Uusi maastopuku on tulossa?

Nauroin kippurassa, kun äskettäin näin dokumentin IDF:n laskuvarjojääkärien koulutuksesta. Ja ne baretit...

Israelissa harvoin näkee ketään baretti päässä, sitä pidetään seremoniallisena ja yleisesti porukalla on täysi vapaus muokata oma henk.koht. baretti aivan miten haluaa. Tyylisuuntia on monia :D
 
Hillitön suikan, camon ja "mansikan" yhdistelmä! :D
 
Ei minulla mitään antipatiaa siviilibarettia vastaan asusteena ole eikä sitäkään, jos jollakin specops- tai erikoisaselajiporukalla on sellainen. Veltto Virtanenkin tykkäsi pitää sellaista eduskunnassa, ainoa vika oli mielestäni siinä, että miehen pitäisi mielestäni ottaa lakki pois päästä sisällä ellei ole virantoimituksessa tms. touhussa.

PV:n barettifetissi kaikille jaettavana asusteena on surkuhupaisaa hienostelua. Rumat ne vaatteilla koreilevat, sanoo sananparsi. Vähän sama virhe kuin se, että M05 -housut ovat enemmän paraati- kuin tappelukalsarit. Kenttälakki ajaisi JV-miehillä barettia paremmin asiansa. Suikassa ei ole lippaa, joten samaa nollasummapeliä sillä pelataan baretin kanssa. En tiedä, ovatko sitten ajoneuvokäytössä käteviä, mutta siellä puolella tiedetään asia itse.

Tyylikkyys meni vanhan ajan lomapukujen myötä, jotka olisivat toki muun kuin SA -harmaan värisinä ja hieman toisin leikattuina saattaneet olla vielä paremmat. Kustannuskysymys.

Pointtini on barettiasiassa on oikeastaan vain se, että turhat krumeluurit ja pitsiliinat voisi karsia pois ja jakaa taistelukäyttöön sopivia ja hyviä varusteita, joilla on varsinaisen toiminnan kannalta muu hyödyllinen funktio kuin että "näyttää hyvältä". Esimerkkinä vaikka tuo lierihattu, jonka vaihtaisin ilomielin kuitilla olevan baretin tilalle.
 
Tasistelijan naamioverkko. Kuuluu varustukseen niille jotka sitä tarvitsevat eli mm. tiedustelujat, TA:t ja PSTOHJ-ampujat. Päivittäisessä käytössä - ei mikään näyttelyvaruste. Tavallinen tallaaja taistelija ei siitä mitään hyödy siksi sitä ei sille jaeta..

Kun jutun kirjoitit, niin tajusin itsekkin että näinhän se on. Itse kun olen ko. varusteen nähnyt joissain demotilaisuuksissa se on aina ollut kyseisten taistelijoiden päällä.
 
Mie en myöskään ymmärrä tätä barettivihaa. Sehän on mainio lomapuvun kanssa ja särmättynä (kuten itsellä) hyvinkin fiksun näköinen. Rikkoo sen m05 lomapuvun "kaavan" ettei ole henkilö päästä varpaisiin maastokuvioinen. Suikka sit kapiaosille ja varsinki merivoimien ja ilmavoimien puolella se näkyy olevan suosittu. Passaa oikein hyvin nahkatakin kanssa se suikka.
 
Barettia tietty puolustaa se, että se on nyt olemassa ja joku lätsä pitänee asuun kuulua. Baretti on kyllä siitä hyvä, että se sopii yksivärisenä sekä maastopuvun että yksiväristen pukujen kanssa käytettäväksi pienenä juhlallisena paraatidetalina. Eikä se kärsi valtavasti taskuun tunkemisesta tai muusta varastoinnista jos se vaan on rullattu oikein. Kyllä mä ainakin aattelin aikanaan tasavallan ykkösnyrkkiin sijoitettuna, että pilliin vihellettäessä oma etelän auringossa haalennut patonkimaakarin hattu lähtee mukaan taskunpohjalle ihan piruuttaan ja sitä Lopullista Voittoa juhlistavaa paraatia varten. Että sitten kun Punaisella torilla... ;D.

Ja jos päällystö on osannut kouluttaa baretin käytön ja jyvittänyt pari tuntia aikaa särmäystä varten, niin kyllähän se ihan hyvältä näyttää. Siinä on jopa paraimmillaan semmoista, sanoisko jopa, korkeajännityksellistä henkeä. Eritoten kun sotilaalla on yllään hyväkuntoinen m/62 ja niin särmä baretti että taitoksilla vois leikata leipää :D.

Sinänsä mulle ja veikkaan aika monille muille olis aivan sama että onko paraatipäähine baretti, lippis tai vaikka karvalakki tai fetsi. Oisin hitokseen tyytyväinen jos olisikin niin, että baretin käytöllä tavallaan ostetaan organisaation "lupa" käyttää oikeasti mettäkelpoisia varusteita metsässä, kuten vaikka lierihattua kesäisin. Ja m/91-lippistä keväät ja syksyt ;). Ja tästä "sotapuku vs paraatipuku"-asiastahan on jo väännetty ja taidetaan aika yksimielisiä olla?

(Tähän lippisasiaan palatakseni: minusta se aurinkolippa on vaan hyvä idea, keväthangille eritoten. Mitenkähän toimis pipoon yhdistettynä, a la Jeep Cap? Ennoo kokeillut mutta ehkä pitäisi.)
 
Koko barettihömpötys oli vain seurausta ulkoasun väkinäisestä 'länsimaistamisestä' "omg meillon pakko olla baretti ettei näytetä venäläisiltä tai saksalaisilta". Perinteet kunniaan sez I.
 
Ei tarkoitin sormikkaita en rukkasia. Mutta tuollaisetkin rukkaset oli jotka sitten korvattiin kokonahkaisilla. Ja kyllä villatumput olivat vuorina. Hyvä ja lämmin käsine, tosin nämä ovat ne kuuluisat no-can-dot eli ei ne kädessä oikeen mitään voinut tehdä.

Ok, meni vähän sekaisin kun niissä oli kanssa vihreää nahkaa josta jäi muistaakseni väriä. Kuvaamasi hanskat eivät olleet minulla käytössä, oli vaan tavalliset lomahanskat.
Ne rukkaset ei kyllä olleet hyviä, tai olihan ne ok villavuoren kanssa niin kauan kunnes lisäsit kaminaan puuta tai kosketit vaikka kuumaksi ammuttua aseen piippua. Palveluksen puolivälissä kaikilla oli rukkaset rikki, tosi taloudellista...
 
Itsestäni homma meni reisille barettien kanssa kun niitä alettiin jakamaan kaikille.
Vanha jako jossa käytössä oli kolmea väriä oli hyvä ja kun katsoo kaupungilla särmiä baretteja, ne ovat suurimmalti osalta edelleen noita värejä.

Eli paluu vanhaan, kenttälakki muille ja valikoiduille baretti joka ansaintaan.
 
Itsestäni homma meni reisille barettien kanssa kun niitä alettiin jakamaan kaikille.
Vanha jako jossa käytössä oli kolmea väriä oli hyvä ja kun katsoo kaupungilla särmiä baretteja, ne ovat suurimmalti osalta edelleen noita värejä.

Eli paluu vanhaan, kenttälakki muille ja valikoiduille baretti joka ansaintaan.

Punainen ja ruskea ovat ainoat jotka jäisivät käyttöön mikäli noilla perusteilla mentäisiin. Kannatan. Tummanvihreä on kärsinyt vakavan inflaation ja musta on aina ollutkin pelkkä joukko-osastotunnus.
 
Punainen ja ruskea ovat ainoat jotka jäisivät käyttöön mikäli noilla perusteilla mentäisiin. Kannatan. Tummanvihreä on kärsinyt vakavan inflaation ja musta on aina ollutkin pelkkä joukko-osastotunnus.

No mieleipiteensä kullakin, mutta ruskeasta olen kyllä samaa mieltä. Se ansaitsee olemassaolonsa maassamme.
 
Näytänpä kuvalla mitä minä ajattelen hyvännäköisellä baretilla ja sitten vastakohta.

Näin sen olla pitää:
puheloinen.jpg


Ei näin että koko otsa näkyy ja hirveästi kangasta korvan päällä:
11189651_666234010185239_250618295_n.jpg
 
Viininpunainen baretti on kyllä tyylikäs. Vihreä on HMV.
 
Koko barettihömpötys oli vain seurausta ulkoasun väkinäisestä 'länsimaistamisestä' "omg meillon pakko olla baretti ettei näytetä venäläisiltä tai saksalaisilta". Perinteet kunniaan sez I.
Katoppa mikä sakemanneilla keikkuu päässä, ettei olis baretti.
 
Back
Top