Ukrainan sodan havainnot ja opetukset

Metsäojaa syntyy jopa pari kilsaa päivässä, ja ne on yleensä ~13tn koneita. +20tn koneella kaivaa luiskakauhalla varmasti yli 200m uraa päivässä, jos vaan maalaji antaa myöten.
En väitä vastaan metsäojien osalta, jos tällaista kokemusperäistä tietoa on. Ojiakin on monensyvyisiä. Työpäiviä on monen mittaisia. Ja toki tuota juoksuhautaakin voi syntyä enemmän kuin 200 metriä päivässä, kun olosuhteet ovat otolliset. 250 metriä on mahdollinen ja päivää venyttämällä 300 metriä. En ala tästä turhaan vänkäämään.

Maarakennusalan työnjohtoa ja urakkalaskentaa pitkään tehneenä vastasin vain parhaani mukaan kysyjälle, jonka kysymykseen ei kukaan ollut reagoinut.
 
En väitä vastaan metsäojien osalta, jos tällaista kokemusperäistä tietoa on. Ojiakin on monensyvyisiä. Työpäiviä on monen mittaisia. Ja toki tuota juoksuhautaakin voi syntyä enemmän kuin 200 metriä päivässä, kun olosuhteet ovat otolliset. 250 metriä on mahdollinen ja päivää venyttämällä 300 metriä. En ala tästä turhaan vänkäämään.

Maarakennusalan työnjohtoa ja urakkalaskentaa pitkään tehneenä vastasin vain parhaani mukaan kysyjälle, jonka kysymykseen ei kukaan ollut reagoinut.
Niin, ja se hidastaa kaivamista, jos on puita estämässä kääntyilyä. Metsäojia kaivetaan enimmäkseen tasaisilla paikoilla turvemailla. Kivikkoinen mäki on hitaampaa. Metreistä en osaa sanoa mitään…
 
Varuskuntia yms on linnoitettu Betoniteollisuuden ylijäämä betonista valetuilla "Lego-palikoilla".
Näistä taisikin olla juttua tuolla linnoitusaiheisessa ketjussa. Ihan mielenkiintoinen konsepti. Tuota voisi täydentää vielä hyvin raudoitetuilla kattoelementeillä, jotka olisivat yhteensopivia näiden 'lego-palikoiden' kanssa. Kattopalan pituus voisi olla kokoluokkaa juoksuhaudan tai poteron leveys, jotta yksittäisen kappaleen paino pysyisi käsiteltävyyden rajoissa ja paksuuden puolesta katto tarjoaisi kuitenkin suojaa. Bunkkerit sitten erikseen.

Olisi ihan kiinnostavaa tietää, minkälaisia rakenteita näiden palikoiden avulla suunnitellaan rakennettavan. Asia on kuitenkin niin uusi, ettei tieto ehkä ole julkista eikä siis minulle kuulu.
 
Näistä taisikin olla juttua tuolla linnoitusaiheisessa ketjussa. Ihan mielenkiintoinen konsepti. Tuota voisi täydentää vielä hyvin raudoitetuilla kattoelementeillä, jotka olisivat yhteensopivia näiden 'lego-palikoiden' kanssa. Kattopalan pituus voisi olla kokoluokkaa juoksuhaudan tai poteron leveys, jotta yksittäisen kappaleen paino pysyisi käsiteltävyyden rajoissa ja paksuuden puolesta katto tarjoaisi kuitenkin suojaa. Bunkkerit sitten erikseen.

Olisi ihan kiinnostavaa tietää, minkälaisia rakenteita näiden palikoiden avulla suunnitellaan rakennettavan. Asia on kuitenkin niin uusi, ettei tieto ehkä ole julkista eikä siis minulle kuulu.
Itse mitä varuskuntia kierrellyt, niin kulunvalvonta koppeja yms niistä on tehty. Ja osa on suoja-alueiden yms reunamilla ihan siviilienkin pällisteltävinä. Eli ei mitään hyshys tietoa.
 
Itse mitä varuskuntia kierrellyt, niin kulunvalvonta koppeja yms niistä on tehty. Ja osa on suoja-alueiden yms reunamilla ihan siviilienkin pällisteltävinä. Eli ei mitään hyshys tietoa.
Ok, eli vastaavia pömpeleitä mitä rauhanturvaajille on ainakin entisvanhaan rakennettu aaltopellistä ja hiekkasäkeistä. Sellaiset nämä uudet betonikopit varmasti päihittävät suojaominaisuuksien puolesta. Oletko kiinnittänyt kattorakenteisiin huomiota, ihanko vaan peltikattoja?
 
Olisi ihan kiinnostavaa tietää, minkälaisia rakenteita näiden palikoiden avulla suunnitellaan rakennettavan. Asia on kuitenkin niin uusi, ettei tieto ehkä ole julkista eikä siis minulle kuulu.
Näitä palikoita käytetään maailmalla siviilipuolellakin vaikka ja mihin. Puolustusvoimat käyttää pitkälti samalla tavalla kuin hescoja. Kätevämpää käydä parilla kuorma-autolla laittamassa esim. vahvempi kulunvalvontapaikka pystyyn kuin kasailla hescoja ja lapata niihin maata sisään. Polttoaine- ja ammusvarikoiden vahvistusta ja lokerointia. Lentokenttien platta-alueiden lokerointia. Eli oikeastaan ihan mihin vain, kun tarvitaan vahvoja rakenteita maan päälle nopeasti.

Edit: Tuossa nyt nopealla googlauksella aika hyvä esimerkki mitä siviilimarkkinoilla tehdään, siitä saa aika hyvän ajatuksen mihin voidaan käyttää kun lyijypitoisuuden riski ilmassa on suurempi kuin rauhan aikana: LINKKI - Blockmoulds/Applications
 
Viimeksi muokattu:
Näitä palikoita käytetään maailmalla siviilipuolellakin vaikka ja mihin. Puolustusvoimat käyttää pitkälti samalla tavalla kuin hescoja. Kätevämpää käydä parilla kuorma-autolla laittamassa esim. vahvempi kulunvalvontapaikka pystyyn kuin kasailla hescoja ja lapata niihin maata sisään. Polttoaine- ja ammusvarikoiden vahvistusta ja lokerointia. Lentokenttien platta-alueiden lokerointia. Eli oikeastaan ihan mihin vain, kun tarvitaan vahvoja rakenteita maan päälle nopeasti.
Ok, kiitos tiedosta. Käyttö keskittyy siis maanpäällisiin rakenteisiin ja nopeisiin tarpeisiin. Tuollainen tonnin painoinen möykky nousee kyllä tavallisella kuorma-auton nosturilla melko kevyesti auton viereen ja vähän kauemmaksikin.
 
Näistä asioista kun ei mitään tiedä, niin mielikuvitus alkaa lentää:

Tuosta juoksuhaudasta. Jos haluaisi kattaa luumäki-haminan tuolla. Ehkä kolmasosan tarve? 200m päivässä ja 10 urakoitsijaa, niin se menisi laskujen mukaan noin viikossa.

Korsuiksi käännetyn ammeen tapaisia betonivaluja. 4x2x3m, seinämäpaksuus 10cm, painoksi tulisi noin 10t.

Ruiskubetonin käyttö paikanpäällä kevytmuotteihin? Sota aikana valettiin bunkkeri ison ilmapallon päälle joka tyhjennettiin kun valu seisoi ilman tukea..

Juoksuhaudan viereen kymmenien betonilaatojen valaminen, näitä sitten voi kaivaa altapäin korsuiksi tarvittaessa. Olisi edullista ja osa jäisi hämäykseksi.

Mutkat juoksuhaudassa pienentävät paineiskun etenemistä, sirpaleiden lisäksi. Voisiko jollain virtausohjelmistolla kehittää suoraan juoksuhautaan asennettavia betonielementtejä jotka pienentävät paineiskun kulkua? Hieman äänenvaimentimen tapaan.
 
Mutkat juoksuhaudassa pienentävät paineiskun etenemistä, sirpaleiden lisäksi. Voisiko jollain virtausohjelmistolla kehittää suoraan juoksuhautaan asennettavia betonielementtejä jotka pienentävät paineiskun kulkua? Hieman äänenvaimentimen tapaan.
Miten olisi, jos juoksuhautaan laitettaisiin "mutkan" sijasta "X-risteys" siten, että molemmat juoksuhaudan pätkät ikäänkuin "jatkuisivat" vaikka metrin verran ristyksen yli ja sitten päättyisivät ylöspäin kaltevaan pintaan (joka ohjaisi paineen ylöspäin)? Paine etenee suurelta osin eteenpäin kaiketi ja siitä sitten ylös ilmaan, sivulle eli juoksuhaudan seuraavaan pätkään tulisi vain pienempi paine - myöskin toki paine hajautuisi joka tapauksessa 4 osaan 1 sijasta tuossa.
 
Donetskista:


Lisää:

 
Miten olisi, jos juoksuhautaan laitettaisiin "mutkan" sijasta "X-risteys" siten, että molemmat juoksuhaudan pätkät ikäänkuin "jatkuisivat" vaikka metrin verran ristyksen yli ja sitten päättyisivät ylöspäin kaltevaan pintaan (joka ohjaisi paineen ylöspäin)? Paine etenee suurelta osin eteenpäin kaiketi ja siitä sitten ylös ilmaan, sivulle eli juoksuhaudan seuraavaan pätkään tulisi vain pienempi paine - myöskin toki paine hajautuisi joka tapauksessa 4 osaan 1 sijasta tuossa.
Tuo kuulostaa täysin toimivalta ratkaisulta, uskoisin tuollaisen rakenteen edesauttavan paineen ohjautumista pois juoksuhaudasta. Siinä syntyisi samalla luonteva kulkureitti kaivantoon.

@Mili esitti virtausteknisesti muotoiltuja betonielementtejä korvaamaan juoksuhaudan mutkat. Mikäli elementit olisivat molemmin puolin viistoja juoksuhaudan pituussuuntaan nähden, puolen juoksuhaudan levyisiä, juoksuhaudan korkuisia ja ne sijoitettaisiin vuoronperään juoksuhaudan etu- ja takareunaan, niin ne varmaankin suojaisivat sekä paineiskuilta että sirpaleilta.
 
Ok, kiitos tiedosta. Käyttö keskittyy siis maanpäällisiin rakenteisiin ja nopeisiin tarpeisiin. Tuollainen tonnin painoinen möykky nousee kyllä tavallisella kuorma-auton nosturilla melko kevyesti auton viereen ja vähän kauemmaksikin.
Näitä tulisi ajoissa varastoida oletetuille "taistelualueille", erittäin hyvä pinota lähelle tukittavia rajanylityspaikkoja, itärajalla kulkee suoria ja leveitä baanoja maidemme välillä. Niistä saisi nopeasti tarkastuspisteisiin ja hidasteiksi ajoneuvoille, lohkareen lähelle sitten miinoja, jos siirtävät tien sivuun. Metsiin omien "polkujemme" varrelle ne olisivat oivallisia sirpalesuoja, vähän kun suunnittelisi, voisi ajatella tehtävän lippa, jonka suojaan ajoneuvokin voisi välillä "piiloutua", mutta nämä katokset, lipat tulisi peittää kasvillisuudella jne, jotta vastustajan dronet ei havaitsisi niin helposti. Tällaisesta väliaikaissuojasta ohjuslavakin voisi liikahtaa ampumapaikalle ja ajaa takaisin suojaan. Dronet on se pahin nykyisin, sitä Ukrainassa käyttää molemmat ja menestyksekkäästi, meillä vasta testataan pikkupörriäisillä, nyt olisi jo saatava isompia Israelista tai Turkista. Onko meillä mitään vastaavia ajotie-esteitä kuten Ukrainalla, aivan hyvin voisi hitsata pätkittyjä rautatiekiskoja X-mallisiksi ja helposti siirreltäviksi, varastoitava max 50 km päähän oletetuista kohteista. Kun katsoo kelikameralla rajanylityspaikkoja, tuli mieleen onko ajateltu kaataa poikittain tielle korkeita valopylväitä, nyt näyttää olevan pilvin pinoin valotolppia ja liikenteen korkeita ohjausrakennelmia - hidasteita nekin ja väijytys kohdalleen!
 
Havaintoja venäläisestä BTG-taisteluosastokonseptista. Liian vähän jalkaväkeä, yhteistoiminta muiden aselajien kanssa ei toimi, vai muuten vain ryssitty?

Vastaus: ilmeisesti vähän kaikkea tätä.

 
Näitä tulisi ajoissa varastoida oletetuille "taistelualueille", erittäin hyvä pinota lähelle tukittavia rajanylityspaikkoja, itärajalla kulkee suoria ja leveitä baanoja maidemme välillä. Niistä saisi nopeasti tarkastuspisteisiin ja hidasteiksi ajoneuvoille, lohkareen lähelle sitten miinoja, jos siirtävät tien sivuun. Metsiin omien "polkujemme" varrelle ne olisivat oivallisia sirpalesuoja, vähän kun suunnittelisi, voisi ajatella tehtävän lippa, jonka suojaan ajoneuvokin voisi välillä "piiloutua", mutta nämä katokset, lipat tulisi peittää kasvillisuudella jne, jotta vastustajan dronet ei havaitsisi niin helposti. Tällaisesta väliaikaissuojasta ohjuslavakin voisi liikahtaa ampumapaikalle ja ajaa takaisin suojaan. Dronet on se pahin nykyisin, sitä Ukrainassa käyttää molemmat ja menestyksekkäästi, meillä vasta testataan pikkupörriäisillä, nyt olisi jo saatava isompia Israelista tai Turkista. Onko meillä mitään vastaavia ajotie-esteitä kuten Ukrainalla, aivan hyvin voisi hitsata pätkittyjä rautatiekiskoja X-mallisiksi ja helposti siirreltäviksi, varastoitava max 50 km päähän oletetuista kohteista. Kun katsoo kelikameralla rajanylityspaikkoja, tuli mieleen onko ajateltu kaataa poikittain tielle korkeita valopylväitä, nyt näyttää olevan pilvin pinoin valotolppia ja liikenteen korkeita ohjausrakennelmia - hidasteita nekin ja väijytys kohdalleen!

Kaikenlaista on vuosien mittaan tehty, joka vastaa esittämiisi kysymysmerkkeihin. Jotain olen nähnyt, joistain tiedän. Pörriäispuoli on kehittymässä. Tarkemmat tiedot eivät enää kuulu tällaiselle foorumille.
 
Tässä puolestaan päivän logistiikkaa koskeva ihmettely, jonka kaltaisia ollut jo aiemminkin: miksi venäläiset roudaavat vain laatikoita?

Kontti jossa kuormalaatikoita lavoissa > kuormalaatikoita lavoissa > kuormalaatikko


 
Back
Top