Uusi taistelijan ase

Noista latauksista niin monenlaista latausta on jo ehditty 556 elinaikana tehdä kuten linkistä näkee :

https://en.wikipedia.org/wiki/5.56×45mm_NATO

Joten Lapuakin joutuu varmasti useita erilaisia tekemään eri käyttötarkoituksiin. Paljonko noista nyt jo valmiista ja käytössä olevista Suomi mahtaa hyödyntää omissa tulevissa varastoissa.

Mitä tulee noihin veneenperä luoteihin niin tarkkuus kyllä paranee selkeästi kun niitä on itsekkin alkanut käyttämään. Niin on myös hintakin pompsahtanut.

Jotkut myy 556 patia niin että ne on laatikossa 10 kpl muovi pidikkeessä. Onkohan sellaisia lippaita joihin tuosta voi suoraan painaa patit lippaaseen ?
T3x CTR lippaaseen tuota ei voi hyödyntää.

Rynkkyjä sulattamoon ?
Eikös Ukrainasta ole jo opittu että kaikki rauta tarvitaan.

Noista latauksista niin monenlaista latausta on jo ehditty 556 elinaikana tehdä kuten linkistä näkee :

https://en.wikipedia.org/wiki/5.56×45mm_NATO

Joten Lapuakin joutuu varmasti useita erilaisia tekemään eri käyttötarkoituksiin. Paljonko noista nyt jo valmiista ja käytössä olevista Suomi mahtaa hyödyntää omissa tulevissa varastoissa.

Mitä tulee noihin veneenperä luoteihin niin tarkkuus kyllä paranee selkeästi kun niitä on itsekkin alkanut käyttämään. Niin on myös hintakin pompsahtanut.

Jotkut myy 556 patia niin että ne on laatikossa 10 kpl muovi pidikkeessä. Onkohan sellaisia lippaita joihin tuosta voi suoraan painaa patit lippaaseen ?
T3x CTR lippaaseen tuota ei voi hyödyntää.

Rynkkyjä sulattamoon ?
Eikös Ukrainasta ole jo opittu että kaikki rauta tarvitaan.
https://www.instructables.com/How-to-load-an-AR15M16-magazine-using-Stripper-Cl/

Ei kait kaliiberi kenellekään tullut yllätyksenä? Itse olen RK mies henkeen ja vereen ja haluaisin morsiamen kotiin jotta voisin sitä rassata päivittäin. Mutta molemmilla ampuneena niin onhan AR kaikkine varusteineen ihan eri peli.

No itse olen jo sitä ikäluokkaa, että hyvä jos DDR rynkyn saa takamiehenä käteen. Tuskin sitäkään, ellei itse hanki.
Artikkeli tosiaan perustelee miksi nykyisen toimivan tilalle ostetaan uusi.

Luultavasti suurinta osaa aiheeseen perehtyneitä kiinnostaisi enemmän miksi juuri ne valitut speksit on valittu eikä jotakin muuta tarjolla olevaa.

Tietysti NATOn patruuna huolto on sen verran suuri etu että tämä jättää vähäiset kaliiberi vaihtoehdot pelkästään kahteen.

No kun Sakon rynkkyä on enemmän kuin nykyinen sodanajan vahvuus ja vielä uutta asettakin alkaa kohta linjalta tippumaan, niin siinä saa laskujeni mukaan olla jo yli 1/2milj. aseissa ennen kuin DDR-kivääreitä jaetaan. Ehkä enemmänkin kun osa kantaa muita aseita. Ja uuden aseen myötä luku kasvaa.

Luulen kyllä, että Kiinan versiot lähtevät sulatettaviksi eli kukaan ei pääse niillä leikkimään.
Luultavasti aseita on varattu yli SA vahvuuden sen takia että pitää olla huoltoa varten antaa toinen tilalle. Luultavasti kypäriäkin yms on enemmän kuin SA vahvuus.

Minä tuossa taannoin pääsin mpk:n versiota sakon arskasta hypistelemään, ja jokusen laukauksenkin ampumaan, niin tässä tämmöistä tajunnanvirtaa omista tuntemuksista.
Ensipuraisulta tämmöiselle dinosaurukselle jäi vähän kahtiajakoinen tunnelma kyseisestä torrakosta, tarka se tuntuis olevan, ihan nättiä kasaa tuli taulun keskustan alueelle, toisaalta etutähtäimen ohut jyvä oli hieman liiankin ohut tällaiselle jo liki näkörajoittuneelle ressulle 😁 , kevytkin se arska on kaalihakkuriin verrattuna, jotenkin hennon oloinen, ergonomiahan noissa ar vehkeissä on ihan ihmiselle vissiin suunniteltu, toisin ku kaalihakkureissa, itellä tosin ei ihan suoraan menny ne nappuloiden ja latauskahvan sijainnit lihasmuistiin, ja kyllä, lipas tippu, ku piti liikkuvat eteen saada, ja varmistin päällä tuli yritettyä laukaista:ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:, nämähän ei siis olleet sen ar:n vikoja, vaan ihan allekirjoittaneen mokia,
Pari syöttöhäiriötä sain kanssa aikaiseksi, en tiedä mistä moinen johtui, ei pesittynyt kunnolla, tms., vertailuksi mainittakoon, että kaalihakkurilla niitä on sattunu omallekohdalle tasan yksi, tämä tapahtui pahkajärvellä sotakesänä -96, ja se aiheutui laatikon sisälle survoutuneesta kävystä:ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:, myös sitä itsekseni hiukan ihmettelin, kun kouluttajat kovin kouhkasi siitä aseen kastumisesta:unsure:, kävivät tarkistamassa että ne rapaluukut oli kiinni, kun aseet makasi ampumapatjoila, eikä ees satanu paljoo, että tiiä sitten kuinka arkoja nuo noiden öljyt on veden suhteen.
Huoltopurku kanssa omasta mielestä vähän kinkkistä, sellaselta näpertämiseltä se tuntui, kaippa sitä oppis jos enemmän tekis, eikä sormet olis ku nippu ky...nakkeja.
Että summasummarum, ihan rakkautta ensisilmäykseltä tuo nyt ei ollu, mutta kaippa nuo viisaammat tietää, että se hyvä on, en ala vänkäämään, minä en varmaan tuollasta ihan heti ole kantoon saamassa, ni saapi tutulla ja turvallisella kaalihakkurilla varmasti koko reserviläisajan päästellä, mistä en ole ollenkaan pahoillani, olenhan dinosaurus muutenkin😁

eihän tuo nyt matkana vielä kummainen ole mutta onko ampuminen tuolle matkalle jollain 14.5" arskalla järkevää...
Varsinkin jos vähintään joukkue tasolla on tarkkari,tuki ja kk ampujia käytössä.

Jos oikein pilkkua viilaa niin artikkeli antaa ristiriitaisen vivahteen.
Kk lla ammutaan kohteita joita tarvitsee ampua useamman kerran mutta rynkyllä pitää vaikuttaa 600m asti. Kuitenkin kerrotaan että suurin osa etäisyyksistä on alle 200m. Sillä etäisyydellä toiminta on sekuntipeliä. Ei siinä vapaasti enää kk asemia vaihdeta.

Onhan tuo pienelle maalle aika ihanteellista, että omasta maasta löytyy nyt ainakin pulttilukkoisten maailman kärkeä olevat kiväärit ja niihin jopa legendaarisia ammuksia (.338) ruuteineen. Eiköhän tuolla osaamisella synny puoli- ja täysautomaattikivääritkin kun ei hosuta aikataulujen kanssa. Saattaa tuohon peruskaliiperiinkin 5.56 syntyä jotakin omaa ja vaikka ballistiikan osalta hieman muista poikkeavaa.

Onne vaan Sako, Lapua, Vihtavuori & Co
Luultavasti 5.56 on loppuun tutkittu aihio. Olisi Lapua kehittämänsä sateentekijä patruunansa myynyt eteenpäin vaikka PV ei ole mikään 5.56 suurkuluttaja ollut. Eli kehitystä on ollut ilman PV tä myös.
Sama koskee muita valmistajia ja koska tarvittavaa kehitystä ei ole löytynyt niin tämän myötä jenkkien Furyn kaltainen ase on otettu kokeiluun.

Edit. Pientä viilausta sisällön avaamiseen.

Viimeksi muokattu:
Back