Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Itse ymmärsin tavoitteena olevan tehokkaan turbopropin tyyppinen laite, jolla on tarkoitus ensisijaisesti operoida aivan pinnoissa. Heittoistuin on se painavin osa kuskin asentamisessa. Martin Bakerin 550 kts asti hyväksytty MK10 light weight penkki painaa asennettuna 87 kg pelastuspakkauksen kanssa. Pienempiin nopeuksiin on kevyempiäkin penkkejä.Tarkoitin operatiivista konetta ja lainaamassani viestissä puhuttiin Bayraktarin kokoluokan laitteesta, jolla kyetään operoimaan korkeallaiin ja jopa transoonisella nopeudella.
Pelkkä mittarointi, happigeneraattori,hapen varajärjestelmä painaa 490 kg, MB sporttijakkara 372 kg, eikä
Mukana ole edes panssarointia..
Mutta jos katsotaan vaikkapa purjekonetta, pilotin pois jättäminen voi säästää n. 50 kg, koska ohjausservot...
Tuo on penkki ilman suojia, eli käytännössä ei ikinä asennus paino. Penkin tyvi, ohjurit, varjot, ohjausyksikkö, rallilangat, yms tilpehööri, joita ilman penkki ei toimi, on pakko ottaa mukaan.Itse ymmärsin tavoitteena olevan tehokkaan turbopropin tyyppinen laite, jolla on tarkoitus ensisijaisesti operoida aivan pinnoissa. Heittoistuin on se painavin osa kuskin asentamisessa. Martin Bakerin 550 kts asti hyväksytty MK10 light weight penkki painaa asennettuna 87 kg pelastuspakkauksen kanssa. Pienempiin nopeuksiin on kevyempiäkin penkkejä.
Ejection seat MKF10LN | SMBF SAFRAN Martin Baker France
www.safran-martin-baker.com
Kyllä tuo on Armed Weight eli toimivan penkin paino ml. heittoputki. Lisäksi heittoputken kiinnityspisteet ohjaamoon (2 kpl) sekä kuomun irrotus- tai hajoitusjärjestelmä, joista ei montaa kiloa tule. Olen irrottanut, asentanut ja huoltanut heittoistuimia, uskon tietäväni niihin liittyvät osat.Tuo on penkki ilman suojia, eli käytännössä ei ikinä asennus paino. Penkin tyvi, ohjurit, varjot, ohjausyksikkö, rallilangat, yms tilpehööri, joita ilman penkki ei toimi, on pakko ottaa mukaan.
PIK purjelentokoneestahan oli versio, jossa oli polttomoottori esiinnostettavissa, ohjaamon ja lentäjän tilalle vain tiedustelu- ja viestinlaitteet.Pieni suihkumoottori katolle joka voidaan käynnistää kun irtautuu hinauksesta ja ohjaus satelliitista. Automiaksi riittää että lähtee kotiin päin jos yhteys menetetään.
Purjekoneista löytyy paljon ns. paluumoottorilla varustettuja tai jopa itse starttaavia versioita, myös suihkumoottorilla.PIK purjelentokoneestahan oli versio, jossa oli polttomoottori esiinnostettavissa, ohjaamon ja lentäjän tilalle vain tiedustelu- ja viestinlaitteet.
Vähän vai tähän tyyliinHistoria alkanut toistaa itseään, kun potkurikoneilla sotaa käydään. Jos tehtäisiin ww2 hävittäjien reproja droonintorjuntaan
Jukkis hävittäjästä kannattaa ehkä tehdä kauko-ohjattu ja autonominen versio.Juke-kevythävittäjä Shahedien ja muiden droonien torjuntaan ChatGPT:llä ryyditettynä
Kevyt, yksipaikkainen potkurihävittäjä, optimoitu matalalla lentävien, hitaiden droonien torjuntaan erityisesti öisin. Perustuu experimental-luokan kilpakoneisiin ja siviili-ilmailun komponentteihin — valmistettavissa pienin kustannuksin ja yksinkertaisella huollolla.
Rakenne & kokoonpano
Voimalinja
- komposiittirunko
- alumiininen tai hiilikuituinen siipi
- kannuspyöräkone sisäänvedettävällä päätelineellä
- matala siipi (low-wing)
- toiminta epävirallisilta lentopaikoilta, esim. maantiet
Aseistus
- Chevy LS3 V8 (tai muu LS-sarjan alumiinilohkoinen V8)
- ~450–500 hv @ 5000–6000 rpm
- vesijäähdytteinen, kuivasumppuöljyjärjestelmä
- alennusvaihde (PSRU), esim. 2:1
- kolmilapainen säätöpotkuri (constant speed)
- polttoaine: autobensiini
- toimintamatka: 600–800 km
- matkalentonopeus: ~250–300 km/h
- huippunopeus: ~400–450 km/h
Kevyt EW-podi
- 4 kpl APKWS II -raketteja (laser-ohjattuja 70 mm raketteja)
- asennettuna siiven alle, 1 tuplakisko per siipi
Avioniikka ja lasiohjaamo
- GPS/GLONASS-häirintälaite (L1/L2)
- suuntaava komentolinkkihäirintä
Maalinosoitus ja EO/IR-järjestelmä
- Garmin G3X Touch
- tukee laajasti kolmannen osapuolen järjestelmiä
- yhteensopiva WESCAM MX-sarjan video- ja dataliitäntöjen kanssa
- hyvä NVG-yhteensopivuus
- käytössä useissa Experimental- ja LSA-luokan sotilasprojekteissa
Muut rakenteelliset ratkaisut
- WESCAM MX-10D (L3Harris)
- integroitu laserosoitin (LTD), yhteensopiva APKWS:n kanssa
- päivä- ja lämpökamerat
- stabiloitu gimbaali
- noin 21 kg kokonaispaino
- asennus rungon alle
Toimintaympäristö
- kannuspyöräkone (taildragger) – yksinkertaisempi ja kevyempi kuin kolmiopyöräratkaisu
- kevyt ja aerodynaaminen rakenne, painopiste suorituskyvyssä ja alhaisissa käyttökustannuksissa
Yhteenveto
- suunniteltu erityisesti yölliseen torjuntaan, kun UAV-hyökkäyksiä esiintyy
- pitkä lentoetäisyys ja hyvä havainnointi maaleihin optisten järjestelmien avulla
Onhan tämä vähän tällainen leskentekijä mutta Shahedeita pitäisi tulla alas ihan hyvällä vaihtosuhteella. Sodassa tulee tappioita, se on vaan hyväksyttävä, mutta ei tässä mitään valkoista huivia olla otsaan sitomassa! Kun kaikki Shahedit on tuhottu sodan loppuvaiheessa, niin Juke-hävittäjillä voidaan avata latua kohti Moskovaa: raketeilla voi räimiä konekivääripesäkkeitä sekä pakenevia huoltokolonnia ja vaikka tähtäimiin ilmestyisi itse pääryssän evakuointihelikopteri, niin 70mm rakettia sekin tottelee!
- Juke-kevythävittäjä yhdistää:
- kevyen rakenteen
- vahvan mutta edullisen V8-moottorin
- tarkat laserohjatut aseet
- kevyen EW-ratkaisun droonien harhauttamiseen
- modernin lasiohjaamon (Garmin G3X Touch)
- ja WESCAM MX-10D -järjestelmän EO/IR-havaitsemiseen ja APKWS-maalinosoitukseen
Drooneja voi metsästää toisilla drooneilla ja epäilemättä miehittämättömän "kevythäätäjän" voisi suunnitella vieläkin halvemmaksi. Tosin kyllä tässä maassa lentäjiäkin riittää, voimassaolevat lupakirjat 2024:Jukkis hävittäjästä kannattaa ehkä tehdä kauko-ohjattu ja autonominen versio.
Pilotteja ei ole määräänsä enempää. Samalla voidaan jättää heittoistuin, paineistus, yms pois.
Pilotti ei rajoittaisi kokoakaan.
Juke-kevythävittäjä Shahedien ja muiden droonien torjuntaan ChatGPT:llä ryyditettynä
Kevyt, yksipaikkainen potkurihävittäjä, optimoitu matalalla lentävien, hitaiden droonien torjuntaan erityisesti öisin. Perustuu experimental-luokan kilpakoneisiin ja siviili-ilmailun komponentteihin — valmistettavissa pienin kustannuksin ja yksinkertaisella huollolla.
Rakenne & kokoonpano
Voimalinja
- komposiittirunko
- alumiininen tai hiilikuituinen siipi
- kannuspyöräkone sisäänvedettävällä päätelineellä
- matala siipi (low-wing)
- toiminta epävirallisilta lentopaikoilta, esim. maantiet
Aseistus
- Chevy LS3 V8 (tai muu LS-sarjan alumiinilohkoinen V8)
- ~450–500 hv @ 5000–6000 rpm
- vesijäähdytteinen, kuivasumppuöljyjärjestelmä
- alennusvaihde (PSRU), esim. 2:1
- kolmilapainen säätöpotkuri (constant speed)
- polttoaine: autobensiini
- toimintamatka: 600–800 km
- matkalentonopeus: ~250–300 km/h
- huippunopeus: ~400–450 km/h
Kevyt EW-podi
- 4 kpl APKWS II -raketteja (laser-ohjattuja 70 mm raketteja)
- asennettuna siiven alle, 1 tuplakisko per siipi
Avioniikka ja lasiohjaamo
- GPS/GLONASS-häirintälaite (L1/L2)
- suuntaava komentolinkkihäirintä
Maalinosoitus ja EO/IR-järjestelmä
- Garmin G3X Touch
- tukee laajasti kolmannen osapuolen järjestelmiä
- yhteensopiva WESCAM MX-sarjan video- ja dataliitäntöjen kanssa
- hyvä NVG-yhteensopivuus
- käytössä useissa Experimental- ja LSA-luokan sotilasprojekteissa
Muut rakenteelliset ratkaisut
- WESCAM MX-10D (L3Harris)
- integroitu laserosoitin (LTD), yhteensopiva APKWS:n kanssa
- päivä- ja lämpökamerat
- stabiloitu gimbaali
- noin 21 kg kokonaispaino
- asennus rungon alle
Toimintaympäristö
- kannuspyöräkone (taildragger) – yksinkertaisempi ja kevyempi kuin kolmiopyöräratkaisu
- kevyt ja aerodynaaminen rakenne, painopiste suorituskyvyssä ja alhaisissa käyttökustannuksissa
Yhteenveto
- suunniteltu erityisesti yölliseen torjuntaan, kun UAV-hyökkäyksiä esiintyy
- pitkä lentoetäisyys ja hyvä havainnointi maaleihin optisten järjestelmien avulla
Onhan tämä vähän tällainen leskentekijä mutta Shahedeita pitäisi tulla alas ihan hyvällä vaihtosuhteella. Sodassa tulee tappioita, se on vaan hyväksyttävä, mutta ei tässä mitään valkoista huivia olla otsaan sitomassa! Kun kaikki Shahedit on tuhottu sodan loppuvaiheessa, niin Juke-hävittäjillä voidaan avata latua kohti Moskovaa: raketeilla voi räimiä konekivääripesäkkeitä sekä pakenevia huoltokolonnia ja vaikka tähtäimiin ilmestyisi itse pääryssän evakuointihelikopteri, niin 70mm rakettia sekin tottelee!
- Juke-kevythävittäjä yhdistää:
- kevyen rakenteen
- vahvan mutta edullisen V8-moottorin
- tarkat laserohjatut aseet
- kevyen EW-ratkaisun droonien harhauttamiseen
- modernin lasiohjaamon (Garmin G3X Touch)
- ja WESCAM MX-10D -järjestelmän EO/IR-havaitsemiseen ja APKWS-maalinosoitukseen
Not my fighter!Jukkis hävittäjästä kannattaa ehkä tehdä kauko-ohjattu ja autonominen versio.
Pilotteja ei ole määräänsä enempää. Samalla voidaan jättää heittoistuin, paineistus, yms pois.
Pilotti ei rajoittaisi kokoakaan.
Tosiaan eikö ne myyty pääasiassa lentokelvottomina. Totta niihin joku remppa on täytynyt tehdä? Redigo on alumiinia, joten rakenteella on rajallinen käyttöikä.Redigon Wikipedia-artikkelista saa helposti käsityksen, että niiden lennot on lennetty. Englanninkielisessä artikkelissa on linkki A-90 Raideriin mutta ko. artikkelia ei ole. Redigon suunnittelijat tuskin uskoivat, että jenkeissä "Raiderilla" annetaan CAS-koulutusta vielä 2025!