ULTRAKEVYT hävittäjä/tulitukikone !?

Olisko kotimainen tulitukikone hyvä idea ?

  • Kas kun ei kukaan ole aiemmin huomannut !

    Ääniä: 1 5.3%
  • Ihan skeidaa...älä tuhlaa aikaasi tähän.

    Ääniä: 13 68.4%
  • Tällä ainakin turvattaisiin pilottikoulutus.

    Ääniä: 3 15.8%
  • Tämä on vastaus ilmanmuutoksen torjumisessa.

    Ääniä: 2 10.5%

  • Äänestäjiä yhteensä
    19
  • Äänestys suljettu .

Juke

Ylipäällikkö
BAN
Tällainen tuli tossa mieleen aloittaa kun huomasin että Hornetti polttaa täydellä JP:llä 38 600 litraa tunnissa kerosiinia ( economy drive 4200 litraa tunnissa ).

Tämä ULTRAKEVYT ei tarkoita sama kuin ilmailulainsäädännössä..vaan hyvin kevyttä n. 800 kiloista jettiä UAV moottorein.

Hubbertin diagrammi kertoo että öljyntyotannonhuippu oli jossain 2000-2005 vaiheilla ja vuoteen 2100 menneessä öljyä ei ole enää missään ( siis 10-20 % nykytasosta korkeintaan ).

http://en.wikipedia.org/wiki/Hubbert_peak_theory

X-48 koneen proto lensi näillä 80 kg työntövoiman UAV suihkumoottorein: http://www.amtjets.com/

Eli tuplasti enemmän kuin suunnittelin tähän ( tää liikkuis minimissään kahdella tällasella; http://www.amtjets.com/Titan.php netistä löytyi hinta £ 9 100 / kpl kulutus 100% teholla 47 l/hr per kappale) ;

V-TRIKE-%2BAEROmini45.JPG


Kuvassa on virhe cruisen ja pituuden suhteen..po. 280 km/t ja 3600 mm tämä voisi olla proto ja koekone ( moottorin speksit; http://www.amtjets.com/pdf/Titan_specifications.pdf )

..sitten itse faitteri olisi varustettu 2 x 100 kg PBS JT-100 moottorein ( tai jotain näiden väliltä ).

Tässä alla itse työkalu johon saisi joko GAU-17 tai BK-27 gatlingkonetykin/-kiväärin ja raketteja + pommeja.

V-TRIKE-%2BAERO2_45.JPG


Alin kuluttaa 304 litraa tunnissa 100% teholla ja moottorin Vne on 980 km/t merenpinnan tasolla.

Kyse on suunnasta ei tarkoista kalkuloiduista nopeuksista..aerodynamiikkaa virittämällä tää voi kulkea vaikka 850 km/t.

Tän etuja on keveys, STOL ja helppo operointi huonoilta kentiltä ( moottoriin ei mene moskaa ). Toki verrattain stealth 1/5 pinta-alansa ( kokonsa ) takia verrattuna vaikka A-10 koneeseen ja operointi 15-20 kertaa huokeampaa kuin mach 1.8 koneilla.

27 mm kanuuna ylhäältä läheltä ammuttuna puhkoo panssarivaunujen ohuemman (ylä -)kannen ( kanuuna ampuisi pilotin pyllyn alta ja osittain ohjaajan takana rumpu ). Edestä ne ovat hyvin panssaroitu.


Maailmalla on ollut vastaavia ajatuksia aiemminkin..Burt Rutan joka teki Spaceship I, II ja III:sen viritteli aikoinaan ARESin !

Tämä Ares on hieman vastaava, mutta edelleen puolta suurempi dimensioiltaan; http://en.wikipedia.org/wiki/Scaled_Composites_ARES

zG9LlHcX8lg[/media] in action

Esiintyy myös Iron Eagle III:ssa !

Keskustelua bitte / please / olkaa hyvä / var so goda !
 
Last edited by a moderator:
Tässä sopiva BRS ;

Pelastaa koko koneen ei vaan pilottia. Korvaisi siis heittoistuimen.

Tässä vielä tuo 44 000 usd hintainen PBS JT-100; http://www.desertaerospace.com/faq/faq_tj_100.html
 
Last edited by a moderator:
Tässä vielä vankkaa dataa siitä milloin öljy loppuu.

http://en.wikipedia.org/wiki/Peak_oil

Mikäli ajoneuvojen kulutus saadaan pienennettyä voitaisiin siis vielä mällätä muutama vuosikymmen pidemmälle...tämän tyyppiset innovaatiot takaisivat sen.

Eli joskus 2050 paikkeilla tämä voisi jo olla todella kuuma tuote kun öljyä enää murto-osa nykyisestä saatavilla käyttäjiä varmaan tuplasti enemmän.

USA:ssa kävi näin;

572px-US_Crude_Oil_Production_versus_Hubbert_Curve.png


En halua olla ilonpilaaja, mutta tämä on tosiasia.
 
Kenttätykistö.
 
Tällainen itsemurhakone olisi mielekkäintä varustaa muutamalla Javelin-ohjuksella.

Kustannustehokkuus voipi olla heikko.
 
Tää AMT NIKEn hinta on 27 000 euroa / kpl ja kulutus tunnissa 104 litraa per moottori..max nopeus 1000 km/t !

http://www.amtjets.com/pdf/Nike-specifications-Aug-2012.pdf

...eli 2 x 80 kg on 160 kg työntövoimaa 20 kiloisesta voimalaittepaketista.

AMT Nike X-48 protossa;

Toisessa versiossa lienee potkuriturbiinit ducted fan tyyliin; http://news.cnet.com/8301-11386_3-57488507-76/nasas-futuristic-x-48c-hybrid-wing-body-plane-takes-flight/

Koneet painaa n. 225 kiloa ja telineet ulkona....8.5% oikean koosta.

Kyllä toi AMT Nike on liian mopo ( hyvä siihen protoon )...tää PBS JT-100 on oikea suihkumoottori;
 
Last edited by a moderator:
JOKO kirjoitti:
Tällainen itsemurhakone olisi mielekkäintä varustaa muutamalla Javelin-ohjuksella.

Kustannustehokkuus voipi olla heikko.

Itsemurhaa voisi tuo BRS ehkäistä hyvinkin;

Javelin OK ; http://en.wikipedia.org/wiki/FGM-148_Javelin
 
Last edited by a moderator:
Tässä on vain yksi PBS JT-100;

Tolla yhdellä se liikkuu 333 km/t ja kuluttaa 72 litraa..ilmeisesti ei vielä huippunopeus.

463 km/t näyttää olevan huiput ( videon mukaan ). Tällöin kulutus lienee se 100% eli 152 litraa tunnissa. Tai siis testattu 463 asti..500 saattaa olla huiput..pitää tarkistaa.

Koneen MTOW on 350-400 kg luokkaa ( max varmaan 400 kiloa ). BRS ei tullut mukaan kun painaa liikaa !!!!

Thrust on 120 kg....eli 265 lbs.
 
Last edited by a moderator:
LUFT46 kansioissa löytyy tämä Ente; http://www.homebuiltairplanes.com/forums/attachments/aircraft-design-aerodynamics-new-technology/21864d1358281917-interesting-aircraft-stent-4.jpg

21864d1358281917-interesting-aircraft-stent-4.jpg


Messerschmittin Willyn luomus ( tai byråån ).
 
Myös Henschel P.87 on vastaava; http://www.luft46models.com/manufacturers/hs/hsp87.shtml

http://www.luft46.com/kwart/kw87-3.jpg

kw87-3.jpg


http://www.luft46.com/henschel/hsp87.html

Oliko tämä se wunderwaffe josta AH usein julisti ?...: )

3bhsp87.jpg


Kerrassaan upea !

http://www.luft46.com/kwart/kw87-1.jpg

kw87-1.jpg


hsp87m.jpg


hsp87l.jpg


Yllättävä yhdennäköisyys taas Burt Rutanin Starshipin kanssa;

star1352%2012x9%20lg.jpg


http://en.wikipedia.org/wiki/Beechcraft_Starship

Power to weight ratio 0.35 ( shp/kg )

800px-Beechcraft_Starship_fly-by.jpg
 
Juke kirjoitti:
juhapar kirjoitti:
Juke kirjoitti:
juhapar kirjoitti:
Kenttätykistö.

Ammutaanko kenttätykillä tankkejakin ?

Tarvittaessa.

Niin onko se tarkka siihen ?

Tarkistin tuon yhdellä JT-100 varustetun koneen huippunopeuden ja BD-5J näyttää olevan ok 500 km/t asti; http://en.wikipedia.org/wiki/Bede_BD-5

Itse en ainakaan uskaltaisi minkäännäköisellä panssarivaunulla ajella "edes" 122H63:a päin.
 
juhapar kirjoitti:
Juke kirjoitti:
juhapar kirjoitti:
Juke kirjoitti:
juhapar kirjoitti:
Kenttätykistö.

Ammutaanko kenttätykillä tankkejakin ?

Tarvittaessa.

Niin onko se tarkka siihen ?

Tarkistin tuon yhdellä JT-100 varustetun koneen huippunopeuden ja BD-5J näyttää olevan ok 500 km/t asti; http://en.wikipedia.org/wiki/Bede_BD-5

Itse en ainakaan uskaltaisi minkäännäköisellä panssarivaunulla ajella "edes" 122H63:a päin.

Tällä sais nitistettyä jo ennen kuin ne ovat 122H63 kantaman lähelläkään.

Miltähän se tuntuu muuten tankin sisällä kun pari 27 mm kuulaa kajahtaa kattoon 1200 m/s ? Kerkeekö tuntea mitään ?

30 millin kuulia ammuttiin 300 000 kpl Irakissa; http://en.wikipedia.org/wiki/Fairchild_Republic_A-10_Thunderbolt_II

Power to weight ratio 0.34 ( kg/kg ) ?

Yksi kone ammuttiin alas.

Majuri Kim Campbell melkein ammuttiin alas;
392px-Kim_campbell_a10.jpg


Johonkin on osuttukin;
800px-A-10_Thunderbolt_II_Kills.JPG


Vaikuttaa siltä, että nopeus ei ole pääasia kun noilla operoidaan; http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&v=YwC0irAbYdk&NR=1

Chaffia ja flarea kuluu.
 
Aseeksi alunperin tarkoitettu BK-27 in action;

http://en.wikipedia.org/wiki/Mauser_BK-27

Kuulosta samalta kuin A-10:n GAU-8 ?
 
Last edited by a moderator:
Sen pikasesti laskin että PBS JT-100 moottoreilla varustettuna kevyt kone saisi painaa 720 kiloa jotta tehopainosuhde olisi sama kuin A-10:lla ja Beechcraft Starshipillä.

Matkustajakoneissa käytetty 0.22 mm. Airbus A343 antaisi ( http://www.airliners.net/aviation-forums/tech_ops/read.main/136027/ ) jopa 1090 kg painoksi !
 
Intia yritti muuten LCA Tejasia markkinoille; http://en.wikipedia.org/wiki/HAL_Tejas

Karvan verran Gripeniä pienempi eli 13 300 kg Mtow.

Pienin sodassa koteltu miniCOIN kone oli MFI-9; http://en.wikipedia.org/wiki/Malm%C3%B6_MFI-9

Se painoi 575 kiloa. Tehopainosuhde vain 0.174 hv/kg.

Suihkareista ( tuulitunnelimalliin ehtineistä ) pienimpiä oli Ta-183 Huckebein; http://en.wikipedia.org/wiki/Focke-Wulf_Ta_183

Tehopainosuhde ( thrust weight ratio ) 0.28 kg/kg

Ta183-1.jpg


Pienin lentänyt lienee He-162 Heinkel Salamander; http://fi.wikipedia.org/wiki/Heinkel_He_162

Thrust weight ratio; 0.285 mtow 2800 kg

He162_color010.jpg


Siinä oli 2 x 20 mm MG

Ernst Heinkelin muistelmissa Ernst kehuu sen maasta taivaaseen.

Hanna Reitschin ylistämä Me-163 Komet taas komeilee 0.40 kg/kg tehopainolla; http://en.wikipedia.org/wiki/Messerschmitt_Me_163

Bereznyak Isayev BI-1 lienee kaikkein kevein ; http://en.wikipedia.org/wiki/Bereznyak-Isayev_BI-1

1600 kg mtow !!! tehopaino 0.65...järjetön laite !!

Bereznyak-Isayev-1.jpg


Noin kevyessä koneessa pilotin paino alkaa näytellä suurta roolia;

Laskeutuminen suksilla ei näytä täysin onnistuneelta;


Täällä mystisin kaikista suunnitelmista Lippisch P.13; http://en.wikipedia.org/wiki/Lippisch_P.13a

2295 kg Mtow ja ylisooninen ! MvtxjSrImHw[/media]

Polttoaineena kivihiilipöly !!!

He-162 näytti olleen puusta;
 
Last edited by a moderator:
Tässä up-deittaus pikaisesti tuunattu MINI versioon laitteesta...eli tähän ne 11 000 euron AMT Titan moottorit !

V-TRIKE-%2BAmini3.JPG


Tehopainosuhde on on 0.343 ...eli täysi "hävittäjä" ja sitä myöten taitolentokelpoinen kaksimoottorinen..saisi lentää experimentalina ilmeisesti ( jos siis itse rakentaa yli 50% ).

Kooltaan se olis maailman pieni kaksimootorinen jetti..ranskalaiset ovat hyvin hyvin ylpeitä omasta Cri-Cristä..vaikkei se maailman pienin ole koskaan ollutkaan. Airy-Plane USAsta on ylivoimaisesti pienin 2 moottorinen leko..tosin jettiversio Cri Cristä lienee edelleen pienin.

http://www.homebuiltairplanes.com/forums/attachments/hangar-flying/14838d1323363684-staibs-airy-plane-world-smallest-twin-airy-plane.jpg
 

Liitteet

  • V-TRIKE- Amini3.JPG
    V-TRIKE- Amini3.JPG
    49.1 KB · Luettu: 3
Jukelle tiedoksi,ettei se öljy ole poka loppumassa ihan heti.
Maaöljyä pystytään tuottamaan vielä piiiiiitkään ja nykyään on alettu käynnistellä tosimielellä liuskeöljyn tuotantoa.
Ruotsistakin löytyy öljyliusketta ja on laskettu,että yhdysvallat voi olla omavarainen öljyntuotannon osalta liuskeöljyn ansiosta.
Tuohon ultakevyen aseistamiseen......no hyvähän se on jonku ideoida.
 
Back
Top