Uudet taistelupanssarivaunuja jotka on tulossa

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hejsan
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Eikös tuo pääase ole kuitenkin paikallisesti lisenssivalmistettu Rheinmetall L55, eli sama kuin Leopard 2A6? Lisäksi tuossa on ainakin Leopard 2:sen moottori ja telat

Miksi puhut lisensseistä? Kai tiedät että patentit vanhenee 10 vuodessa, eikä maailmassa ole montaakaan asetta, jolla olisi patentti voimassa, koska hyväksynnät kestää aina niin kauan ?
 
Noissa kai saadaan kaikki vääntö välittömästi käyttöön. Voisivat olla myös hiljaisempia (?). Olisiko sähkömoottoreista muita etuja?
 
Pääaseesta en tiedä muuta kuin että MKEK ei mainitse missään sen olevan lisenssivehje.
TbPoYRq.jpg


Moottorin pitäisi olla väliaikaisratkaisu siihen asti että saavat kehitettyä oman. Aika näyttää. Telat ei muistuta Leo2:n teloja. Turkkilaiset ovat tehneet Etelä-korealaisten kanssa jonkinlaisen diilin jossa Hyundai (K2 Black Panther) avustaa projektissa. Tuskin haluavat keksiä pyörää uudelleen vaan ottavat niin Leo2:sta kuin K2:stakin parhaat ratkaisut.

Jousituksen pitäisi olla suoraan K2:sta. En valitettavasti löytänyt sopivaa vertailukuvaa K2:sta.
mxu6g.jpg
K2 alusta näyttäis olevan juu. Telapyöriä vain on eri määrä ja K2:sessa ne taitavat olla suuremmat, tai sitten kylkipanssari on K2:sessa kookkaampi, mikä hämää. Pääase on ainakin 120mm L/55 smoothbore. Tietääkseni sitä ei muut valmista tuolla nimellä, paitsi Rheinmetall ja voihan se olla myös tilaus tavaraa.

K2:
K2_Black_Panther_main_battle_tank_Hyundai_Rotem_South_Korea_Korean_army_military_equipment_defense_industry_line_drawing_bluepriint_001.jpg


Altay:
altay-image02.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Noissa kai saadaan kaikki vääntö välittömästi käyttöön. Voisivat olla myös hiljaisempia (?). Olisiko sähkömoottoreista muita etuja?

Vaihdelaatikon voisi jättää pois ja ajella telapyöriä "suoraan". Polttomoottorin voisi tehdä vakiokierroskoneeksi, jolloin hyötysuhde paranee.
 
Vaihdelaatikon voisi jättää pois ja ajella telapyöriä "suoraan". Polttomoottorin voisi tehdä vakiokierroskoneeksi, jolloin hyötysuhde paranee.
Kyllä hybridikäytössä olisi tiettyjä etuja, nämä KOSSin mainitsemat sekä ainakin näitä etuja:
- polttoainetalous paranisi, millä saisi esim. pidemmän toimintamatkan
- mahdollisuus ryömiä akuilla ainakin lyhyen matkan verran, tällöin käyntiääni olisi olematon
- vedon voisi jakaa useammalla telapyörälle. Tämän voisi kuvitella pienentävän voimalinjaan kohdistuvaa rasitusta. Telan katkeaminen ei myöskään välttämättä pysäyttäisi vaunua, vaan se voisi nilkuttaa vetävien telapyörien ansiosta suojaan
 
Mitenkä sähkömoottorin tai hybridin lämpöjälki? Vähenisikö lämmön määrä ja täten vaikeuttaisi vaunun havaitsemista?
 
Mitenkä sähkömoottorin tai hybridin lämpöjälki? Vähenisikö lämmön määrä ja täten vaikeuttaisi vaunun havaitsemista?
Totta, voisi vähentyä tai ainakin lämpöjälki olisi erilainen. Telapyörien ajomoottorit varmaan tuottaisivat aikamoisen lämpöjäljen. Toisaalta dieselmoottorin lämpöjälki olisi nykyistä pienempi pienempien kierrosten ja pienemmän tehon takia.

Lämpöjäljen säätelyssä ruotsalaiset tuntuvat olevan oikealla linjalla: lämpöjälkeä saadaan tehokkaasti pienennettyä tai harhautettua aktiivisilla lämpöpaneeleilla. Nythän on esitelty muutamia protoja ja vielä vaatii muutaman vuoden, ennen kuin niistä on tuotantoon ja sotavarusteeksi.
 
Kyllä se pienentyisi kuin esim pakokaasuista ei muodostuisi niin isoa lämpöjälkeä.
Mutta paljon myös lämpöjälkeä muodostuu teloihin ym liikkuviin osiin kitkasta.
Aurinko myös lämmittää tuollaisen rautamöhkäleen aika kuumaksi.

Uskoisin että pienentyy kuitenkin, sähköllä toimittaessa.
 
Miksi puhut lisensseistä? Kai tiedät että patentit vanhenee 10 vuodessa, eikä maailmassa ole montaakaan asetta, jolla olisi patentti voimassa, koska hyväksynnät kestää aina niin kauan ?

Panssarivaunukanuuna on helpommin valmistettavissa, jos alkuperäinen suunnittelija on tukena.
 
Millon panssarivaunuihin tulee sähkömoottorit tai hybridit? o_O







The two Porsche air cooled engines in each vehicle were replaced by two 300 PS (296 hp; 221 kW) Maybach HL 120 TRM engines. The engines drove a single Siemens-Schuckert 500 VA generator, which powered two Siemens 230 kW (312.7 PS) output-apiece electric motors, one each connected to each of the rear sprockets. The electric motors also acted as the vehicle's steering unit. This "petrol-electrical" drive delivered 0.11 km/l (909 litres/100 km) off road and 0.15 km/l (667 litres/100 km) on road at a maximum speed of 10 km/h off road and 30 km/h on road. In addition to this high fuel consumption and poor performance, the vehicle was also maintenance-intensive; the sprockets needed to be changed every 500 km. Porsche had experience of this form of petrol-electric transmission extending back to 1901, when he designed a car that used it.

http://en.wikipedia.org/wiki/Elefant
 



The two Porsche air cooled engines in each vehicle were replaced by two 300 PS (296 hp; 221 kW) Maybach HL 120 TRM engines. The engines drove a single Siemens-Schuckert 500 VA generator, which powered two Siemens 230 kW (312.7 PS) output-apiece electric motors, one each connected to each of the rear sprockets. The electric motors also acted as the vehicle's steering unit. This "petrol-electrical" drive delivered 0.11 km/l (909 litres/100 km) off road and 0.15 km/l (667 litres/100 km) on road at a maximum speed of 10 km/h off road and 30 km/h on road. In addition to this high fuel consumption and poor performance, the vehicle was also maintenance-intensive; the sprockets needed to be changed every 500 km. Porsche had experience of this form of petrol-electric transmission extending back to 1901, when he designed a car that used it.

http://en.wikipedia.org/wiki/Elefant
Totta, en muistanutkaan, että saksalaisilla oli kokeiluja hybridikäytöistä. Nyt kuitenkin tekniikka on 70 vuodessa kulkenut aimo harppauksen eteenpäin ja aika voisi olla hybrideille kypsä!
 
Pikaisella googlaamisella ainakin BAE systems on suunnitellut Bradleyn korvaajalle hybridiä. Tuntuisi aika luonnolliselta, että kehitys alkaisi ensin kevyemmistä vaunuista ja vasta myöhemmin yleistyisi panssarivaunuissa. Varsinkin pyöräajoneuvoissa hybridin edut ovat kuitenkin melkoisesti suuremmat verrattuna teloilla liikkuviin.

BAE systemsin Ground Combat Vehiclen hybridin eduiksi mainitaan seuraavaa seikat:

"Advantages to it are fewer components and lower volume and weight compared to current power plants. The transmission was 40 percent smaller and the drive train had half the moving parts. The hybrid drive train cost 5 percent more than a mechanical system, but had a 20 percent reduction in life-cycle cost. The electric drive allows for smoother low-speed operation and less noise. The vehicle burned 20 percent less fuel while running, with 4.61 gallons (17.45 liters) per hour used while stationary. " http://en.m.wikipedia.org/wiki/GCV_Infantry_Fighting_Vehicle
 
Jos mietitään pidempään tulevaisuuteen ainakin lupaavimmat teknologiat, raidetykki ja laser, tarvitsevat toimiakseen paljon sähköä. Suunnittelun lähtökohdista voisi olla luontevaa, että kaikki muukin toimisi sähköllä ja rakennettaisiin tehokkaan voimanlähteen ympärille.
 
Viimeksi muokattu:
Altay Tank: Turkey's Undersecretariat for Defense Industries (SSM) has announced
external.png
that a number of parties have expressed interest in purchasing their indigenous new generation main battle tank, the Altay. Those that may look to make purchases are regional allies, including a number of Gulf countries and Pakistan. Saudi Arabia in particular has been expressing keen interest after officials from these countries were invited to observe firing tests of the tank. While still in development, and a manufacturer for serial production is yet to be announced, the interest seemingly generated may lead to some big business for Ankara in the coming years.
http://www.defenseindustrydaily.com/turkey-signs-deal-with-s-korea-for-altay-tank-project-05012/

 
Miksi puhut lisensseistä? Kai tiedät että patentit vanhenee 10 vuodessa, eikä maailmassa ole montaakaan asetta, jolla olisi patentti voimassa, koska hyväksynnät kestää aina niin kauan ?

Vaikka kirjoittaja ei ainakaan tällä nickillä vaikuta, niin rohkenen olla eri mieltä

1) Patentin voimassaoloaika voi olla 20v. edellytyksellä että patenttimaksut suoritetaan
2) Asetekniikkaa ei jätetä patentoimatta patentin voimassaoloajan takia, vaan siksi että patentoimiseen kuuluu julkistaminen. Eli kun patenttia haetaan, meillä (ja Europassa) julkistetaan mistä on kysymys piirroksineen ja kerrotaan teknisesti miksi tämä uusi keksintö on niin hyvä, eli ylittää keksinnöllisyyden kynnyksen sekä mihin vaaditaan patentin suomaa yksinoikeutta. Tähän voivat sitten kilpailijat esittää vastalauseita. Vastalauseet ovat usein tyyppiä tuo on jo keksitty tai että värkissä ei ole keksinnöllisyyttä, eli että alan toimija voi tuollaisen tehdä ilman suurta oivallusta.

(Jenkeissä voidaan patentoida myös ilman yksityiskohtaisia piirroksia, ts. melkein ajatuksia voidaan patentoida, kärjistettynä)

Eli jos joku kehittää mullistavan asekeksinnön, niin julkistaminen miten se toimii, ei välttämättä ole heti ekana ohjelmassa ;)

Pikaisella googlaamisella ainakin BAE systems on suunnitellut Bradleyn korvaajalle hybridiä. Tuntuisi aika luonnolliselta, että kehitys alkaisi ensin kevyemmistä vaunuista ja vasta myöhemmin yleistyisi panssarivaunuissa. Varsinkin pyöräajoneuvoissa hybridin edut ovat kuitenkin melkoisesti suuremmat verrattuna teloilla liikkuviin.

BAE systemsin Ground Combat Vehiclen hybridin eduiksi mainitaan seuraavaa seikat:

"Advantages to it are fewer components and lower volume and weight compared to current power plants. The transmission was 40 percent smaller and the drive train had half the moving parts. The hybrid drive train cost 5 percent more than a mechanical system, but had a 20 percent reduction in life-cycle cost. The electric drive allows for smoother low-speed operation and less noise. The vehicle burned 20 percent less fuel while running, with 4.61 gallons (17.45 liters) per hour used while stationary. " http://en.m.wikipedia.org/wiki/GCV_Infantry_Fighting_Vehicle

Hmm.. BAE Hägglunds Systems tarjosi SEP ajoneuvoa Ruotsille kun Patria AMV voitti kisan. Ensimmäisellä kierroksella Hägglunds tarjosi nimenomaan hybridiajoneuvoa, jossa pyöriä olisi vetänyt erilliset sähkömoottorit. Oletettavasti konsernissa liikkuu tieto. SEP hävisi ainakin sen takia että se oli vasta protovaiheessa, ja Ruotsin PV halusi valmiin tuotteen.
 
Kyllä hybridikäytössä olisi tiettyjä etuja, nämä KOSSin mainitsemat sekä ainakin näitä etuja:
- polttoainetalous paranisi, millä saisi esim. pidemmän toimintamatkan
- mahdollisuus ryömiä akuilla ainakin lyhyen matkan verran, tällöin käyntiääni olisi olematon
- vedon voisi jakaa useammalla telapyörälle. Tämän voisi kuvitella pienentävän voimalinjaan kohdistuvaa rasitusta. Telan katkeaminen ei myöskään välttämättä pysäyttäisi vaunua, vaan se voisi nilkuttaa vetävien telapyörien ansiosta suojaan

Vanha keskustelu, mutta pari kommenttia silti:
- Napamoottorit telapyörissä on käytännössä poissuljettu huonon taistelukestävyyden takia sekä siksi, että vaunun vetopyörä ei käytännössä voi olla maata vasten.
- Vasenta ja oikeaa telaa voitaisiin ajaa omilla sähkömoottoreilla. Näin ei tarvittaisi monivaihteista vaihteistoa, peruutus(suunnankääntö)vaihteita eikä ohjauskoneistoa. Sähkömoottorin ja vetopyörän väliin tulisi pieni joko yksi- tai kaksivaihteinen(alennusvaihde) vaihdelaatikko, jolla vetopyörän nopeus hidastettaisiin järkeväksi.
- Vaunu ei välttämättä tarvitsisi muuta kuin seisontajarrun, koska vaunua voitaisiin jarruttaa sähkömoottoreilla, jolla saavutettaisiin myös jarrutusenergian talteenottoa.
- Tasakierros generaattori olisi järkevä, jos akkupaketti olisi niin tehokas, että se toimisi vaunun pääasiallisena energialähteenä... tällöin generaattori toimisi vain akkulaturina. Vaunuun kannattaisi asentaa pieni apumoottori, joka toimisi tarvittaessa ikään kuin ylläpitolaturina jos vaunu ei liiku. Tälläinen akku järjestely olisi kallis, mutta mahdollistaisi pienehkön generaattorin, mikä säästäisi polttoainetta.
- Halvempi vaihtoehto jättää akut vain avustavaksi energian lähteeksi ja käytännössä korvata mekaaninen voimansiirto sähköisellä. Tällöin järkevin olisi generaattori, jonka pyörimisnopeus muuttuu kuorman mukaan. Tällöin kuitenkin tarvitaan suurikokoinen generaattori, joka yksinään riittää vaunun haluttuun suorituskykyyn.
- Nykytekniikalla toteutus ei ole mitenkään erityisen vaikeaa, mekaniikka vähenee ja yksinkertaistuu, mutta tilalle tulee generaattori, aktiivinen tasasuuntaaja, pari invertterikäyttöä ja kaksi sähkömoottoria.
- Tunnen työni puolesta tuota generaattori ja sähkökäyttö(invertteri- ja taajuusmuuttajakäyttö)tekniikkaa aika paljon. Henkilökohtaisesti en usko, että aika olisi vielä kypsä sille, että tätä tekniikkaa kannattaisi käyttää taisteluvaunussa. Ongelmana on hinta, taistelukestävyys ja huollettavuus. Lisäksi tuolle sähkökäyttö teknologialle on tyypillistä, että 15 vuotta vanhoihin käyttöihin ei saa enää varaosia ja se on vaunun elinkaaren kannalta liian lyhyt aika.
 
PV ja Patria ovat käsittääkseni tutkineet AMV yhteydessä sähköisen voimansiirron mahdollisuuksia. Oliskohan ollut niitä MATINE tutkimuksia. Jotain aiheesta saattaa löytyä netistäkin.
 
Back
Top