"Urheilijat"


Minä en ymmärrä näiden "urheilijoiden" erityiskohtelua. Jääkiekkoilijat ja moottoriurheilijat eivät ole todellakaan ensisijaisesti mitään Suomen edustajia, vaan kyseessä on henkilökohtainen rahakas bisnes. Jo valmiiksi hillotolpalle päässeille suodaan erityisedut.

Mitenkäs tavallinen varusmiesjamppa, jolla olisi tiedossa hyvätuloinen raksahomma, ei taida sotaväki korvaansa lotkauttaa pyynnölle "nyt olisi tiedossa hyvätuloinen bisnes"...
 

Minä en ymmärrä näiden "urheilijoiden" erityiskohtelua. Jääkiekkoilijat ja moottoriurheilijat eivät ole todellakaan ensisijaisesti mitään Suomen edustajia, vaan kyseessä on henkilökohtainen rahakas bisnes. Jo valmiiksi hillotolpalle päässeille suodaan erityisedut.

Mitenkäs tavallinen varusmiesjamppa, jolla olisi tiedossa hyvätuloinen raksahomma, ei taida sotaväki korvaansa lotkauttaa pyynnölle "nyt olisi tiedossa hyvätuloinen bisnes"...
Ihan samoja ajatuksia olen itsekkin päässäni pyöritellyt.
Eräs inttikaverini pyöritti yhden miehen firmaa hyvällä menestyksellä.
Avautu mulle kun olin sen lähin esimies (kokelas) kuinka paljon tuloja menettää inttiaikana.
Halusi ehdottomasti suoriutua intistä 8 kuukaudessa (silloin lyhin palvelus aika oli 8kk).
Hiton särmä ja fiksu kaveri. Sanoin, että ota heti keskusteluissa tämä asia esille. Sanoin myös, että yleensä tuollaiset särmät kaverit pistetään RUKkiin jolloinka olet 11 kuukautta täällä.
En tiedä kuinka lopulta kaverin kävi kun oma palvelukseni kerkesi päättymään.

Mutta joo, hiukan helvetti vieköön ihmetyttää tämä urheilijoiden korkeampi kasti ei urheilijoihin nähden.
 
Ihan samaa kirottiin jo yli 30 vuotta sitten. Meillä komppaniassa oli pari jalkapalloilijaa.
 
Suomessa luvallisia tapoja rikastua ovat lottoaminen ja urheilu. Olisiko urheilu nykyasemassa jossei Suomea oltaisi juostu maailmakartalle aikoinaan? Ovathan toki armeijaa käyvät urheilijat hyvää pr:ää armeijalle, johtuen urheilijoiden suosiosta.
 
Ovathan toki armeijaa käyvät urheilijat hyvää pr:ää armeijalle, johtuen urheilijoiden suosiosta.
Tämä on yksi keskeisistä asioista, jotka on otettava huomioon asiassa. Ja Urheilukouluun pääseminen ei ole todellakaan helppoa, vaan edellyttää aivan huipputasolla olemista omassa lajissaan.
 
Urheilijoille vapautus ja puolen vuoden palkkoja vastaava ”sotavero” (päivärahavähennyksellä) oleviin/tuleviin tuloihin vaikkapa asevelvollisuusajalta 29-vuotiaaksi asti osallistumattomuudesta? Hei, me tienataan tällä!, sanoisi sotakamreeri...

Itse ainakin ottaisin tällä sotaverolla maksetun 40 mm MK-19-kranaattikonekiväärin kaveriksi poterooni jonkun kymmenen kasarmiyötä ”kärsineen” urheilijan sijaan.
 
Viimeksi muokattu:
Parempi olisi antaa huipu-urheilijoille kokonaan vapautus intistä kun he eivät kuitenkaan ole siellä kuin nimellisesti.
 
Räikkönen taas ilmeisesti sentään lusi koko intin.
Toisaalta aikamoista häröilyä on armeija-aika tainnut Räikkösellä olla Iltalehden jutun mukaan.
 
Viimeksi muokattu:
Mun mielestä tämä asia ei enää nykyään ole mikään iso juttu, kun intti on muutenkin melkeinpä vapaaehtoinen myös miehille. Kuten @Herman30 totesi, vapautus (tai C:n paperit) voisi olla toimiva ratkaisu; samoin esim yrittäjille.

Yksi lukiokaveri pisti firman pystyyn vähän ennen inttiä, ja sai asioiden hoitamiseen niin paljon vapaita intin aikana että oli siellä lopulta yli vuoden (oli alikessu), kun tietyn määrän ylittävät HSL:t piti tehdä sisään sen jälkeen kun muut olivat siirtyneet reserviin.
 
Intille saa aika helposti lykkäystä, jo ihan sillä perusteella että kertoo mm rahakkaan työn.
Toki ei se ole kovin fiksua pistää firma pystyyn, heti kun täyttää 18v ja tietää että lähtö on juuri edessä.

Tarvitsimme suuuuren korotuksen PV:n rahoihin, mikäli alettaisiin maksaa hyvää palkkaa.

Noita urheilijoita mitkä suorittaa intin ns väistellen on hyvin vähän lopulta.
 
Muistan aika monenkin aikanaan hakeneen lykkäystä varusmiespalvelusta, esim. opiskelun takia. Siinä ei silloin ollut mitään merkillistä. Osa sai vapautuksen astman tai muun sairauden vuoksi. Sitten oli niitä, jotka lähetettiin kotiin kasvamaan tai parantelemaan rasitusvammoja tms. Jehovantodistajat ja latva-B-kakkoset eivät ryhtyneet leikkiin lainkaan.

Naapurissa taas oli toisin. Olympiaurheilijat yms. olivat ”amatööreinä” armeijan palveluksessa koko aktiivi-ikänsä.

Kun yhä pienempi osa (mies)ikäluokasta käy armeijan, veroporkkana ja -piiska saattaisi olla paikallaan tasa-arvoa tuottamaan.
 
Ovathan toki armeijaa käyvät urheilijat hyvää pr:ää armeijalle, johtuen urheilijoiden suosiosta.

Niin, tässä tietysti voidaan kysellä mikä on intin tärkein sidosryhmä? Onko se inttiä lusivat asevelvolliset vai se, että hesarin sisäsivulla pällöttää joku urheilija ja kehuu käyneensä riukusitulla oltuaan puolitoista vuorokautta mehässä Lahden puistossa.

Kai se intti kokee, että tällainen toisia tasa-arvoisempi ryhmä tuottaa lisäarvoa asevelvollisuuttaan lusivien pääkoppaan.
 
Muistan aika monenkin aikanaan hakeneen lykkäystä varusmiespalvelusta, esim. opiskelun takia. Siinä ei silloin ollut mitään merkillistä. Osa sai vapautuksen astman tai muun sairauden vuoksi. Sitten oli niitä, jotka lähetettiin kotiin kasvamaan tai parantelemaan rasitusvammoja tms. Jehovantodistajat ja latva-B-kakkoset eivät ryhtyneet leikkiin lainkaan.

Naapurissa taas oli toisin. Olympiaurheilijat yms. olivat ”amatööreinä” armeijan palveluksessa koko aktiivi-ikänsä.

Kun yhä pienempi osa (mies)ikäluokasta käy armeijan, veroporkkana ja -piiska saattaisi olla paikallaan tasa-arvoa tuottamaan.
Mulle tuli myös mieleen noi itäblokin maiden "amatööriurheilijat", mutta eikö olympialaisiinkin voi osallistua nykyään ihan ammattilaisena? Tai ei siellä ainakaan montaa ole, joka oikeasti tekisi jotain muuta työtä ja sitten urheilisi vapaa-ajallaan. Eli en oikein tiedä, mitä etua siitä saataisiin. Ehkä se, että ne ammattiurheilijat jotka eivät tienaa urheilijoina kunnolla, voisivat olla ammattiupseereita joten toimeentulo olisi turvattu vaikka ei kovin kummoinen vielä olisikaan. Tämä ei tosin koskisi varusmiespalvelusta.

Tuollaista porkkanaa intin käymisestä olen itsekin pohtinut. Joko joku määräaikainen verohelpotus tms, tai esim varusmieskiintiöt tms jatko-opiskelupaikkoihin tms.
 
Tapaus Tuure.

Tuure Boelius sai vapautuksen asepalveluksesta.
Suosikkitubettaja Tuure Boelius kertoo marraskuussa julkaistussa Youtube-videossaan kutsunnoistaan. Boelius sanoo videolla, ettei koe armeijan olevan itselleen mukava kokemus. Häntä huolestuttavat muun muassa yhteissuihkut ja tupakaverit.

Beolius kertoo, että hänellä on diagnosoitu ADHD. Hän toivoi C-luokan papereita eli vapautusta palveluksesta rauhan aikana.

Kutsunnoissa Boelius pantiin terveydenhoitajan vastaanotolle. Tämä tunnisti miehen tv:stä.

– Terveydenhoitaja kyseli, millainen oli Tanssii tähtien kanssa viime syksynä. Se oli ihan hauska, Boeliusta nauratti vieläkin.

Terveydenhoitaja suositteli Boeliukselle C-luokan suosituksen, mutta lääkäri suositti kahden vuoden lykkäystä.

Lopulta Boelius kuitenkin sai kutsuntaupseerilta C-luokituksen.

– Se oli hauska, se sanoi mulle näin: ”Ette kuule minusta rauhan aikana”.

Nuorten tähtien asepalvelus on ollut otsikoissa viime aikoina. Laulaja Robin Packalen kotiutui armeijasta joulukuussa reservin korpraalina. Ralliautoilija Kalle Rovanperä keskeytti asepalveluksensa kymmenen päivän jälkeen lokakuussa. https://www.is.fi/viihde/art-2000006341826.html?utm_campaign=tf-IS&utm_term=2&utm_source=tf-other

Korjaan Tuurea nyt sen verran, että immuunikato lyhennetään AIDS.
 
Kenties tuommoisen julkkishomon paikka ei ole intissä. Oman turvallisuutensakin takia.
 

Minä en ymmärrä näiden "urheilijoiden" erityiskohtelua. Jääkiekkoilijat ja moottoriurheilijat eivät ole todellakaan ensisijaisesti mitään Suomen edustajia, vaan kyseessä on henkilökohtainen rahakas bisnes. Jo valmiiksi hillotolpalle päässeille suodaan erityisedut.

Mitenkäs tavallinen varusmiesjamppa, jolla olisi tiedossa hyvätuloinen raksahomma, ei taida sotaväki korvaansa lotkauttaa pyynnölle "nyt olisi tiedossa hyvätuloinen bisnes"...

Ihan samoja ajatuksia olen itsekkin päässäni pyöritellyt.
Eräs inttikaverini pyöritti yhden miehen firmaa hyvällä menestyksellä.
Avautu mulle kun olin sen lähin esimies (kokelas) kuinka paljon tuloja menettää inttiaikana.

Halusi ehdottomasti suoriutua intistä 8 kuukaudessa (silloin lyhin palvelus aika oli 8kk).
Hiton särmä ja fiksu kaveri. Sanoin, että ota heti keskusteluissa tämä asia esille. Sanoin myös, että yleensä tuollaiset särmät kaverit pistetään RUKkiin jolloinka olet 11 kuukautta täällä.
En tiedä kuinka lopulta kaverin kävi kun oma palvelukseni kerkesi päättymään.

Mutta joo, hiukan helvetti vieköön ihmetyttää tämä urheilijoiden korkeampi kasti ei urheilijoihin nähden.

No hei pojat, siirrytäänkö saman tien Turkin malliin? Palkkaa ammattisotilaan vastaavaksi aikaa kuin varusmiespalvelus kestää, niin vapautuu asevelvollisuudesta.

Ja seuraavaksi täällä itketään, kun Herlinit ja muut raharikkaat ostavat poikansa ulos palveluksesta... :rolleyes:
 
Ja seuraavaksi täällä itketään, kun Herlinit ja muut raharikkaat ostavat poikansa ulos palveluksesta... :rolleyes:

Herätkää sieltä ysäriltä. Ei herlinien tarvitse enää ostaa poikiaan vapaiksi, kun kuka tahansa voi välttää palveluksen valittamalla jotakin pientä vaivaa tai muuta. Totaaliksiksin voi ilmoittautua ja saada jalkapannan, jolloin saa ihan luvan kanssa pyhittää vuoden tietokonepelaamiselle.
 
Herätkää sieltä ysäriltä. Ei herlinien tarvitse enää ostaa poikiaan vapaiksi, kun kuka tahansa voi välttää palveluksen valittamalla jotakin pientä vaivaa tai muuta. Totaaliksiksin voi ilmoittautua ja saada jalkapannan, jolloin saa ihan luvan kanssa pyhittää vuoden tietokonepelaamiselle.

Sitä suuremmalla syyllä ihmettelen tätä aihetta.
 
Back
Top