Uudenvuodenlupaus

Aiotko tehdä yhden tai useamman uudenvuodenlupauksen?


  • Äänestäjiä yhteensä
    13
  • Äänestys suljettu .
Täytyy raportoida tästä kosher-simulaation onnistumisesta viimeinkin...




Ensinnäkin, StepanRudanskijlta puuttuu alkeellisinkin käsitys itsensä kiusaamisesta. Sorruin jo toisena tai kolmantena päivänä juomaan päijännetunnelin hanavettä lähdeveden tai kaivoveden sijaan. Pullovesi... ei enää koskaan. :oops:

Muilta osin simulaatio sujui kuitenkin hyvin ja kestin tammikuun loppuun asti, jopa tarpeettoman ankarasti määräyksiä seuraten. Pidin absoluuttisen 6 h tauon maitotuotteiden ja lihan/kalan välillä, vaikka useimmat suuntaukset erottavat kalan lihasta tässä suhteessa ja tunnustavat myös maidon ja lihan nautintajärjestyksellä olevan väliä. (Kannattaa tehdä pohjatyö kunnolla ennen kuin sitoutuu johonkin...)

Yksi läheltä-piti -tilanne kuitenkin tuli vastaan vielä tammikuun puolenvälin jälkeen. Otin jääkapista lihan ja jostakin syystä ajattelemattomuuttani myös voin(!). Voipaketista tippui hellalle pieni määrä voita, jonka luonnollisesti vetäisin sormella huulille, ja hetikohta tajusin erheeni. No, se ateria meni sitten uusiksi ja liha palasi jääkaappiin. Mutta voin nyt hyvin ymmärtää, miksi joissakin juutalaistalouksissa on kaksi keittiötä.

Sen sijaan kasvislasagne... Kaikella kunnioituksella, Fremen, reseptisi oli liian monimutkainen tällaisen puolipakanan tapakristityn noudatettavaksi. Ensimmäisellä kertaa hain marketista punaisen paprikan, kesäkurpitsan ja sipuleita. Pilkoin vuokaan suurimman osan paprikaa ja koko kesäkurpitsan sekä muutaman sipulin. Enkä todellakaan tuhlannut aikaani vihannesten kuumentamiseen pannulla. No, tyhmästä päästä kärsii koko suu, ruokatorvi ja mahalaukku. Oli meinaan hiukkasen kuumaa ja vetistä, vaikken heti hyökännyt kimppuun uunista nostamisen jälkeen. Päädyin kylläkin nauttimaan tammikuun aikana kerran tai kahdesti sipulilasagnesta, jossa jauhelihakastikkeen korvasi... sipulikastike. Se oli yllättävän hyvää.

Että näin.

P.S. Normaali lasagne on hyvää - olkoon sitten kuinka syntistä hyvänsä.
Noh, ensinnäkin viestini ei ollut kummallekaan teistä, toiseksi ei koskenut kosher tai kashrut -ruokavaliota, ja kolmanneksi, noi ohjeet eivät todellakaan ole liian monimutkaisia miehille jotka osaavat koota itkk12,7:n pimeässä metsässä... Jösses!

Maillard-reaktio... käytä hyvä mies se 12 minuuttia niiden vihannesten kuullottamiseen, niin eipä tule mahanpuruja. Lepo. Kaikenlaista.... :)

Mutta enpä edes muistanut että laitoin noin hyviä ohjeita. Raastakaa ja puristakaa se vesi pois... hyvä tulee. Siinä simppelinä?
 
Noh, ensinnäkin viestini ei ollut kummallekaan teistä, toiseksi ei koskenut kosher tai kashrut -ruokavaliota, ja kolmanneksi, noi ohjeet eivät todellakaan ole liian monimutkaisia miehille jotka osaavat koota itkk12,7:n pimeässä metsässä... Jösses!

Maillard-reaktio... käytä hyvä mies se 12 minuuttia niiden vihannesten kuullottamiseen, niin eipä tule mahanpuruja. Lepo. Kaikenlaista.... :)

Mutta enpä edes muistanut että laitoin noin hyviä ohjeita. Raastakaa ja puristakaa se vesi pois... hyvä tulee. Siinä simppelinä?

Kyllä, herra kunnioitettu johtaja! :salut:
 
Kyllä, herra kunnioitettu johtaja! :salut:
Tässä on teikäläiselle kevät-kebab-resepti, vuodelta 2017, ja tämän foorumin spadeketjun sivulta 11! Kyllä, sellainenkin oli joskus :)

Huomenna menossa paikallisen baarin kevät-terassin avausbileisiin, vietnamilaista spadea on tarjolla talon puolesta ilmaiseksi mutta voi myös tuoda omaa messissä. Luutnantti Fremenin tarkoitus on tehdä herkullisia ja edullisia jauhelihavartaita joissa on 'ontto' sisus, jotta kypsyvät grillissä tasaisesti ja kuuma höyry sisällä hoitaa loput.
Halpa ja herkullinen, mausteita maun mukaan. Onttous tulee esim. kuoritusta pihlajanoksasta jonka ympärille lihataikina painellaan pötkyläksi, sitten vedetään tseba veke ja jää siis sellanen ontelomainen lihaputki, ehkä about 15-20cm pitkä joka mahtuu jonkun lämmitetyn pitaleivän väliin. Päälle jugurtti-kurkku-valkosipuli-paprika kastiketta ja vähän salaattia jne.

Raaka-aineet:

400g halpaa perusjaukkaria (17% on täydellinen)
raastettu porkkana (pienehkö) (purista nyrkissä vesi pois)
puolikas raastettu sipuli (purista nyrkissä vesi pois)
puolikas raastettu punainen paprika (purista nyrkissä vesi pois)
4 kynttä kaltattua valkosipulia (kuori kynsi, halkaise se pitkittäin, heitä ne kaikki kahvikuppiin, 1/2 tl suolaa ja sama sokeria, kiehuvaa vettä päälle kuppi täyteen, venaa 10min) - sen jälkeen valuta vesi pois ja murskaa kynnet (nyt vihreitä? eipä haittaa, normaalia!)
suolaa ehkä 2 tl (tsekkaa maku paistamalla pieni pihvi jääkaapissa vetäytymisen jalkeen, lisää suolaa maun mukaan massaan sen jälkeen)
2 pieneksi hakattua /raastettua punaista chiliä
1,5 tl jauhettua kuminaa
2 tl jauhettua mustapippuria
1 tl jauhettua korianteria tai tuoretta reilu kädellinen silputtuna (ei pakollinen)
mitä tahansa paitsi moottoriöljyä about 2 rkl
puolen sitruunan mehu
2rkl ketsuppia
1 tl soijaa (jos on, korvaa suolaa osittain)

Sekoita handuilla taikinaksi, anna vetaytyä kulhossa tuorekelmun alla pari timmaa. Ota jääkaapista veke about 30min ennen kuin laitat vartaisiin.
Ennen vartaisiin laittamista tee pieni pihvi ja paista kuumalla pannulla KYPSÄKSI, puhaltele viileeksi ja maista. Lisää suolaa jos/ kun on tarpeen. vaivaa taikina uudelleen.
ELI TARKOITUS ON SAADA VÄHÄN SUOLAISTA, VÄHÄN MAKEAA LIHAAN, JA TULISUUTTA TAUSTALLE. Voi soveltaa ihan miten haluaa tämän teeman ympärillä tottakai, tai käyttää vaikka tofurouhetta (lisää 1 kananmuna vatkattuna sidosaineeksi) ihan miten huvittaa...:)

Ota esim. 0,5 - 0,7cm paksuinen kiinalainen syömäpuikko/ kuorittu pihjalanoksa jne. Painele lihamassa lieriöksi sen ympärille.
Vedä tikku pois, anna lieriöiden vetäytyä jääkaapissa parikymmentä mintsaa ilman kelmua (tiivistyvät kun nestettä haihtuu).
heitä kuumalle grillille. pyörittele kunnes tummanruskeita ja KYPSIÄ. Tarkista jommastakummasta päästä ehkä 5 min jälkeen jos kypsää, ja sitten lautaselle!

kastike:

jugurttia 3dl (kastiketta on AINA liian vähän!)
samaa kaltattua valkosipulimurskaa ehkä 1 iso ruokalusikallinen
jauhettua kuminaa 0,5 tl
kurkkusilppua (kuori, halkaise, teelusikalla siemenet/ sisukset veke, silppua/ raasta)
suolaa 1 tl (maun mukaan)
pippuria maun mukaan
hunajaa 1 rkl
raastettua punaista chiliä jos huvittaa

anna kastikkeen asettua noin 30-60min jääkaapissa kulhossa tuorekelmun alla. maista, tarkista suola.

Loppuspade:

pitaleipä grilliin noin minsa per puoli, halkaise. varo näppejä!
lihavarras väliin
kastiketta
salaattia ja silputtua tomaattia, ohueeksi viipaloitua punasipulia jos maistuu

lisää kastiketta!!!!!!!

Panzer Marsch!

Viimeksi muokattu: 19.05.2017
"In God We Trust - everyone else we track." - USAF
Lainaa Vastaa lainaten
Raportoi
  • Tykkää
Reactions:JR49, tulikomento, kimmo.j ja 1 muu
 
Väikkäri on varmaan paremmalla mallilla vuoden päästä.
Ei vittu. Tämä näköjään piti. No, on sitä matkaa vielä jäljellä.

Melkoisia pätkiä tuli kirjoitettua (reilut kymmenisen vuotta sitten) lonkalta ilman lähdeviittauksia, ja nytpä niitä sitten etsitään reilun 20000 kuvan joukosta. "Olikohan tämä Päämajalta vai joltakin AKE:lta vai Sisäministeriöltä vai joltain Lääninhallitukselta vai kenties nimismieheltä?"

Toisaalta osa on sitten ihan valmista tekstiä. Tosin kaikkein suurin ongelma on siinä, että kun tutkii samanaikaisia tapahtumia monella eri alueella, voisi käsitellä asian jokaisella alueella kronologisesti A:sta Z:hen (Ö:hön ei voi tulla, kun se pitää tehdä joka tapauksessa vähän toisella tavalla). Ja tuohon päälle määrätyt analyysit koko ilmiöstä, paikallisia eroja vertaillen. Tai sitten voi jakaa tapahtuman ajallisesti kolmeen eri ajanjaksoon ja käydä kunkin jakson alueittain. Tai sitten yhdistää kaikki alueet ja jakaa tutkittavan asian aiheisiin ja käy kaikki alueet yhdessä läpi temaattisesti ja esittelee ja analysoi ne "könttänä". Kaikki vaihtoehdot ovat yhtä hyviä, mutta kun on kirjoittanut aikoinaan tekstiä vähän kaikilla kolmella eri tavalla, niin nyt pitää sitten valita jokin niistä ja sitten leikellä ja liimailla hieman retusoiden valmista tekstiä. Aivolihas punoittaa välillä kyllä melko rankasti.

Edit.
kirjoitusaika
 
Viimeksi muokattu:
Ei vittu. Tämä näköjään piti. No, on sitä matkaa vielä jäljellä.

Melkoisia pätkiä tuli kirjoitettua lonkalta ilman lähdeviittauksia, ja nytpä niitä sitten etsitään reilun 20000 kuvan joukosta. "Olikohan tämä Päämajalta vai joltakin AKE:lta vai Sisäministeriöltä vai joltain Lääninhallitukselta vai kenties nimismieheltä?"

Toisaalta osa on sitten ihan valmista tekstiä. Tosin kaikkein suurin ongelma on siinä, että kun tutkii samanaikaisia tapahtumia monella eri alueella, voisi käsitellä asian jokaisella alueella kronologisesti A:sta Z:hen (Ö:hön ei voi tulla, kun se pitää tehdä joka tapauksessa vähän toisella tavalla). Ja tuohon päälle määrätyt analyysit koko ilmiöstä, paikallisia eroja vertaillen. Tai sitten voi jakaa tapahtuman ajallisesti kolmeen eri ajanjaksoon ja käydä kunkin jakson alueittain. Tai sitten yhdistää kaikki alueet ja jakaa tutkittavan asian aiheisiin ja käy kaikki alueet yhdessä läpi temaattisesti ja esittelee ja analysoi ne "könttänä". Kaikki vaihtoehdot ovat yhtä hyviä, mutta kun on kirjoittanut aikoinaan tekstiä vähän kaikilla kolmella eri tavalla, niin nyt pitää sitten valita jokin niistä ja sitten leikellä ja liimailla hieman retusoiden valmista tekstiä. Aivolihas punoittaa välillä kyllä melko rankasti.
Terve mieheen veli @EK , mitä mieltä olet tästä? Kävin itse yhden kahden opintoviikon "Taloushistorian metodologia" -kurssin valtsikassa aikoinaan stadissa (oli pakollinen aineopintokurssi, ja onneksi olikin!).

Noh laitan nyt videon, palataan jos ehdit sen tsiigata - Leopold von Ranke!

huudettu...

 
Viimeksi muokattu:
Terve mieheen veli @EK , mitä mieltä olet tästä? Kävin itse yhden kahden opintoviikon "Taloushistorian metodologia" -kurssin valtsikassa aikoinaan stadissa (oli pakollinen aineopintokurssi, ja onneksi olikin!).

Noh laitan nyt videon, palataan jos ehdit sen tsiigata:

Yritetäänpä tsekata jossain vaiheessa.

Tosin meikäläinen on kyllä hirveän huono kaikessa teoriassa ja siksi esim. Yuval Noah ei tipu ihan 100%, kun se välillä on liian älyllistä minulle. Vaikka minä ymmärrän, että se Noahin "humanismi" on eriasia kuin se perinteinen "humanismi", niin silti liberaalin homoseksuaalin ei hirveästi kannattaisi mollata humanismia. Vähemmän humaanissa maailmassa se elämä saattaisi päättyä aika lyhyeen. Tai se, että tajuan minä hassuna teoreettisena ajatusleikkinä sen metsästäjä-keräilijöiden ihailun vs. maanviljelys, mutta sitten ollaan todellakin antihumaaneja ja todetaan n. 99% maailman ihmisistä olevan silkkoja hapen haaskaajia. Ja tämän jälkeen voidaankin ryhtyä järkiperäistämään sitä hapenhaaskaajien harventamista ihan todenteolla.

Vähän sama juttu Niall Fergusonin taloushistorian kanssa, kun minä en oikein tajua sitä "Kiinan nousu osoittaa, että kommunismi voitti kylmän sodan, koska kommunistinen Kiina on nousemassa vahvemmaksi kuin kapitalistinen länsi", kun minusta Kiinan nousu pohjaa nimenomaan siihen länsimaisen talousjärjestelmän (pää)osittaiseen omaksumiseen, vaikka kommunistinen puolue yksinvaltaa harjoittaakin. Tosin olen tulkinnut tämän vähän semmoisena Teemu Keskisarja-tyyppisenä provokaationa ja ylpeänä "oman tien kulkemisena".

Mutta edelleenkin olen erittäin valmis toteamaan vain, että olen liian tyhmä ymmärtääkseni viisampiani, mutta riittävän viisas ymmärtääkseni tyhmyyteni. Enkä edes häpeä.
 
Yritetäänpä tsekata jossain vaiheessa.

Tosin meikäläinen on kyllä hirveän huono kaikessa teoriassa ja siksi esim. Yuval Noah ei tipu ihan 100%, kun se välillä on liian älyllistä minulle. Vaikka minä ymmärrän, että se Noahin "humanismi" on eriasia kuin se perinteinen "humanismi", niin silti liberaalin homoseksuaalin ei hirveästi kannattaisi mollata humanismia. Vähemmän humaanissa maailmassa se elämä saattaisi päättyä aika lyhyeen. Tai se, että tajuan minä hassuna teoreettisena ajatusleikkinä sen metsästäjä-keräilijöiden ihailun vs. maanviljelys, mutta sitten ollaan todellakin antihumaaneja ja todetaan n. 99% maailman ihmisistä olevan silkkoja hapen haaskaajia. Ja tämän jälkeen voidaankin ryhtyä järkiperäistämään sitä hapenhaaskaajien harventamista ihan todenteolla.

Vähän sama juttu Niall Fergusonin taloushistorian kanssa, kun minä en oikein tajua sitä "Kiinan nousu osoittaa, että kommunismi voitti kylmän sodan, koska kommunistinen Kiina on nousemassa vahvemmaksi kuin kapitalistinen länsi", kun minusta Kiinan nousu pohjaa nimenomaan siihen länsimaisen talousjärjestelmän (pää)osittaiseen omaksumiseen, vaikka kommunistinen puolue yksinvaltaa harjoittaakin. Tosin olen tulkinnut tämän vähän semmoisena Teemu Keskisarja-tyyppisenä provokaationa ja ylpeänä "oman tien kulkemisena".

Mutta edelleenkin olen erittäin valmis toteamaan vain, että olen liian tyhmä ymmärtääkseni viisampiani, mutta riittävän viisas ymmärtääkseni tyhmyyteni. Enkä edes häpeä.
Noh, meillä oli taloustieteessä aina joku nollahypoteesi... jota sitten yritettiin todistaa vääräksi blah blah.

Kunnes tuli oma gradu kohdalle, ja totesin että eihän tämä toimi mulle ollenkaan :)

Syytin dataa...
 
  • Tykkää
Reactions: EK
Yritetäänpä tsekata jossain vaiheessa.

Tosin meikäläinen on kyllä hirveän huono kaikessa teoriassa ja siksi esim. Yuval Noah ei tipu ihan 100%, kun se välillä on liian älyllistä minulle. Vaikka minä ymmärrän, että se Noahin "humanismi" on eriasia kuin se perinteinen "humanismi", niin silti liberaalin homoseksuaalin ei hirveästi kannattaisi mollata humanismia. Vähemmän humaanissa maailmassa se elämä saattaisi päättyä aika lyhyeen. Tai se, että tajuan minä hassuna teoreettisena ajatusleikkinä sen metsästäjä-keräilijöiden ihailun vs. maanviljelys, mutta sitten ollaan todellakin antihumaaneja ja todetaan n. 99% maailman ihmisistä olevan silkkoja hapen haaskaajia. Ja tämän jälkeen voidaankin ryhtyä järkiperäistämään sitä hapenhaaskaajien harventamista ihan todenteolla.

Vähän sama juttu Niall Fergusonin taloushistorian kanssa, kun minä en oikein tajua sitä "Kiinan nousu osoittaa, että kommunismi voitti kylmän sodan, koska kommunistinen Kiina on nousemassa vahvemmaksi kuin kapitalistinen länsi", kun minusta Kiinan nousu pohjaa nimenomaan siihen länsimaisen talousjärjestelmän (pää)osittaiseen omaksumiseen, vaikka kommunistinen puolue yksinvaltaa harjoittaakin. Tosin olen tulkinnut tämän vähän semmoisena Teemu Keskisarja-tyyppisenä provokaationa ja ylpeänä "oman tien kulkemisena".

Mutta edelleenkin olen erittäin valmis toteamaan vain, että olen liian tyhmä ymmärtääkseni viisampiani, mutta riittävän viisas ymmärtääkseni tyhmyyteni. Enkä edes häpeä.
Noh, tässä on meikäläisen gradu-ryhmän vetäjä vuodelta 1997... ja hän on oikeassa tässä asiassa, mielestäni!

 
Back
Top