ULTRAKEVYT hävittäjä/tulitukikone !?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Juke
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Olisko kotimainen tulitukikone hyvä idea ?

  • Kas kun ei kukaan ole aiemmin huomannut !

    Ääniä: 1 5.3%
  • Ihan skeidaa...älä tuhlaa aikaasi tähän.

    Ääniä: 13 68.4%
  • Tällä ainakin turvattaisiin pilottikoulutus.

    Ääniä: 3 15.8%
  • Tämä on vastaus ilmanmuutoksen torjumisessa.

    Ääniä: 2 10.5%

  • Äänestäjiä yhteensä
    19
  • Äänestys suljettu .
Ihan piruuksissani katselin NACA-sarjoja. 6-sarjalainen sopii mäntämoottorihävittäjiin, mikä lienee nopeusalueena tällaiselle koneelle riittävä.
 

Liitteet

  • Screenshot_20250529-111639.webp
    Screenshot_20250529-111639.webp
    103.3 KB · Luettu: 17
Tarkoitin operatiivista konetta ja lainaamassani viestissä puhuttiin Bayraktarin kokoluokan laitteesta, jolla kyetään operoimaan korkeallaiin ja jopa transoonisella nopeudella.
Pelkkä mittarointi, happigeneraattori,hapen varajärjestelmä painaa 490 kg, MB sporttijakkara 372 kg, eikä
Mukana ole edes panssarointia.. 🤔
Mutta jos katsotaan vaikkapa purjekonetta, pilotin pois jättäminen voi säästää n. 50 kg, koska ohjausservot...
Itse ymmärsin tavoitteena olevan tehokkaan turbopropin tyyppinen laite, jolla on tarkoitus ensisijaisesti operoida aivan pinnoissa. Heittoistuin on se painavin osa kuskin asentamisessa. Martin Bakerin 550 kts asti hyväksytty MK10 light weight penkki painaa asennettuna 87 kg pelastuspakkauksen kanssa. Pienempiin nopeuksiin on kevyempiäkin penkkejä.

 
Itse ymmärsin tavoitteena olevan tehokkaan turbopropin tyyppinen laite, jolla on tarkoitus ensisijaisesti operoida aivan pinnoissa. Heittoistuin on se painavin osa kuskin asentamisessa. Martin Bakerin 550 kts asti hyväksytty MK10 light weight penkki painaa asennettuna 87 kg pelastuspakkauksen kanssa. Pienempiin nopeuksiin on kevyempiäkin penkkejä.

Tuo on penkki ilman suojia, eli käytännössä ei ikinä asennus paino. Penkin tyvi, ohjurit, varjot, ohjausyksikkö, rallilangat, yms tilpehööri, joita ilman penkki ei toimi, on pakko ottaa mukaan.
 
Tuo on penkki ilman suojia, eli käytännössä ei ikinä asennus paino. Penkin tyvi, ohjurit, varjot, ohjausyksikkö, rallilangat, yms tilpehööri, joita ilman penkki ei toimi, on pakko ottaa mukaan.
Kyllä tuo on Armed Weight eli toimivan penkin paino ml. heittoputki. Lisäksi heittoputken kiinnityspisteet ohjaamoon (2 kpl) sekä kuomun irrotus- tai hajoitusjärjestelmä, joista ei montaa kiloa tule. Olen irrottanut, asentanut ja huoltanut heittoistuimia, uskon tietäväni niihin liittyvät osat.

Jos korkealle halutaan, paineistus- ja happijärjestelmät kyllä sitten painavat ja 600 kg alkaa olemaan hyvä suuruusluokka.
 
Isoin ongelma tässä konseptissa lienee luotettavan yhteyden saaminen itse koneeseen, ja autonomian määrä mikäli signaali menetetään. Kova rauta on tähän suhteessa halpaa ja melkein hyllystä ostettavaa.
 
Purjekoneen pohjalta voisi kyllä tehdä korkealla lentävän kuvaus UAV:n. Pieni suihkumoottori katolle joka voidaan käynnistää kun irtautuu hinauksesta ja ohjaus satelliitista. Automiaksi riittää että lähtee kotiin päin jos yhteys menetetään.
Helppoja maaleja jollekin S-300selle mutta jos kappalehinta pidetään ohjusta alempana niin voitetaan sodan ekonomiassa ja lavetti paljastaa sijaintinsa ampuessaan.
 
Pieni suihkumoottori katolle joka voidaan käynnistää kun irtautuu hinauksesta ja ohjaus satelliitista. Automiaksi riittää että lähtee kotiin päin jos yhteys menetetään.
PIK purjelentokoneestahan oli versio, jossa oli polttomoottori esiinnostettavissa, ohjaamon ja lentäjän tilalle vain tiedustelu- ja viestinlaitteet.
 
Puuihme VL Pyörremyrskyn proto on muuten edelleen tallessa.
 
Voi poistaa.
 
PIK purjelentokoneestahan oli versio, jossa oli polttomoottori esiinnostettavissa, ohjaamon ja lentäjän tilalle vain tiedustelu- ja viestinlaitteet.
Purjekoneista löytyy paljon ns. paluumoottorilla varustettuja tai jopa itse starttaavia versioita, myös suihkumoottorilla.

 
Juke-kevythävittäjä Shahedien ja muiden droonien torjuntaan ChatGPT:llä ryyditettynä

Kevyt, yksipaikkainen potkurihävittäjä, optimoitu matalalla lentävien, hitaiden droonien torjuntaan erityisesti öisin. Perustuu experimental-luokan kilpakoneisiin ja siviili-ilmailun komponentteihin — valmistettavissa pienin kustannuksin ja yksinkertaisella huollolla.

Rakenne & kokoonpano
  • komposiittirunko
  • alumiininen tai hiilikuituinen siipi
  • kannuspyöräkone sisäänvedettävällä päätelineellä
  • matala siipi (low-wing)
  • toiminta epävirallisilta lentopaikoilta, esim. maantiet
Voimalinja
  • Chevy LS3 V8 (tai muu LS-sarjan alumiinilohkoinen V8)
    • ~450–500 hv @ 5000–6000 rpm
    • vesijäähdytteinen, kuivasumppuöljyjärjestelmä
  • alennusvaihde (PSRU), esim. 2:1
  • kolmilapainen säätöpotkuri (constant speed)
  • polttoaine: autobensiini
  • toimintamatka: 600–800 km
  • matkalentonopeus: ~250–300 km/h
  • huippunopeus: ~400–450 km/h
Aseistus
  • 4 kpl APKWS II -raketteja (laser-ohjattuja 70 mm raketteja)
  • asennettuna siiven alle, 1 tuplakisko per siipi
Kevyt EW-podi
  • GPS/GLONASS-häirintälaite (L1/L2)
  • suuntaava komentolinkkihäirintä
Avioniikka ja lasiohjaamo
  • Garmin G3X Touch
    • tukee laajasti kolmannen osapuolen järjestelmiä
    • yhteensopiva WESCAM MX-sarjan video- ja dataliitäntöjen kanssa
    • hyvä NVG-yhteensopivuus
    • käytössä useissa Experimental- ja LSA-luokan sotilasprojekteissa
Maalinosoitus ja EO/IR-järjestelmä
  • WESCAM MX-10D (L3Harris)
    • integroitu laserosoitin (LTD), yhteensopiva APKWS:n kanssa
    • päivä- ja lämpökamerat
    • stabiloitu gimbaali
    • noin 21 kg kokonaispaino
  • asennus rungon alle
Muut rakenteelliset ratkaisut
  • kannuspyöräkone (taildragger) – yksinkertaisempi ja kevyempi kuin kolmiopyöräratkaisu
  • kevyt ja aerodynaaminen rakenne, painopiste suorituskyvyssä ja alhaisissa käyttökustannuksissa
Toimintaympäristö
  • suunniteltu erityisesti yölliseen torjuntaan, kun UAV-hyökkäyksiä esiintyy
  • pitkä lentoetäisyys ja hyvä havainnointi maaleihin optisten järjestelmien avulla
Yhteenveto
  • Juke-kevythävittäjä yhdistää:
    • kevyen rakenteen
    • vahvan mutta edullisen V8-moottorin
    • tarkat laserohjatut aseet
    • kevyen EW-ratkaisun droonien harhauttamiseen
    • modernin lasiohjaamon (Garmin G3X Touch)
    • ja WESCAM MX-10D -järjestelmän EO/IR-havaitsemiseen ja APKWS-maalinosoitukseen
Onhan tämä vähän tällainen leskentekijä mutta Shahedeita pitäisi tulla alas ihan hyvällä vaihtosuhteella. Sodassa tulee tappioita, se on vaan hyväksyttävä, mutta ei tässä mitään valkoista huivia olla otsaan sitomassa! Kun kaikki Shahedit on tuhottu sodan loppuvaiheessa, niin Juke-hävittäjillä voidaan avata latua kohti Moskovaa: raketeilla voi räimiä konekivääripesäkkeitä sekä pakenevia huoltokolonnia ja vaikka tähtäimiin ilmestyisi itse pääryssän evakuointihelikopteri, niin 70mm rakettia sekin tottelee!
 
Juke-kevythävittäjä Shahedien ja muiden droonien torjuntaan ChatGPT:llä ryyditettynä

Kevyt, yksipaikkainen potkurihävittäjä, optimoitu matalalla lentävien, hitaiden droonien torjuntaan erityisesti öisin. Perustuu experimental-luokan kilpakoneisiin ja siviili-ilmailun komponentteihin — valmistettavissa pienin kustannuksin ja yksinkertaisella huollolla.

Rakenne & kokoonpano
  • komposiittirunko
  • alumiininen tai hiilikuituinen siipi
  • kannuspyöräkone sisäänvedettävällä päätelineellä
  • matala siipi (low-wing)
  • toiminta epävirallisilta lentopaikoilta, esim. maantiet
Voimalinja
  • Chevy LS3 V8 (tai muu LS-sarjan alumiinilohkoinen V8)
    • ~450–500 hv @ 5000–6000 rpm
    • vesijäähdytteinen, kuivasumppuöljyjärjestelmä
  • alennusvaihde (PSRU), esim. 2:1
  • kolmilapainen säätöpotkuri (constant speed)
  • polttoaine: autobensiini
  • toimintamatka: 600–800 km
  • matkalentonopeus: ~250–300 km/h
  • huippunopeus: ~400–450 km/h
Aseistus
  • 4 kpl APKWS II -raketteja (laser-ohjattuja 70 mm raketteja)
  • asennettuna siiven alle, 1 tuplakisko per siipi
Kevyt EW-podi
  • GPS/GLONASS-häirintälaite (L1/L2)
  • suuntaava komentolinkkihäirintä
Avioniikka ja lasiohjaamo
  • Garmin G3X Touch
    • tukee laajasti kolmannen osapuolen järjestelmiä
    • yhteensopiva WESCAM MX-sarjan video- ja dataliitäntöjen kanssa
    • hyvä NVG-yhteensopivuus
    • käytössä useissa Experimental- ja LSA-luokan sotilasprojekteissa
Maalinosoitus ja EO/IR-järjestelmä
  • WESCAM MX-10D (L3Harris)
    • integroitu laserosoitin (LTD), yhteensopiva APKWS:n kanssa
    • päivä- ja lämpökamerat
    • stabiloitu gimbaali
    • noin 21 kg kokonaispaino
  • asennus rungon alle
Muut rakenteelliset ratkaisut
  • kannuspyöräkone (taildragger) – yksinkertaisempi ja kevyempi kuin kolmiopyöräratkaisu
  • kevyt ja aerodynaaminen rakenne, painopiste suorituskyvyssä ja alhaisissa käyttökustannuksissa
Toimintaympäristö
  • suunniteltu erityisesti yölliseen torjuntaan, kun UAV-hyökkäyksiä esiintyy
  • pitkä lentoetäisyys ja hyvä havainnointi maaleihin optisten järjestelmien avulla
Yhteenveto
  • Juke-kevythävittäjä yhdistää:
    • kevyen rakenteen
    • vahvan mutta edullisen V8-moottorin
    • tarkat laserohjatut aseet
    • kevyen EW-ratkaisun droonien harhauttamiseen
    • modernin lasiohjaamon (Garmin G3X Touch)
    • ja WESCAM MX-10D -järjestelmän EO/IR-havaitsemiseen ja APKWS-maalinosoitukseen
Onhan tämä vähän tällainen leskentekijä mutta Shahedeita pitäisi tulla alas ihan hyvällä vaihtosuhteella. Sodassa tulee tappioita, se on vaan hyväksyttävä, mutta ei tässä mitään valkoista huivia olla otsaan sitomassa! Kun kaikki Shahedit on tuhottu sodan loppuvaiheessa, niin Juke-hävittäjillä voidaan avata latua kohti Moskovaa: raketeilla voi räimiä konekivääripesäkkeitä sekä pakenevia huoltokolonnia ja vaikka tähtäimiin ilmestyisi itse pääryssän evakuointihelikopteri, niin 70mm rakettia sekin tottelee!
Jukkis hävittäjästä kannattaa ehkä tehdä kauko-ohjattu ja autonominen versio.
Pilotteja ei ole määräänsä enempää. Samalla voidaan jättää heittoistuin, paineistus, yms pois.
Pilotti ei rajoittaisi kokoakaan.
 
Jukkis hävittäjästä kannattaa ehkä tehdä kauko-ohjattu ja autonominen versio.
Pilotteja ei ole määräänsä enempää. Samalla voidaan jättää heittoistuin, paineistus, yms pois.
Pilotti ei rajoittaisi kokoakaan.
Drooneja voi metsästää toisilla drooneilla ja epäilemättä miehittämättömän "kevythäätäjän" voisi suunnitella vieläkin halvemmaksi. Tosin kyllä tässä maassa lentäjiäkin riittää, voimassaolevat lupakirjat 2024:
  • yksityislentäjät: 2204
  • ansiolentäjät: 1145
  • liikennelentäjät: 1573
  • harrastelentäjät: 2471
P.S. edellisen viestin häätäjässä ei ole heittoistuinta eikä paineistusta.
 
Juke-kevythävittäjä Shahedien ja muiden droonien torjuntaan ChatGPT:llä ryyditettynä

Kevyt, yksipaikkainen potkurihävittäjä, optimoitu matalalla lentävien, hitaiden droonien torjuntaan erityisesti öisin. Perustuu experimental-luokan kilpakoneisiin ja siviili-ilmailun komponentteihin — valmistettavissa pienin kustannuksin ja yksinkertaisella huollolla.

Rakenne & kokoonpano
  • komposiittirunko
  • alumiininen tai hiilikuituinen siipi
  • kannuspyöräkone sisäänvedettävällä päätelineellä
  • matala siipi (low-wing)
  • toiminta epävirallisilta lentopaikoilta, esim. maantiet
Voimalinja
  • Chevy LS3 V8 (tai muu LS-sarjan alumiinilohkoinen V8)
    • ~450–500 hv @ 5000–6000 rpm
    • vesijäähdytteinen, kuivasumppuöljyjärjestelmä
  • alennusvaihde (PSRU), esim. 2:1
  • kolmilapainen säätöpotkuri (constant speed)
  • polttoaine: autobensiini
  • toimintamatka: 600–800 km
  • matkalentonopeus: ~250–300 km/h
  • huippunopeus: ~400–450 km/h
Aseistus
  • 4 kpl APKWS II -raketteja (laser-ohjattuja 70 mm raketteja)
  • asennettuna siiven alle, 1 tuplakisko per siipi
Kevyt EW-podi
  • GPS/GLONASS-häirintälaite (L1/L2)
  • suuntaava komentolinkkihäirintä
Avioniikka ja lasiohjaamo
  • Garmin G3X Touch
    • tukee laajasti kolmannen osapuolen järjestelmiä
    • yhteensopiva WESCAM MX-sarjan video- ja dataliitäntöjen kanssa
    • hyvä NVG-yhteensopivuus
    • käytössä useissa Experimental- ja LSA-luokan sotilasprojekteissa
Maalinosoitus ja EO/IR-järjestelmä
  • WESCAM MX-10D (L3Harris)
    • integroitu laserosoitin (LTD), yhteensopiva APKWS:n kanssa
    • päivä- ja lämpökamerat
    • stabiloitu gimbaali
    • noin 21 kg kokonaispaino
  • asennus rungon alle
Muut rakenteelliset ratkaisut
  • kannuspyöräkone (taildragger) – yksinkertaisempi ja kevyempi kuin kolmiopyöräratkaisu
  • kevyt ja aerodynaaminen rakenne, painopiste suorituskyvyssä ja alhaisissa käyttökustannuksissa
Toimintaympäristö
  • suunniteltu erityisesti yölliseen torjuntaan, kun UAV-hyökkäyksiä esiintyy
  • pitkä lentoetäisyys ja hyvä havainnointi maaleihin optisten järjestelmien avulla
Yhteenveto
  • Juke-kevythävittäjä yhdistää:
    • kevyen rakenteen
    • vahvan mutta edullisen V8-moottorin
    • tarkat laserohjatut aseet
    • kevyen EW-ratkaisun droonien harhauttamiseen
    • modernin lasiohjaamon (Garmin G3X Touch)
    • ja WESCAM MX-10D -järjestelmän EO/IR-havaitsemiseen ja APKWS-maalinosoitukseen
Onhan tämä vähän tällainen leskentekijä mutta Shahedeita pitäisi tulla alas ihan hyvällä vaihtosuhteella. Sodassa tulee tappioita, se on vaan hyväksyttävä, mutta ei tässä mitään valkoista huivia olla otsaan sitomassa! Kun kaikki Shahedit on tuhottu sodan loppuvaiheessa, niin Juke-hävittäjillä voidaan avata latua kohti Moskovaa: raketeilla voi räimiä konekivääripesäkkeitä sekä pakenevia huoltokolonnia ja vaikka tähtäimiin ilmestyisi itse pääryssän evakuointihelikopteri, niin 70mm rakettia sekin tottelee!

Tuollainen auto V8 olisi huono valinta moottoriksi. Jotta sen saisi kestämään, ei siitä voisi ottaa kuin max luokkaa 400 HV ja vesijäähdytyksen, alennusvaihteiston ja vauhtipyörän (jotta alennusvaihde kestää) lisäämisen jälkeen sen teho/paino-suhde on huono. Siihen nokalle kannattaa suosiolla laittaa turbiini: kevyempi, luotettavampi, tehokkaampi, parempi näkyvyys eteen ja käy tarvittaessa millä tahansa nestemäisellä polttoainella. Joku 450 hv Allison 250 maksaa puolet tuon Wescam MX-10:n hinnasta, joten tuskin on hinnastakaan kiinni.

”Vähän tuollainen leskentekijä” ei tee tuolle oikeutta. Pimeässä, matalalla vakauttamattomalla koneella lentäminen ja samalla alas näyttöltä lämpökameran kuvan katsominen on varma kuolemantuomio.

Kun katsoo missä aselastissa Ilmavoimien entiset Redigot nykyään lentävät jenkkeissä, me olisivat varmaan hyvin soveltuneet (kahden hengen miehistöllä) edellä kuvattuun käyttötarkoitukseen.

 
Viimeksi muokattu:
Moottorissa on kieltämättä tingitty väärässä paikassa ja akseliturbiinin teho/paino-suhde on ylivoimainen mihin tahansa mäntäkoneeseen verrattuna. Kaksipaikkaisessa on se huono puoli, että siinä tulee kaksi leskeä kerralla. Ehkä tuossa on haettu sitä, että autopilotti pitäisi koneen pystyssä? Lisäksi "speksistä" puuttuvat radio(t), IFF, navigointijärjestelmät, yms. tai sitten ne kuuluvat Garminin lasiohjaamoon?

"Kevythäätäjä" ei ole jokasään hävittäjä ja sen pimeätoimintakyky on rajallinen ChatGPT:n suitsutuksista huolimatta, eli ei mopolla mahdottomia. Suomessa pimeyden lisäksi on usein myös pilvistä, mikä myös saattaa muodostua esteeksi tehtävän suorittamiselle.

Redigon Wikipedia-artikkelista saa helposti käsityksen, että niiden lennot on lennetty. Englanninkielisessä artikkelissa on linkki A-90 Raideriin mutta ko. artikkelia ei ole. Redigon suunnittelijat tuskin uskoivat, että jenkeissä "Raiderilla" annetaan CAS-koulutusta vielä 2025!
 
Jukkis hävittäjästä kannattaa ehkä tehdä kauko-ohjattu ja autonominen versio.
Pilotteja ei ole määräänsä enempää. Samalla voidaan jättää heittoistuin, paineistus, yms pois.
Pilotti ei rajoittaisi kokoakaan.
Not my fighter!

Aito Jukkis-hävittäjä on Hornetin kokoinen Hawkin suorituskyvyllä ja liian kallis kehittää. Siinä olisi järkeä vain jos tosiaan yhtään kukaan ei myisi meille vanhaakaan hävittäjäkalustoa. Eli ihan eri universumissa kuin tämä meidän asuttamamme.
 
Nyt kun saisimme kunnon liimoja niin Kyllä Pyörremyrsky olisi valintamme!
Moottoriksi suomalainen uustuotanto 605 josta saisi helposti yli 2000 (vaikka 3000?) hp nykymateriaaleilla ja komponenteilla, duoprop vielä niin ei kierrä, tai sitten nokalle joku valmis porkuriturbiinipaketti mikä vähentäisi tietysti kotimaisuutta.

Röpölämaalia pintaan eikä puuranteinen kone näkyisi edes tutkassa. Mersun (uustuotanto) tykillä putoisi kaikki droonit ja hävittäjiä vastaa siinä olisi joku nykyaikainen "ammu ja unohda" ohjussysteemi (Mica?). He, tämän paketin suorituskyky ei juuri F35 häviäisi! ;)
 
Ei ihan riitä jerkku torjuntatehtäviin tässä kotimaisessa käikäleessä, miäutta vähän lisää... :rolleyes:

 
Redigon Wikipedia-artikkelista saa helposti käsityksen, että niiden lennot on lennetty. Englanninkielisessä artikkelissa on linkki A-90 Raideriin mutta ko. artikkelia ei ole. Redigon suunnittelijat tuskin uskoivat, että jenkeissä "Raiderilla" annetaan CAS-koulutusta vielä 2025!
Tosiaan eikö ne myyty pääasiassa lentokelvottomina. Totta niihin joku remppa on täytynyt tehdä? Redigo on alumiinia, joten rakenteella on rajallinen käyttöikä.

Mutta nyt ne on viimein oikeassa koulutuskäytössä. Suomessahan ne oli ylikalliita Pipereitä, Meksikossa kevyitä rynnäkkökoneita (oikeammin merivalvontakoneita) ja en tiedä mihin Eritrea koneitaan käytti, vai käyttikö mihinkään.
 
Back
Top