Uusi tiedustelulaki

Sardaukar

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
#82
#83
Hmm. Tuossa olisi ihan suomenkielellä selostettu mitä tiedustelulait tarkoittavat. Ennen tätä koohaamista.
https://www.jyu.fi/it/kyber/sg16

Muutama hetki elämästänne ja pystytte perustelemaan miksi tiedustelulait voidaan ja pitää säätää.
 

Telaketju

Korpraali
Lahjoittaja
#85
Tämä show on se pakollinen Suomessa, opposition on saatava vähän ähkiä. Onkos se hallitus vielä edes tuonut eduskuntaan lakia?
Viime viikonlopun jälkeen Anttikaan ei ole niin idiootti, että ryhtyisi julkisuudessa vastustamaan lain pikakäsittelyä. Sen jälkeen demarit hätyyttelisivät jotain 10% kannatusta. Muuten tällä nykyisellä tahdilla (parit raiskaukset ja pahoinpitelyt kuukaudessa) olisi vielä hyvin voinut puhua suvaitsevaisten arvojen puolesta, mutta tällä hetkellä se olisi poliittinen itsemurha.
 

samovaari

Luutnantti
Lahjoittaja
#86
Moro. Onko nyt tosiaan Suomen poliitikkojen arvot niin irti Suomen kansan arvomaailmasta, että vasta näin järkyttävä tapaus saattaa aiheuttaa jotain lainsäädännöllisiä muutoksia, oksettaa. Kyllähän se Sipiläkin tarjosi näille omaa kotiaan turvapaikaksi. Toivon seuraavissa vaaleissa, ettei vihervasemmisto pääse päättäjän pallille, keskusta ja SDP eivät kyllä myöskään ansaitse ääntäni. Ketä jää jäljelle toimivaan hallitukseen? Pahalta näyttää.
 
#87
Ajatellen kuinka nopeasti takit kääntyivät, epäilen vahvasti että suunnitelma laista ja muista muutoksista olivat jo kauan sitten sovittu. Turun tapahtumat antoivat kuitenkin tilaisuuden tehdä U-käännös näyttävästi ja julkisesti, (näennäisen) pienellä poliittisella hinnalla.
 
#89
Minusta Lindmanin asenne on asiallinen asian merkittävyyden huomioon ottaen.

"Tätä tapaamista on odotettu kuin kuuta nousevaa"
Suvi Hautanen
2 tuntia ja 37 minuuttia sitten (päivitetty 1 tunti ja 9 minuuttia sitten)
SDP:n eduskuntaryhmällä on selvä näkemys siitä, miten tiedustelulakeja pitää muuttaa.


  • Antti Lindtman.

    (Lehtikuva/Markku Ulander)
Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kaikkonen on kutsunut eduskuntaryhmät koolle tämän viikon perjantaina puolenpäivän aikaan. Kaikkonen tunnustelee, onko mahdollista, että tiedustelulait vietäisiin läpi tällä vaalikaudella.

– Tätä tapaamista on odotettu kuin kuuta nousevaa, sosialidemokraattisen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Lindtman sanoo Verkkouutisille.

Koska hallituksen kaavailemat tiedusteluvaltuudet edellyttävät perustuslain muuttamista yksityiselämän suojan osalta, lakien läpivienti tämän eduskunnan aikana edellyttää viiden kuudenneksen määräenemmistöä. Hallitusryhmillä on vain 106 kansanedustajaa, joten hallitus hakee tukea oppositiosta.

Opposition suurimmalla ryhmällä sosialidemokraateilla on 35 kansanedustajaa. Ilman SDP:n tukea määräenemmistöä eli 167 kansanedustajaa ei saada kasaan.

Lindtmanin mukaan tunnelma SDP:ssä on kaksijakoinen. Ryhmä on odottanut tiedustelumietinnöistä lausuntoyhteenvetoa, jonka hallitus lupasi jo elokuun puolivälissä.

– Nyt se on viimein tulossa. Me olemme olleet täällä hihat käärittyinä, että ryhdyttäisiin käymään läpi muutostarpeita, joita lakiin tarvitaan, Lindtman kertoo.

Hallitus on kiirehtinyt tiedustelulakien hyväksymistä etenkin Turun puukotusten jälkeen. Lindtmanin mielestä asiassa on asetettu kärryä hevosen eteen.

– Meidän marssijärjestys on ollut koko ajan selvä. Ensiksi pitää katsoa sisältö, ja tämän jälkeen käsittelyjärjestys eli tehdäänkö nopeutettuna vai ei.

Scheininin ehdotuksiin kanta, kun hallituksen esitys tiedossa
Lindtman kertoo, että SDP:llä on selkeät kannat muutostarpeista lakiin.

– Vahvat oikeudet vaativat vahvaa valvontaa. Kun esitetään, että suposta tehdään kansainvälisen mallin mukainen tiedusteluorganisaatio, meidän edellytys on se, että koko supo tulee parlamentaarisen valvonnan piiriin, Lindtman sanoo.

– Toiseksi pitää käydä läpi, että esitys on riittävän tarkkarajainen, että kansalaiset voivat luottaa siihen, että sitä todella käytetään siihen, mihin se on tarkoitettu eikä "massavalvontaan".

Lisäksi sosialidemokraattien mielestä tarvitaan riittävää laillisuusvalvontaa. Muiden yleisten oikeusvalvonnan toimintaedellytysten ja oikeussuojakeinojen tulee olla kunnossa. Lindtmanin mukaan myös resurssikysymyksiä pitää tarkastella.

– Toteutuessaan tämä tulisi edellyttämään aika merkittäviäkin lisäresursseja ja niistä ei ole puhuttu, Lindtman toteaa.

Professori Martin Scheinin kirjoitti tällä viikolla oppositiossa oleville eduskuntaryhmille avoimen kirjeen, jossa hän kävi läpi niiden menettelytapavaihtoehdot. Scheinin suositteli ensisijaisesti tiedustelulakien korjaamista perustuslain mukaisiksi ja toissijaisesti määräaikaista poikkeuslakia. Perustuslain kiireellistä muuttamista hän ei kannattanut.

Lindtman sanoo sosialidemokraattien ottavan Scheininin ehdottamiin vaihtoehtoihin lopullisen kannan vasta, kun hallituksen esityksen sisältö on tiedossa.

Hän huomauttaa, että tiedustelulakeja pohtineiden työryhmien mukaan tiedustelulainsäädännön ajantasalle saattaminen edellyttää vaikeutettua säätämisjärjestystä.

http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/tiedustelulaki_lindtman-69765
 

tulikomento

Ylipäällikkö
#90
Martin Scheinin saa kerrankin sontaa niskaan.

http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005360960.html


Eduskunnassa on seurattu kummastuneena ja myös paheksuen erityisesti Firenzen yliopistollisen Eurooppa-instituutin suomalaisprofessori
Martin Scheininin aktiivisuutta tiedustelulakien kiireellisyyden torppaamisessa.

Scheinin kuuluu eduskunnan perustuslakivaliokunnan käyttämiin asiantuntijoihin, mutta nyt professori näyttää unohtaneen roolinsa ja siirtyneen täydellisesti politiikan operatiiviselle puolelle ja pyrkivän jonkin sortin opposition henkiseksi johtajaksi, ellei peräti komissaariksi.

Politiikka ei ole toki Scheininille vierasta, sillä hänet valittiin jopa Suomen kommunistisen puolueen keskuskomitean jäseneksi puolueen edustajakokouksessa 1981.

Mitäpä vanhoista, mutta maanantaina Scheinin julkaisi Perustuslakiblogi-sivustolla Sdp:n, Vihreiden, Vasemmistoliiton ja Rkp:n eduskuntaryhmille suunnatun ”avoimen kirjeen”, jota voisi luonnehtia yhden sortin taisteluoppaaksi.

Siinä hän antaa poliittisia, suorastaan operationaalisia neuvoja, miten hallituksen esitys kiireellisyydestä pitää torpata. Scheinin mukaan hallitus on väärällä tiellä muuttaessaan kansallisen turvallisuuden perusteella perustuslain 10 §:n säännöstä yksityiselämän suojasta.

Yhdeksi vaihtoehdoksi Scheinin suosittelee neljän vuoden poikkeuslakia, jota opposition tulisi siis ajaa. Ajatus on kaiketi se, että laista voidaan neljän vuoden kuluttua luopua tarpeettomana tms.

Mutta poikkeuslaki!? Ne ovat enemmän kuin harvinaisia Suomen poliittisessa historiassa. Urho Kekkonen valittiin poikkeuslailla presidentiksi 1974.

Ehkä professori tietää, että neljän vuoden kuluttua mm. terrorismi on maailmasta loppunut. Joka tapauksessa esimerkiksi tiedustelu on toimintaa, jota ei tehdä neljän vuoden määräajan puitteissa.

Eduskunnassa Scheininin touhu herättää kummastusta. Eikä ainoastaan porvaripuolella, myös demarit ovat närkästyneitä pyytämättä tulleista neuvoista – hyvä ettei käskyistä.
 

TomTom

Kenraali
Mod
#91
Koottu useasta lirpakkeesta yhteen lirpakkeeseen hesarin tietovuodot ym..., jatketaan siellä: https://maanpuolustus.net/threads/hs-tietovuoto-puolustusvoimien-tiedustelusta.6024/
 
#92
Ensiksi pahoitteulut multinickistä. Olen ollut jonkun aikaa pois saitilta ja ymmärrettävistä syistä en ole käyttänyt virallista sposti tiliä tänne kirjautuessa, joten vanha jäi unholaan ja koitan nyt uudellen. Vanha oli tkm.
Ja sitten asiaan. Jos jollakulla on noin vastenmielinen ajatus tiedustelusta ja nettiliikenteen massaseurannasta ("Martin Schein"), niin eikö olisi aika helppoa lisätä lakiin määritelmät tiedon käyttöperusteista. Eli, jos henkilöllä tai yhteisöllä on selkeästi terroristinen tai muu vakava yleistä turvallisuutta uhkaava aie, niin asiaan voitaisiin puuttua. Eli selkeästi rajattaisiin ulos kaikki snagarin ryöstäjät. Tämä tietenkin asettaa moraaliset rajat kyseenalaiseksi, jos tiedustelu vaikka näkee, että joku aikoo ryöstää snagarin. Jos rajoitteita ei ole, niin ollaan turkin tai venäjän mallissa. Ainut tapa taitaisi olla rangaistusasteikkoon perustuva raja lisättynä määritelmillä henkilöön, yhteisöön tai valtioon kohdistuva välitön uhka. Eli rajataan pois kaikki turha ja keskitytään olennaiseen. Tästä päätelmästä seuraa, että tarvittaisiin joku taho joka määrittää rajat ja valvoo niiden toteutumista. Omasta mielestäni mun nettiliikennettä saa seurata lainvalvonnan puitteissa, siitä ei nettipornoa kummempaa saa.irti, jos.ei lasketa tämän saitin lukemista/kirjoittelua.
 

Sardaukar

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
#93
#94
Itse an kyllä ole samaa mieltä tämän tiedustelulain arvostelijoiden kanssa. Se on jo pelkästään absoluuttisen naurettavaa ja naiivia odottaa, että nykypäivänä yleensäkään on mitenkään yksityisyyttä jäljellä. Todella monet internet-sivut pystyvät näkemään mitä klikkailet muilla välilehdilläsi, kun olet kyseisellä sivulla, ja tällä sitten tuodaan naaman eteesi sinulle räätälöidyt mainokset. Kun katsot YouTubesta videota, sinun katselukerrasta tallennetaan tietoja, esim. missä kohtaa videota lopetit sen katsomisen, mitä muita välilehtiä oli auki, yms... Yksityisyys internetissä on illuusio, ja en näe, että miksi pitäisi vastustaa tiedustelulain päivitystä toimimaan paremmin valtuuksin myös internetissä, koska nyt jo paljon kyseenalaisemmat toimijat (kansainväliset voittoa tavoittelevat yhtiöt) pystyvät jo aika hyvin tarkastelemaan mitä netissä teet. Ja huomatkaa, että loppujen lopuksi Supolla ja Puolustusvoimilla on rajatut resurssit ja rajatut määrät työntekijöitä tähän, niin tuskimpa heitä kiinnostaa tarkkailla, että millaista pornoa katselet. Tai no - kyllä se voi kiinnostaa, jos materiaali menee laittoman puolelle, mutta you get my point.
 

ctg

Ylipäällikkö
#95
YouTubesta videota, sinun katselukerrasta tallennetaan tietoja, esim. missä kohtaa videota lopetit sen katsomisen, mitä muita välilehtiä oli auki, yms... Yksityisyys internetissä on illuusio, ja en näe, että miksi pitäisi vastustaa tiedustelulain päivitystä toimimaan paremmin valtuuksin myös internetissä, koska nyt jo paljon kyseenalaisemmat toimijat (kansainväliset voittoa tavoittelevat yhtiöt) pystyvät jo aika hyvin tarkastelemaan mitä netissä teet.
Pystyvät jos tietävät mitä etsivät. Voi jengi myös tehdä niin että ne kadottavat tekemisiään kaiken tauhkan sekaan. Vaikka viranomaiset tietävät niin heillä on säännöt ja määräykset jotka rajoittavat puuhia. Eli henkilö voi joko piilottaa tekemisiään salauksen taakse taikka laittamalla dataa yllinkyllin esille.