ULTRAKEVYT hävittäjä/tulitukikone !?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Juke
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Olisko kotimainen tulitukikone hyvä idea ?

• Kas kun ei kukaan ole aiemmin huomannut !

Ääniä: 1 5.3%
  • Ihan skeidaa...älä tuhlaa aikaasi tähän.

Ääniä: 13 68.4%
  • Tällä ainakin turvattaisiin pilottikoulutus.

Ääniä: 3 15.8%
  • Tämä on vastaus ilmanmuutoksen torjumisessa.

Ääniä: 2 10.5%

• Äänestäjiä yhteensä
    19
  • Äänestys suljettu .
Ihan piruuksissani katselin NACA-sarjoja. 6-sarjalainen sopii mäntämoottorihävittäjiin, mikä lienee nopeusalueena tällaiselle koneelle riittävä.

Liitteet

• Screenshot_20250529-111639.webp
    Screenshot_20250529-111639.webp
    103.3 KB · Luettu: 14
Tarkoitin operatiivista konetta ja lainaamassani viestissä puhuttiin Bayraktarin kokoluokan laitteesta, jolla kyetään operoimaan korkeallaiin ja jopa transoonisella nopeudella.
Pelkkä mittarointi, happigeneraattori,hapen varajärjestelmä painaa 490 kg, MB sporttijakkara 372 kg, eikä
Mukana ole edes panssarointia.. 🤔
Mutta jos katsotaan vaikkapa purjekonetta, pilotin pois jättäminen voi säästää n. 50 kg, koska ohjausservot...
Itse ymmärsin tavoitteena olevan tehokkaan turbopropin tyyppinen laite, jolla on tarkoitus ensisijaisesti operoida aivan pinnoissa. Heittoistuin on se painavin osa kuskin asentamisessa. Martin Bakerin 550 kts asti hyväksytty MK10 light weight penkki painaa asennettuna 87 kg pelastuspakkauksen kanssa. Pienempiin nopeuksiin on kevyempiäkin penkkejä.

Itse ymmärsin tavoitteena olevan tehokkaan turbopropin tyyppinen laite, jolla on tarkoitus ensisijaisesti operoida aivan pinnoissa. Heittoistuin on se painavin osa kuskin asentamisessa. Martin Bakerin 550 kts asti hyväksytty MK10 light weight penkki painaa asennettuna 87 kg pelastuspakkauksen kanssa. Pienempiin nopeuksiin on kevyempiäkin penkkejä.

Tuo on penkki ilman suojia, eli käytännössä ei ikinä asennus paino. Penkin tyvi, ohjurit, varjot, ohjausyksikkö, rallilangat, yms tilpehööri, joita ilman penkki ei toimi, on pakko ottaa mukaan.

Tuo on penkki ilman suojia, eli käytännössä ei ikinä asennus paino. Penkin tyvi, ohjurit, varjot, ohjausyksikkö, rallilangat, yms tilpehööri, joita ilman penkki ei toimi, on pakko ottaa mukaan.
Kyllä tuo on Armed Weight eli toimivan penkin paino ml. heittoputki. Lisäksi heittoputken kiinnityspisteet ohjaamoon (2 kpl) sekä kuomun irrotus- tai hajoitusjärjestelmä, joista ei montaa kiloa tule. Olen irrottanut, asentanut ja huoltanut heittoistuimia, uskon tietäväni niihin liittyvät osat.

Jos korkealle halutaan, paineistus- ja happijärjestelmät kyllä sitten painavat ja 600 kg alkaa olemaan hyvä suuruusluokka.

Isoin ongelma tässä konseptissa lienee luotettavan yhteyden saaminen itse koneeseen, ja autonomian määrä mikäli signaali menetetään. Kova rauta on tähän suhteessa halpaa ja melkein hyllystä ostettavaa.

Purjekoneen pohjalta voisi kyllä tehdä korkealla lentävän kuvaus UAV:n. Pieni suihkumoottori katolle joka voidaan käynnistää kun irtautuu hinauksesta ja ohjaus satelliitista. Automiaksi riittää että lähtee kotiin päin jos yhteys menetetään.
Helppoja maaleja jollekin S-300selle mutta jos kappalehinta pidetään ohjusta alempana niin voitetaan sodan ekonomiassa ja lavetti paljastaa sijaintinsa ampuessaan.

Puuihme VL Pyörremyrskyn proto on muuten edelleen tallessa.

Voi poistaa.

PIK purjelentokoneestahan oli versio, jossa oli polttomoottori esiinnostettavissa, ohjaamon ja lentäjän tilalle vain tiedustelu- ja viestinlaitteet.
Purjekoneista löytyy paljon ns. paluumoottorilla varustettuja tai jopa itse starttaavia versioita, myös suihkumoottorilla.

Back