Uusi tiedustelulaki

Tuli pitkästä aikaa vietyä hiekotusmursketta pankin lattialle ja istuttua oikein tovi pankkihenkilön kanssa.

"Aika" hyvät tiedot pankissa oli minusta ja elämästäni. Ja raha-asiat se tunsi paremmin kuin minä itse.

Kun viet Kelaan sairasmatkakorvaushakemuksen, niin sama yllätys kohtaa sielläkin. Kyllä siellä tiedetään missä jätkä ja sen perhe menee.

Terkkarissa käydessä tiedät, että täällä sitä tunnetaan kaikki intiimimmätkin yksityiskohdat minusta.

Aseen hankkimislupaa hakiessa kohtaat virkailijan, joka näkee paljon elämästäsi.

Kustannuspaikan hallitsija, työnantaja siis, tietää oman siivunsa.

Vakuutusyhtiöllä on vähintään ajantasaiset tiedot minusta ja perheestäni.

Puhelin ym. härpäkkeet jättävät minusta terävän jälkijanan. Viestejä ja numeroita voidaan palauttaa ties miltä ajalta.

Kylän juorukellot tietävät loput.

Tylsä elämä, ei mulla ole enää mitään salattavaa. :cool:

Mitenköhän negatiivisesti tämä tiedustelulaki -enää- vaikuttaisi tavalliseen mr. keskivertoon? Ei mitenkään. Kaikki virkakonetta kiinnostava informaatio ON JO tiedossa, mitä tulee mr tai ms tai mrs Tavikseen.

Mitä yritän sanoa. Tiedustelulaki tuskin suistaa Suomea dystopiaan. Jos dystopia olisi ollut tavoite, se olisi voitu toteuttaa jo aikoja sitten.
 
Lisää vielä some jonne lörpötellään aivan vapaaehtoisesti. Jotkut ihan kaiken. Laitetaan valokuvia ilman että pyydetään lupaa. Kerrotaan kun mennään lomalle, tultiin lomalta, mistä tykätään, mistä ei. Ketkä ovat kavereita, ketkä eivät ole enää kavereita. Kuka petti puolisoaan ja jopa paikkatieto siitä missä se tapahtui ja kuinka kauan. Oliko pika vai pidempi.

Sekä hakukoneet. Kaikki haut tallentuvat ja ihminen kyetään profiloimaan 30-50 haun perusteella. Mikä askarruttaa tänään, mikäs nyt pelottaa. Mitä teet huomenna. Ehkä hakukoneet tajuavat kohta senkin.

Ne ovat yrityksiä jotka käyvät tiedoilla kauppaa. Tiedot vuotavat eivätkä
pelkästään "saata vuotaa"

Eipä kiinnosta kansaa. Mutta siitä sitä valitellaan jos omat viranomaiset haluavat seurata ulkomaalaisia tahoja.
 
Viimeksi muokattu:
Lisää vielä some jonne lörpötellään aivan vapaaehtoisesti. Jotkut ihan kaiken. Laitetaan valokuvia ilman että pyydetään lupaa. Kerrotaan kun mennään lomalle, tultiin lomalta, mistä tykätään, mistä ei. Ketkä ovat kavereita, ketkä eivät ole enää kavereita.

Sekä hakukoneet. Kaikki haut tallentuvat ja ihminen kyetään profiloimaan 30-50 haun perusteella.

Ne ovat yrityksiä jotka käyvät tiedoilla kauppaa. Tiedot vuotavat eivätkä
pelkästään "saata vuotaa"

Tämän päälle tietoja myydään eteenpäin. Laki määrittelee miten tiedot pitä anonymisoida, mutta se ei oikeasti juuri mitään auta.
 
Kenraali Lindberg Savon Sanomissa.

https://www.savonsanomat.fi/paakirj...Suomi-tarvitsee-sotilastiedustelulain/1108225


Tarve tiedustelun uusiin tiedonhankintamenetelmiin kumpuaa toimintaympäristön muutoksista. Sotilaallinen toiminta on lähialueellamme lisääntynyt viime vuosina voimakkaasti. Perinteisen maalla, merellä ja ilmassa tapahtuvan toiminnan kasvun ohella myös tietoverkoista ja -järjestelmistä, kybertoimintaympäristöstä, on tullut sodankäynnin näyttämö. Tietoverkoissa liikkuvasta tiedosta on tullut tehokas taisteluväline ruudin ja raudan rinnalle. Niin ikään ei-valtiolliset uhkat, kuten terrorismi, ovat tulleet osaksi tätä päivää.

Moniulotteisemmaksi ja ennakoimattomammaksi muuttunut toimintaympäristö edellyttää aiempaa kokonaisvaltaisempaa kykyä havainnoida ja ymmärtää syntyviä uhkia. On kyettävä hankkimaan tietoa kaikkialta, missä tieto nyt ja huomenna liikkuu eli myös tietoverkoista ja tietojärjestelmistä.

Oikea-aikaista ja riittävän kattavaa tilannekuvaa toimintaympäristöstä tarvitaan sotilaallisen ennakkovaroituksen tuottamiseksi sekä ylimmän valtion- ja sotilasjohdon päätöksenteon tukemiseksi.
Tietoliikennetiedustelun menetelmillä voimme parantaa myös valmiuksiamme suojautua tietoverkkohyökkäyksiä kuten kybervakoilua vastaan. Tällä hetkellä emme esimerkiksi voi selvittää, mistä verkkohyökkäykset tulevat.

Tietoliikennetiedustelun yksityisyyden suojan huomioon ottaminen on ollut tärkeä lähtökohta lain valmistelussa. Tiedustelun kohteeksi valikoidaan mahdollisimman tarkoilla hakuehdoilla vain hyväksyttyjen tehtävien ja kohteiden mukainen tietoliikenne.

Lakiesityksiin sisältyvillä, poikkeuksellisen kattavilla, valvontamekanismeilla pienennetään inhimillisten väärinkäytösten mahdollisuuksia. Puolustusvoimilla ei ole tarvetta eikä resursseja selvittää tavallisten suomalaisten tekemisiä ja verkkoliikennettä.


Sotilastiedustelulain voimaansaattaminen pikaisesti on Puolustusvoimille erittäin tärkeää. Sen avulla varmistamme sotilastiedustelun ja sitä kautta Puolustusvoimien kyvyn täyttää sille asetetut tehtävät myös muuttuneessa toimintaympäristössä.


Toteutuessaan laki saattaa Puolustusvoimien tiedustelua koskevan lainsäädännön ajan tasalle. Lain toimivaltuudet eivät merkitse tiedustelua ilman sääntelyä ja rajoitteita – päinvastoin. Laki tuo tullessaan tarkat säädökset niin toimivaltuuksien käyttöä koskevasta päätöksenteosta kuin sotilastiedustelun ulkoisesta ja sisäisestä valvonnasta
 
Eduskunnassa puidaan tänään tiedustelulakipakettia. IS:n Timo Haapala kirjoittaa, että läpimeno vaatii SDP:n vankan tuen. Lisäksi tämä kirjoittaa Supon uudesta roolista. Haapalan mukaan demarit vieroksuvat kokoomuslaisten vahvaa otetta tiedustelu- ja turvallisuusasioissa. Tämä ei SDP:tä vaivannut silloin kun Seppo Nevala toimi Supon päällikkönä.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005574182.html



Kovin poliittinen kiista on syntymässä Supon päällikön ympärille. Ja ellei synny, sellainen synnytetään.

Uudistus vie Supolta poliisivaltuudet, mutta ei valtaa. Päinvastoin: Supon päällikkö saa uudistuksen myötä sellaiset eväät, joista esimerkiksi Urho Kekkosen viimeinen oma poliisi Seppo ”Isi” Tiitinen (kesk) saattoi vain haaveilla johtaessaan Supoa 1978–90.

Joka tapauksessa Supon johtoon ja valvontaan demarit iskevät kyntensä. Valtaa menee yhdelle miehelle ja yhdelle puolueelle (kokoomus) liikaa.

Kyse on siis Supon päälliköstä Antti Pelttarista (kok). Pelttari jatkanee Supon päällikkönä, vaikka onkin hakenut sisäministeriön kansliapäällikön paikkaa. Sisäministeriön kansliapäälliköksi noussee EU:n turvallisuusjohtaja Ilkka Salmi – Supon päällikkö ennen Pelttaria – ja aivan oikein: kokoomus.

Sekä Pelttari että Salmi ovat hankkineet kannuksia myös entisen sisäministerin Anne Holmlundin (kok) erityisavustajina.

Nimityksen junailee tuore sisäministeri Kai Mykkänen (kok). Hänellä ei ole samaa jääviysongelmaa kuin sisäministerin paikalta eduskunnan puhemieheksi siirtyneellä kokoomuslaisella Paula Risikolla (o.s. Pelttari), joka on Antti Pelttarin serkku.

Sdp:ssa on herätty siihen, millainen kokoomuksen värisuora tiedustelua hallitsee samaan aikaan, kun viraston johtajan valtuuksia kasvatetaan.

Pelttari saa noin 100 uutta alaista analysoimaan tiedustelutietoja kaiken maailman härpäkkeistä, koti- ja ulkomailta, luvalla ja ilman lupaa. Pääesikuntaan tulee 50 uutta tiedusteluihmistä nykyisten lisäksi.

Pelttari antaa agenteilleen valtuuksia toimia ulkomailla ja saa salaisimmat tiedot pöydälleen. Lisäksi hän voi antaa ulkomaiselle tiedustelupalvelulle valtuudet toimia Suomen kamaralla yhteistyössä Supon (siis itsensä) kanssa. Tieto on valtaa. Yksi uutuus on sekin, että ulkomailla Supo voi seurata Suomen kansalaisia.

Sdp:n ryhmäpuheen tiedustelulaista pitää puolustusvaliokunnan varapuheenjohtaja Mika Kari (sd). Pomminvarmasti puheen yksi pääkohta on juuri Supon valvonta.
 
Itse jotenkin vierastan, että suojelupoliisi on ns. Poliittisessa hallinnassa. Sen valvonta voi olla jollain poliittisella taholla mutta kyllä SUPO:n kuten muidenkin viranomaisten tulisi olla irti politiikasta. Muutoin herää aina kysymyksiä siitä, kenen asialla ollaan.
 
Itse jotenkin vierastan, että suojelupoliisi on ns. Poliittisessa hallinnassa. Sen valvonta voi olla jollain poliittisella taholla mutta kyllä SUPO:n kuten muidenkin viranomaisten tulisi olla irti politiikasta. Muutoin herää aina kysymyksiä siitä, kenen asialla ollaan.
Tuo on tosiaan todella räikeä loukkaus Montesquen vallanjako-oppia vastaan eikä kuulu tasavaltaan. Lainsäädäntö- ja toimeenpanovaltaa ei saisi missään nimessä yhdistää.
 
Sitähän useimmiten kutsutaan diktatuuriksi. Mitäs pienistä, kyllä se varmaan auttaa saamaan tellolisteja kiinni ja blablaa....:facepalm:
 
Jos nyt voi hieman korjata, niin SUPO (tai edes presidentti) ei säädä lakeja. Molemmat kuuluvat toimeenpanovallan alaisuuteen tuossa kolmiossa. Kumpikaan ei myöskään päätä tuomioista (poisluettuna presidentin armahdusoikeus).
 
Jos nyt voi hieman korjata, niin SUPO (tai edes presidentti) ei säädä lakeja. Molemmat kuuluvat toimeenpanovallan alaisuuteen tuossa kolmiossa. Kumpikaan ei myöskään päätä tuomioista (poisluettuna presidentin armahdusoikeus).
Aivan, SUPOn pomojen lähipiiri säätää lakeja. Miksei SUPOa voisi johtaa semmoiset henkilöt, jotka eivät ole politiikassa mukana?
 
Aivan, SUPOn pomojen lähipiiri säätää lakeja. Miksei SUPOa voisi johtaa semmoiset henkilöt, jotka eivät ole politiikassa mukana?

Kerroppas maa, jossa poliisin lähipiiri ei säädä lakeja....
 
Aivan, SUPOn pomojen lähipiiri säätää lakeja. Miksei SUPOa voisi johtaa semmoiset henkilöt, jotka eivät ole politiikassa mukana?

Suojelupoliisin päälliköiden poliittiset kytkökset alkoivat jo Kekkosen valtakaudella. Poliisineuvos Armas Alhava (SUPO:n ensimmäinen päällikkö) oli pitkän linjan ammattimies. Seuraajista Arvo Pentti ja Seppo Tiitinen olivat kepulaisia. Eero Kekomäki oli poliittisesti sitoutumaton. Seppo Nevala puolestaan lähellä SDP:tä. Eli ei tuo puoluesidonnaisuus uusi asia ole.
 
Omasta mielestä kyse on lähinnä siitä pystyykö se lähipiiri käyttämään jollain tavalla hyväksi sitä, että ns. Kaveri sopivassa asemassa supossa.. Varsinkin kun tiedustelu valtuudet kasvavat. Siellä missä on valtaa on vallan väärinkäyttöä.
 
Juttua siitä mitenkä lakiuudistus tulisi vaikuttamaan Supon toimintaan. Jo nyt rekrytoivat kovalla vauhdilla siviiliosaajia (erit. cybernörttejä). Pelttari visioi jutussa, että Supo on matkalla poliisiviranomaisesta turvallisuuspalveluksi ja sitä myötä aina tiedustelupalveluksi ulkomaanoperaatioineen.

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000005592772.html


Vanha poliisivaltainen talo palkkaa jo töihin enemmän siviilejä kuin poliiseja. Jos uudet siviilitiedustelulait tulevat voimaan, Supon uusista rekrytoinneista peräti 70 prosenttia on siviilejä, hallituksen esitys siviilivitiedustelulaiksi arvioi.

Nykyisessä Supossa poliisien ja siviilien määrä on suurin piirtein tasan.

Supo kasvaa, koska tiedustelulait tuovat sille paljon uusia tehtäviä ja työkaluja. Tehtävät eivät enää ole rikostutkintaa, vaan turvallisuustiedustelua eli tiedon keräämistä, analyysiä ja esittämistä. Siihen tarvitaan erityisesti siviiliväkeä, jolla on akateemista koulutusta ja osaamista.

Jo takavuosina salainen poliisi kasvoi vauhdilla: kun Pelttari aloitti Supossa 2011, hänen komennossaan oli 216 supolaista. Nyt väkeä Ratakadulla on miltei kaksinkertainen määrä ja heillä käytettävissään rahaa yli kaksinkertainen määrä.

nato_helmi_2018_3_503_u0.webp
 
Juttua siitä mitenkä lakiuudistus tulisi vaikuttamaan Supon toimintaan. Jo nyt rekrytoivat kovalla vauhdilla siviiliosaajia (erit. cybernörttejä). Pelttari visioi jutussa, että Supo on matkalla poliisiviranomaisesta turvallisuuspalveluksi ja sitä myötä aina tiedustelupalveluksi ulkomaanoperaatioineen.

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000005592772.html


Vanha poliisivaltainen talo palkkaa jo töihin enemmän siviilejä kuin poliiseja. Jos uudet siviilitiedustelulait tulevat voimaan, Supon uusista rekrytoinneista peräti 70 prosenttia on siviilejä, hallituksen esitys siviilivitiedustelulaiksi arvioi.

Nykyisessä Supossa poliisien ja siviilien määrä on suurin piirtein tasan.

Supo kasvaa, koska tiedustelulait tuovat sille paljon uusia tehtäviä ja työkaluja. Tehtävät eivät enää ole rikostutkintaa, vaan turvallisuustiedustelua eli tiedon keräämistä, analyysiä ja esittämistä. Siihen tarvitaan erityisesti siviiliväkeä, jolla on akateemista koulutusta ja osaamista.

Jo takavuosina salainen poliisi kasvoi vauhdilla: kun Pelttari aloitti Supossa 2011, hänen komennossaan oli 216 supolaista. Nyt väkeä Ratakadulla on miltei kaksinkertainen määrä ja heillä käytettävissään rahaa yli kaksinkertainen määrä.

Katso liite: 19855


Huomasitko Pietiläisen termin "Salainen poliisi"?

Salainen poliisi on poliisin elin, jonka tarkoitus on suojella valtiota ja voimassa olevaa valtiomuotoa valtion sisäisiä uhkia vastaan. Salaista poliisia kutsutaan myös nimellä poliittinen poliisi.[1] Salainen poliisi on usein sisäministeriön alainen organisaatio, eikä sitä aina pidä sekoittaa salaiseen palveluun, vastavakoiluun tai tiedustelupalveluun.
wiki
 
Huomasitko Pietiläisen termin "Salainen poliisi"?


wiki

Kas kun ei käyttänyt vanhaa tsaarinaikaista ohrana-termiä, joka oli kotikommunistien suosima haukkumatermi. Mutta itse artikkeli oli mielenkiintoinen. Pelttari toi esille sen mitenkä Supon ulkomaiset yhteistyökumppanit ovat vieroksuneet poliisi-termiä. Kun tiedusteluyhteistyö kansainvälisellä tasolla on ennen kaikkea tietojenvaihtoa, olisivat kumppanitkin tyytyväisempiä jos asioisivat turvallisuuspalvelun / tiedustelupalvelun kanssa. Jutussahan todetaan että on jouduttu vakuuttelemaan ettei saatuja tietoja anneta välttämättä eteenpäin muulle poliisihallinnolle.
 
”Olemme aikamoisella takamatkalla”

Satu Schauman | 06.03.2018 | 11:18

Turvallisuuskomitean pääsihteeri Vesa Valtonen kiirehtisi tiedustelulakien hyväksymistä.

Turvallisuuskomitean pääsihteeri, everstiluutnantti Vesa Valtonen pitää tärkeänä tiedustelulainsäädännön hyväksymistä kiireellisenä eduskunnassa.
– Olemme aikamoisella takamatkalla, hän huomauttaa viitaten muiden maiden tiedustelulainsäädäntöihin.
Valtonen oli tänään menossa puolustusvaliokunnan kuultavaksi tiedustelulainsäädäntöön liittyvistä lakiesityksistä. Turvallisuuskomitea toimii puolustusministeriön alaisuudessa ja sen tehtävä on avustaa valtioneuvostoa ja ministeriöitä laajoissa kokonaisturvallisuuteen liittyvissä asioissa. Valtonen nimitettiin turvallisuuskomitean pääsihteeriksi elokuussa 2016.
Minkälaisia riskejä näette siinä, jos tiedustelulakihankkeet siirtyvät seuraavalle vaalikaudelle?
– Kaikki tiedämme, minkälaisessa tilanteessa olemme tällä hetkellä. Asiat pitäisi saada nopeasti kuntoon. Mitä nopeammin, sen paremmin pärjäämme tässä riskien hallinnassa.
Valtosen mielestä tiedustelulakien tarve ja kiireellisyys ovat paketissa ”hyvin perusteltuja”, kuten myös suojelupoliisin valvonta.
– Mitä näihin tiedustelulakeihin tulee, valvonta vaikuttaa meistä kyllä riittävän kattavalta.

https://www.verkkouutiset.fi/olemme-aikamoisella-takamatkalla/
 
Linkki: https://suomenkuvalehti.fi/jutut/ko...ssa-jo-vuonna-2004/?shared=1010715-521152d5-1

Tuore Snowden-paljastus: Suomi teki yhteistyötä NSA:n kanssa jo vuonna 2004

SUOMEN sotilastiedustelun ja Yhdysvaltain tiedustelupalvelu NSA:n yhteistyö alkoi jo vuosia uskottua aiemmin, viimeistään vuonna 2004. Tämä käy ilmi artikkelista, jonka Edward Snowdenin vuotamia asiakirjoja julkaiseva The Intercept-sivusto julkaisi torstaina 1. maaliskuuta.

Asiakirja on NSA:n sisäiseen viestintään tarkoitetussa SIDtoday-uutiskirjeessä lokakuussa 2005 julkaistu artikkeli. Siinä NSA:n ulkomaan asioiden osasto FAD:n tekninen yhteyshenkilö kuvailee työtään Norjassa.

FDA oli lähettänyt henkilön Norjaan auttamaan paikallista yhteistyökumppania suuren työmäärän kanssa. Hänen päätehtävänään oli korjata Norjan ja Yhdysvaltain tiedustelupalvelujen välisiä tietokatkoja.

Henkilön tehtäviin kuului kuitenkin myös signaalitiedusteluyhteistyön käynnistäminen Suomen sotilastiedustelun kanssa.

Yhteyshenkilö kertoo kuuluneensa NSA:n ryhmään, joka asensi vuonna 2004 suoran viestinnän linkin Suomen sotilastiedustelun, NSA:n ja Yhdysvaltain kuvatiedusteluaineistoa käsittelevän NGA-viraston välille.

”Linkin perustaminen on kriittisen tärkeää NSA:n ja FIRE:n [Suomen sotilastiedustelun] suhteelle.”

Asiakirjasta ei käy ilmi, minkälaista yhteyttä työntekijä tarkalleen tarkoitti.

SUOMEN ja NSA:n välinen yhteistyö tuli julkisuuteen vuonna 2014, kun toimittaja Glenn Greenwaldin Snowdenia käsittelevä kirja julkaistiin.

Kirjan mukaan Suomella on kahdenvälinen, ”kolmannen tason” yhteistyösopimus NSA:n kanssa.

Samaan ryhmään kirjassa luokiteltiin myös Norja. NSA:n sisäiseen julkaisuun kirjoittanut yhteyshenkilö kuvailee Norjan tiedusteluyksikköä yhdeksi NSA:n ammattimaisimmista kumppaneista.

Vuonna 2014 puolustusministerinä toiminut Carl Haglund (r) myönsi yhteistyön ja kertoi tienneensä siitä jo kesäkuussa 2013, kun Snowdenin ensimmäiset paljastukset julkaistiin.

Yhteistyön tarkkaa alkamisajankohtaa Haglund ei kuitenkaan kertonut, koska se on luokiteltu salaiseksi.

Julkisuudessa arveltiin yhteistyön NSA:n kanssa alkaneen ”hiljattain, viimeistään vuonna 2013”. Vuodetun asiakirjan perusteella vaikuttaa kuitenkin siltä, että yhteistyö on jatkunut huomattavasti pidempään.

PUOLUSTUSVOIMAT voi luovuttaa kansainvälisille yhteistyökumppaneilleen tiedustelutietoa silloin, kun se on Suomen edun mukaista.

Sen sijaan lainsäädäntöä ulkomaisten tiedustelupalvelujen oikeudesta toimia Suomessa ei tällä hetkellä ole.

Tähän on tulossa muutos, mikäli hallituksen esittämät tiedustelulait hyväksytään.

Hallitus esittää ulkomaisten tiedustelupalveluiden työntekijöille oikeutta toimia Suomen rajojen sisäpuolella yhteistyössä Suomen tiedusteluviranomaisten kanssa. Edellytyksenä on, että yhteistyöstä on hyötyä Suomelle esimerkiksi siksi, että ulkomaisella virkamiehellä on osaamista, jota suomalaiselta puuttuu.
 
Sekä Supon että sotilastiedustelun poliittisesta valvonnasta:

Valtaa ei saa koskaan irrottaa vastuusta. Jos poliitikot valvovat salaisuuksia, niin valvovilla poliitikoilla täytyy olla todellinen riski sen suhteen että jos puhuvat ohi suun, päästävät ei-julkista tietoa mediaan tai kaveeraavat liian läheisesti ulkomaisen tiedustelun kanssa, niin edessä voi olla rauhan aikana 6-10 vuotta linnaa ja sota-aikana se mikä silloin on tarpeen.

Eli valvovien poliitikkojen juridinen vastuu ei saa olla yhtään kevyempi kuin valvottavien vastuu. Samasta teosta sama tutkinta ja sama tuomio. Ja yhtä matala tutkintakynnys.

Valta ilman vastuuta on äärimmäisen vaarallinen ilmiö. Sellaista ei saa syntyä maan turvallisuuden kannalta keskeisiin yksiköihin.
 
Back
Top