Uusi taistelijan ase

Ja jos ase on helposti vaihdettavissa kaliberista toiseen, niin mikäpä estää hankkimasta siirtokaudelle vanhaa kaliberia koulutusta varten, niin saa nuo vanhat ammukset käytettyä. Tai jos kaliberi ei ole helposti vaihdettavissa, niin voidaan olla ovelia ja 7,39x39mm kaliberia olevat aseet voidaan hankkia kaikki puoliautomaatteina ja jälkeenpäin myydä ne siviilimarkkinoille.

Meillä ei tulla minun aikanani vaihtamaan kaikkia jalkaväen perusaseita kerralla. Eli jos päädytään vaihtamaan kaliberia, niin alueellisilla ja paikallisilla joukoilla tulee olemaan RK62 ja RK95 vielä vuosikymmeniä käytössä.

Minulle on suomen puolustusvoimat varannut rynkyn jolla ei tiettävästi ole ampunut Sakon testiampujan jälkeen kukaan muu kuin minä. Olen merkannut aseen siten, että näen jos siitä on avattu kansi. Minullekaan sitä ei jaeta kuin kovapanosammuntaan. Varusmiehenä ollessa minulle annettiin sattuneista syistä ekan ammunnan jälkeen aivan pakasta vedetty ase. Tosin turhaan pv tätä nykyistä enää minulle varaa kun tarviin optiikkaa ja otan kotoa omilla rahoilla ostetun sotaan lähtiessä.
Eli armeijan kaikki rynkyt eivät ole loppuun puhdistettuja sohloja.
 
Viimeksi muokattu:
Aikoinaan skapparina kaikilla oli asevarastolla "nimikkoase", jossa oli vielä "lappu" perässä kenelle se kuuluu, eli sitä ei kukaan muu kuin itse käyttänyt.

Ihan normisettiä, eipähän tarvinnut asetta syytellä jos ammunta meni perseelleen.. :D
 
Sako arska-markkinoille, vähän kuin Savage (MSR-10 ja 15), hyvin on pärjännyt, vaikka myöhässä lähti. Ja hinnat ovat kohtuulliset.
 
Aikoinaan skapparina kaikilla oli asevarastolla "nimikkoase", jossa oli vielä "lappu" perässä kenelle se kuuluu, eli sitä ei kukaan muu kuin itse käyttänyt.

Ihan normisettiä, eipähän tarvinnut asetta syytellä jos ammunta meni perseelleen.. :D


Se oli aikaa kun PV oli ainakin MAAV osalta koulutusorganisaatio
 
Joo, henk.koht aseet on kyllä edelleen - useilla ne vaan ovat paljon lähempänä säilytyksessä, silloin kun eivät ole harjoituskäytössä, kuin oli silloin kun oltiin enemmän koulutusorganisaatiomoodissa.

Meillä oli asevaraston seinällä Mika Murasen RK62 aikoinaan näytillä :p
 
Joo, henk.koht aseet on kyllä edelleen - useilla ne vaan ovat paljon lähempänä säilytyksessä, silloin kun eivät ole harjoituskäytössä, kuin oli silloin kun oltiin enemmän koulutusorganisaatiomoodissa.


Aseita ei ole tehty varastolla säilytettäviksi
 
Jenkit nyt muutenkin siviilipuolella ostaa arskoja aivan sumeita määriä vuodessa, joten Saķon brändillä varustettu AR myisi myös hyvin. Toki tuotteen pitäisi sitten vastata brändin imagoa, ja Sako on erittäin laadukkaan valmistajan maineessa rapakon tuolla puolen.
Voisi olettaa että Sako AR-15 olisi win-win kaikin puolin.
 
Meillä oli asevaraston seinällä Mika Murasen RK62 aikoinaan näytillä :p
Offtopic:
Kiitos tästä tiedosta. Olenkin miettinyt mitä PV:n aseilla tehdään joilla surmattu laittomasti ihmisiä. Oletin kenties sellaista vaihtoehtoa, että eivät päätyisi enää takaisin inventaarion. Kenties poliisin varastoihin tai romutettavaksi.
 
Jenkit nyt muutenkin siviilipuolella ostaa arskoja aivan sumeita määriä vuodessa, joten Saķon brändillä varustettu AR myisi myös hyvin. Toki tuotteen pitäisi sitten vastata brändin imagoa, ja Sako on erittäin laadukkaan valmistajan maineessa rapakon tuolla puolen.
Voisi olettaa että Sako AR-15 olisi win-win kaikin puolin.

Nope. Sako AR markkinoille -> Tehdas USA:han (Beretan oheen) -> Suomessa hiljalleen alasajo/ulkoistus -> Pulttilukkotuotanto päämarkkinoille USA:han -> Laatu ja arvostus rapautuu -> Sako yksi jenkkitehdas muiden joukossa ja Suomessa ei enää asevalmistusta. -> Mahdolliset PV:n hankintakilpailutukset tuskin osuu jenkki Sakolle, jota asia ei suuremmin kiinnosta. + Sako AR tuotanto hiipuu jos jenkit muuttaa lakejaan

En näe tuossa amerikan valloituksessa uskottavaa business casea
 
LC80Drg.jpg


Onko tuo se uusin modi malli?
 
Mut kuvasta vielä: kaverit näyttää tuossakin kuvassa siltä että kestää hyvin minkä tahansa vertailun!
Noin noita tiedotushommia hoidetaan - ja parasta on se, että äärimmäisen harva noista harjoituksista otetuista kuvista on minkäänlainen poseerauskuva joissa yksityiskohdat on viilattu kuntoon.
 

A lot of people these days are complaining, that the firearms industry in recent years is very boring and there is no real innovation anywhere. Companies are mostly tinkering with proven 60-year-old designs, inventing new, often useless, accessories, and trying to sell you, essentially, “that same old pig with a new brand of lipstick on its face”. But imagine if a large country would suddenly decide to move away from a proven design to a new, groundbreaking weapon system, wouldn’t that be great? Finally, some real innovation! Well, that actually happened in Russia with the Nikonov AN-94 assault rifle.
https://www.thefirearmblog.com/blog...e-just-how-accurate-is-its-famed-hyper-burst/
 
Back
Top