US Navy - Yhdysvaltain laivasto

https://www.military.com/defensetec...lish-rfp-first-heavy-icebreaker-40-years.html

Voisiko Suomella olla saumaa näiden kuuden jäänmurtajan tekemiseen vai meinaako jenkit tehdä itse?
Lainsäädäntö edellyttää että alukset rakennetaan jenkeissä jenkkiläisestä teräksestä.

USA:n Rannikkovartioston pomo on kuitenkin vieraillut Suomessa useita kertoja, mm tässä


Suomalaista suunnittelua oli aikanaan Healyssäkin, jonka runko perustuu Otson runkoon
https://akerarctic.fi/en/references/built/uscgc-healy

RFP on juuri julkaistu

Hankkeen kotisivut ovat täällä
http://www.dcms.uscg.mil/Our-Organi...9/Programs/Surface-Programs/Polar-Icebreaker/

Muistelen että Aker Arctic olisi mukana yhden jenkkitelakan kanssa tässä projektissa

Onko muuten USCG:llä omaa säiettä, kun se ei ole laivaston alainen?
 
Lainsäädäntö edellyttää että alukset rakennetaan jenkeissä jenkkiläisestä teräksestä.

USA:n Rannikkovartioston pomo on kuitenkin vieraillut Suomessa useita kertoja, mm tässä


Suomalaista suunnittelua oli aikanaan Healyssäkin, jonka runko perustuu Otson runkoon
https://akerarctic.fi/en/references/built/uscgc-healy

RFP on juuri julkaistu

Hankkeen kotisivut ovat täällä
http://www.dcms.uscg.mil/Our-Organi...9/Programs/Surface-Programs/Polar-Icebreaker/

Muistelen että Aker Arctic olisi mukana yhden jenkkitelakan kanssa tässä projektissa

Onko muuten USCG:llä omaa säiettä, kun se ei ole laivaston alainen?
Ovat ruokailleet näköjään Turussa maan alla, jos paikan oikein tunnistan. Kaveri oli tekemässä tuota tilaa, lähellä Forum Marinumia. Vai sekoitanko kellarit?
 
Raidetykkiprojekti elää taas kertaalleen.

Following a flurry of reports in December predicting the Navy's $500 million electromagnetic railgun experiment was dead on arrival, the chief of Naval Operations told lawmakers this week that the death of the program was greatly exaggerated.

"[We are] fully invested in railgun; we continue to test it," Adm. John Richardson told the House Appropriations subcommittee on defense during a Wednesday hearing on Navy and Marine Corps budget issues. "We've demonstrated it at lower firing rates and ... shorter ranges. Now we have to do the engineering to, sort of, crank it up and get it at the designated firing rates, at the 80- to 100-mile range."
https://www.military.com/defensetec...sted-futuristic-railgun-top-officer-says.html
 
Edelleen suuria ongelmia EMALS katapulttien kanssa. Prototyypillä laukaistiin ensimmäiset lentokoneet taivaalla jo 2010 mutta vieläkään laitteistoa ei ole saatu toimintavarmaksi.
Uusin lentotukialus USS Gerald Ford on maksanut jo 13 miljardia dollaria, se otettiin virallisesti käyttöön viime vuonna mutta sotatoimiin siitä ei ole. Sille on rakenteilla kaksi sisaralusta, saa nähdä palaavatko takaisin höyrykatapultteihin.

https://www.navytimes.com/news/your-navy/2018/02/16/report-emals-might-not-be-ready-for-the-fight/
 

Hän mainitsee "vertically launched torpedoes," ja lisää sen jälkeen "asroc's." Menin sitten ihmettelemään ja wikin mukaan tuo tippuu suoraan Mk41 siiloon. Saisikohan noihin lupaa?
 
Miksikäs ei saisi. Ei tainnut edes tarvita Strike-pituisia siiloja. Ase on toki aika kallis, ja näinköhän se on kuitenkaan rannikko/saaristo-olosuhteissa omimmillaan.
 
Miksikäs ei saisi. Ei tainnut edes tarvita Strike-pituisia siiloja. Ase on toki aika kallis, ja näinköhän se on kuitenkaan rannikko/saaristo-olosuhteissa omimmillaan.

Jos maali on rannikon/saariston seassa, niin ei välttämättä olekaan omimmillaan, mutta jos se ASROC ammutaan saariston suojista, niin asia on varsin toisenlainen. Kyse on vain siinä, että saako meidän laivat mitenkään paikannettua maalia niin kaukaa, että voisivat hyödyntää sitä maalitietoa?
 
Jos maali on rannikon/saariston seassa, niin ei välttämättä olekaan omimmillaan, mutta jos se ASROC ammutaan saariston suojista, niin asia on varsin toisenlainen. Kyse on vain siinä, että saako meidän laivat mitenkään paikannettua maalia niin kaukaa, että voisivat hyödyntää sitä maalitietoa?

Jotenkin vaikuttaisi isojen vesien aseelle. Käyttäjinä ovat ennen kaikkea USA ja Japani. Etelä-Korealla on oma versionsa samasta teemasta. Kaikilla kolmella on laittaa liikenteeseen myös melko massiivinen sensoriarmada maalitietoa hankkimaan ja toisaalta kriittisiä valtameriyhteyksiä valvottavana. Muutamilla mailla lienee käytössä edelleen myös perinteinen kahdeksanreikäinen ASROC-laukaisin ja löytyyhän myös Venäjältä ja Italialta omat torpedoa kantavat ohjuksensa. Rantavesissä ja saaristoissa tuo ei kuitenkaan näyttäisi olevan kovin suosittu väline.

Mikään ei kai teoriassa estäisi havainnoimasta maaleja ulos viedyillä sensoreilla ja sitten ampumaan alueelle torpedoja Asroc-kyydillä. Ohjuksen kantama ei muistaakseni ole kuin 20 km luokkaa joten kovin etäältä ei ylletä.
 
Ohjuksen kantama ei muistaakseni ole kuin 20 km luokkaa joten kovin etäältä ei ylletä.

22+ kilometriä, joten se tuplaa heidän kevyt torpedonsa kantaman, joka sattumoisin on 22+ kilometriä. Itse ajattelin tuota offensiivisena tuotteena, jolla pystytään saariston suojista vaikuttamaan itämerellä taikka suomen lahden pohjukassa oleviin kohteisiin.
 
Minulle tulee ASROC:ista sellainen asia mieleen että vaikka laskeutumisvaiheessa käyttää varjoa hidastamaan niin saattaa silti matalissa vesissä karahtaa pohjaan?
 
22+ kilometriä, joten se tuplaa heidän kevyt torpedonsa kantaman, joka sattumoisin on 22+ kilometriä. Itse ajattelin tuota offensiivisena tuotteena, jolla pystytään saariston suojista vaikuttamaan itämerellä taikka suomen lahden pohjukassa oleviin kohteisiin.

Kovin massiivinen isku ei olisi kyseessä kun vaikuttavana osana on sutotorpedo ja senkin joutiusi ampumaan lähes kynnykseltä.
 
22+ kilometriä, joten se tuplaa heidän kevyt torpedonsa kantaman, joka sattumoisin on 22+ kilometriä. Itse ajattelin tuota offensiivisena tuotteena, jolla pystytään saariston suojista vaikuttamaan itämerellä taikka suomen lahden pohjukassa oleviin kohteisiin.

Kyllä niin voitaisiin tehdä, jos ne kohteet vaan jollain paikannettaisiin. Passiivisten kuuntelulaitteiden paikannukset eivät välttämättä ole riittävän tarkkoja torpedon ammuntaan. En tiedä onko hydrofonien seassa sitten aktiivisonareitakin. Mutta jos on niin niiden kantama on rajallinen. Ja sonarpoijuja pudottavia koptereitahan Suomella ei ole.
 
Passiivisten kuuntelulaitteiden paikannukset eivät välttämättä ole riittävän tarkkoja torpedon ammuntaan.

Riittäisikö miehittämättömän antamat paikannustiedot? Myönnän että ASROCilla on ongelmansa kantaman suhteen, mutta vehje on suunniteltu kantamaan kevyt torpedoa, joten luulisin sen olevan jotenkin sopiva meidänkin erikoisolosuhteisiin.
 
G5HPJ5BCXFB63EOGUA4SWZK2UQ.jpg


KKX6NGSHTRBCPN4ZALY46MG4M4.jpg

McCainin korjauksia Japanin telakalla.

YOKOSUKA, JAPAN — When the John S. McCain collided with the Alnic MC near the Singapore Strait in August last year, it was the third 7th Fleet ship to be put out of action by mishaps within a span of eight months.

The year 2017 started with the grounding of the cruiser Antietam at an anchorage just outside of Fleet Activities Yokosuka, causing an oil spill and forcing the ship to spend the rest of the year in dry-dock overhaul. The destroyer Fitzgerald collided with the MV ACX Crystal in June, two months before McCain’s accident.

The accidents took a devastating toll on operational availability among 7th Fleet ships. The accidents reduced by a quarter the number of usable cruisers and destroyers in Yokosuka and left two of the seven Yokosuka ships the Navy considers BMD capable —Fitzgerald and McCain —out of the rotation.

Eight months later, 7th Fleet’s recovery is slowly coming into focus.
https://www.defensenews.com/digital...-are-coming-back-to-life-heres-how-its-going/
 
Back
Top