Ulkomaiden divisioonat, prikaatit..miten ne on kootu

Army vs Republican Guard
army-ar-s.gif
rg-ar-s.gif


army-mech-s.gif
rg-mech-s.gif


army-in-s.gif
rg-in-s.gif


http://www.globalsecurity.org/military/world/iraq/ground-org.htm
 
pstsika kirjoitti:
Kenttätykistörykmentti eli "field artillery regiment" on Suomessa kaksi patteristoa käsittävä (vai peräti jopa 3 niinkuin sotien aikaan?). Kaliipereista riippuen putkien määrät taitavat vaihdella. En ole siitä kyllä varma, mutta lähtökohtaisesti taitaa olla 18+18.

Jos puhutaan 155 K :n patteristosta niin putkua on kummassakin 18 eli yhteensä 36.

Jos taas kyseessä on 122 H :n patteristo niin niitä taitaa olla 12, mutta kenttätykistörykmentissä on kolme patteristoa eli jälleen sama 36 putkea.

Toisaalta on niin, että ei ole välttämätöntä, että kolme patteristoa ovat aivan samanlaisia. Voi olla, että on kaksi "kevyttä" patteristoa 122 H 63:lla ja sitten yksi raskaamalla tykistöllä.

Aivan kaikkien kenttätykistörykmenttien ei tarvitse olla määrävahvuisia, esimerkiksi kolmen patteriston kenttätykistörykmenttejä, vaan voi olla kahdenkin patteriston eli 24 putken rykmentti.

Toisaalta se, että on esikunta-. ja viestipataljoona, mahdollistaa sen, että kenttätykistörykmentin lisäksi prikaatiin liitetään yksi tai kaksi joukkoyksikköä lisää, joka voi olla raskas patteristo, mekanisoitu taisteluosasto tai vaikka ylimääräinen pataljoona.

Eli periaatteessa 155 mm:n tykeillä kaksi patteriastoa, 2 x 18 putkea ja muilla tykeillä kolme patteristoa, 3 x 12 putkea.

Jotenkin implisiittisesti uskon, että tuo kolmijako on luonnollisempi puolustavalle prikaatille kuin hyökkäävälle valmiusyhtymälle, joten ikään kuin tuo jakoero ei johdu niinkään tykeistä kuin jalkaväkitaktiikasta.
 
Kah, on vissiin muuttunut hovissa tuo KTR:n kokoonpano, kun keposissa olisi kolme patteristoa.
 
Termistössä viellä lusikkansa soppaan heittää sen, että brittien panssarivaunurykmentti vastaa(vastasi?) meikäläistä panssarivaunupataljoona.
 
Eiköhän kaikki patteristot ole nykyään 18-putkisia.
 
No vajaita joo, jos joku tykki on "huollossa" (-K98) tai väenvähyyden vuoksi ei saada riittävää määrää tykkiryhmiä. Mikä on tykistöryhmällinen?
 
Niin, ja jos alkuperäinen valmistussarja on alle tuon 18:n (122K60).
 
Eikö tykistöryhmä termiä käytetä esimerkiksi silloin, jos kaksi erillistä joukkoa yhdistetään tilapäisesti ja niiden epäsuora pistetään saman komennon alle?
Tällöin tykistöryhmä olisi 2 tai useampi patteristoa. KTR taas on johonkin joukkoon orgaanisesti kuuluva ja sisältää ainakin sen 2 patteristoa.
 
pstsika kirjoitti:
Eikö tykistöryhmä termiä käytetä esimerkiksi silloin, jos kaksi erillistä joukkoa yhdistetään tilapäisesti ja niiden epäsuora pistetään saman komennon alle? Tällöin tykistöryhmä olisi 2 tai useampi patteristoa. KTR taas on johonkin joukkoon orgaanisesti kuuluva ja sisältää ainakin sen 2 patteristoa.

Silloin kun ammutaan tavallista suurempana tuliyksikkönä yhdistelemällä normaalituliyksikköjä, ei oikeastaan välttämättä sanalle "tykistöryhmä" eli "normaali plus jotain" ole ehkä sellaista tarvetta kuin silloin, jos tuo lisäosa on epästandardi. Se, että on standariosa + lisäosa, on juuri tuo epämääräinen tykistöryhmä.
 
Mikähän tämä epästandardi lisäosa mahtaa olla? Tykistöryhmä kootaan ainakin meillä (tieto saattaa olla wanhentunut) tykistöryhmän johtoportaan ympärille useammasta (yleensä 2 - 4) tuliyksiköstä. Jos en ihan väärin muista, niin valmaripatteristosta ja "tavallisesta" patteristosta voidaan koota tykistöryhmä sen valmarin johtoon.
 
Eli jos KarJpr:n epäsuoran yhteyteen pistetään mektstossin patteristo niin silloin kyseessä on tykistöryhmä?

Tykistön (ja muidenkin aselajien) kokoonpanot ja toiminta ei ole mulle kovin tuttua, kun noita ei käyty paljoakaan intissä läpi ja myöhemmin olen keskittynyt jv-aselajiin...
 
pstsika kirjoitti:
Eli jos KarJpr:n epäsuoran yhteyteen pistetään mektstossin patteristo niin silloin kyseessä on tykistöryhmä?

Tykistön (ja muidenkin aselajien) kokoonpanot ja toiminta ei ole mulle kovin tuttua, kun noita ei käyty paljoakaan intissä läpi ja myöhemmin olen keskittynyt jv-aselajiin...

Näin muistelen minulle kerrotun. Toki tieto on kymmenen vuoden takainen, kun sen jälkeen olen omasta aselajistani vierotettu muihin hommiin.

Pitäisi kaivella jostain tuon valmiusyhtymän patteriston kaavio, niin vois auttaa asiassa.
 
Nyt menee vaikeaksi, koska pitäisi määritellä täsmällisesti, mitä "vahvistettu" tarkoittaa merkitysopillisesti eli semanttisesti. En kiistä, etteikö tykistöryhmä olisi vahvistettu KTR:kin.

Se vihko, jossa muistinu mukaan tykistöryhmäksi kutsuttiin KTR:ää pienempää yksikköä muistini mukaan, on jossain.

Kuitenkin nyt pitäisi ainakin tuon mainninnan alkulähteen lähdesuojan varassa maantieteellisestä syystä.
 
KTR:ääkin voidaan käyttää tykistöryhmänä, jos ne ovat yhden yhteisen johdon alla (=Tykistöryhmän johtoporras).
 
Mun tietoni ovat tietty "aatamin aikuisia", mutta muistelisin, että aikanaan KTR:iin kuului orgaanisesti Tykistöryhmän Johtoelin ( pari jaosta, viestiä ja jotain muuta ). Silloisen määritelmän mukaan tykistöryhmä muodostui 2-4 patteristosta, eli KTR oli tykistöryhmän runko ja sitä voitiin siis vahvistaa 1-2 erillisellä tai toisesta KTR:stä otetulla patteristolla. Tuo 4 patteristoa oli ilmeisesti se maksimi, minkä se tykistöryhmän johtoelin pystyi hallitsemaan.
Tuo tykistöryhmän johtoelin oli siis suoraan KTR:in komentajan käytettävissä ja hoiti hänen tarvitsemansa yhteydenpidon yms. Tykistöryhmään johti siis KTR:n komentaja. KTR yksinäänkin muodosti tykistöryhmän.
Mun mielestä täällä ei tarvitsisi määritellä vakiintuneita sotilaallisia termejä, koska ne on jo määritelty PV:n toimesta. Vahvistus, vahvistettu, ym. ym., ovat juurikin näitä PV:n käyttämiä ja heidän itselleen määrittelemiä termejä. Jossain muussa yhteydessä ne voivat tarkoittaa jotain muuta. Jokaisella alalla on omat terminsä, eikä niitä kannata alkaa kaivella sen enempää.
 
Back
Top