Kyllä hybridikäytössä olisi tiettyjä etuja, nämä KOSSin mainitsemat sekä ainakin näitä etuja:
- polttoainetalous paranisi, millä saisi esim. pidemmän toimintamatkan
- mahdollisuus ryömiä akuilla ainakin lyhyen matkan verran, tällöin käyntiääni olisi olematon
- vedon voisi jakaa useammalla telapyörälle. Tämän voisi kuvitella pienentävän voimalinjaan kohdistuvaa rasitusta. Telan katkeaminen ei myöskään välttämättä pysäyttäisi vaunua, vaan se voisi nilkuttaa vetävien telapyörien ansiosta suojaan
Vanha keskustelu, mutta pari kommenttia silti:
- Napamoottorit telapyörissä on käytännössä poissuljettu huonon taistelukestävyyden takia sekä siksi, että vaunun vetopyörä ei käytännössä voi olla maata vasten.
- Vasenta ja oikeaa telaa voitaisiin ajaa omilla sähkömoottoreilla. Näin ei tarvittaisi monivaihteista vaihteistoa, peruutus(suunnankääntö)vaihteita eikä ohjauskoneistoa. Sähkömoottorin ja vetopyörän väliin tulisi pieni joko yksi- tai kaksivaihteinen(alennusvaihde) vaihdelaatikko, jolla vetopyörän nopeus hidastettaisiin järkeväksi.
- Vaunu ei välttämättä tarvitsisi muuta kuin seisontajarrun, koska vaunua voitaisiin jarruttaa sähkömoottoreilla, jolla saavutettaisiin myös jarrutusenergian talteenottoa.
- Tasakierros generaattori olisi järkevä, jos akkupaketti olisi niin tehokas, että se toimisi vaunun pääasiallisena energialähteenä... tällöin generaattori toimisi vain akkulaturina. Vaunuun kannattaisi asentaa pieni apumoottori, joka toimisi tarvittaessa ikään kuin ylläpitolaturina jos vaunu ei liiku. Tälläinen akku järjestely olisi kallis, mutta mahdollistaisi pienehkön generaattorin, mikä säästäisi polttoainetta.
- Halvempi vaihtoehto jättää akut vain avustavaksi energian lähteeksi ja käytännössä korvata mekaaninen voimansiirto sähköisellä. Tällöin järkevin olisi generaattori, jonka pyörimisnopeus muuttuu kuorman mukaan. Tällöin kuitenkin tarvitaan suurikokoinen generaattori, joka yksinään riittää vaunun haluttuun suorituskykyyn.
- Nykytekniikalla toteutus ei ole mitenkään erityisen vaikeaa, mekaniikka vähenee ja yksinkertaistuu, mutta tilalle tulee generaattori, aktiivinen tasasuuntaaja, pari invertterikäyttöä ja kaksi sähkömoottoria.
- Tunnen työni puolesta tuota generaattori ja sähkökäyttö(invertteri- ja taajuusmuuttajakäyttö)tekniikkaa aika paljon. Henkilökohtaisesti en usko, että aika olisi vielä kypsä sille, että tätä tekniikkaa kannattaisi käyttää taisteluvaunussa. Ongelmana on hinta, taistelukestävyys ja huollettavuus. Lisäksi tuolle sähkökäyttö teknologialle on tyypillistä, että 15 vuotta vanhoihin käyttöihin ei saa enää varaosia ja se on vaunun elinkaaren kannalta liian lyhyt aika.