Ukrainan sodan havainnot ja opetukset

Luulisin että myös raskaat konekiväärit sopivalla patruunamixillä kessien ohella olisvat mainioita aseita paikallisjoukoille kevyiden vaunujen ja kuorma-autojen väijytykseen. Siis meilläkin.
 
Luulisin että myös raskaat konekiväärit sopivalla patruunamixillä kessien ohella olisvat mainioita aseita paikallisjoukoille kevyiden vaunujen ja kuorma-autojen väijytykseen. Siis meilläkin.
Mikä ettei. Hiluxin lavalle vain.
 
Nono pojat, Lukekaa foorumia taaksepäin, nämä teknikaaliviritykset ei toimi nykyaikaisessa sodankäynnissä, ne on vaan yhtä jälkeenjäänyttä kuin paskatraktorit ja m39:t..

Minä olen varma että jos niin totinen ampumasota tulisi, että minut kutsuttaisiin siihen osallistumaan, niin se joukko johon kuuluisin saisi seuraavanlaiset ohjeet (jotain tähän suuntaan):

"Tässä teille hihanauha/kokardi sotamiehen merkiksi. Ne keneltä löytyy kotoa hirvikivääri, ottaa sen mukaansa ja patruunat myös. Muille jaetaan mitä toisen maailmansodan jäämistöstä on jäljellä. Muistakaa pukea lämpimästi päälle ja vaihtovaatetta reppuun. Pakatkaa evästä myös matkaan, ei tietoa milloin teidät ehditään ruokkia seuraavan kerran (tasajako ei ole taktiikkaa).

JvPr 80, traktorin peräkärryyn nouse!"

Tämä on puolittain vitsi mutta paras uskoa että jos reservin syvät rivit kutsutaan osallistumaan niin siinä ei katsota miltä se meno näyttää. IT-kk Hiluxin lavalla on paljon liikkuvampi kuin ilman sitä Hiluxia, olipa se miten tahansa arabin näköistä. Jos siitä on hyötyä/etua niin näin toimitaan.

MUOKKAUS: jos kutsu tapahtuu talviaikaan niin lisäksi käsketään ottamaan valkoiset lakanat, mihin voi kääriä itsensä (lumipuku)
 
Viimeksi muokattu:
Minä olen varma että jos niin totinen ampumasota tulisi, että minut kutsuttaisiin siihen osallistumaan, niin se joukko johon kuuluisin saisi seuraavanlaiset ohjeet (jotain tähän suuntaan):

"Tässä teille hihanauha/kokardi sotamiehen merkiksi. Ne keneltä löytyy kotoa hirvikivääri, ottaa sen mukaansa ja patruunat myös. Muille jaetaan mitä toisen maailmansodan jäämistöstä on jäljellä. Muistakaa pukea lämpimästi päälle ja vaihtovaatetta reppuun. Pakatkaa evästä myös matkaan, ei tietoa milloin teidät ehditään ruokkia seuraavan kerran (tasajako ei ole taktiikkaa).

JvPr 80, traktorin peräkärryyn nouse!"

Tämä on puolittain vitsi mutta paras uskoa että jos reservin syvät rivit kutsutaan osallistumaan niin siinä ei katsota miltä se meno näyttää. IT-kk Hiluxin lavalla on paljon liikkuvampi kuin ilman sitä Hiluxia, olipa se miten tahansa arabin näköistä. Jos siitä on hyötyä/etua niin näin toimitaan.
Mikäköhän vittu siinä on että ajattelen aina vaan että parempi Hilman kuin ilman kun johonkin pitäis matkustaa.. Tänne kun kirjoittelin niin jo vittuiltiin Hirviprikaateista, makkaranpaistajista ja metusalemeista pystykorvineen, mutta niinkuin Ukrainasta näkee niin sitä kalustoa saa vallattua vihulta ihan apparivehkeilläkin,jolla taas saadaan vallattua enemmän ja parempaa jnejne, itkk king cab on huomattavasti parempi kuin king cab ilman itkk:Ta.
 
Joku on pöllinyt pimeävehkeiden patterit tai jotain
Ryssätyyliin tarina menisi varmaan niin että rahaa ei ole ollut tarpeeksi. Sitten ne pimeänäkölaitteet tms. on lopulta käsketty tilata joltain korruptiotutulta. Tuloksena on sitten saatu ylihintaan paskaa kamaa. Osa on lähetetty Syyriaan, osa pöllitty varikoilta, osa kadonnut tai hajalla. Ja lopulta joku unohti ne patterit kun luuli ettei niitä nyt Ukrainassa tarvita…
 
Maastonvalvontatutka. Niillähän aina peloteltiin, niiden piti tehdä lähestyminen vihollista kohti vaikeaksi. Ja niitä pitäisii olla venäläisilläkin.
Luulisi, että erityisen käyttökelpoinen Ukrainan maastoissa, mutta eipä näytä estävän puolustajaa tekemästä tuhojaan.
Osaako kukaan luonnehtia maastonvalvontatutkien toimintaa käytännössä, ja erityisesti venäläisten käytössä olevia?
 
Joskus vuosia sitten hahmottelin sodankuvaa kainuulaisittain. Jossa Varttiuksen rajapuomin ajaisi ryttyyn moottoroituprikaati/BTG.

Ja kärki lähtisi ajamaan kohti Kajaania. Mutta hyökkääjää ei kiinnostaisi sitoa joukkojaan Kuhmon eikä Suomussalmen keskustojen valtaamiseen.

Näissä taajamissa sitten käy paikallispataljoonan partiot ma,ke,pe ja su. Naapurin joukot kävisivät partioimassa ti,to ja la.

Voi olla että tilanne on jotenkin tälläinen jossain kohtaa Ukrainaa.

Jos olen oikein tajunnut
 
Ihan pakko lisätä:missä vitussa on se vihun hirvittävä ja kaikenpaljastava Elso? Missä ne yöllä pimeänäkölaitteilla höökivät komppaniat?
Minulle luvattiin sissitoiminnan estäviä kaiken näkeviä lämpökameroita, maatutkia, pimeässä näkeviä vartijoita yms, mutta vanjahan ei näe konetykkinsä piippua pidemmälle. Olen vähän pettynyt moderniin sotaan.
 
Minulle luvattiin sissitoiminnan estäviä kaiken näkeviä lämpökameroita, maatutkia, pimeässä näkeviä vartijoita yms, mutta vanjahan ei näe konetykkinsä piippua pidemmälle. Olen vähän pettynyt moderniin sotaan.
Älä muuta sano! Kyllä se vanhan mieltä lämmittää, kun vuoden 1997 sotilasopeilla voisi käydä ihan tasaveroista sotaa vanjaa vastaan!

Tässä oli jo vuosia valmiiksi lyöty olo ja fiilis, ettei meikäläisen koulutuksesta ole mihinkään.
 
Älä muuta sano! Kyllä se vanhan mieltä lämmittää, kun vuoden 1997 sotilasopeilla voisi käydä ihan tasaveroista sotaa vanjaa vastaan!

Tässä oli jo vuosia valmiiksi lyöty olo ja fiilis, ettei meikäläisen koulutuksesta ole mihinkään.
Eikä tuossa mitään mutta 80-lukukin teki paluun. Äkkiä ne wanhat opit ovatkin taas kuranttia tavaraa. Sanalla sanoen käsittämätöntä.
 
PV:n 70-luvun esittelyfilmi. Kohdassa 08.10 ja siitä eteenpäin demotaan väijytys. Eikös tätä voisi vielä aivan hyvin kouluttaa meille makkaranpaistoressuillekin ? Oletan että toimisi yhä tänäkin päivänä.

Onhan tuota koulutettu, jos meni inttiin oikeaan paikkaan. Tosin älytöntä ja sissikäppyrän ja Koppisen räjähtävän hiljaisuuden vastaista oli aloittaa väijyssä tulitus ja paljastaa sijaintinsa. Kylleillä, putkimiinoilla... Epäsuoraa tähysteisesti kohde krh:lla..
 
https://mtvgo.fi/lhodLJ1

Mitenköhän Ukrainan sota vaikuttaa ilmavoimille hankittavaan aseistukseen? Vihjataan että muuttuu jotenkin.
Suomennos sotilasjargonista:
'Kaikkia päätöksiä F-35:sen tulevan aseistuksen kohdalta ei ole vielä tehty. On todennäköistä, että meneillään olevat tapahtumat huomioidaan hankkeessa,"
=
Tiedämme kyllä, että olette huolissanne sotilaallisista asioista, kun ne nyt mediassa näkyvät. Meille tässä on vain pieniä yllätyksiä ja olemme jo pitkään seuranneet kehitystä ja meillä kyky vastata siihen. Meillä on käytössä turvaluokiteltua tietoa päätöksen teon tueksi ja tarvittavat johtopäätökset ja toimet ovat turvaluokiteltuja. Olkaa siis huoleti, ei tämän takia tarvitse tehdä radikaaleja muutoksia.
 
Nono pojat, Lukekaa foorumia taaksepäin, nämä teknikaaliviritykset ei toimi nykyaikaisessa sodankäynnissä, ne on vaan yhtä jälkeenjäänyttä kuin paskatraktorit ja m39:t..
Joo. Ei toimi ei. Keski Euroopan avoimilla mailla jossa tähystys on rajoittamatonta on jo todettu että syytä kaivautua 3 metrin syvyyteen. 😄 Ja joulupukkijoukot syytä poistaa vahvuudesta.

edit: quottausvirhe korjattu
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top