Mielenkiintoinen uutinen. Itse olisin hypoteettisen hankinnan osalta kiinnostunut F-15 C koneista ja KC-10 tankereista. A-10 on panssarintuhooja mutta se vaatii lentokenttiä käyttöönsä ja suht läheltä taistelualuetta. Kone vaatisi ilmaherruuden alueella ja siihen ei ole kykyä kuin suurvalloilla, ei siis järkihankinta.
F-15C ja KC-10 koneiden kohdalla vaikuttaa eniten niiden käyttötunnit ja kunto. Luulisi molempien olevan kohtuukunnossa kun ne on edelleenkin USAF:n selkärankaa ilma-operaatioissa. Jos F-15C:ssä olisi nuo APG-63 v2 -AESA tutkat ja käyttötunteja n. 4000 jäljellä niin niitä voisi saada kohtuuhintaan, jopa halvalla vrt. kehitteillä olevat koneet. Ohjaamot modernisointiin (näytöt+ JHMCS)jos eivät ole jo trimmissä niin siinä meillä on todellinen ilmataistelukone jossa on suorituskykyä ja legendaarinen maine! Ainoa miinuspuoli on selviytymiskyky 2020-luvulla koska häivettä ei koneessa ole mutta luulisi että vara-osat ja päivitykset olisi turvattu aika pitkälle koska F-15I, SG-,J- ja K-versioita on tuotettu ja myyty ulkomaille 1990-2000 luvuillakin paljon.
Hornetit voitaisiin korvata aikanaan F-35 tms. koneilla (20-30 kpl) ja niillä olisi tuo monitoimirooli. F-15 päivitettynä voisi hoitaa ilmapuolustuksen BVR-taistelun ja suojauksen, kuten RAF ja USAF on mixinsä suunnitellut (Typhoon+F-35 / F-22A+F-35).
Kävisikö tämä F-35 kriitikoille?
Ei! Nej! No! Nein! Njet!
Vaikka en olekaan F-35 kriitikko, niin vastaan joka tapauksessa. Mig-29, Mig-31 ja Su-27 eläköitynevät vuoden 2030 paikkeilla. Sen jälkeen palvelukseen jäänevät PAK FA, Su-35S ja Su-30, joista etenkin PAK FA olisi suuri ongelma F-15C:lle. Myös Su-35S ja Su-30 lienevät ennakkosuosikkeja kaksinkamppailussa.
Eagle olisi siis kurantti peli sinne vuoteen 2030 asti. Jos Eaglet ostettaisiin tässä ja nyt, niin koneet olisivat täydessä toimintavalmiudessa ja henkilöstö koulutettuna aikaisintaan vuonna 2017. Kannattaako uuden konetyypin käyttööotto reiluksi vuosikymmeneksi? Jos sota tulisi varmasti vaikkapa vuonna 2025, niin totta kai, silloin kannattaisi haalia 1000 Leopardia, 1000 Marderia, 200 Gepardia, satoja telatykkejä ja kaikki kurantit ylijäämähävittäjät. Sota Suomen ja Venäjän välillä ei toistaiseksi mielestäni vaikuta riittävän uskottavalta, jotta tuollaisia panostuksia olisi järkevää tehdä. Ja vaikka sota tulisikin, niin lähinnä torjuntavoittoon olisi järkevää pyrkiä, sillä tuskin pystymme koskaan voittamaan monta kertaa isompaa kansantaloutta "kunnian kentillä".
Eli ei. F-15C ei olisi lainkaan hyvä ratkaisu, varsinkin jos huomioidaan lentotunnin hinta: 42 000 dollaria.
Jos haluamme parantaa torjuntavoiton mahdollisuuksia tässä ja nyt, tulisi hankkia ylijäämä-Horneteja. Ostamalla kaikki palveluskäytöstä poistuvat Hornetit muilta käyttäjämailta saisimme varmasti joksikin aikaa käyttöön yli 100 F/A-18 C/D tasoista Hornetia. 60+ konetta voisimme saada pidettyä lentokunnossa pitkälle 2030-luvulle asti, jos kaikki ulkomailta ostetut koneet oltaisiin valmiit kannibalisoimaan sitä mukaa, kun parempikuntoisista jokin osa vikaantuu. 2030-luvulla ostettaisiin sitten 6. sukupolven hävittäjiä. Hornetin viimevaiheissa ilmavoimat on kyllä melko heikoissa kantimissa verrattuna Venäjään, mutta olivathan Draken ja Mig-21 käytössä pitkälle 1990-luvulle, ja jotain Hornetia ajanmukaisempaa kalustoa voisi ehkä vuokrata siirtymävaiheeseen. Pitkällä aikavälillä hyppy 4. sukupolvesta 6. sukupolveen olisi uskoakseni kuitenkin järkevämpi kuin sotkeutuminen länsimaiden ainoaan 5. sukupolven koneeseen (Gripen NG ei sitä ole).
A-10 huolto on suht halpaa vs muut koneet. Käyttökustannus 20k $ tunti, esim Nh90 vuokra ulos on 30k €. Kuulema kallein huoltotyö on uudelleen maalaus.
Ja A-10 mitään ilma herruutta tarvii. Kenttä 60-100km päähän johonkin maantielle, missä on nopea huolto sille ja 1km suoraa pätkää. Viholliselle jää niin vähän aikaa reagoida kun 3-4 A-10 käy rojauttamassa lastinsa jonkun kärjen niskaan. Ja ei kestä it:tä. Höpsis sehän on suunniteltu siihen, että se menee Sergeiden, Iglojen yms sekaan ja tulee sieltä pois. Puolustustaistelussa nopeita hit and run iskuja. Sit vastaiskuissa kun tarvitaan muutenkin hetkellinen ilmaylivoima jonka Hornetit takaa, niin voivat suorittaa pidemmän tehtävän kohdealueella.
Mutta koko järjestelmä käynnistäminen syö rahaa, huolto, yms isontaisi Ilmavoimien vahvuuttaa paljon ja lisäisi henkilöstökuluja yms.
http://www.counterpunch.org/2014/02/28/chuck-hagels-a-10-legacy/
A-10:n käyttökustannukset eivät ole merkittävästi pienemmät kuin esim. F-16:ssa.
Erään lähteen mukaan F-16:n lentotunnin hinta on 23 000 dollaria. A-10:n lentotunnin hinta taas on 18 000 dollaria. Ei siis isoa eroa.
Vihollisen panssareiden tuhoaminen on huomattavasti kustannustehokkaampaa jalkaväen panssarintorjunta-aseilla ja hakeutuvilla äly-kranaateilla. 70-luvun A-10 ja F-15 koneet loistavat myös komeasti tutkassa verrattuna nykyaikaisempiin hävittäjiin.
+1
Kustannustehokkuus on huomattavasti parempi useassa muussa ratkaisussa kuin käytetyn maataistelukoneen hankinnassa. Kuten aiemmin todettua, uuden lentokonemallin koulutus ja huoltojärjestelmän luominen maksaisivat vähintään satoja miljoonia euroja. Jos "lentävä tykistö" nähdään välttämättömänä kykynä, niin pitäisi hankkia joko UCAV:eja panssarintorjuntaohjuksilla tai sitten lisää Horneteja ylijäämänä. A-10 ei Hornetiin verrattuna tarjoa juuri muita etuja kuin tulivoimaisemman konetykkinsä. Ohjus- ja pommilavettina Hornet taas on toiminut pitkään hyvällä menestyksellä. Hornetilla tekee paljon myös ilmapuolustuksessa, toisin kuin A-10:llä.