ULTRAKEVYT hävittäjä/tulitukikone !?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Juke
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Olisko kotimainen tulitukikone hyvä idea ?

  • Kas kun ei kukaan ole aiemmin huomannut !

    Ääniä: 1 5.3%
  • Ihan skeidaa...älä tuhlaa aikaasi tähän.

    Ääniä: 13 68.4%
  • Tällä ainakin turvattaisiin pilottikoulutus.

    Ääniä: 3 15.8%
  • Tämä on vastaus ilmanmuutoksen torjumisessa.

    Ääniä: 2 10.5%

  • Äänestäjiä yhteensä
    19
  • Äänestys suljettu .
baikal kirjoitti:
Poikiikohan lennokkikehitys torjuntalennokkikehityksen, mitä arvelette? Eli lennokkitorjuntaa hoitavat lennokit? Miksei?

Ei. Kehään tulee nykyisiä maasta ammuttavia ohjuksia huomattavasti pienempi puikko joka compuutterin ja tutkan kanssa eliminoi vihulaisen paperikoneet (ja siinä sivussa muitakin alle lakikorkeuden lentäviä olioita) ... UCAV:it sitten yrititää tehdä C# kielellä toteutettua suunnitelmaa, saattaa onnistua tai sitten ei. Toistaiseksi en nuihin luota...
 
veffeade kirjoitti:
Juke kirjoitti:
kunnas kirjoitti:
Juke kirjoitti:
kunnas kirjoitti:
Myöskin yksi pointti olisi että näillä on F/A-18 suojaa ( ilmaherruus operointialueella ). Myöskään A-10 koneet eivät heti alkaneet operoida Irakissa ja Afganistanissa vaan ilmavoimien hävittäjäpommittajat eliminoivat ensin tiettyjä kohteita..jolloin tinapurkkien avaaminen jäi siihen paremmin soveltuville välineille tehtäväksi...alkaako nyt aueta tämä asia yhtään ?
Tarkoitat että Hornetit hoitelevat Naapurin hävittäjät ja sen jälkeen pääosan ilmatorjunnasta? :a-grin:
Myöskin 1/100 polttoainekuluiltaan olevilla 500-700 km/t liikkuvilla jeteillä voisi olla myös toisarvoisia tehtäviä kuten harhautus ja koulutus jne.
Ilmavoimilla on jo Vinkat

Tottakai tarkoitan..Brewstereilla ammuttiin vihollisia alas 1/33 ja Mersulla jotakuinkin 1/28..myös 440 km/t liikkuvilla Moraneilla ammuttiin paljon koneita alas. Fiateilla kaikista eniten 1/44. Eihän voi olla muuta vaihtoehtoa, jos joku kähinä tulee.

Vinka on yli 2 x painavampi kuin 1975 suunniteltu 2-paikkainen Long-EZ.
Vinkalla ei voi harhauttaa kuin rajatapauksissa..kukaan ei voi luulla 150 km/t liikkuvaa konetta Hornetiksi..edes vahingossa edes tutkaputkella ( tosin hekoksi sitä voi luulla ).

http://fi.wikipedia.org/wiki/Valmet_L-70_Vinka

Vahvensin vähän: Ystävämme Wiki kertoo seuraavaa Italien ihmeiden osalta...

Jatkosodassa Fiat:ien suhde vihollisiin oli:

"Koneella saavutettiin LLv 26:ssa jatkosodassa 88 ilmavoittoa omien menetysten olleessa kaksitoista konetta"

Taidat juksata?.

Morane:n pudotukset on sodan aikana vissiin about mitätön. Toisaalta ns Mörkö-Morane (Klimov/Venäläisillä sotasaalis/Saksan tuonti mootoreilla jotain saatinkin aikaan.

FIATEILLA PUDOTETTIIN 88 JA MENETETTIIN ILMATAISTELUISSA 2 konetta..eli se on ylivoimaisesti kovin taistelukoneemme..mersuilla ammuttiin enemmän alas mutta pudotussuhde oli pienempi kuin Brewsterilla. Oiva Tuominen ampui 23 konetta Fiatilla alas.

Moranen pudotuksia en tarkkaan muista mutta mm isäni äidin pikkuserkku ( tosi kaukaa hakee ) Tuomo Hyrkki ampui Moranella 5 konetta ollen siis ässä. Urho Lehtovaara taisi jo ampua niillä Talvisodassa koneita alas ( 15 Moraneilla ). Moranen ongelma oli että ne räjähteli omia aikojaan rikki ilmassa. Moraneiden pudotukset lienee jopa isommat kuin Fiiujen, mutta niitä myös tuli alas paljon. Lars Hattinen ampui vielä kesällä 1944 Moranella Airacobria 2 päivässä alas.
 
Juke kirjoitti:
veffeade kirjoitti:
Juke kirjoitti:
kunnas kirjoitti:
Juke kirjoitti:
kunnas kirjoitti:
Myöskin yksi pointti olisi että näillä on F/A-18 suojaa ( ilmaherruus operointialueella ). Myöskään A-10 koneet eivät heti alkaneet operoida Irakissa ja Afganistanissa vaan ilmavoimien hävittäjäpommittajat eliminoivat ensin tiettyjä kohteita..jolloin tinapurkkien avaaminen jäi siihen paremmin soveltuville välineille tehtäväksi...alkaako nyt aueta tämä asia yhtään ?
Tarkoitat että Hornetit hoitelevat Naapurin hävittäjät ja sen jälkeen pääosan ilmatorjunnasta? :a-grin:
Myöskin 1/100 polttoainekuluiltaan olevilla 500-700 km/t liikkuvilla jeteillä voisi olla myös toisarvoisia tehtäviä kuten harhautus ja koulutus jne.
Ilmavoimilla on jo Vinkat

Tottakai tarkoitan..Brewstereilla ammuttiin vihollisia alas 1/33 ja Mersulla jotakuinkin 1/28..myös 440 km/t liikkuvilla Moraneilla ammuttiin paljon koneita alas. Fiateilla kaikista eniten 1/44. Eihän voi olla muuta vaihtoehtoa, jos joku kähinä tulee.

Vinka on yli 2 x painavampi kuin 1975 suunniteltu 2-paikkainen Long-EZ.
Vinkalla ei voi harhauttaa kuin rajatapauksissa..kukaan ei voi luulla 150 km/t liikkuvaa konetta Hornetiksi..edes vahingossa edes tutkaputkella ( tosin hekoksi sitä voi luulla ).

http://fi.wikipedia.org/wiki/Valmet_L-70_Vinka

Vahvensin vähän: Ystävämme Wiki kertoo seuraavaa Italien ihmeiden osalta...

Jatkosodassa Fiat:ien suhde vihollisiin oli:

"Koneella saavutettiin LLv 26:ssa jatkosodassa 88 ilmavoittoa omien menetysten olleessa kaksitoista konetta"

Taidat juksata?.

Morane:n pudotukset on sodan aikana vissiin about mitätön. Toisaalta ns Mörkö-Morane (Klimov/Venäläisillä sotasaalis/Saksan tuonti mootoreilla jotain saatinkin aikaan.

FIATEILLA PUDOTETTIIN 88 JA MENETETTIIN ILMATAISTELUISSA 2 konetta..eli se on ylivoimaisesti kovin taistelukoneemme..mersuilla ammuttiin enemmän alas mutta pudotussuhde oli pienempi kuin Brewsterilla.

En käy riitelemään, mutta ihan tiedoksi vain:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Lentolaivue_24

"Lentolaivue 24 saavutti talvi- ja jatkosodassa 877 ilmavoittoa, menettäen sotatoimitappioina 38 konetta ja 18 lentävään henkilökuntaan kuuluvaa kaatuneina."


Persules; Juke's on oikeass tuosta Fiatista, sorry isolla S:llä :( : Wikin mukaan nuin juurikin on...

http://fi.wikipedia.org/wiki/Fiat_G.50

"Vaikka Fiatia on kritisoitu saavutti se jatkosodan todellisissa ilmataistelutilanteissa suhteellisesti eniten voittoja sillä jokainen vihollislentäjän alasampuma Fiat maksoi vastapuolelle 44 Fiattien alasampumaa konetta. Vastaava suhdeluku oli Messerschmitteillä 31,51 ja Brewstereillä 23,53. Jopa vanhanaikaisena Fiat kuuluu siis kiistatta Suomen ilmavoimien jatkosodan aikaisen lentokaluston parhaimmistoon.
Huom. toisen lähteen mukaan: Voittosuhteet: Brewster 32:1; Messerschmitt 25:1. (Heikki Nikunen)
"

Tämä on oikeasti uutta; lukemani "historiankirjat" kertovat koneen olleen korkeintaan keskikertainen...
 
veffeade kirjoitti:
Juke kirjoitti:
veffeade kirjoitti:
Juke kirjoitti:
kunnas kirjoitti:
Tarkoitat että Hornetit hoitelevat Naapurin hävittäjät ja sen jälkeen pääosan ilmatorjunnasta? :a-grin:
Ilmavoimilla on jo Vinkat

Tottakai tarkoitan..Brewstereilla ammuttiin vihollisia alas 1/33 ja Mersulla jotakuinkin 1/28..myös 440 km/t liikkuvilla Moraneilla ammuttiin paljon koneita alas. Fiateilla kaikista eniten 1/44. Eihän voi olla muuta vaihtoehtoa, jos joku kähinä tulee.

Vinka on yli 2 x painavampi kuin 1975 suunniteltu 2-paikkainen Long-EZ.
Vinkalla ei voi harhauttaa kuin rajatapauksissa..kukaan ei voi luulla 150 km/t liikkuvaa konetta Hornetiksi..edes vahingossa edes tutkaputkella ( tosin hekoksi sitä voi luulla ).

http://fi.wikipedia.org/wiki/Valmet_L-70_Vinka

Vahvensin vähän: Ystävämme Wiki kertoo seuraavaa Italien ihmeiden osalta...

Jatkosodassa Fiat:ien suhde vihollisiin oli:

"Koneella saavutettiin LLv 26:ssa jatkosodassa 88 ilmavoittoa omien menetysten olleessa kaksitoista konetta"

Taidat juksata?.

Morane:n pudotukset on sodan aikana vissiin about mitätön. Toisaalta ns Mörkö-Morane (Klimov/Venäläisillä sotasaalis/Saksan tuonti mootoreilla jotain saatinkin aikaan.

FIATEILLA PUDOTETTIIN 88 JA MENETETTIIN ILMATAISTELUISSA 2 konetta..eli se on ylivoimaisesti kovin taistelukoneemme..mersuilla ammuttiin enemmän alas mutta pudotussuhde oli pienempi kuin Brewsterilla.

En käy riitelemään, mutta ihan tiedoksi vain:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Lentolaivue_24

"Lentolaivue 24 saavutti talvi- ja jatkosodassa 877 ilmavoittoa, menettäen sotatoimitappioina 38 konetta ja 18 lentävään henkilökuntaan kuuluvaa kaatuneina."


Persules; Juke's on oikeass tuosta Fiatista, sorry isolla S:llä :( : Wikin mukaan nuin juurikin on...

http://fi.wikipedia.org/wiki/Fiat_G.50

"Vaikka Fiatia on kritisoitu saavutti se jatkosodan todellisissa ilmataistelutilanteissa suhteellisesti eniten voittoja sillä jokainen vihollislentäjän alasampuma Fiat maksoi vastapuolelle 44 Fiattien alasampumaa konetta. Vastaava suhdeluku oli Messerschmitteillä 31,51 ja Brewstereillä 23,53. Jopa vanhanaikaisena Fiat kuuluu siis kiistatta Suomen ilmavoimien jatkosodan aikaisen lentokaluston parhaimmistoon.
Huom. toisen lähteen mukaan: Voittosuhteet: Brewster 32:1; Messerschmitt 25:1. (Heikki Nikunen)
"

Tämä on oikeasti uutta; lukemani "historiankirjat" kertovat koneen olleen korkeintaan keskikertainen...

Niin siis risiiniöljy Fiiateissa jäätyi ja avo-ohjaamo..ikävähän sillä oli lentää tietenkin.

Moranessa taas hydrauliikka ja tekniikka yleensä oli hyytävän epävarmaa.

Muuten myös Hyrkin ilmavoitot on varmistettu vasta hänen kuolemansa jälkeen 5ksi.

Itse tapasin oululaisessa sairaalassa 1991 miehen Kajaanista joka oli nähnyt kun reservin upseerimme ampui 6:n Il-2 koneen parvesta 5 ( panokset loppui ennen 6:nnen ampumista ). Tämä paljastui myöhemmin Kössi Karhilan varmistamattomiksi pudotuksiksi. Kerroin tästä Karhilalle ja Nikuselle...molemmat riemuitsivat ( syytä olikin...ukko on varmaan aikaa sitten kuollut..silloin jo oli muoviputkesta isoja verisuonia korvattu ) sillä miehen antama kuvaus tavasta jolla pudotukset tapahtui oli 100% sama mitä Kössi kertoi.
 
veffeade kirjoitti:
En käy riitelemään, mutta ihan tiedoksi vain;
http://fi.wikipedia.org/wiki/Lentolaivue_24

"Lentolaivue 24 saavutti talvi- ja jatkosodassa 877 ilmavoittoa, menettäen sotatoimitappioina 38 konetta ja 18 lentävään henkilökuntaan kuuluvaa kaatuneina."


Persules; Juke's on oikeass tuosta Fiatista, sorry isolla S:llä :( : Wikin mukaan nuin juurikin on...

Niin oon mä joskus voinut olla väärässäkin, mutta mihin toin 24. laivueen tarina liittyy ?

Morane laivueen ongelma oli koneiden laukeaminen syystä tai toisesta ja 1942 ne oli jo 50 km/t hitaampia kuin vihollisen pommarit ja 100 km/t hitaampia kuin Tomahawk ( P-40E ).

Myöskin sijoitus Petroskoin liepeelle tuskin toi hirveesti kosketuksia viholliseen koska maataistelu ja tiedustelu oli pääasia..Fiiateilla ei 1943 jälkeen saanut edes ylittää maan rajaa.
 
Jos pientä MIL-lentolaitetta tänä päivänä halajaa, niin lentäjää en kyllä sellaisen ohjaimiin viitsisi "uhrata".

Lähtökohdat voisivat olla seuraavat:

UAV
suihkumoottori
Flying wing-konfiguraatio
Lentomatka: 200 km
V_max: 700 km/h

Tehtävät:
lentotiedustelu
maalin osoitus ja/tai tuhoaminen
maalin etsintä

Aseistus:
Hellfire x 1
Laser-osoitin

Sensorit:
IP+näkyvän alueen -kamerat, 360 astetta

Muuta merkillepantavaa:
pieni koko → pieni tutkaheräte
Sisäinen ohjusripustin
Alkeellinen maalintunnistuskyky

Eli pieni, suhteellisen edullinen, taktisen tason tulituki-UAV.

Tuhoamistehtävässä laite kävisi lähinnä tiputtamassa Hellfiren tiettyyn, jo valmiiksi tiedusteltuun kohteeseen.

Tiedustelumoodissa aseistus voidaan korvata sisäisellä lisäpolttoaine-tankilla.
 
elso kirjoitti:
Jos pientä MIL-lentolaitetta tänä päivänä halajaa, niin lentäjää en kyllä sellaisen ohjaimiin viitsisi "uhrata".

Lähtökohdat voisivat olla seuraavat:

UAV
suihkumoottori
Flying wing-konfiguraatio
Lentomatka: 200 km
V_max: 700 km/h

Tehtävät:
lentotiedustelu
maalin osoitus ja/tai tuhoaminen
maalin etsintä

Aseistus:
Hellfire x 1
Laser-osoitin

Sensorit:
IP+näkyvän alueen -kamerat, 360 astetta

Muuta merkillepantavaa:
pieni koko → pieni tutkaheräte
Sisäinen ohjusripustin
Alkeellinen maalintunnistuskyky

Eli pieni, suhteellisen edullinen, taktisen tason tulituki-UAV.

Tuhoamistehtävässä laite kävisi lähinnä tiputtamassa Hellfiren tiettyyn, jo valmiiksi tiedusteltuun kohteeseen.

Tiedustelumoodissa aseistus voidaan korvata sisäisellä lisäpolttoaine-tankilla.

700 lentävä hellfirella varustettu UAV maksaa noin 20 miljoonaa kipale. Tää on noin 200 000 euroa + aseet.
 
Juke kirjoitti:
veffeade kirjoitti:
En käy riitelemään, mutta ihan tiedoksi vain;
http://fi.wikipedia.org/wiki/Lentolaivue_24

"Lentolaivue 24 saavutti talvi- ja jatkosodassa 877 ilmavoittoa, menettäen sotatoimitappioina 38 konetta ja 18 lentävään henkilökuntaan kuuluvaa kaatuneina."


Persules; Juke's on oikeass tuosta Fiatista, sorry isolla S:llä :( : Wikin mukaan nuin juurikin on...

Niin oon mä joskus voinut olla väärässäkin, mutta mihin toin 24. laivueen tarina liittyy ?

Morane laivueen ongelma oli koneiden laukeaminen syystä tai toisesta ja 1942 ne oli jo 50 km/t hitaampia kuin vihollisen pommarit ja 100 km/t hitaampia kuin Tomahawk ( P-40E ).

Myöskin sijoitus Petroskoin liepeelle tuskin toi hirveesti kosketuksia viholliseen koska maataistelu ja tiedustelu oli pääasia..Fiiateilla ei 1943 jälkeen saanut edes ylittää maan rajaa.

Sitä vain, että tulosta tulee kunhan kalusto vähintään yhtä etevää kuin vihulaisella ja siihen päälle vielä kunnon koulutus. Fiattien ja Moraneiden aika meni pikaisesti ohi. Tosin niin kävi myös BW:lle; ei enää kestanyt perässä eikä oikein enää karkuunkaan päässyt...
 
veffeade kirjoitti:
Sitä vain, että tulosta tulee kunhan kalusto vähintään yhtä etevää kuin vihulaisella ja siihen päälle vielä kunnon koulutus. Fiattien ja Moraneiden aika meni pikaisesti ohi. Tosin niin kävi myös BW:lle; ei enää kestanyt perässä eikä oikein enää karkuunkaan päässyt...

Mersujen aika meni yhtä nopeasti ohi...24:n G-2 mersut annettiin pois ja kun uudet G-6 koneet tuli kesällä 1944 alkoi taas tulla tulosta..varsinkin kun palasta oli kaikille.

Eihän me-109 E mallilla olisi jatkosodassa sodittu...1942 asti oli I-16 koneita ilmassa niitä vastaa Fiiu ja Morane oli elementissään.
 
Juke kirjoitti:
700 lentävä hellfirella varustettu UAV maksaa noin 20 miljoonaa kipale. Tää on noin 200 000 euroa + aseet.

Ja koulutettu lentäjä muutaman miljoonan....

Tuossa vähän edukkaampi UCAV
Lutch

Lutch UCAV perustuu Sigma 5 kevytlentokoneeseen jonka maksimi lentoonlähtöpaino on 800 kg ja hinta $70 000/kpl
 
kunnas kirjoitti:
Juke kirjoitti:
700 lentävä hellfirella varustettu UAV maksaa noin 20 miljoonaa kipale. Tää on noin 200 000 euroa + aseet.

Ja koulutettu lentäjä muutaman miljoonan....

Tuossa vähän edukkaampi UCAV
Lutch

Lutch UCAV perustuu Sigma 5 kevytlentokoneeseen jonka maksimi lentoonlähtöpaino on 800 kg ja hinta $70 000/kpl

Niin, sehän taisi jopa lentääkin tässä taannoin. Joo, ostetaan vain, ryssät sitten aikanaan saattavat saada tuon valmiiksikin.
 
SJ kirjoitti:
kunnas kirjoitti:
Juke kirjoitti:
700 lentävä hellfirella varustettu UAV maksaa noin 20 miljoonaa kipale. Tää on noin 200 000 euroa + aseet.

Ja koulutettu lentäjä muutaman miljoonan....

Tuossa vähän edukkaampi UCAV
Lutch

Lutch UCAV perustuu Sigma 5 kevytlentokoneeseen jonka maksimi lentoonlähtöpaino on 800 kg ja hinta $70 000/kpl

Niin, sehän taisi jopa lentääkin tässä taannoin. Joo, ostetaan vain, ryssät sitten aikanaan saattavat saada tuon valmiiksikin.
Valmiimpi se taitaa olla kuin potkurikone ohjuksineen.
 
kunnas kirjoitti:
SJ kirjoitti:
kunnas kirjoitti:
Juke kirjoitti:
700 lentävä hellfirella varustettu UAV maksaa noin 20 miljoonaa kipale. Tää on noin 200 000 euroa + aseet.

Ja koulutettu lentäjä muutaman miljoonan....

Tuossa vähän edukkaampi UCAV
Lutch

Lutch UCAV perustuu Sigma 5 kevytlentokoneeseen jonka maksimi lentoonlähtöpaino on 800 kg ja hinta $70 000/kpl

Niin, sehän taisi jopa lentääkin tässä taannoin. Joo, ostetaan vain, ryssät sitten aikanaan saattavat saada tuon valmiiksikin.
Valmiimpi se taitaa olla kuin potkurikone ohjuksineen.

Mutta Hellfirejä kantava UAV kyllä löytyy.
 
SJ kirjoitti:
kunnas kirjoitti:
SJ kirjoitti:
kunnas kirjoitti:
Juke kirjoitti:
700 lentävä hellfirella varustettu UAV maksaa noin 20 miljoonaa kipale. Tää on noin 200 000 euroa + aseet.

Ja koulutettu lentäjä muutaman miljoonan....

Tuossa vähän edukkaampi UCAV
Lutch

Lutch UCAV perustuu Sigma 5 kevytlentokoneeseen jonka maksimi lentoonlähtöpaino on 800 kg ja hinta $70 000/kpl

Niin, sehän taisi jopa lentääkin tässä taannoin. Joo, ostetaan vain, ryssät sitten aikanaan saattavat saada tuon valmiiksikin.
Valmiimpi se taitaa olla kuin potkurikone ohjuksineen.

Mutta Hellfirejä kantava UAV kyllä löytyy.

Mutta ei kulje lähellekään 700 km/t ellet tarkoita Reaperia joka maksaa 40 miljoonaa kipale.
 
Juke kirjoitti:
Mutta ei kulje lähellekään 700 km/t ellet tarkoita Reaperia joka maksaa 40 miljoonaa kipale.

Jep, mutta Avenger (Reaper on potkurimalli) on ehkä "hivenen" isommassa kokoluokassa tuohon suunnitelmaani verrattuna. Avengerin siipikärkiväli kumminkin 20m.

Lisäksi on äärimmäisen hölmöä vetää jonkinlaista korrelaatiota hinnalle ja huippunopeudelle. Kulkevathan jo harraste-RC pelitkin lähemmäksi 600 km/h !
 
elso kirjoitti:
Juke kirjoitti:
Mutta ei kulje lähellekään 700 km/t ellet tarkoita Reaperia joka maksaa 40 miljoonaa kipale.

Jep, mutta Avenger (Reaper on potkurimalli) on ehkä "hivenen" isommassa kokoluokassa tuohon suunnitelmaani verrattuna. Avengerin siipikärkiväli kumminkin 20m.

Lisäksi on äärimmäisen hölmöä vetää jonkinlaista korrelaatiota hinnalle ja huippunopeudelle. Kulkevathan jo harraste-RC pelitkin lähemmäksi 600 km/h !

Hölmöä tai ei..ne pikkulennokit ei kuljeta Hellfirea.

Avengerin vanha hinta on 12-15 miljoona; http://en.wikipedia.org/wiki/General_Atomics_Avenger

Toki tämä on huokeampi kuin 40 miljoonan Reaper.

Itse ajattelin tuon tulitukikoneen maksimikooksi 2:lla 44 000 euron suihkumoottorilla Bristol Blenheimin pommikuormaa; http://en.wikipedia.org/wiki/Bristol_Blenheim

Tuo "pikku" Avengerikin triplaa sen 1400 kilolla !

Kannattaa lukea se Tanin kirja " Jatkosodan Ässä "..siinä hyvin selviää kuinka monimuotoisia voivat olla esim Morane Saulnierille tarkoitetut tulitukitehtävät ja voisiko niistä selvitä Avengereilla ja maksaa 10 miljoonaa ekstraa..toki jos on esittää jotakin 200 - 300 tuhannella toimivaa niin anna tulla.
 
Juke kirjoitti:
elso kirjoitti:
Juke kirjoitti:
Mutta ei kulje lähellekään 700 km/t ellet tarkoita Reaperia joka maksaa 40 miljoonaa kipale.

Jep, mutta Avenger (Reaper on potkurimalli) on ehkä "hivenen" isommassa kokoluokassa tuohon suunnitelmaani verrattuna. Avengerin siipikärkiväli kumminkin 20m.

Lisäksi on äärimmäisen hölmöä vetää jonkinlaista korrelaatiota hinnalle ja huippunopeudelle. Kulkevathan jo harraste-RC pelitkin lähemmäksi 600 km/h !

Hölmöä tai ei..ne pikkulennokit ei kuljeta Hellfirea.

Ei 50kg hyötykuormaan tarvita myöskään 20m siipikärkiväliä. Kyse on vain siitä millä nopeudella halutaan nousta kentän pinnasta. 5m kärkivälillä 40-50kg hyötykuorman pitäis nousta helposti jos voimaa on takana.

Toinen mahdollisuus on Javelin-kokoluokan (~10kg) PST-ohjuksen integrointi järjestelmään.
 
Lue yllä...noin 400-500 kilon hyötykuorma on kyseessä tässä microhäätäjässä.
 
kunnas kirjoitti:
Juke kirjoitti:
700 lentävä hellfirella varustettu UAV maksaa noin 20 miljoonaa kipale. Tää on noin 200 000 euroa + aseet.

Ja koulutettu lentäjä muutaman miljoonan....


Eihän halpiskoneiden lentäjät tuollaista maksa. Varusmiespalveluksessa 200 lentotuntia. Lentotunti halpiskoneella ehkä 200 euroa per tunti. Tekee 40000 euroa per lentäjä. Vähemmätkin tunnit riittäisi rynnäkkölentoihin.

Ongelman muodostaisi lento-onnettomuuksissa kuolevat varusmiehet. Ilmailun alkuaikojen hävikkiä olisi nykyisin vaikea hyväksyä.
 
JOKO kirjoitti:
kunnas kirjoitti:
Juke kirjoitti:
700 lentävä hellfirella varustettu UAV maksaa noin 20 miljoonaa kipale. Tää on noin 200 000 euroa + aseet.

Ja koulutettu lentäjä muutaman miljoonan....


Eihän halpiskoneiden lentäjät tuollaista maksa. Varusmiespalveluksessa 200 lentotuntia. Lentotunti halpiskoneella ehkä 200 euroa per tunti. Tekee 40000 euroa per lentäjä. Vähemmätkin tunnit riittäisi rynnäkkölentoihin.

Ongelman muodostaisi lento-onnettomuuksissa kuolevat varusmiehet. Ilmailun alkuaikojen hävikkiä olisi nykyisin vaikea hyväksyä.

b6K-PiOQ984[/media] ei ollut silloin käytössä ( ballistic recovery system ). Tämä varustetaan ( varustettaisiin ) sellaisella. Parhaassa tapauksessa se pelastaa myös ( kevyen ) koneen.



 
Last edited by a moderator:
Back
Top