketteräliikkeiset, tulivoimaiset ja tst-kestävät tst-osastot....ei niitä Suomessakaan suun mauksi ole kehitetty. Jos noiden liikkeeseen voidaan yhdistää nykyaikaiset tarkat ilmaiskut, niin se on hyvää plussaa. Väheksymättä lainkaan tykistön ja raketinheitinten tulta. Ilmaiskujen tarkkuus ja teho, niiden vaikutus syvyyteen, mahdollisuus iskeä joustavasti ja keskitetysti ns. tärkeisiin maaleihin....melkoinen komponentti oloissamme, jolla voidaan luoda edellytyksiä maavoimien toiminnalle. Puolustajan tilannetieto ja tiedustelun onnistuminen ovat tietysti lähes elinehto.
 
Tai marjareissulla edellisenä syssynä. Liikenneinfran jne. tosiolevuutta ei tarvi jättää wagnerilaisen tuomiohämärän aikaan tutkittavaksi. Avoimen yhteiskunnan ollessa kohteena nuo tehtävät voidaan vaikka mallintaa 5Dmallinnusten kollaasisarjoina. :rolleyes: Kuka sen estää? Puolustajan monimutkaiseksi tehtäväksi jääkin sitten yllätysten järjestäminen. Kuten olen vuosien mittaan kaakatellut: liikkuvat ja raskaimmat yksiköt sitoutuvat varmasti hyvin nopeaan tahtiin rientotehtäviin. Jos edellisessä sodassa Pataljoona Hiipijä paikkaili rintamaa, nyt sen tekee TSTOS Rymisijä. :D
Taistelu on yhteistoimintaa :cool: ..ja samaan aikaan.. Täsmävaikutusta laajalla alueella tekevät hajautetetut TSTOS JYTKY(t) :D

EDIT: Niitä "korkkiruuveja" pitää saada paljon ja laajalle alalle
 
Jos tekisi traktorin perään hitusen järeämmän kyntöauran suomessa? Saisi pitkiä matkoja rikottua asfalttia helposti kun ajaisi parikertaa samankohdan yli.
Vaikeuttaisi huollon toimintaa ja helpottaisi miinoittamista. Jos oikein vittumaiseksi alkaisi niin työntäisi asfaltin palaset keoiksi teille. ja ajaisi viellä lisää hiekkaa tielle.

Jos ei muuta ni ainakii vituttais vastapuolta istua kuorma-auton lavalla tuollaisella tiellä

Maajussi kynti humalassa asfalttitien
1198ebe9676e45b88db6242ac21e8c4b.jpg

vanha uutinen
 
Jos tekisi traktorin perään hitusen järeämmän kyntöauran suomessa? Saisi pitkiä matkoja rikottua asfalttia helposti kun ajaisi parikertaa samankohdan yli.
Vaikeuttaisi huollon toimintaa ja helpottaisi miinoittamista. Jos oikein vittumaiseksi alkaisi niin työntäisi asfaltin palaset keoiksi teille. ja ajaisi viellä lisää hiekkaa tielle.

Jos ei muuta ni ainakii vituttais vastapuolta istua kuorma-auton lavalla tuollaisella tiellä

Maajussi kynti humalassa asfalttitien
1198ebe9676e45b88db6242ac21e8c4b.jpg

vanha uutinen
Äh, ei toimi! Tuohan ainoastaan tuo Siperian pojalle mieleen kotikylän tiet... :(
 
Nii totta, ne on sopeutunut paremmin noihin teihin " Kun kotona olisi" Eipäs tullut mieleen. :(
 
Suomalainen ei edes yrittämällä saa tietä sellaiseen kuntoon, mitä venäläinen kunnossapidollaan.

worst-road-world-russia.jpg
Näyttäisi olevan suolle rakennettu... Ilman järeitä pohjatöitä mahdoton homma routimisen suhteen. Ja tuossahan näkyy vettä ihan tien vieressä. Jos ei tehdä pengertietä, niin tulos on tässä.
 
Suomalainen ei edes yrittämällä saa tietä sellaiseen kuntoon, mitä venäläinen kunnossapidollaan.

worst-road-world-russia.jpg
Toisaalta on tuossa maassa niitä teitä muutama kilometri enemmänkin. Suomessakin menty viimevuosina huonomapaan suuntaan. Saman tein kun yksityistettiin teiden kunnossapito rahat on vallan loppu ja tiet kamalassa kunnossa. TVH:n aikaan homma toimi.
 
Toki se huomattiin, mutta sikäli kun minä muistan ajoneuvoista, niin katto ja NBC suojaus tuli suunnilleen samaan aikaan. Mutta tämä voi toki johtua siitä, että heti sotien jälkeen koetettiin pärjätä sodan nähneellä kalustolla.

Tästä tuli mieleeni, että esim. BTR-60 ensimmäinen/ensimmäiset versiot olivat ilman kattoa. Niitä (katottomia versioita) oli käytössä aikanaan "puna-armeijalla" ja taisipa ko versiota viedyn joillekin liittolaismaille. Katto näyttää tulleen v. 64 käyttöön otettuun BTR-60PK-malliin, jossa ei kuitenkaan ollut vielä tornia ja aseistusta. Tornillinen versio taisi tulla vuotta tämän jälkeen.

vlad
 
Tästä tuli mieleeni, että esim. BTR-60 ensimmäinen/ensimmäiset versiot olivat ilman kattoa. Niitä (katottomia versioita) oli käytössä aikanaan "puna-armeijalla" ja taisipa ko versiota viedyn joillekin liittolaismaille. Katto näyttää tulleen v. 64 käyttöön otettuun BTR-60PK-malliin, jossa ei kuitenkaan ollut vielä tornia ja aseistusta. Tornillinen versio taisi tulla vuotta tämän jälkeen.

vlad

SJ tuossa viittasi sodan nähneeseen kalustoon. Sellaista KULJPSV / KULJPSAJON kalustoa oli P-A:lla vähän ja sekin läntistä lend lease apua. Kansia ei niissä tosiaan ollut eikä ollut ensimmäisessä sukupolvessa neuvostoliitossa tehtyjä panssaroituja kuljetusajoneuvoja. Kannet tuli BTR-50:n ja 60:n kehitysversioihin ennen NBC-konseptia joka oli sitten BMP-1:n juttu.

Avoimiin versioihin mahtui paljon enemmän jv-taistelijoita per vaunu ja se oli varmaan 50-60-luvulla iso juttu. Moottori takana-vaunuista jalkautuinen on myös helpompaa kun ahtaiden luukkujen sijasta on koko katto auki.
 
USA epäröi toimittaa Javelin -ohjuksia Ukrainaan, koska se osoittaisi liian suoraa puuttumista sotaan suurvallan näkökulmasta. Kannattaisiko Suomen julkisesti hankkia pieniä määriä erilaista kalustoa (IT - ja PST ohjuksia sekä muuta kivaa) varastoon. Sotatilanteessa olisi sitten useamman maan helpompi toimittaa ammuttavaa salaa, ilman että vastustaja epäilee suorasta asetoimituksesta.

Venaläinen ihmettelee, että Suomi hankki vain patterin patriootteja taannoin ja nyt se pudottelee hävittäjiä joka puolella suomea sadoilla ohjuksilla. :)

Kallista ja logistisesti veemäistä, mutta tuli vain mieleen.
 
USA epäröi toimittaa Javelin -ohjuksia Ukrainaan, koska se osoittaisi liian suoraa puuttumista sotaan suurvallan näkökulmasta. Kannattaisiko Suomen julkisesti hankkia pieniä määriä erilaista kalustoa (IT - ja PST ohjuksia sekä muuta kivaa) varastoon. Sotatilanteessa olisi sitten useamman maan helpompi toimittaa ammuttavaa salaa, ilman että vastustaja epäilee suorasta asetoimituksesta.

Venaläinen ihmettelee, että Suomi hankki vain patterin patriootteja taannoin ja nyt se pudottelee hävittäjiä joka puolella suomea sadoilla ohjuksilla. :)

Kallista ja logistisesti veemäistä, mutta tuli vain mieleen.


Itseasiassa tuo helpottaisi myös varusteiden saamista avoimestikin. Meinaan, että olisi huonoa mainosta aseelle, jos sillä ei huolto pelaa tai mikä pahempaa, sen käyttäjä häviäisi sodan.
 
Back
Top