Uusi taistelijan ase

Vääpeli kirjoitti:
PV testaa tällähetkellä tulitukikivääreitä (pitääpäs katsoa tarkkatermi) HK 417 ja FN Scar H ja olikohan sen SSR versio... ei muista tarkkaan. Eri piipun pituuksilla yms.
Verrokkeina on Dragu ja RK 95 Acogilla.

Erittäin kiinnostavaa - onko näistä testeistä jossain yhtään enempää (julkista) tietoa?

Olen itse, kuten usein täällä kerrottu, kiväärijalkaväkeä ja sattumoisin asia kiinnostaa minua suuresti. Itse näkisin mielelläni uutena tulitukitarkkarin aseena Dragun, siitä yksinkertaisesta syystä että silloin voisi olla jotain mahdollisuuksia että sitä hankitaan määriä joilla voisi olla jotain muutakin kuin markkinoinnillista merkitystä (ts. määriä joista riittäisi jakoon muillekin kuin poseerausjoukoille). Ja olisihan se kiva että ryhmän kaikkien kolmen partion tulitukiasemiehet ampuisivat samaa patia.
 
No voihan sitä tunkea samaa patruunaa SVD:stä lävitse kuin PKM:stä ja TAK85:sta muttei kannata odotella kovin hyvää tarkkuutta yhdelläkään noista aseista muiden patruunoilla. Kun sitten SVD:stä ei löydy väärällä patruunalla tarkkuutta on koko aseen idea on vähän kuin syöty vaikkei sen nyt olekaan olla kuin ryhmätason kivääri, joka sattuu vähän kauemmas osumaan kuin avotähtäimillä varustettu AK.
 
Jostain luin, jotta muulla kuin sillä venäläisten varta vasten ko. aseeseen tehdyllä patruunalla on tarkkuus reilusti yli 2 MOA.

Ylipäätään joku valmiiksi koneistettu ura optiikalle ynnä valonvahvistimelle ja säällinen modulaarisuus yhdistettynä kohtuulliseen tarkkuuteen lähes patruunalla kuin patruunalla on nykypäivää.

Etenkin, jos meinataan dragunov + PSO sivukiilassa, niin laitetaan sitten mielummin se RK+ ACOG. :a-grin:
 
commando kirjoitti:
Harvemmin pelkkiä levyjä käytetään vaan niiden alla on vielä lisänä pehmeät suojat joten kokonaistaso nousee!

Olen ymmärtänyt että jenkkien taktisten liivien suojaukseen nimenomaan lasketaan mukaan ne "pehmeät" suojat. Mutta tämä nyt on tällaista lillukanvarsia, eri mailla on erilaiset standardit.

Järeämmän ryhmäaseen tarve on ilmeinen lähinnä silloin jos jalkaväen kiväärinä on 7.62/5.56 kalibeerinen ase: välttämättä (toivottavasti) näin ei kuitenkaan ole.
 
fulcrum kirjoitti:
commando kirjoitti:
Harvemmin pelkkiä levyjä käytetään vaan niiden alla on vielä lisänä pehmeät suojat joten kokonaistaso nousee!

Olen ymmärtänyt että jenkkien taktisten liivien suojaukseen nimenomaan lasketaan mukaan ne "pehmeät" suojat. Mutta tämä nyt on tällaista lillukanvarsia, eri mailla on erilaiset standardit.

Ja minä kun oletin, että tuossa puhuttiin tilanteista joissa vihollinen piilottelisi jonkin suojalevyn tai muun vallin takana. Pitäisi lukea jutut tarkemmin.

Mutta mitä tulee vihollisiin, joilla on suojaliivit jotka aiheuttavat ongelmia, niin näihin tehoaa parhaiten sirpaleet. Esim. jokin 40 millinen olisi ihan kiva lisä varustukseen. Jos valittavana olisi RK+ACOG vs. jokin 40mm:n heitin, joka ei ole pultattu kotimaisen rynkyn alle (se yhdistelmä kun ei toimi), niin ottaisin sen heittimen.
 
Winsu: no se koneistettu ura on nimeltään picannity, pyörää ei tarvitse keksiä uudestaan. Standardi! Mikäänhän ei toki estä sivukiilaan laittamasta jalustaa, jonka päällä on picannity-kiskoa aivan kuten RK95:n tapauksessa on tehty ACOG:n ja Aimpointin kiinnittämistä varten. RK95:ia on enää niin vähän kuranttina ettei niitä ole ollut varaa lähettää edes Libanonin missioon, joten haaveilu RK95:n varustamisesta optiikalla taitaa olla kuriositeetti. Hetken niitä näkyy vielä poseeraushommissa mutta auttamaton fakta on, että niitä on tehty n. 20 000 kpl:tta ja ulkoilutettu jokaista jo.

http://en.wikipedia.org/wiki/Picatinny_rail

Fulcrum: No joka tapauksessa jenkkien combot kyllä ovat IV-tasoisia. Pelkkiä levyjä ei kukaan järkevä käytä ja esim. plate carrierien levyn takana on levyn muotoinen pehmeä suoja tai alla pehmeä luotiliivi. Samalla tavalla niissä ryssienkin vehkeissä on titaanilevy (!) pehmeiden suojien päällä.

"The standard plate for the Interceptor body armor is made of boron carbide or silicon carbide ceramic.[1] New ESAPI plates are also made of boron carbide.[6] The standard plates are not given an NIJ rating, as they are tested in accordance with specific protocols for the military and not the NIJ's testing. Military testing calls for survivability of three hits from the round marked on the plate - for standard SAPI, of a caliber up to 7.62x51mm NATO M80 ball and of a muzzle velocity up to 2,750 ft/s (840 m/s). For ESAPI, a .30cal M2 AP (.30-06 black-tip armor-piercing) cartridge. This performance is only assured when backed by the soft armor of the OTV (or any soft armor which meets military requirements for protection. The ceramic plate is backed with a shield made of Spectra, a material up to 40% stronger than Kevlar.,[1] to trap any fragments of either plate or projectile and prevent them from injuring the wearer." - http://en.wikipedia.org/wiki/Small_Arms_Protective_Insert
 
SJ kirjoitti:
Ja minä kun oletin, että tuossa puhuttiin tilanteista joissa vihollinen piilottelisi jonkin suojalevyn tai muun vallin takana. Pitäisi lukea jutut tarkemmin.

Jos vihollinen osaa vähänkään käyttää suojaa eivätkä ammuttavat kohteet ole janttereita, jotka simuloivat pellon yli hyökkävää vihollista (heh!) niin tärkeämpi seikka lävistyksen sijaan, jota ei saavuteta, on tarkkuus ja kyky ampua ihmistä naamaan tai mihin tahansa osaan joka näkyy esim. rakennuksen kulmalta! Optiikaton RK-perusteinen ase on aika huono tähän tarkoitukseen vaan tarvitaan suoremmin ampuva, tarkempi ja optiikalla varustettu ase.

Mutta mitä tulee vihollisiin, joilla on suojaliivit jotka aiheuttavat ongelmia, niin näihin tehoaa parhaiten sirpaleet. Esim. jokin 40 millinen olisi ihan kiva lisä varustukseen. Jos valittavana olisi RK+ACOG vs. jokin 40mm:n heitin, joka ei ole pultattu kotimaisen rynkyn alle (se yhdistelmä kun ei toimi), niin ottaisin sen heittimen.

No eipä se kranaattipistoolikaan autuaaksi tekevä asia ole, lentoradan kaarevuuden, hitaan tulinopeuden, raskaan laukaisun ja pienen räjähdysvaikutuksen vuoksi sillä osuminen on vaihkeahkoa eikä sitä muutenkaan voi käyttää joka paikassa ja lisäksi kranaattipistoolista on hidasta siirtyä pääaseeseen eli kivääriin jos se ei ole pultattu aseeseen kiinni. Meillähän ei ole pistooleita kuin poseerauspojille, vaikka sodankäynti on opettanut että jalkaväkimies haluaa ja tarvitsee pistoolin sekä niitä pyydetään lähettämään jopa kotoa! AK/RK:n alle heittimen kiinnittäminen on haastavaa, koska lipas on kaareva ja lukittuu liikkeellä, joka vaatii lippaan kallistamista eteenpäin mutta venäläisten heitin on tämänkin ottanut huomioon. Jalkaväkisotilaalle tarvitaan jokaiselle tarkka, suoralentoinen, pehmeä rekyylinen ja ergonominen optiikalla varustettu ase nykypäivänä. Se on on ihan peruskauraa kuten pimeänäkölaitteetkin. Osa taas tarvitsee konekiväärin, rynkyn alle kranaatinlaukaisimen, tarkkuuskiväärin jne.
 
En väitäkään, että kranaattipistooli olisi jotenkin "autuaaksitekevä", mutta se olisi erittäin hyödyllinen kaikista sen heikkouksista huolimatta. Itse suosisin Milkorin MGL:ää, mutta kunhan nyt olisi jotakin. Itseasiassa muille kuin poseerausjoukoille ei taida olla mitään muuta taattua, kuin rynkky ja telluja.
 
SJ kirjoitti:
En väitäkään, että kranaattipistooli olisi jotenkin "autuaaksitekevä", mutta se olisi erittäin hyödyllinen kaikista sen heikkouksista huolimatta. Itse suosisin Milkorin MGL:ää, mutta kunhan nyt olisi jotakin. Itseasiassa muille kuin poseerausjoukoille ei taida olla mitään muuta taattua, kuin rynkky ja telluja.

Ja KESsejä, niitä on kuulemani mukaan olemassa reilusti.

Mutta joo, aika kaukana ollaan tässä säikeessä hahmotellusta perusvaatimuksesta että joka jampalla olisi optiikalla varustettu, hyvät ballistiset ominaisuudet omaava henk koht ase. Juuri tästä syystä pidän epärealistisena toivetta että laajasti jaettavaksi asti saataisiin nykyaikaisia DMR:iä. Totta kai olen todella iloinen jos käy ilmi että olen pessimismissäni väärässä, mutta siltä varalta että en ole, 5000 - 10000 Dragua, optiikalla ja pimeätoimintakyvyllä varustettuna, olisi todella paljon parempi kuin ei mitään, minkä pahoin pelkään olevan lähellä todellisuutta. Tai anteeksi, ei tietenkään pidä sanoa että ei mitään, pitää sanoa että meillä on "optio".
 
Itseasiassa muille kuin poseerausjoukoille ei taida olla mitään muuta taattua, kuin rynkky ja telluja.

Mistäs sinä sen tiedät ja millä perusteella olet tällaiseen päätelmään päätynyt?:a-grin:
 
commando kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Ja minä kun oletin, että tuossa puhuttiin tilanteista joissa vihollinen piilottelisi jonkin suojalevyn tai muun vallin takana. Pitäisi lukea jutut tarkemmin.

Jos vihollinen osaa vähänkään käyttää suojaa eivätkä ammuttavat kohteet ole janttereita, jotka simuloivat pellon yli hyökkävää vihollista (heh!) niin tärkeämpi seikka lävistyksen sijaan, jota ei saavuteta, on tarkkuus ja kyky ampua ihmistä naamaan tai mihin tahansa osaan joka näkyy esim. rakennuksen kulmalta!

Kyllä sillä suojan lävistykselläkin vähän on vaikutusta. Muistaakseni Tsetsenian sodassa AKM:iä otettiin käyttöön juuri siksi koska vaikka 5.45mm läpäisee esimerkiksi luotiliivejä hiukan paremmin kuin 7.62, niin erilaisia rakenteita yms. epästabiili luoti ei läpäise kovin hyvin vaan 7.62 on siinä tehokkaampi. Sama pätee 5.56:een.

DMR:stä olen saanut käsityksen että ne ovat kovin tilannekohtaisia: Afganistanissa niitä on joukoille haluttu, mutta Irakissa niillä ei tehnyt mitään.
 
commando kirjoitti:
Winsu: no se koneistettu ura on nimeltään picannity

Tätä mä vähän niinkuin hain takaa. :a-grin:

On vain niin kova kirosana joillekin, että kiertoilmaisu on poliittisesti korrektimpaa. Henkilökohtaisesti kavahdan tarkkuusaseessa noita sivukiskohässäköitä. Se RK:n alumiininen sivukiskohärpäke on täyttä kuraa, aimpontin kanssa ei varmaan tarvitse niin paljoa pelätä mutta että ihan oikean optiikan kanssa. Ei kiitos.

Tuonkin voisi tehdä teräksisenä yksiosaisena osana, jonka saa ruuveilla kohtuu jämäkästi siihen aseeseen naitettua, mutta kun ei.
 
RK95:ia on enää niin vähän kuranttina ettei niitä ole ollut varaa lähettää edes Libanonin missioon, joten haaveilu RK95:n varustamisesta optiikalla taitaa olla kuriositeetti. Hetken niitä näkyy vielä poseeraushommissa mutta auttamaton fakta on, että niitä on tehty n. 20 000 kpl:tta ja ulkoilutettu jokaista jo.{/quote]


Höpöhöpö. Vekaralla osa heinäkuussa palvelukseen tulleista (muutama komp) kuittasivat uudet RK95:set ja itsekin kuittasin uuden RK95 viimevuonna.
Mutta kyllähän tosiasia on, että vähiin ne käy.
 
fulcrum kirjoitti:
DMR:stä olen saanut käsityksen että ne ovat kovin tilannekohtaisia: Afganistanissa niitä on joukoille haluttu, mutta Irakissa niillä ei tehnyt mitään.

Näin!

Tälläpä se ei liene ryys.. siis Reserviläisarmeijamme tärkein päävaruste vaan enempikin tällainen pienemmän etuoikeutetun osan varuste. Jaetaan niitä sitten sinne, missä niitä tarvitaan. (ihan näin kotomaan puolustuksen osana)

Uusi taistelijan ase on toki joku yksittäinen rynnäkkökivääri. Mistään aseperheestä on turha (ja tarpeeton) haaveilla. Olisi kovin hyvä, jos näitä saataisiin testikäyttöön, vaikkapa nyt sitten rauhanturvaajille, Uttiin jne. kovempaan / kenttäkelpoisuuden kannalta haastavampaan tarpeeseen melko pian.
 
”Aseperhe” on ajatuksena yhtä perseestä kuin pyrkimys yhtenäiskaliiperiin olipa se kaliiperi 7.62x51, 7.62x39 tai 5.56x45.
RK:t menevät tulevaisuudessa uusintaan. Hyvä asia. Meillä on kuitenkin jo käytössä muita ajanmukaisia ja hyviä aseita ja niitä ei ole missään määrin järkevää lähteä vaihtamaan vaan pikemminkin tulee hankkia lisää jo olemassa olevia malleja.

Tarvitseeko PKM korvata jollain? Nein. Loistava GPMG. Rinnalle voidaan toki ottaa kevyt konekivääri, mutta ei se syö pohjaa jytkymmältä yleiskonekivääriltä, jonka patruuna tarjoaa jotain sellaista, johon 5.56 ei kykene. Onhan se painava, mutta myös tehokas ja tulivoimainen.

Tarkkuuskivääri? Meillä on TRG-42. Millä se korvattaisiin? Ei muutakuin lisää tilaukseen, niin saadaan TAK 85 kiväärit korvattua.

Pistooli? Glock on kenties maailman paras palveluspistooli ja se on ollut PV:n listoilla vasta puolivuosikymmentä. Ei korvata, vaan hankitaan lisää.

Kunhan rk saadaan uusittua, niin ei meillä ole jalkaväen kevytaseiden osalta mitään hätäpäivää laadullisesti. Määrällisesti kenties on ellei FN, KVKK sekä TAK85 joudu samaan pataan suomirynkkyjen kanssa ja niiden tilalle saada jo käytössä olevia erinomaisia aseita lisää. Jos jotain "uutta" halutaan rk:n lisäksi, niin kranaatinampumalaite rynkyn piipun alle sekä DMR ryhmä/joukkuetasolle. En tosin pidätä hengitystäni näitä odottaessa...
 
Ottoville kirjoitti:
Uusi ”ryhmä” (3solua, 3miestä solu) aseina 6kpl rk, 2kpl kk (PKM), 1kpl Ta- kivääri (TRG-42) uuden Suomen sotilaan mukaan.

Minun käsittääkseni virallisessa kokoonpanossa ryhmän tulitukitarkka-ampujan ase on RK+ACOG. Näin asia on ainakin esitetty sotilaan käsikirjassa. Itse en laittaisi ryhmän varustukseen pulttilukkokivääriä, jossa on epäyhteensopiva kaliiberi. Kyllä kaksi eri patruunaa riittää. Dragunov voisi toki olla ihan pätevä tuohon tehtävään.
 
Vääpeli kirjoitti:
RK95:ia on enää niin vähän kuranttina ettei niitä ole ollut varaa lähettää edes Libanonin missioon, joten haaveilu RK95:n varustamisesta optiikalla taitaa olla kuriositeetti. Hetken niitä näkyy vielä poseeraushommissa mutta auttamaton fakta on, että niitä on tehty n. 20 000 kpl:tta ja ulkoilutettu jokaista jo.{/quote]


Höpöhöpö. Vekaralla osa heinäkuussa palvelukseen tulleista (muutama komp) kuittasivat uudet RK95:set ja itsekin kuittasin uuden RK95 viimevuonna.
Mutta kyllähän tosiasia on, että vähiin ne käy.

Se että kuitatun rynnäkkökiväärin fosfatointi on uuden veroinen ei tarkoita että kyseinen torrakko on uusi. Niitä fosfatoidaan huoltokierrossa.
 
akealik kirjoitti:
Ottoville kirjoitti:
Uusi ”ryhmä” (3solua, 3miestä solu) aseina 6kpl rk, 2kpl kk (PKM), 1kpl Ta- kivääri (TRG-42) uuden Suomen sotilaan mukaan.

Minun käsittääkseni virallisessa kokoonpanossa ryhmän tulitukitarkka-ampujan ase on RK+ACOG. Näin asia on ainakin esitetty sotilaan käsikirjassa. Itse en laittaisi ryhmän varustukseen pulttilukkokivääriä, jossa on epäyhteensopiva kaliiberi. Kyllä kaksi eri patruunaa riittää. Dragunov voisi toki olla ihan pätevä tuohon tehtävään.

Samoin Jalkaväen vuosikirja 2013-2014 toteaa yksiselitteisesti että tukiampujan ase on optiikalla varustettu tavallinen rynkky. Kuten täällä on todettu moneen kertaan, optiikalla varustettu rynkky olis syytä olla joka jampalla mutta kun ei niin ei, pitää olla kiitollinen jos edes yhdellä ryhmästä.

Itsekin olisin näin maallikkona laittamassa siihen akealikin tavoin mielellään puoliautomaattia, mutta TRG tai muu pulttilukkoinen lienee tuohon tehtävää auttamatta liian hidas.
 
Back
Top