Uusi tiedustelulaki

Ai niinkuin Tauno Pasanenkin, ei hän tahallaan ampunut 4 poliisia vaan hänet pakotettiin siiihen....:facepalm:

Et taida koskaan ollut tilanteessa missä seinät tulevat silmille tai huone puristuu kokoonsa ympärillä kun et voi mukauttaa itseäsi ampujan tilanteeseen. Kukaan hullu ei mene kuin äärimmäisyydessä ampumaan poliiseja koska oma kuolema on melko varma.
 
Prosessin "hätäisyys" on vähän suhteellista. Tätä pakettia on valmisteltu reilut kolme vuotta toistaiseksi, vaikkei laskisi kyberstrategian muodostamisen vaihetta mukaan. Ihan OK yleiskooste löytyy LATI-paketista: https://www.eduskunta.fi/FI/tietoae...ainen_oikeus/LATI/Sivut/Verkkotiedustelu.aspx ja sen linkeistä sitten mietinnöt ym.

Ilman muuta ne muutamat pikkuasiat pitää korjata ennen kuin lopullinen esitys on hyväksyttävänä, mutta aikamoista idiotismia* on lähteä kaatamaan hanketta kokonaan jos jokin yksityiskohta on vinossa.

* Paitsi jos kaataminen on ideologisesti / ulkoisen sponsorin mielestä oikea toimintalinja. Kivempi on toimia kohdemaan suhteen ja kohdemaassa, kun ei ole ikävää kitkaa haittaamassa operaatioita.
 
* Paitsi jos kaataminen on ideologisesti / ulkoisen sponsorin mielestä oikea toimintalinja. Kivempi on toimia kohdemaan suhteen ja kohdemaassa, kun ei ole ikävää kitkaa haittaamassa operaatioita.

En näe yhtään järjellistä syytä kampittaa ko. lakia. Mutta perustuslaki on vakavasti otettava asia ja en katso pahalla, jos ylisummaan kaikkea lainsäädäntöä tarkastellaan myös siitä näkökulmasta. Parempi katsoa kuin katua.....vaikka nyt onkin siis taas kerran niiiiiin kiire.....:rolleyes::rolleyes:

Iivanan isot kesäharkat painaa päälle ja maahanmuuttaja-aallon symppikset pitäisi jollain tapaa saada visumman tarkastelun alle. Siinä sivussa kalevalaisetkin hörhelöt saadaan ei avohoitoon vaan tarkkailuun. :cool:
 
Koko tiedustelulaki tähtää juuri tavallisen kansalaisen suojeluun joka nyt on aiheen tärkeimmältä osin, eli ennakkoon ehkäisevältä osaltaan täysin siihen kykenemätön. Kun tulee islamistiradikaalin yliajamaksi tai vaikka virkapuvussaan ammutuksi niin se tiedustelu on jo turhaa. Saati yksilövapauksien jeesustelu.

Laamanatorille voisi myös tähdentää puolustusvoimiemme roolia. Se on olemassa vain yhtä uhkaa silmälläpitäen: Venäjää. Siihenkin toki tarvitaan tiedustelulakia. Puolustuksemme tulee mitoittaa uhan mukaan eli Venäjän sotilaallisen kyvyn. Nyt tuo mitoitus yltää jarrutteluun ja tänne tulemisen hinnan nostamiseen. Tuo hinnan merkitys on kuitenkin myös Venäjän määriteltävissä jossa nykyisin ihmishenki tai edes raha ei ole arvo sinänsä paitsi vallanpitäjille joten tämä tekemämme kynnys menettää merkitystään oli se aseellinen tai vain moraalinen kuten tiedustelussa on nyt. Vain liittoutumalla voimme nostaa hinnan niin absoluuttiseksi ettei siitä jää epäselvyyttä.

Suomen turvallisuustilanne ei islamistien osalta ole juuri muuttunut eikä tule muuttumaankaan, mikäli tämä turvapaikkapolitiikassa tehdään ne muutamat korjausliikkeet, joista on jo viimeaikoina julkisuudessakin keskusteltu. Tietysti on hyvä, että tällaisten ääriryhmien toimintaa pystytään valvomaan ja tarvittaessa siihen myös puuttumaan tarvittavilta osin. Vaan entä sitten kun islamistiradikaalien uhka on väistynyt, ketä sitten ryhdytään vuorostaan vakoilemaan?

Tulee myös muistaa Suomen olevan Suomi juuri laajojen yksilönvapauksien ja kansalaisoikeuksiensa ansiosta enkä epäile hetkeäkään, etteikö suomalaisten enemmistö ole myös erittäin halukas säilyttämään maansa jatkossakin samanlaisena. Suomen ei kannata lähteä taannuttamaan itseään oikeusvaltiona ja houkuttelevuudeltaan samalle tasolle esimerkiksi Venäjän kanssa, koska tasaisella kasakka vetää aina pidemmän korren. Sama toimii yhtälailla myös jatkuvasti Suomen sisäpolitiikkaan sekaantumaan pyrkivän EU:n kanssa.

Muistaakseni Puolustusvoimien lakisääteiset tehtävät eivät nyt kyllä vastaa esittämäsi väitteen sisältöä. Eikä tässä myöskään ole aivan hiljattain tapahtunut mitään merkittäviä lakimuutoksia edellä mainituin osin. En myöskään näe Venäjän sotilaallista uhkaa Suomen suunnalla kovin akuuttina tai niin merkittävästi aikaisempaa korkeampana, että sen vuoksi kannattaisi vielä ryhtyä hyperventiloimaan tai yöuniaan menettämään.
 
En myöskään näe Venäjän sotilaallista uhkaa Suomen suunnalla kovin akuuttina tai niin merkittävästi aikaisempaa korkeampana, että sen vuoksi kannattaisi vielä ryhtyä hyperventiloimaan tai yöuniaan menettämään.
Ihan täällä kirjoittamiesi referaattien valossa vakuuttelusi tuskin tuottaa turvallisuuden tunnetta, päin vastoin - herää pelko jos vastaavia punapuppeleita on maassa enemmänkin. Ja hyperventiloinnista en osaa sanoa sitä koskaan kokematta mutta siinä kyllä uskon, että tiedät mistä puhut.

Tiedustelulaki sen sijaan vastaa niin sotilaallisiin tarpeisiin sekä terrorismin ja rikollisuudenkin torjuntaan. Ja kiirehän sillä on:
Presidentti Niinistö tiedustelulain aikataulusta: "Niin pian kuin mahdollista"
http://yle.fi/uutiset/3-9576355?origin=rss

Ja vaikka ajattelit maahanmuuttokontrollilla karsivasi fundamentalistit niin sen lisäksi meillä on torjuttavana Venäläinen rikollisuus:
Raportti: Suomi on keskeinen maa Venäjän järjestäytyneelle rikollisuudelle – verkostoilla yhteydet Moskovan tiedustelukoneistoihin

http://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005179240.html?ref=rss

VENÄJÄN järjestäytynyt rikollisuus vastaa noin kolmanneksesta Euroopan heroiinikaupasta sekä merkittävästä osasta ihmis- ja asekauppaa. Rikollisverkostojen toiminnassa Suomella on tärkeä rooli, toteaa European Council on Foreign Relations -ajatuspajan tuore raportti Crimintern.
ERITYISEN huolestuttavaksi Venäjän järjestäytyneestä rikollisuudesta tekee ECFR:n mukaan se, että järjestöillä on yhteydet Venäjän turvallisuusviranomaisiin kuten ulkomaantiedustelu SVR:ään, sotilastiedustelu GRU:hun sekä turvallisuuspalvelu FSB:hen.
 
Viimeksi muokattu:
Tietysti on hyvä, että tällaisten ääriryhmien toimintaa pystytään valvomaan ja tarvittaessa siihen myös puuttumaan tarvittavilta osin. Vaan entä sitten kun islamistiradikaalien uhka on väistynyt, ketä sitten ryhdytään vuorostaan vakoilemaan?

Suurin osa suomalaisista hyväksyy sen, että laitaoikeistolaisia aseista, räjähteistä ja taktiikoista kiinnostuneita ihmisiä valvotaan. Joku reserviläistoiminnasta puhuminen on vain kulissi millä omaa ääriajattelua ja sairalloista kiinnostusta väkivallasta yritetään peittää. Euroopan liittotasavallassa ei muutenkaan tarvita mitään kansallismielistä ajattelua, kansallismielisyys on ihan yhtä paha asia kuin homo- ja transfobia ja se on pohjimmiltaan vain yksi rasismin muoto!
 
Ihan täällä kirjoittamiesi referaattien valossa vakuuttelusi tuskin tuottaa turvallisuuden tunnetta, päin vastoin - herää pelko jos vastaavia punapuppeleita on maassa enemmänkin. Ja hyperventiloinnista en osaa sanoa sitä koskaan kokematta mutta siinä kyllä uskon, että tiedät mistä puhut.

Tiedustelulaki sen sijaan vastaa niin sotilaallisiin tarpeisiin sekä terrorismin ja rikollisuudenkin torjuntaan. Ja kiirehän sillä on:
Presidentti Niinistö tiedustelulain aikataulusta: "Niin pian kuin mahdollista"
http://yle.fi/uutiset/3-9576355?origin=rss

Eli jos poliitikko sanoo jotain, niin se on justiinsa niin, eikä mitenkään muuten? Kaikkea sitä lukee.

Kukin painottaa toki miten haluaa. Joillekin tärkeää on perustuslain, lainsasäädäntöprosessin ja yksilönoikeuksien kunnioittaminen, toisille taas tärkeämpää on tuntea olonsa turvallisemmaksi.
 
Kukin painottaa toki miten haluaa. Joillekin tärkeää on perustuslain, lainsasäädäntöprosessin ja yksilönoikeuksien kunnioittaminen, toisille taas tärkeämpää on tuntea olonsa turvallisemmaksi.
Perustuslaki nimenomaan oikeuttaa turvaan ja näihin yksilönoikeuksiimme kuuluu myös loukkaamattomat valtionrajamme. Loukkaamattomuus ulottuu nykyisin tiedonkulkuunn ja verkkoon. Jokaisella on oikeus elämään sekä henkilökohtaiseen vapauteen, koskemattomuuteen ja turvallisuuteen. Eikä se, että rikollisia tai toisen valtion vihamielisiä tekoja tai suunnitelmia pyritään ehkäisemään loukkaa perustuslakia. Lailla voidaan säätää lisäksi välttämättömistä rajoituksista viestin salaisuuteen yksilön tai yhteiskunnan turvallisuutta taikka kotirauhaa vaarantavien rikosten tutkinnassa, oikeudenkäynnissä ja turvallisuustarkastuksessa sekä vapaudenmenetyksen aikana. Tietenkin tässä tiedustelussa määritellään sille kotrolli ja sellaisena se esitelläänkin. Asiassa on sekä tuomioistuimen, että parlamentaarinen kotrolli.

Nyt ollaan tilanteessa, että jos tuota tiedustelumahdollisuutta ei luoda niin kansalaistemme turvan ja suojan osalta rikotaan perustuslain henkeä koska sitä uhkaa niin Venäjä valtiollisena toimijana, Venäjän valtion tuella maan rikollisjärjestöt sekä laajentuneen islamististen aleiden kriisi ja syrjäytyneiden radikalisoituminen. Julkisen vallan on turvattava perusoikeuksien ja ihmisoikeuksien toteutuminen. Perustuslaki säätää jopa kansainvälisiä suhteitamme eikä tässä suhteessa kansalaisiamme suojaava lainsäädäntö voi jäädä jälkeen muista länsimaista ja saattaa maatamme altiiksi lainsäädännön puutteittemme hyväksikäytölle.

Se tunteeko joku identiteettiään rakentava virkavaltakammoa vai ei on toissijainen asia niille jotka ovat uhasta informoituja. Heille se merkitsee vastuullisia vastatoimia eikä lamaantumista koska nimenomaan yksilönoikeudet ovat uhattuja rajojemme ulkopuolisin toimin.
 
Viimeksi muokattu:
Parlamentaarinen seurantaryhmä tiedustelulainsäädännön valmistelulle ja perustuslain tarkistamiselle

Sisäministeriö on asettanut parlamentaarisen seurantaryhmän tiedustelulainsäädännön jatkovalmistelua sekä perustuslakisääntelyn tarkistamisen parlamentaarista valmistelua varten.

Ryhmän tehtävänä on seurata siviilitiedustelulainsäädännön, sotilastiedustelulainsäädännön ja tiedustelun valvontaa koskevan lainsäädännön sekä luottamuksellisen viestin salaisuuden suojaa koskevan perustuslakisääntelyn tarkistamisen jatkovalmistelua. Ryhmä antaa myös näkemyksiään sekä esittää kehittämis- ja toimenpide-ehdotuksia valmistelun tueksi.

Tiedustelulainsäädäntöä ja perustuslain tarkistamista valmistelleet työryhmät ovat saaneet työnsä valmiiksi. Kaikkia lainsäädäntöhankkeita valmisteltiin parlamentaarisen työryhmän seurannassa. Lakiehdotukset on lähetetty kahden kuukauden pituiselle lausuntokierrokselle, jonka jälkeen aloitetaan lakiehdotusten jatkovalmistelu. Lainsäädäntökokonaisuuden jatkovalmistelu on myös päätetty toteuttaa parlamentaarisen seurannan alaisena.

Parlamentaarisen seurantaryhmän toimikausi on 4.5.–31.12.2017.

Seurantaryhmän kokoonpano

Puheenjohtaja kansanedustaja Tapani Tölli, Suomen Keskusta
1. varapuheenjohtaja kansanedustaja Jani Mäkelä, Perussuomalaiset
2. varapuheenjohtaja kansanedustaja Pertti Salolainen, Kansallinen Kokoomus
3. varapuheenjohtaja kansanedustaja Krista Kiuru, Suomen Sosialidemokraattinen Puolue

Jäsenet

Kansanedustaja Aila Paloniemi, Suomen Keskusta
Kansanedustaja Jaana Pelkonen, Kansallinen Kokoomus
Kansanedustaja Mika Raatikainen, Perussuomalaiset
Kansanedustaja Ilkka Kantola, Suomen Sosialidemokraattinen Puolue
Kansanedustaja Jyrki Kasvi, Vihreä liitto, varajäsenenä kansanedustaja Olli-Poika Parviainen
Kansanedustaja Li Andersson, Vasemmistoliitto, varajäsenenä kansanedustaja Markus Mustajärvi
Kansanedustaja Anna-Maja Henriksson, Suomen ruotsalainen kansanpuolue
Kansanedustaja Päivi Räsänen, Suomen Kristillisdemokraatit, varajäsenenä kansanedustaja Jouko Jääskeläinen

Asiantuntijat

Kansliapäällikkö Päivi Nerg, sisäministeriö
Kansliapäällikkö Jukka Juusti, puolustusministeriö
Kansliapäällikkö Asko Välimaa, oikeusministeriö
Ylijohtaja Kauko Aaltomaa, sisäministeriö
Ylijohtaja Sami Manninen, oikeusministeriö
Ylijohtaja Laura Vilkkonen, liikenne- ja viestintäministeriö
Lainsäädäntöjohtaja Katriina Laitinen, sisäministeriö
Lainsäädäntöjohtaja Hanna Nordström, puolustusministeriö
Lainsäädäntöjohtaja Tuula Majuri, oikeusministeriö
Suojelupoliisin päällikkö Antti Pelttari, suojelupoliisi
Tiedustelupäällikkö Harri Ohra-aho, pääesikunta

Parlamentaarisen seurantaryhmän sihteereinä toimivat lainsäädäntöneuvos Marko Meri-niemi sisäministeriöstä, hallitussihteeri Kosti Honkanen puolustusministeriöstä ja erityis-asiantuntija Anu Mutanen oikeusministeriöstä.
http://intermin.fi/artikkeli/-/asse...valmistelulle-ja-perustuslain-tarkistamiselle
 
Lakiproffa Martin Scheinin on jo Hesarissa kritisoimassa lakia.

http://www.hs.fi/politiikka/art-2000005177146.html


Suomessa ei toistaiseksi ole minkäänlaista yhtenäistä tiedustelulainsäädäntöä. Kansainvälisen oikeuden professori Martin Scheininin mielestä sellaista ei ole ainakaan tässä muodossa tarpeen luodakaan.

”Suomessa ei ole osoitettu, että poliisin, tullin ja suojelupoliisin toimivaltuudet olisivat puutteellisia”, hän kertoo.

Scheinin näkee sisäministeriön ja puolustusministeriön ehdotuksista etenkin maan rajat ylittävän verkkotiedustelun uhkaavan yksityisyyden suojaa. Hänen mielestään se voi vaikuttaa esimerkiksi siihen, etteivät yhteiskunnallisesti aktiiviset kansalaiset uskaltaisi puhua verkossa esimerkiksi terrorismista sen pelossa, että joutuisivat viranomaisten valvontalistalle.

Just joo. Tämä norsunluutornissaan istuva kaveri se varmasti tuntee maailmalla vallitsevan tilanteen Supon ja puolustusvoimien ammattilaisia paremmin.

Lakiänkyrä Scheinin alkaa hiljalleen lipua kirjanpidossa putleristiseen leiriin. Yltiöpäisen siirtolaismyönteiset lausunnot voi vielä jotenkin kirjata yleisen humanismin piikkiin, mutta hiljalleen alkaa kaikkien Scheninin laulujen nuoteista löytyä viidennen kolonnan tunnaria.

Scheinin oli 1970-luvulla SKDL:n enemmistön linjauksia noudattaneen Turun akateemisen sosialistiseuran (TuASS, ks. KOJ) keskeinen toimija. Hän työskenteli SKDL:n eduskuntaryhmän palveluksessa. Scheinin kuului myös Suomen kommunistiseen puolueeseen, jonka keskuskomiteaan hänet valittiin edustajakokouksessa 1981. -Wikipedia
 
Viimeksi muokattu:
Onko joku oikeasti sitä mieltä, että tämä lakipaketti pitäisi saattaa kumileimasimella läpi ja that's it? Vasemmistoänkyrät ovat asia erikseen, mutta tämänkaltainen lakiuudistus pitää kyllä ruotia läpikotaisin ennen hyväksyntää ja mahdolliset epäkohdat korjata. Patriot Actista voi ottaa mallia siitä, kuinka hienoa ja hyvää tulee kun pelon ja kauhun varjolla rynnitään lainsäädäntöuudistuksia lähes kritiikittä läpi nopeutetussa aikataulussa.

Ja jotta yksinkertaisemmallekin selviää, niin kerrottakoon erikseen, etten henkilökohtaisesti ole tiedustelulainsäädäntöä vastaan, päinvastoin. Kansalaisena vaan peräänkuulutan poliittisen päätöksentekoprosessin vastuullisuutta, koska tämä on todella tärkeä asia, joka koskettaa jokaisen kansalaisen perusoikeuksia.
Varmaan jo todettu, mutta tätä on valmisteltu vuosia, tosin vuosikymmeniä myöhässä.

Jos jopa Jyrki Kasvi ei ole tätä vastaan, voi sanoa että paketti on onnistunut.

Li Anderssonin populismi tässä suoraan sanoen vituttaa. Ei tällä pössyttelijöitä jahdata.

Eikä meillä ole resursseja sun puhelinliikenteen, nettiselauksen ja sähköpostien seuraamiseen, vaan ihan oikeiden terroristien, sotilaallisten uhkien ja rikollisjengien seuraamiseen pitää keskittyä.

Vertaan nyt hieman Ruotsiin, jossa poliisin pitää saada lupa valvontakameroihin. Muissa Euroopan maissa homma hanskataan tietosuojalainsäädännöllä, eli että lupaa ei tarvita, mutta käytännöille on sääntöjä. Ruotsissa sitten ammutaan ihmisiä skidejen vieressä. Suomessa saatiin aikanaa Steen Christensen kiinni paljon seuraamalla ryöstön jälkeen privaatteja valvontakameroita, joilla selvitettiin pakoreitti ryöstön jälkeen. Kameroilla on myös ennakkoestävä vaikutus. Tiedätkö paljonko sinua seurataan jos kävelet isossa kaupungissa? Tämä seuraaminen ei muutu ongelmaksi jollet osallistu edellä mainittuihin toimintoihin.
 
Lakiproffa Martin Scheinin on jo Hesarissa kritisoimassa lakia.

http://www.hs.fi/politiikka/art-2000005177146.html


Suomessa ei toistaiseksi ole minkäänlaista yhtenäistä tiedustelulainsäädäntöä. Kansainvälisen oikeuden professori Martin Scheininin mielestä sellaista ei ole ainakaan tässä muodossa tarpeen luodakaan.

”Suomessa ei ole osoitettu, että poliisin, tullin ja suojelupoliisin toimivaltuudet olisivat puutteellisia”, hän kertoo.

Scheinin näkee sisäministeriön ja puolustusministeriön ehdotuksista etenkin maan rajat ylittävän verkkotiedustelun uhkaavan yksityisyyden suojaa. Hänen mielestään se voi vaikuttaa esimerkiksi siihen, etteivät yhteiskunnallisesti aktiiviset kansalaiset uskaltaisi puhua verkossa esimerkiksi terrorismista sen pelossa, että joutuisivat viranomaisten valvontalistalle.

Just joo. Tämä norsunluutornissaan istuva kaveri se varmasti tuntee maailmalla vallitsevan tilanteen Supon ja puolustusvoimien ammattilaisia paremmin.
Vanha taistolainen
 
No siis ongelma tälläisessä laissa ei ole se, että mihin sitä olisi tarkoitus käyttää lakia valmisteltaessa, vaan se mihin virkamiehet sitä myöhemmin päättäisivät käyttää. Monesti sanotaan, että pitäisi luoda systeemi, jotta poliisi ei tutkisi omiensa tekemiä rikoksia ja ihan hyvästä syystä. Ja tässä tapauksessa tuollaisen systeemin tarve on kertaluokkaa suurempi.
Niin.. Lakejahan on kaksi ja luodaan valvontazydeemi jossa ollaan otettu opiksi muiden maiden zydeemeistä.

Olet varmaan tutustunut näihin..
 
huonosti valmisteltuna längistä kumileimasimen läpi, vaan laki on valmisteltava huolellisesti loppuun ja kaikki havaitut virheet on korjattava kaikella pieteetillä. Jos havaittujen virheiden korjaaminen ei onnistu niin aukottomaksi, ettei kansalaisten oikeusturva ja sananvapaus vaarantuisi, on oltava myös valmiita hylkäämään koko lakiesitys vanhalla Vihtori-Matti-Urho-Matti -periaatteella.

Tie helvettiin on perinteisesti kivetty hyvin aikomuksin, mutta edes "hyvällä aikomuksella" ei Suomessakaan kannata ottaa enää yhtään askelta Orwellin yhteiskunnan suuntaan.

Jonkun on puolustettava myös tavallista kansalaista, joka niin usein kaikessa lainsäädännön ja byrogratian valmistelussa ikään kuin vahingossa unohtuu.
Niin, päämiestesi edun mukaista ei todellakaan ole että Suomessa on toimiva tiedustelu. Tätä lakipakettiahan on vain muutama vuosi valmisteltu.

Et saanut ohjeita vastustaa aiemmin?
 
Hirmukiirenopeastiviisperustuslaista....päätöksentekomallia ajetaan kuin käärmettä pyssyyn, eihän tämä nyt framilla oleva asia ole ainutlaatuinen siinä mielessä. Onhan perustuslain raameja koputeltu aiemminkin ja lopultakin kansalaisten perusoikeudet ovat SE juttu.

Kuten aiemmin totesin, niin lakipaketti on vuosikymmeniä myöhässä ja lakipakettia on valmisteltu vuosia ja se on huomattavasti muuttunut matkan varrella.

Luulin sua pohjois-karjalaiseksi, mutta taitaa olla hämäläisiä geenejä pelissä ;)
 
Tuossa onkin juuri se tärkeä pointti. Kautta aikain tiedusteluyhteistyö on ollut nimenomaan tietojen vaihtoa ja vaihtokauppaa. Isojen poikien piirissä voi olla Supon ja armeijan tiedustelun kyyti kylmää, jos ei ole mitään annettavaa ja tarjottavaa. Tässä suhteessa oletan, että Ruotsi on kyllä meitä edellä.
Ei tarvitse olettaa. Ruotsissa on FRA lainsäädäntö joka mahdollistaa rajan ylittävän internet-liikenteen seuraamisen. FRA on helvetin paljon isompi häkkyrä kuin se jota ennen kutsuttiin Viestikoelaitokseksi, ja nykyään kuuluu Tiedustelulaitokseen. Heillä on huippuosaamista ja läheinen yhteistö NSA:n kanssa. Tarjoavat ja saavat.
 
Back
Top