US Navy - Yhdysvaltain laivasto

No ei tuo ole kyllä 1850-luvulla valmistunut Constellation.

Sanoisin että 1990 luvulla valmistunut jäljitelmä, jos multa kysyttäis.
Noin puolet rungosta piti korvata 90-luvun korjauksessa, kyllä. Kuulemma monet lankut olivat niin huonossa kunnossa että sormella saattoi painaa läpi. Laivan lahjaksi saanut säätiö osoittautui aika kykenemättömäksi pitämään siitä huolta: vuosikausien huonon huollon vuoksi laivassa on vähemmän alkuperäistä kuin yli 50v vanhemmassa Constitutionissa. Lisäksi kävi ilmi että kymmeniä sivuja dokumentteja joiden oli tarkoitus osoittaa laivan olevan peräisin 1700-luvulta, olivat väärennöksiä. Ilmeisesti ne oli tuunannut joku säätiötä perustamassa ollut taho.

Ironista kyllä, 90-luvulla asennettu puutavara on kestänyt huonommin kuin 150 vuotta vanha alkuperäinen ja laivaa on jouduttu fiksailemaan uudestaan pariin otteeseen.
 
Siistiä, toivottavasti nimipolitiikka pysyy eikä taas jaeta jotain siltarumpupoliitikkojen nimiä.

Constellation on perinteikäs USN:n nimi. Baltimoressa on museoaluksena 1850-luvulla valmistunut Constellation, Yhdysvaltain laivaston viimeinen purjesluuppi:
512px-USS_Constellation_Inner_Harbor.JPG


Tämä laiva ei ole yhtä tunnettu kuin USS Constitution johon se usein sekoitetaan. 1900-luvun alkupuolella oli vielä satamissa paljon vanhoja purjelaivojen raatoja jopa 1700-luvulta asti joista vain muutama on säilynyt näihin päiviin. Constellation säilyi koska heräsi uskomus että se on sama Constellation, 38 tykin raskas fregatti, joka rakennettiin 1797. Tämä vanha Constellation nimittäin romutettiin 1853 samalla veistämöllä jolla rakennettiin uutta alusta. Uudelle sluupille annettiin vanha nimi jonkunlaisen jatkuvuuden luomiseksi koska kongressi antoi nihkeästi rahaa uudisrakennukseen ja kannatti kierrätystä ja korjausta. Todellisuudesssa vanhasta laivasta ei ilmeisesti käytetty uuteen halkoakaan. Constellation poistettiin laivaston listoilta vasta 1955 ja lahjoitettiin säätiölle joka 'restoroi' sen 1797 laivan kaltaiseksi ja mainosti sitä Yhdysvaltain vanhimpana fregattina - Constitution valmistui nimittäin kuukautta myöhemmin. Vasta 1991 julkaistiin tutkimus joka osoitti kiistattomasti että nykyinen Constellation on eri alus kuin v. 1797 fregatti. Alus oli tuolloin jo hyvin huonossa kunnossa ja vaati perusteellisen korjauksen jossa se samalla palautettiin alkuperäiseen asuunsa.
Tällaiset kansallisaarteet pitäisi pelastaa Baltimoresta. Ihme ettei BLM hengessä mastot ole jo liekehtineet. Kaupunki on varsinainen läävä nykyään.
 
Hinnat nousee-ee-ee, niitä laskemaan en saa-aa-aa (vaikka laivan koko ja kyky pienenee-ee-ee):


In a report released Tuesday, the Congressional Budget Office said that it believes the U.S. Navy may be underestimating the cost of the future Constellation-class frigate series by as much as 40 percent, based upon its own modeling.

The Navy has signed a contract to build the FFG(X) future frigate - recently named the Constellation-class - for about $8.7 billion for 10 hulls, or about $870 million per ship.

Based on its analysis of previous shipbuilding programs, CBO's own estimate for the price of FFG(X) is in the range of $1.2 billion per hull. The cost of a new Flight III Arleigh Burke destroyer - designed with three times as many VLS cells as FFG(X) - is about $1.37 billion.
 
Minua kiinnostaa tuo pieni tutka-antenni nokassa. Onkohan se joku rannikkonavigointitutka joka on kannen alla merellä ollessa?
 
Se olisi loogista, mutta eikös nuo tutkat toimi paremmin jos ne on mahdollisimman matalalla?
Toisaalta tutka ei saa paistaa kannella töitä tekeviä merisotilaita. (Nopea lunttaus furuno suomen sivuilta paljastaa heidän perusnavigointitutkien tehoskaalaksi n.2kW-50kW.) Lisäksi nuo kaiteet yms. voivat aiheuttaa katveita tai häiriöitä, joten tutkan sopisi nähdä niiden yli minimietäisyydelle vedenpintaan jos halutaan havaita pieniäkin veneitä lähellä alusta. Tietysti se tarkoittaa, että keilan on oltava leveämpi pystysuunnassa että nähdään myös kauemmas. Kompromissi eri vaatimuksistahan noiden sijoittelu aina on.
 
Toisaalta tutka ei saa paistaa kannella töitä tekeviä merisotilaita. (Nopea lunttaus furuno suomen sivuilta paljastaa heidän perusnavigointitutkien tehoskaalaksi n.2kW-50kW.) Lisäksi nuo kaiteet yms. voivat aiheuttaa katveita tai häiriöitä, joten tutkan sopisi nähdä niiden yli minimietäisyydelle vedenpintaan jos halutaan havaita pieniäkin veneitä lähellä alusta. Tietysti se tarkoittaa, että keilan on oltava leveämpi pystysuunnassa että nähdään myös kauemmas. Kompromissi eri vaatimuksistahan noiden sijoittelu aina on.

Mutta eikös täällä ihan kotoisissa ympyröissäkin matkustajalauttojen keulassa ole yksi merenkulkututka. Toinen sitten jossain sillan päällä?
 
Mutta eikös täällä ihan kotoisissa ympyröissäkin matkustajalauttojen keulassa ole yksi merenkulkututka. Toinen sitten jossain sillan päällä?
On, ja onhan tuolla Zumwaltissakin sillan päällä selkeä merenkulkututkan antenni myös. Allaolevasta Gabriellan kuvasta (wikipediasta) näkee että se tosiaan on aivan keulassa, ja rakennelmakin vaikuttaa matalammalta. Mutta en vetäisi autolautan ja superhäivehävittäjäaluksen välille liian suoraa yhtäläisyyttä...

Nimittäin tuollaisen kannen alle piilotettavan tutkan sijoitteluun vaikuttaa myös kannen alla olevat tilat ja niiden käyttö, toisin kuin kiinteällä jalustalla olevan. Sitä ei siis ole ehkä ollutkaan mahdollista sijoittaa lähemmäs keulaa. Lisäksi Zumwalt saattaisi, ehkä, mahdollisesti, haluta pystyä paremmin tarkkailemaan aivan välitöntä lähistöäänkin ja esimerkiksi aallonmurtajien takana liikkuvia pienveneitä ihan eri tavalla kuin reittiristeilijä, etenkin lämpimämmissä satamissa vieraillessa. Riski yllättävästä reikiintymisestä á la USS Cole kun on hieman eri luokkaa.

Eli palaan edelliseen viestiini: kompromissi vaatimuksista, joista tiedämme ehkä 13%.
 

USS Zumwalt has live-fired a Standard Missile 2, or SM-2, for the first time ever. The Zumwalt class ships, also known by the hull number for the lead ship, DDG-1000, are set to be equipped with a unique variant of the SM-2, also known as the SM-2 Block IIIAZ. The need for this particular missile is tied to several controversial design decisions the Pentagon and the Navy have made over the years to these ships, including those having to do with their radars, which may now be in line to be replaced, something The War Zone was first to report on last week.

Zumwalt fired the SM-2 from one of its Mk 57 Vertical Launch System (VLS) arrays while on the Naval Air Weapons Center Weapons Division Sea Test Range off the coast of Southern California, near Point Mugu, according to an official Navy release. The service said that the missile successfully intercepted a surrogate for an anti-ship cruise missile, but did not offer any additional details at this mock target. The Navy uses various target drones to simulate subsonic and supersonic cruise missiles.

message-editor%2F1603145572848-zum.jpg

On muuten nätti kuva Zumwaltterista. Alus tekee tiukkaa silmukkaa kokoonsa nähden.
 
Zumwaltista on kyllä yhtä vaikea saada nättiä kuin 70-luvun Volvoista.
 
Back
Top