Ottamatta tähän kantaa:
"if it ain't broke, don't fix it"
Joskus taas käy niin että asevoimissa asiat korjataan kunnes ne ovat rikki. Tuo forward assisti on käsittääkseni AR aseissa aivan turha ominaisuus joka saattaa tehdä asioita pahemmaksi, minkä takia sitä ei ilmavoimien M16:siin ainakin aluksi hommattu. Parhaimmillaan tekee vain aseet kalliimmiksi.
Olen kyllä vahvasti eri mieltä tuosta, että se ei olisi ongelma. Kiinteästi lukossa oleva tappi aiheuttaa noiden edellä kuvattujen ongelmien lisäksi myös ihan oikeita ongelmia, jos se latauskahva ottaa kontaktia sormiin, puuhun, oven karmiin tai mihin tahansa muuhun asiaan joka estää sen perille menemisen. Sitten ihmetellään, kun se ase ei oikein toimi.
Kun tästä puhutaan niin lukon jääminen viimeisen laukauksen jälkeen on myös ihan turha juttu, ja Britit olivat viisaita speksatessaan sen pois tuumaisesta FALista...
Toisaalta harvaa asetta on myöskään haukuttu lukon pakkosulkumahdollisuuden puuttumisesta. En muista AK:ssakaan käyttäneeni sitä kertaakaan, arskassa olen toisinaan varmistanut sillä, että lukko todella on lähdössä edessä.
Kiinteä viritintappi rajoittaa aseen käsittelyä ja vimpaimien asettelua siinä määrin, että se alkaa nykyaikana olla jo enemmän haitta. Kun vielä vaatimus aseen molempikätisyydestä on enemmän sääntö kuin poikkeus, ei kiinteä tappi ole myöskään yhtään sen yksinkertaisempi tai edullisempi kuin jokin muu ratkaisu, kun se joudutaan käytännössä kuitenkin tekemään vaihdettavaksi.
Mitä tulee Forward Assistiin / pakkosulkumahdollisuuteen, niin harvassa ovat sotilasaseet joissa sitä ei olisi. Mulle tulee mieleen vaan Knightsin SR25/M110. H&K versiossa se sitten taas on.
SR-15:sta se taas on, samoin Viron Rahessa jne.
Se että toisessa maailmansodassa huoltojoukoissa kaukana takalinjasssa palvellut Stoner piti sitä turhana ei siitä turhaa tee. Olen itse joutunut avittamaan AK:n lukkoa eteen muutaman syöksyn jälkeen, koska on ihan utopiaa, että ase pysyisi puhtaana samalla kun syöksyt eteenpäin. Samoin on ihan mahdollista, että ase ottaa kiinni johonkin ja lukko perääntyy juuri sen verran, että se ei suostu laukeamaan. Kyky saattaa lukko eteen tällaisissa tilanteissa on minusta ihan perusteltu ominaisuus, jos sillä aseella siis on tarkoitus tehdä muutakin, kuin vain ampua kilpaa viikonloppuisin.
Joo, ja tästä on se Stonerin haastattelu missä hän kertoo, kuinka sille jouduttiin keksimään tarve, joka oli hakata patruuna paskaksi ja tunkea koneeseen. Samoin Mattelia mainostettiin huoltovapaana, ja mukana ei tullut edes puhdistusvälineitä. Se mitä ihmiset kuvittelevat, ja se mitä oikeasti kentällä tapahtuu ovat kaksi varsin eri asiaa.
Ja koska joku kuitenkin mainitsee sen "AR15 lukon voi painaa eteen sormella!" joo, niin varmasti voi kivoissa olosuhteissa ampumaradalla, mutta mitäs tehdään kun ase on kuuma, kylmä, kädet veressä ja muussa paskassa jne?