Uusi taistelijan ase

Sillä kokeillaan kokeilupinnoitetta. Mutta oikeasti, se että ase sulautuu maastoon paremmin., Mustat varusteet kun erottuu aika näkyvästi.
Tätä onkin joskus tullut aprikoitua, että olisiko RK:lle parempaa väriä kuin musta.
 
Kangasta onneksi on jo. :p En vaan pysty ymmärtämään kuinka monta vuosikymmentä tarvitaan lenksujen muuttamiseksi vihreiksi. M91:ssäkin oli muistaakseni ruskeat. Tositilanteessa nuo varmasti tappaisi miehiä.
 

Liitteet

  • RV16_17_s12-13_reppari2_Byhentilä.jpg
    RV16_17_s12-13_reppari2_Byhentilä.jpg
    984.3 KB · Luettu: 85
Niin, onko sitten päivitetty mitään joka poistaisi aseen perusheikkouksia.
Nimimerkki @Kapiainen taisi olla hyvin skeptinen asian suhteen.

Varmasti versio on parempi kuin alkuperäinen ja tervetullut vaihe odotettaessa uutta asetta.
Näin..edelleen pysyn siinä kannassa että ase on nyt korkeintaan kevyesti päivitetty ja päivitykset kohdistuvat käytännössä pikku puutteisiin. Isot ongelmat ovat ja pysyvät.
Se on kiistatonta että RK 62M on parempi kuin RK62. "Parempi kuin" ei kuitenkaan ole synonyymi esimerkiksi adjektiivin "hyvä" kanssa.

Jotakin hommasta kuvastanee myös se mistä esimerkiksi "vääpeli" tuossa aiemmin kirjoitti: Magpullin perä on, mutta siihen ei hankittu ensimmäistäkään koropalaa - joka siihen kuitenkin käytännössä tarvitaan. Ostin heti oman, nyt ei puutu kuin se että joku alkaa nillittää siitä että aseessa on itse hankittu koropala.. AimPoint Microssa on myös korkeuden säädön mahdollistava korokepala. Sitä ei kuitenkaan saa/voi sitäkään ottaa tähtäimen alta pois.
 
Eivät näkyisi jos käytettäisiin siihen mihin tarkoitettu eli kypärän naamioimiseen risuilla tai kangassuikaleilla jne.

Hmmm, ehkä fiksuinta olisi jättää ne kumilenksut pois, jottei tarvitse peittää maastokuvioidun kypärähupun mustia lenksuja maastokuviolla.
 
Onks tää oikeesti joku juttu?


Minkälaisia valoja muuten nykyään on jaossa?
Fenix TK09 on intin lyhty, siihen saa joko painokytkimen tai johdollisen etäkytkimen.

Noin yleisesti se lamppu kannattaa laittaa eteen ja oikealle puolelle (oikeakätiselle), varustettuna etäkytkimellä. Näin piippu ei sitä varjosta kovinkaan paljoa ja tukikäden ja esim hihnan käyttö onnistuu etutukin vasemmalla puolella paremmin. Bonuksena myös kuljetus on helpompaa, koska aseen vasen puoli on kokonaan vapaa suuremmista ulokkeista.

Itse olen ratkaissut tämän dilemman AKssa laittamalla piippuun kiinnitettävän picatinny-palan heti kaasublokin eteen, ja siihen surefiren scoutti kiinni piuhalla. Toimii.

Edit: vielä pakko avautua fikkareista aseessa: jos hankit, osta sellainen joka toimii vain "täysillä", ei mitään painokytkinohjelmoitavia, ne on partiolaisille. Sen valon pitää toimia samalla tavalla joka kerta kun napista painaa. Ja nappikin mieluiten sellainen mikä ei lukitu päälle.
 
Viimeksi muokattu:
Näin..edelleen pysyn siinä kannassa että ase on nyt korkeintaan kevyesti päivitetty ja päivitykset kohdistuvat käytännössä pikku puutteisiin. Isot ongelmat ovat ja pysyvät.
Se on kiistatonta että RK 62M on parempi kuin RK62. "Parempi kuin" ei kuitenkaan ole synonyymi esimerkiksi adjektiivin "hyvä" kanssa.

Jotakin hommasta kuvastanee myös se mistä esimerkiksi "vääpeli" tuossa aiemmin kirjoitti: Magpullin perä on, mutta siihen ei hankittu ensimmäistäkään koropalaa - joka siihen kuitenkin käytännössä tarvitaan. Ostin heti oman, nyt ei puutu kuin se että joku alkaa nillittää siitä että aseessa on itse hankittu koropala.. AimPoint Microssa on myös korkeuden säädön mahdollistava korokepala. Sitä ei kuitenkaan saa/voi sitäkään ottaa tähtäimen alta pois.
Tuo perän "pakattomuus" on aivan käsittämätön ohilaukaus. Ase ilmeisesti suunniteltiin pelkästään raudoilla tähtäiltäväksi kun perä valittiin, mutta jos siihen punapiste tulee vakiona, pitäisi sen pakan myös tulla. Korokepala äimässä on ymmärrettävä jos näihin halutaan kiinnitellä pimeänäköä, mutta tietenkin korostaa erillisen poskipakan tarpeellisuutta entisestään.

Toinen käsittämätön design-valinta on jättää sinänsä hieno etutukki aivan liian lyhyeksi. AK-mallisten aseiden perusheikkous on juuri tuo lyhyt etutukki, joka tekee mm. valojen kiinnittämisestä ja tietyistä aseen hallintaotteista haasteellisia. Osasta olisi myös saatu mekaanisesti jäykempi, jos se olisi umpinainen putki 7-10cm matkalta kaasublokin edestä.
 
Fenix TK09 on intin lyhty, siihen saa joko painokytkimen tai johdollisen etäkytkimen.

Noin yleisesti se lamppu kannattaa laittaa eteen ja oikealle puolelle (oikeakätiselle), varustettuna etäkytkimellä. Näin piippu ei sitä varjosta kovinkaan paljoa ja tukikäden ja esim hihnan käyttö onnistuu etutukin vasemmalla puolella paremmin. Bonuksena myös kuljetus on helpompaa, koska aseen vasen puoli on kokonaan vapaa suuremmista ulokkeista.

Itse olen ratkaissut tämän dilemman AKssa laittamalla piippuun kiinnitettävän picatinny-palan heti kaasublokin eteen, ja siihen surefiren scoutti kiinni piuhalla. Toimii.

Edit: vielä pakko avautua fikkareista aseessa: jos hankit, osta sellainen joka toimii vain "täysillä", ei mitään painokytkinohjelmoitavia, ne on partiolaisille. Sen valon pitää toimia samalla tavalla joka kerta kun napista painaa. Ja nappikin mieluiten sellainen mikä ei lukitu päälle.
Lähinnä tuli mieleen jos tuo olisi joku "vihollisen tuli kohdistuu valoon" juttu. Itse olen pitänyt vasemmalla, oikealla tai alla riippuen tilanteesta..

Jaetaanko noihin valoihin infrapunasuodattimia?
 
Lähinnä tuli mieleen jos tuo olisi joku "vihollisen tuli kohdistuu valoon" juttu. Itse olen pitänyt vasemmalla, oikealla tai alla riippuen tilanteesta..

Jaetaanko noihin valoihin infrapunasuodattimia?
Vihollisen tuli kohdistuu valoon, siksi sitä pitää käyttää erittäin säästeliäästi ja liikkua heti käytön jälkeen jos suinkin mahdollista.

Vakiona ei suotimia tietääkseni jaeta, mutta sehän olisi vähän turhaa jos ei pimeäkykyä ole muuten...
 
Saas muuten nähdä muutaman vuoden päästä kun noita M-versioita rupeaa enemmän olemaan kierrossa millaisia 10$ alibaba-surefirekopio-asevaloja niissä rupeaa näkymään. Lyön taalan vetoa että ei niitä valtion asevaloja kovin usealle reserviläiselle tai varusmiehelle jaeta pitkäksi ajaksi.

Eli ollaan tilanteessa että on kiskoa mutta ei oikein mitään mitä kiinni laittaa (eli porukka hommaa omia kahvoja, valoja ja ties mitä..)

29465
 
Eli ollaan tilanteessa että on kiskoa mutta ei oikein mitään mitä kiinni laittaa (eli porukka hommaa omia kahvoja, valoja ja ties mitä..)

Minusta asia on niin että senkuin hommaavat. Olennaisinta olisi neuvoa, ohjata ja opastaa omien varusteiden hankkijoita oikeanlaisiin hankintoihin = riittävän laadukkaisiin ja käyttötarpeeseen nähden oikeanlaisiin varusteisiin.
Kuten sanottu, markkinoilla on hyvin halpaa kiinankopiota, kohtuullisen hintaista käyttökelpoista tavaraa ja huippuhintaista huipputavaraa. Monelle käyttäjälle ja moneen tarpeeseen riittää myös se käyttökelpoinen, ei ihan kallein tavara. Johonkin tarvitaan ehkä sitä ihan huippukamaakin ja halvin kopiokama taas ei oikein kelpaa edes hupimieliseen airsoftiin.
Tuon kun saa porukan ymmärtämään, niin hyvähän se vain on jos omalla rahalla hankkivat käyttökelpoista tavaraa.
 

Jutusta erikseen silmiini osui tämä:

Modernisoinnilla Puolustusvoimat on jatkanut tarkan ja luotettavan kotimaisen rynnäkkökiväärin käyttöä jalkaväen etulinjassa pitkälle 2030-luvulle.

Eli, itse tulkitsen tämän asian niin, että täysin uutta asemallia tuskin tullaan näkemään 15 vuoteen. Vissiinkin 2035 aletaan olemaan siinä tilanteessa, että RK62 korvaaja olisi näkösällä/tiedossa.
Olenko käsittänyt asian oikein vaiko väärin?
15 vuotta on niin pitkä aika, että luulisi PVn hommaavan jossain vaiheessa näihin modattuihin RK62:siin myös tällä palstalla toivotut poskipakatkin noihin aseisiin varsinkin jos ne eivät juurikaan mitään maksa.
 
@Kapiainen tarkoitinkin hyvällä sitä että porukka hankkii omat välineet, sama homma kuin varusteissakin eli neuvoa viisaammilta mitä kannattaa ostaa ja mikä kannattaa jättää nettikaupan hyllyyn.
Helposti asiasta tietämätön ostaa sen 100$ micro kopion, 50$ surefirekopion ja 10$ etukahvan kertauksiin ja ihmettelee kun ruuvit lentelee, polttimot palaa ja kohdistus elää kun rätkyttää menemään eikä ymmärrä miksi oikea tavara on kallista..

Itselläkin omat asevalot ja etukahvat niin ei tarvitse miettiä riittääkö sotakoneistolla jyvittää minulle niitä. Kun joskus tuollainen M2 sattuu kohdalle niin sitten hommaan siihen 1-8x suurentavan short dotin..
 
Mulla oli alokkaana toi ekan sukupolven RK62. Ainoa asia, mitä siihen (sen oppikirjassa mainitun pistimen lisäksi) pystyi kiinnittämään, oli juustoraastinkädensijan rei'istä läpi irtohihnalla lipas pohjalenksustaan. Se ei ollut kivaa.
 
Viimeksi muokattu:
PV säästi ja jätti ostamatta :D:D:D... Voi vit*** tätä firmaa välillä... 0,75 riittää nippanappa riippuen poskien paksuudesta. Mutta 0,75+hiirimatto liimattuna päälle olisi varmaan suurimmalle osalle hyvä.


Vanhoissa peräkulma oli 7 tai 8 astetta muistaakseni, nyt on 0.
Pohjosen varuskunnissa noita poskipakkoja on hankittu ns paikallisesti. Ihmetystä tuo poskitukijuttu on herättänyt, jospa ne jossain välissä ymmärtäis ostaa pakat.
 

Onhan noita, 0.25", 0.50" ja 0.75" korkeita suoraan MOE/CTR- perään.

EDIT: Niin sitä en tiedä, onko PV noita hankkinut. Sinänsä tuommoinen muovinpala olisi halpaa, kuin saippua.
Varsinkin jos tilaa Kiinasta, siis jos kuittiaseen mukaan ei saa sopivaa
 
Hmmm, ehkä fiksuinta olisi jättää ne kumilenksut pois, jottei tarvitse peittää maastokuvioidun kypärähupun mustia lenksuja maastokuviolla.

Ei, koska pään muoto pitää rikkoa. Ihmisen aivojen visuo-spatiaalinen tunnistus poimii pään ja hartialinjan muodon muusta massasta ja etenkin kun tuollainen pyöreä muoto kuten kypärän kupu on luonnottoman pyöreä luontoon ja erottuu massasta.

Saas muuten nähdä muutaman vuoden päästä kun noita M-versioita rupeaa enemmän olemaan kierrossa millaisia 10$ alibaba-surefirekopio-asevaloja niissä rupeaa näkymään. Lyön taalan vetoa että ei niitä valtion asevaloja kovin usealle reserviläiselle tai varusmiehelle jaeta pitkäksi ajaksi.

Eikä pidäkään jakaa ellei käyttöä kouluteta. Valokuri on muutenkin jo huonolla tolalla.

Näyttää meikäläisen silmään verraten etupainoiselta uudet M-sarjalaiset. Uusi etuhändäri, joka oletettavasti alumiinia/köykämiiniä mutta silti muovia painavampaa, lamppua, raskaampaa suulaitetta tai jopa vaimenninta... Itselle passaa mainiosti RK56 TAI 72TP.
 
Lähinnä tuli mieleen jos tuo olisi joku "vihollisen tuli kohdistuu valoon" juttu. Itse olen pitänyt vasemmalla, oikealla tai alla riippuen tilanteesta..

Veikkaan että loppuviimein vihollisen kohdistaman tulen kannalta aika yhdentekevää. Jos vihollinen ampuu nollakulmalla etusektorista niin ehkä, mutta jos sivusta tai etuviistosta niin merkitys on vähäisempi.

Ja muutenkin kannattaa muistaa että se osuma tulee tilastollisesti todennäköisemmin sirpaleesta ml polttotaisteluaineesta, kun lentävästä luodista... ;)

Käytettävyys on parempi peruste lampun paikalle mielestäni kuten @Pandahki tuossa aikaisemmin perusteli. (y)
 
Puolustusvoimat ottaa käyttöön uudistetut rynnäkkökiväärit – kaikissa optinen tähtäin, luksusmalleissa uusi liekinsammutin
https://yle.fi/uutiset/3-10755573

Tuosta tulee mieleen että normimalleissa ei sitten ole liekinsammutinta, mutta oudolta tuntuu että kaikissa on ylen mukaan optinen tähtäin. :facepalm: En usko että yle tarkoittaa tuolla rautoja.
 
Back
Top